Alkoholi – yleisesti

  • 388 429
  • 2 557

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kärjistettyä.

Eiköhän täälä kaikki vähän kärjistyttyä ole :D mutta jollain tavalla näkisin että ei se nuorten juomisen väheneminen aina myöskään välttämättä positiivista jos vertailukohta on että pelaavat sitten tuntikausia yksin (toki verkkoystävien kansssa) ja saattavat vielä juoda sitä energiajuomaa joka on alkoholia pahempi monesti.

Mutta noin ylipäätänsä kaikessa alkoholikeskusteluissa ärsyttää kun katsotaan pelkkiä haittoja vaikka sillä paljon myös hyviä puolia. Yhteiskunta käyttää paljon varoja korjaamaan näitä haittoja vaikka samaan aikaan pidetään silmät kiini muille ongelmille, esim rasvasiten tai sokeripitoisten juomien ja ruokien kohdalla. Niin kauan kun työpaikkojen taukohuoneissa vedetään kahvia ja syödään pullia ja kotiin tullessa vedetään pullollinen coca-colaa niin eiköhän tässä myös muita ongelmia riitä. Tuntuu että oli lainsäädännöt mitä tahansa niin juominen on suhteellisen vakio siitä huolimatta.
 

teppana

Jäsen
Eiköhän täälä kaikki vähän kärjistyttyä ole :D mutta jollain tavalla näkisin että ei se nuorten juomisen väheneminen aina myöskään välttämättä positiivista jos vertailukohta on että pelaavat sitten tuntikausia yksin (toki verkkoystävien kansssa) ja saattavat vielä juoda sitä energiajuomaa joka on alkoholia pahempi monesti.

Mutta noin ylipäätänsä kaikessa alkoholikeskusteluissa ärsyttää kun katsotaan pelkkiä haittoja vaikka sillä paljon myös hyviä puolia. Yhteiskunta käyttää paljon varoja korjaamaan näitä haittoja vaikka samaan aikaan pidetään silmät kiini muille ongelmille, esim rasvasiten tai sokeripitoisten juomien ja ruokien kohdalla. Niin kauan kun työpaikkojen taukohuoneissa vedetään kahvia ja syödään pullia ja kotiin tullessa vedetään pullollinen coca-colaa niin eiköhän tässä myös muita ongelmia riitä. Tuntuu että oli lainsäädännöt mitä tahansa niin juominen on suhteellisen vakio siitä huolimatta.

Tottakai kärjistetään. :) Heitinkin kieli poskessa tuon kommentin.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Toki alkoholilla on se ongelma, että se saattaa aiheuttaa vahvaa riippuvuutta sekä muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Esim. perheväkivalta ja alkoholi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Vaikka voitkin hakata vaimoasi selvinpäin tai olla juoppo joka ei vahingoittaisi edes kärpästä on väkivalta ja alkoholi osaltaan sidoksissa toisiinsa. Epäterveelliset ruoat ja tupakka ovat myös terveydelle haitallisia, mutta niiden vaikutus muihin kuin käyttäjään itseensä ei ole samalla tavalla hallitsematonta (pl. passiivinen tupakointi jota on mielestäni todella onnistuneesti vähennetty).

Tavallaan haluaisin nähdä meidän siirtyvän liberaalimpaan alkoholilainsäädäntöön ja tavallaan en. Nykynuorilla tulee olemaan omat vaikeutensa ja ongelmansa mutta näyttäisi siltä että meidän helmasynti, alkoholi, on väistymässä kuninkaan paikalta tavallisten ritareiden pariin. Kunhan isot ikäluokat on mennyttä voidaan varmasti alkaa kunnolla purkamaan alkoholiin liittyvää normistoa. Mutta siihen saakka, odottaisin ennen kuin tuodaan viinejä ruokakauppaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletko THL:llä töissä tai onko nimesi Pekka Puska? Onko noille päätelmille muita kuin THL:n lähteitä?

"Kaikki, mistä tulee tapa, on turmioksi."
Typerintä mitä olen tältä palstalta vähään aikaan lukenut. Tyypillistä pelottelua vailla konkretiaa.
Ylipaino-ongelmat sekä liiallinen alkoholinkulutus ovat varsin yksiselitteisesti asioita, joihin voidaan puuttua lainsäädännöllä sekä verotuksellisilla ohjauskeinoilla.

