Tähän aiheeseen on kolme tyypillistä tulokulmaa.
Tämä tutkijoiden korostama tulokulma, jonka tavoitteena on edistää kansanterveyttä ja madaltaa sitä valtavaa kustannusta joka veronmaksajille enimmäkseen ei-suurkuluttajien alkoholinkäytöstä johtuvista alkoholihaitoista sälyttyy. Suurin osa päättäjistä edustaa tätä näkemystä. Myös kansalaisista suurin osa, joskin selvästi pienempi kuin päättäjistä, kannattaa tiukkaa alkoholipolitiikkaa.
Sitten on alkoholiteollisuuden tulokulma, jota teollisuus sekä pieni osa päättäjistä, esim. Jaana Pelkonen, teollisuuden taskusta huutelevina puhuvina päinä mediassa toistelevat. Vertautuu tupakkateollisuuteen ja siihen kuinka se on pyrkinyt maksimoimaan myyntiään myös pyrkimällä vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon, esim. tuottamalla omaa vaihtoehtoista tutkimustaan ja "tutkimustaan", sekä lobbaamalla poliitikkoja.
Kolmantena vielä tämän edellisen kirjoittajan edustama "minä minä minä" -tulokulma, jossa kansalainen kokee oman vapautensa tärkeämmäksi kuin tällaiset miljardiluokan kustannukset veronmaksajille tai keskeiset kansanterveysasiat. Yleensä tämä kolmas tulokulma flirttailee alkoholiteollisuuden agendan kanssa, tietenkin, onhan sekä asiakkaan että myyjän etu mitä vapaampaa kaupankäynti on.
Itse edustan kansalaisena tuota ensimmäistä. Juon ehkä kolmesta seitsemään annosta (enkä nyt siis laske senttilitroja, vaan annoskokoon katsomatta) viikossa, eikä minun alkoholinkäyttöäni haittaa pätkääkään suomalainen rajoitusten tai verotuksen taso. Kesälomalla sitä saattaa tulla rännänneeksi kolme päivää teräviä tai laatikkokaupalla suomilageria ehtaan junttityyliin, eikä se viina silloinkaan erityisen kalliilta tunnu. Ei tulisi mieleenikään kantaa virosta mitään viinaa mukana. Ehkä kerran on tehnyt mieli hakea pari viinipulloa jatkoille aamuseitsemältä, mutta maltoimme kyllä odottaa yhdeksäänkin, eikä se venettä kaatanut, hauskaa oli silti. Eikä se ruokakauppakaan kyllä ennen yhdeksää auennut, joten viinanhuuruisen brunssimme viivästymistä nyt ei kokonaan voi edes alkoholipolitiikan syyksi laittaa.
Toki tämä muuttunut toimintaympäristö tulee asiaa käsiteltäessä ottaa huomioon, kulutusselvityksissä on pystyttävä luotettavasti arvoimaan myös tilastoimaton kulutus, kotimaisten pienpanimoiden tuotteet tulee saada helpommin myyntiin ja Alkon valikoima muutenkin kilpailukykyiseksi, jne...