Juoppokeskustelussa mietitään, montako keissiä tai laatikkoa pitää haalia etelästä. Maltilliset ja vähänkin varoissaan olevat ottavat oluensa ym. kotimaasta. Ei järjellisillä immeisillä tarvitse olla kotonaan (ilman tulevia juhlia) säilössä yli laatikkoa olutta tai viiniä!
Tää nyt oli ihan Kirjoittelija-tason välihuuto, eikä liitty yhtään mihinkään - etkä varmaan lukenut ollenkaan mistä täällä oli puhe vaan vedit omat päätelmäsi sieltä norsunluutornista ja päätit tulla opettamaan roskaväkeä.
Vaikka olisi kuinka helvetisti massia päällä, niin onhan se nyt vaan tyhmää maksaa liikaa. Ja sitä Suomessa alkoholikin (siis jokin muu kuin pirkka-olut tai kossu) todellakin maksaa. Minä ainakin itse ihmettelin sitä, että miksi, mistä syystä ja miten se on mahdollista, kun missään muualla tämä ei päde? Kuten toveri Ulos T. tuossa viimeisimpänä totesikin, jännä että vain ja ainoastaan Suomessa kansanterveyden takia pitää keinotekoisesti vaikkapa nyt mietojen oluiden hintoja hilata vieläkin ylöspäin.
Kyllä mua ihmetyttää kovasti, että jossain Wienin keskustassa pystyy juomaan laadukkaan oluen terassilla tai jokirannassa sellaisella viiden euron hinnalla, Lontoossa voi käydä nappaamassa jonkun uuden craft-bissen alle viidellä punnalla duunipäivän päätteeksi, puhumattakaan noista ihan lähinaapureistamme. Helsingissä et saa mistään keskustassa sitä karhunpaskaakaan alle 7€. Toki erot euromääräisenä ovat pieniä, mutta sepä ei olekaan pointti. Kaupoissa hintaero onkin sitten huomattavasti älyttömämpi, mitä toki selittänee osittain Suomen pienemmät volyymit. Mutta kyllä mua aina naurattaa se Spitfiren 3.5 euron hintalappu.
Ja sitten kun tähän lisätään se, että etelänaapurista sen saman laatujuoman saa parhaimmillaan puoleen hintaan, niin eihän tämä nyt kovin järkevältä politiikalta vaikuta. Askeleita otettiin oikeaan suuntaan hienoisilla säädösten löysentämisillä, mikä herätti vähän lupauksia. Mutta taas mennään väärään suuntaan, jos ja kun mietojen juomien verotusta nostetaan ja edelleen yritetään jostain alko-vetoisista rajoituksista pitää kiinni kynsin hampain. Varmaan tuli shokkina tietyille tahoille, kun kansakunta ei juonutkaan itseään kirroosiin vaikka vahvempaa olutta sai kaupasta ja baaritkin saavat myydä juomaa ulos.
Sanalla sanoen omituista on taas Suomen alkoholipolitiikka ja ihan tästäkin syystä tilaan ennemmin olueni vaikka Saksasta tai otan matkaan reissuilta. Tallinnasta en ole jaksanut mitään kanniskella, mutta jos nuo hinnat tuosta vielä nousevat niin täytyy ottaa repertuaariin vaikka kulutus ei edes ole mitään järin suurta.