Elämme liberaalin individualismin hegemoniassa, jota leimaa kuviteltu yksilön itsekuriin perustuva vapaan valinnan eetos. Tutkimustulokset eivät kutenkaan tue em. logiikkaa, vaikka se intuitiivisesti vaikuttaisikin kivalta ja tasa-arvoiselta.

Mitä enemmän kaupassa on tyrkyllä terveydelle haitallisia tuotteita, sitä todennäköisemmin niitä myös kulutetaan; ihmiset kun ovat siitä yksinkertaisia otuksia, että riittävän toiston ja passiivisen (tai aggressiivisen) mielikuvamarkkinoinnin tuloksena teemme valintoja ohjailtuina. Täydelliseen kieltämiseen ei tietystikään voida ryhtyä, eikä se olisi edes mielekästä, mutta jonkinlainen vastuullisuus on säilytettävä - ihan jo kansantaloudellisestakin näkökulmasta arvioituna.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Samaan aikaan tulee uutisia miten nuoremmat juovat entistä vähemmän, niin minne se alkoholi oikein menee?
Olen kuullut samansuuntaisia juttuja. Mutta juuri oli jossain (varmaan Ylen ohjelmassa) hälyttävästä asiasta että jopa alle kymmenen vuotiaita tavataan umpikännissä kadulla. En löytänyt Ylen sivuilta asiasta artikkelia mutta löysi vuoden vanhan artikkelin Länsiväylästä.
"Lapsijuopot" ovat kasvava Suomi-ilmiö: Jopa 10-vuotiaat puhaltaneet 1,5 promillea | Länsiväylä (linkki Länsiväylän artikkeliin).
 

Byvajet

Jäsen
Oletko THL:llä töissä tai onko nimesi Pekka Puska? Onko noille päätelmille muita kuin THL:n lähteitä?

Tuskinpa kansainväliset lihavuustilastot THL:ltä tulevat.

Mitä tulee alkoholiin, ei kulttuurin vaikutusta voi kieltää. Arjessa kulkevat hyväksytyt käytännöt ovat pahasta. Kun alkoholi esitetään asiana, joka on kivaa ja sivistynyttä oikein käytettynä, niin se kasvattaa alkoholin vetovoimaa ja samalla lisääntyy ongelmakäyttäjien joukko. Vaikka käyttö aloitettaisiinkin vastuullisesti, niin suuresta joukosta nousee aina esiin ihmisiä, jotka eivät käyttöään hallitse.

"Ohjaaja Virpi Karhu Ensikoti- ja avopalvelu Iida-Liinasta tunnistaa Sannan ja Mirkan havaitseman ilmiön. Syitä juomiselle löytyy aina, vaikka oikeasti niitä ei olisi.

- Nimenomaan viinin lipittäminen on yleistynyt. Kotona saattaa olla se kolmen litran viinitonkka, josta äidit liruttelevat huomaamattaan, Virpi Karhu sanoo."

Yhä useamman perheenäidin salainen ongelma - "Viinin lipittäminen on jokapäiväinen palkinto" - Perhe - Ilta-Sanomat

Minäkin olen tällä hetkellä juonut sen verran, että paras huippu rupeaa olemaan ohi. Silti aion juoda tuon lopunkin, vaikka mielihyvää ajatellen se on vain viinan ja rahan haaskausta ja pahan olon kerjäämistä. Kun tuo pullo nyt on tuohon pöydälle nostettu, niin ryypisekelen sen loppuun saakka.

Näin se minulla usein menee, vaikka tiedän, että minun kannattaisi lopettaa tähän. Minun onneni on, että toistaiseksi juon vain harvoin, mutta mikäänhän ei takaa sitä, että homma pysyy minulla lapasessa. Esimerkiksi isälläni ei pysynyt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Alaikäisenä 13-17 ikäisenä teininä ollessani oli sen ikäisillä silloin tapana valmistautua viikonloppuun siten, että porukalla kerättiin "lasti"; sen verran paljon alkoholia (ihan mitä vaan) juojaa kohti, että reippaalla juomisvauhdilla olisi takuuvarmasti saanut tajun kankaalle. Ja usein ainakin joku porukasta saikin. Siinä sitä sitten juomatapoja muodostui; oli niitä, jotka halusivat umpijuovuksiin, nousuhumalasta tykkääviä, kontrollifriikkejä oman olotilan suhteen (kuten minä) sekä sellaisia, jotka totesivat, ettei alkoholi ole heidän juttunsa. Luonnollisesti oli välimuotoja. Mutta nuorena ennen vanhaan aloitettiin. Minun mielestäni mutsi oli reilu, kun antoi minulle jo 15-vuotiaana viikonloppureissuille 2-4 pulloa keppanaa mukaan, "ettei sitten tarvitse väkeviä juoda". Tosin join silti, mutta nykypäivänä tuollaista äitiä paheksuttaisiin ja lastensuojeluilmoitus olisi lähellä. Onneahan mutsilla oli, kun satuin olemaan sellainen, joka ei halunnut olla vahvassa humalassa, koska olin havainnut kontrollin menettämisen epämiellyttäväksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskinpa kansainväliset lihavuustilastot THL:ltä tulevat.

Mitä tulee alkoholiin, ei kulttuurin vaikutusta voi kieltää. Arjessa kulkevat hyväksytyt käytännöt ovat pahasta. Kun alkoholi esitetään asiana, joka on kivaa ja sivistynyttä oikein käytettynä, niin se kasvattaa alkoholin vetovoimaa ja samalla lisääntyy ongelmakäyttäjien joukko. Vaikka käyttö aloitettaisiinkin vastuullisesti, niin suuresta joukosta nousee aina esiin ihmisiä, jotka eivät käyttöään hallitse.

"Ohjaaja Virpi Karhu Ensikoti- ja avopalvelu Iida-Liinasta tunnistaa Sannan ja Mirkan havaitseman ilmiön. Syitä juomiselle löytyy aina, vaikka oikeasti niitä ei olisi.

- Nimenomaan viinin lipittäminen on yleistynyt. Kotona saattaa olla se kolmen litran viinitonkka, josta äidit liruttelevat huomaamattaan, Virpi Karhu sanoo."

Yhä useamman perheenäidin salainen ongelma - "Viinin lipittäminen on jokapäiväinen palkinto" - Perhe - Ilta-Sanomat

Minäkin olen tällä hetkellä juonut sen verran, että paras huippu rupeaa olemaan ohi. Silti aion juoda tuon lopunkin, vaikka mielihyvää ajatellen se on vain viinan ja rahan haaskausta ja pahan olon kerjäämistä. Kun tuo pullo nyt on tuohon pöydälle nostettu, niin ryypisekelen sen loppuun saakka.

Näin se minulla usein menee, vaikka tiedän, että minun kannattaisi lopettaa tähän. Minun onneni on, että toistaiseksi juon vain harvoin, mutta mikäänhän ei takaa sitä, että homma pysyy minulla lapasessa. Esimerkiksi isälläni ei pysynyt.
Kyseenalaistan nämä väitteesi, jotka eivät ole faktoja:
"Mitä enemmän aktiivikäyttäjiä on, sitä enemmän ongelmakäyttäjiä on"

"Kaikki mistä tulee tapa, on turmioksi"

Minun tulkintani on sitten se, että kun alkoholin kohtuukäyttö nähdään normaalina, ihmiset oppivat sitä. Kun aikaisemmin on vedetty perseitä ja alkoholi on nähty saatanana, sitä on vedetty kerralla sitten humalahakuisesti paljon enemmän.

Pahoittelut jos lainaukset menivät väärin. Jostain syystä iphone ei antanut kopioida ja liittää enkä jaksa puhelimella säätää lainauksia.

Tämä vastauksena myös käyttäjälle @Walrus21
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Itselle on niin etäinen ajatus, että joku voi oikeasti tulla niin riippuvaiseksi humalasta, että raitistuttuaan tämän on pakko jättää alkoholi kokonaan elämästään, kun ei vaan pysty juomaan kohtuudella. On joko pakko vetää kunnon kännit tai olla juomatta ollenkaan.
Aivoissani tapahtui jotain kun tarpeeksi monta kertaa altistin ne alkoholille entistä pitempinä jaksoina ja suurissa määrin. Nykyään aivot yrittää huijata minua vähän väliä juttelemalla ettei se haittaisi jos vähän ottaisit kun kyllähän sinä nyt sen hallitset, tulisi hyvä olo. Ja kun aivot saa reilun annoksen alkoholia, ne alkaa jutella että lisää pitäisi saada, ihan vähän vaan, kyllä sinä tämän hadlaat. Aivot vaan hokee lisää viinaa ja kun saavat lisää viinaa huuto kovenee ja lopulta päähän ei mahdu paljon muuta ajatusta kuin alkoholi. Sitä vaan miettii mistä saa seuraavan annoksen, on valmis unohtamaan kaikki muut jos vain jostain saisi viinaa. Selvinpäin on vaikea kertoa miltä se tuntuu kun aivot huutaa humalassa lisää viinaa ja itkee loppuvaa pulloa. Tai kuinka yöllä kun herää niin käsi hakee pullon ja kaataa drinkin jotta saa taas unen. Ja miltä tuntuu ensimmäiseksi aamulla etsiä pulloa sängyn vierestä juomista varten. Ja kaikki on omaa syytä... Itse olen syyssä kaikesta, itse join ja join ja vaikka itse hetkittäin tajusin että menee liikaa en pysähtynyt. Toiset yritti kertoa että pitää lopettaa, tarjosi apua mutta en ollut kykenevä näkemään miten riippuvainen olin. Itse tein itsestäni riippuvaisen ja sen kanssa minun pitää elää.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Aivoissani tapahtui jotain kun tarpeeksi monta kertaa altistin ne alkoholille entistä pitempinä jaksoina ja suurissa määrin. Nykyään aivot yrittää huijata minua vähän väliä juttelemalla ettei se haittaisi jos vähän ottaisit kun kyllähän sinä nyt sen hallitset, tulisi hyvä olo. Ja kun aivot saa reilun annoksen alkoholia, ne alkaa jutella että lisää pitäisi saada, ihan vähän vaan, kyllä sinä tämän hadlaat. Aivot vaan hokee lisää viinaa ja kun saavat lisää viinaa huuto kovenee ja lopulta päähän ei mahdu paljon muuta ajatusta kuin alkoholi. Sitä vaan miettii mistä saa seuraavan annoksen, on valmis unohtamaan kaikki muut jos vain jostain saisi viinaa. Selvinpäin on vaikea kertoa miltä se tuntuu kun aivot huutaa humalassa lisää viinaa ja itkee loppuvaa pulloa. Tai kuinka yöllä kun herää niin käsi hakee pullon ja kaataa drinkin jotta saa taas unen. Ja miltä tuntuu ensimmäiseksi aamulla etsiä pulloa sängyn vierestä juomista varten. Ja kaikki on omaa syytä... Itse olen syyssä kaikesta, itse join ja join ja vaikka itse hetkittäin tajusin että menee liikaa en pysähtynyt. Toiset yritti kertoa että pitää lopettaa, tarjosi apua mutta en ollut kykenevä näkemään miten riippuvainen olin. Itse tein itsestäni riippuvaisen ja sen kanssa minun pitää elää.
No niin. Tässä avasit jo aika tarkan kuvailevasti alkoholista riippuvaisen ajatuksenjuoksua juodessa, kiitos siitä. Ajatus on mulle toki silti etäinen, sillä itse en ole ikinä tuntenut mitään lähellekään tuollaista nauttiessani alkoholijuomia.

Uskon ja ymmärrän silti sen tosiseikan, että alkoholi voi saada ihmisestä otteen ja koukuttaa pirun lailla. Kun ei enää kontrolloi juomistaan, vaan juominen kontrolloi sua, niin siinä kohtaa on menty liian pitkälle juomisen suhteen.

Olet kuitenkin ilmeisesti nyttemmin raitistunut, mikäli oikein päättelin? Onnittelut siitä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olet kuitenkin ilmeisesti nyttemmin raitistut, mikäli oikein päättelin? Onnittelut siitä
Viimeisestä ryyppyputkesta on reilu kuusi vuotta. Olen sen jälkeen muutaman kerran erehtynyt juomaan mutta läheisten kanssa ollaan saatu putki katkaistua alkuunsa. Kyllä alkoholi tulee aina välillä mieleen kun on kurja olo, että jos se tekisi paremman olon. Vaikka tiedän sen vievän syvälle. Välillä on taistelua, välillä seesteisempiä hetkiä. Pitää uskoa itseensä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Monet kehuvat alkoholilain muutosta, mutta fakta on siinä että sen takana olevat tarkoitusperät ovat vain ja ainoastaan taloudelliset. Niin kauan kun naapurista saa verovapaasti tuoda omaan käyttöön lähes rajattomasti alkoholia hintaan jonka kanssa kotimaiset eivät pysty kilpailemaan, on aivan turha yrittää suitsia sen myyntiä suomessa.
Hallitus haluaa mielummin ne verorahat omaan kuin naapurin taskuun.

Varmasti on mietitty sitäkin puolta. Mutta mä oon monen poliitikon kanssa samaa mieltä siitä, että nyt oli aika vihdoin kypsä täällä pohjantähden allakin ottaa se seuraava askel alkoholilain kanssa. Se otettiin, ja kun jostain piti aloittaa, niin tuo maltillinen %-nosto kaupoissa ja pieni muutos mm. aukioloissa ravintoloissa oli ihan hyvä startti. Näillä eteenpäin kohti seuraavaa steppiä.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Viimeisestä ryyppyputkesta on reilu kuusi vuotta. Olen sen jälkeen muutaman kerran erehtynyt juomaan mutta läheisten kanssa ollaan saatu putki katkaistua alkuunsa. Kyllä alkoholi tulee aina välillä mieleen kun on kurja olo, että jos se tekisi paremman olon. Vaikka tiedän sen vievän syvälle. Välillä on taistelua, välillä seesteisempiä hetkiä. Pitää uskoa itseensä.
Boldaamani lause onkin ehkä yleensä elämän tärkeimpiä viisauksia. Mitä ikinä sitten tekeekin, uskomalla ittensä saattaa pystyä yllättäviinkin asioihin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
No niin. Tässä avasit jo aika tarkan kuvailevasti alkoholista riippuvaisen ajatuksenjuoksua juodessa, kiitos siitä. Ajatus on mulle toki silti etäinen, sillä itse en ole ikinä tuntenut mitään lähellekään tuollaista nauttiessani alkoholijuomia.

Olen itse jo pidemmän aikaa sitten tullut siihen tulokseen, että joko geneettisistä lähtökohdista tai muista syistä (ahdistuneisuus, yms.) alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen tuntuu todella erilaiselta eri ihmisistä. Jotkut voivat saada suurta mielihyvää ja nautintoa esim. yksin kotona juomisesta ja humaltumisesta, toisilla tällainen käytös ei tulisi mieleenkään.

Itse esimerkiksi koen luontaista tarvetta lopettaa "kun menee liian pitkälle", enkä 30 ikävuoteen mennessä ole kokenut ainuttakaan krapulaa. Toisaalta lähes kaikki alkoholijuomat (olut, viski, konjakki, vodka, rommi...) ovat minusta parhaimmillaan aivan herkullisen makuisia ja kulinaristinen nautinto siinä missä hyvä ruokakin ja näitä juomia onkin sitten kaapit pullollaan. Yksin kulutus on kuitenkin korkeintaan 2 annosta illassa (esim. hyvä viski + hyvä olut leffan kera) tai seurassa jotain 3-6 annoksen väliin, josta en koe erityisesti humaltuvani.

Seurassa se pieni nousuhumala kuitenkin vapauttaa ja tuntuu hyvältä. Valitettavasti olen huomannut, että vastaava seurassa juominen voi joillekin olla todella hankalasti kontrolloitavissa ja vaikka iltaa oltaisiin ihan kohta lopettelemassa ja itse olisi vaihtanut kauan sitten veteen, niin toiset sen kun hamuavat lisää viinaa. Tästä on varmaan olemassa tutkimusta paljonkin ja pitäisi siihen paremmin perehtyä. Mutu-tuntumalta täyskiellot ja pelkkä haittojen kautta lähestyminen eivät toimi tai ainakin lisäävät sitä alkoholin mystiikkaa, mutta ehkä tätä omaa käsitystä olisi syytä lähestyä analyyttisemmin.
 

Byvajet

Jäsen
Valitettavasti olen huomannut, että vastaava seurassa juominen voi joillekin olla todella hankalasti kontrolloitavissa ja vaikka iltaa oltaisiin ihan kohta lopettelemassa ja itse olisi vaihtanut kauan sitten veteen, niin toiset sen kun hamuavat lisää viinaa.

Minä tapaan käyttää ilmaisua "suuressa joukossa". Siihen ajatukseen myös perustuu alkoholipolitiikka.

Jokaisella on omakohtaisia kokemuksia itsestään ja lähipiiristään. Näiden kokemusten alle jää kuitenkin helposti se, että mitä suurempi joukko alkoholille altistetaan, sitä enemmän joukossa on ihmisiä, jotka ajautuvat ongelmakäyttäjiksi. Ja kun jokaisen ongelmakäyttäjän ongelma vaikuttaa useampaan ihmiseen (erityisesti jos hänellä on lapsia), niin kokonaisuudessa haitat ovat suuret.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun tulkintani on sitten se, että kun alkoholin kohtuukäyttö nähdään normaalina, ihmiset oppivat sitä. Kun aikaisemmin on vedetty perseitä ja alkoholi on nähty saatanana, sitä on vedetty kerralla sitten humalahakuisesti paljon enemmän.
Tämä on varmasti suosittu analogia, joka kuitenkin kuvaa ilmiötä vaillinnaisesti. Enemmistö ihmisistä on kautta historian kyennyt hallitsemaan juomistaan. Kansan keskuudessa on hyvin tiedossa, että juomiseen sisältyy riskejä. Kyse ei olekaan siitä, etteikö vaaroja tunnistettaisi. Ne kyllä tiedostetaan, mutta päädytään silti toimimaan vastoin parempaa tietoa.

Alkoholi on äärimmäisen addiktoiva aine, johon osalla ihmisistä syystä tai toisesta kehittyy riippuvuus. Samoin on monien lääkkeiden ja huumeidenkin laita. Toisilla taas riippuvuutta aiheuttaa työ, pelaaminen, seksi jne. Yhteiskunnan kannalta on fiksua pyrkiä minimoimaan nämä riippuvuuksien aiheuttamat haitat, koska ne putoavat ennen pitkää aina valtion vastuualueelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on varmasti suosittu analogia, joka kuitenkin kuvaa ilmiötä vaillinnaisesti. Enemmistö ihmisistä on kautta historian kyennyt hallitsemaan juomistaan. Kansan keskuudessa on hyvin tiedossa, että juomiseen sisältyy riskejä. Kyse ei olekaan siitä, etteikö vaaroja tunnistettaisi. Ne kyllä tiedostetaan, mutta päädytään silti toimimaan vastoin parempaa tietoa.

Alkoholi on äärimmäisen addiktoiva aine, johon osalla ihmisistä syystä tai toisesta kehittyy riippuvuus. Samoin on monien lääkkeiden ja huumeidenkin laita. Toisilla taas riippuvuutta aiheuttaa työ, pelaaminen, seksi jne. Yhteiskunnan kannalta on fiksua pyrkiä minimoimaan nämä riippuvuuksien aiheuttamat haitat, koska ne putoavat ennen pitkää aina valtion vastuualueelle.
Eihän tämä ole yhtään ristiriidassa sen kanssa mitä juuri kirjoitin, joten et näyttänyt yhtään toteen miksi minun analogiani olisi vaillinainen. Totesit vain näin olevan etkä sitten ottanut yhtään kantaa minun väitteeseeni, mikä nyt ei toki yllätä yhtään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän tämä ole yhtään ristiriidassa sen kanssa mitä juuri kirjoitin, joten et näyttänyt yhtään toteen miksi minun analogiani olisi vaillinainen. Totesit vain näin olevan etkä sitten ottanut yhtään kantaa minun väitteeseeni, mikä nyt ei toki yllätä yhtään.
Olen vain eri mieltä siitä, että alkoholihaitat katoaisivat yhteiskunnasta tissuttelun tullessa yleisemmäksi ja räkäkännien harvinaistuessa. Tutkimustieto ei myöskään tue tätä olettamaa.

Voi tietysti olla, ja luultavasti onkin, niin, että alkoholin kulutus maltillistuu pitkällä aikavälillä. Ongelmat tuskin kuitenkaan katoavat minnekään, vaan edelleen meillä on se potentiaalinen ongelmakäyttäjien joukko, jonka suuruuteen voimme politiikalla vaikuttaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ongelmat tuskin kuitenkaan katoavat minnekään, vaan edelleen meillä on se potentiaalinen ongelmakäyttäjien joukko, jonka suuruuteen voimme politiikalla vaikuttaa.
Ei ne alkoholihaitat varmaan kokonaan katoakaan, mutta olemme enemmänkin eri mieltä siitä, että millaisella politiikalla niitä saadaan pienemmäksi. En usko, että pekkapuskamaisella politiikalla niitä saadaan rajoitettua yhtään. THL:n omat dokumentit mitä olen aiheesta lukenut ovat sisältäneet hyvin populistisesti sopivia lähteitä ja erikoista tulkintaa. Tämä johtunee politiikasta sekä omista henkilökohtaisista intresseistä enemmänkin kuin yhteiskunnan parhaasta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen vain eri mieltä siitä, että alkoholihaitat katoaisivat yhteiskunnasta tissuttelun tullessa yleisemmäksi ja räkäkännien harvinaistuessa. Tutkimustieto ei myöskään tue tätä olettamaa.

Ei, mutta ne muuttavat muotoaan. Tissuttelemallakin voi alkoholisoitua, mutta vaan eri tavalla ja ongelmatkin ovat erilaisia. Tärkeintä olisi ymmärtää, että alkoholi aiheuttaa riippuvuutta ja säännöllinen käyttö kasvattaa toleranssia. Eli ne jokapäiväiset "after worksit" tai aina tarjolla oleva viinipönikkä eivät ole hyväksi.

Kuitenkin olen eri mieltä niiden kanssa, jotka väittävät että on saman tekevää miten sen alkoholinsa nauttii, ainoastaan määrä merkitsee. Se "vaivihkaa päihtyminen" vaikka päivällisen yhteydessä viinin kanssa on ihan eri asia kuin sekoitella Suomi-viinasta jonkin lantringin kanssa drinksuja ja vetää niitä keittiön pöydän ääressä ilman evästä. Ei se ole mitään vitun herraskaista hienostelua vaan siinä on vissi ero juodaanko alkoholia "päihtymistarkoituksessa" vaikka sille kuuluukin naureskella että joo joo, miten sitä muuten voi edes ottaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Olen tässä parin viime vuoden aikana pannut merkille, että kaipuu humaltumiseen ja juomiseen on kadonnut lähes tyystin. Joka vuosi harvemmin tulee juotua ja edellisestä kännistäkin on jo lähes kahdeksan kuukautta. Silloin tällöin olen yksittöisen oluen juonut, mutta siinä se.

Sanotaan sen verran, etten ole koskaan kovin tiheään juonut, mutta vielä pari vuotta sitten yleensä parin-kolmen kuukauden raittiina olon jälkeen alkoi kaipaamaan pientä irrottelua. Nyt sellaista tunnetta ei ole ollut maailman aikoihin. Onko tässä tullut vanhaksi vai mikähän mahtaa olla syynä? Asia on hieman kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hienoa, että alkoholi ei kiinnosta, mutta tavallaan myös harmittavaa että alkoholifiiliksiä ei enää saa.

Onko kellekään muulle käynyt tällä tavalla? Eli ikään kuin vahingossa kadonnut elämästä ja nykyään joutuisi jopa pakottamaan itsensä juomaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen tässä parin viime vuoden aikana pannut merkille, että kaipuu humaltumiseen ja juomiseen on kadonnut lähes tyystin. Joka vuosi harvemmin tulee juotua ja edellisestä kännistäkin on jo lähes kahdeksan kuukautta. Silloin tällöin olen yksittöisen oluen juonut, mutta siinä se.

Sanotaan sen verran, etten ole koskaan kovin tiheään juonut, mutta vielä pari vuotta sitten yleensä parin-kolmen kuukauden raittiina olon jälkeen alkoi kaipaamaan pientä irrottelua. Nyt sellaista tunnetta ei ole ollut maailman aikoihin. Onko tässä tullut vanhaksi vai mikähän mahtaa olla syynä? Asia on hieman kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hienoa, että alkoholi ei kiinnosta, mutta tavallaan myös harmittavaa että alkoholifiiliksiä ei enää saa.

Onko kellekään muulle käynyt tällä tavalla? Eli ikään kuin vahingossa kadonnut elämästä ja nykyään joutuisi jopa pakottamaan itsensä juomaan.

Ok, sen olen ainakin huomannut, etten enää tykkää olla liian humalassa. Joskus oli kauhea kiire siinä juomisessa jostain syystä, mutta nykyään hitaampaa tahtia, ettei tosiaan olisi liian kännissä illanvietoissa. Ei se aina tietenkään onnistu, mutta ne ns. överit on kyllä onneks hyyyvin harvassa. Niitä en kaipaa kyllä yhtään...
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Toi on tietysti vähän tarkasteltavan arvoinen asia, että minkä vahvuisia juomia nautiskelee. Itse tykkään juoda IPA-olutta, ja ne parhaat on yleensä siinä 5,5 -7,5% välimaastossa, joten jos noita nyt samaan tahtiin juo kun seurueessa muut vaikka kolmosia, niin ei nyt hirveää rakettitiedettä vaadi ymmärrys kovemmasta humalasta samassa ajassa :)
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat...verotulot-vahenivat-ja-kulutus-kasvoi/7027112

Ei tietenkään toisten maiden tilannetta voi täysin peilata kotimaahan, mutta vähän epäilen kun taidettiin viimekorotuksenkin aikaan arvioda täälä että tulot kasvaa 100 miljoonaa että niinköhän. Tietenkin Suomen tilannetta tämävuoden aikana on varmaan helpottanut tuon viron korotus kun ei kaikki tuonne latviaan asti matkusta, mutta jos seuraavien vaalien aikaan perutaan tuo korotus niin tääläkin vaadittaisiin reakointia.

Varmaan vahvojen tuotteiden osalta vero on tällähetkellä ihan optimia, sitten voidaan korottaa kun viinit tulee ruokakauppoihin joskus 20v päästä, mutta pitäisi varmaan harkita mietojen juomien kohdalla vähintään tääläkin perua tuo edellinen vuodenvaihteessa tehty korotus ja miettiä ehkä vielä pientä laskua siitäkin. Tuntuu että valtaosa ulkomailtakin tuoduista juomista on nykyään noita mietoja juomia, jopa ulkomailta esim. saksasta jossa kuitenkin leijonanosan hinnasta vie lähetyskulut. Olutsalkun hinta taitaa nykyään olla se noin 22e kaupasta, 10 snt on juuri se millä hintaa pitäisi tölkki saada alas niin ne olisi taas "halpaa" alle 20e salkku, mutta jos hinta on 10 snt halvempaa niin tuskin kenestäkään vielä alkoholistia tekee, mutta tuonti voi rajoittua ja hamstraaminen.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onkohan olut muuten Suomessa Euroopan kalleinta? Siis ihan joku bulkkilageri? Ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen yhtäkään EU-maata, jossa peruskalja olisi näin älyttömän hintaista. Kenties Sveitsissä ja Norjassa on, ehkä jopa Islannissa? Vähääkään spessummat bisset onkin sitten niin naurettavissa hinnoissa sekä kaupassa että ravitsemusliikkeessä, että eipä ihme jos tilaaminen Saksasta tai jostain muualta Euroopasta houkuttelee, jos jonkinlaista harrastuneisuutta on.

Omituinen tämä Suomi on kyllä alkoholin kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös