Niin kun se ei ole tässä se pointti, että vituttaisi kun Aleksi maksaa velkansa pois. Tai siis erittäin, erittäin suuresti tässä yhteydessä nyt korostaen: väittää maksavansa.Minä en ymmärrä näitä "mitä se teiltä muilta on pois?" kommentteja. Kyseessä on niin ilmiselvä puliveivaus ja kusetus että kyllä minusta siihen on hyvä antaa kritiikkiä.
Valavuori myy ajatusta siitä, että yhden ihmisen kohtalo voidaan muuttaa. Tekemällä fyysisen suoritteen, hän kauppaa osissa elämystä siitä kuinka ahdingossa oleva mies nousee ja saa elämänsä raiteilleen. Mikä on sinänsä ihan myyvä ajatus.
Mutta sen lisäksi että hän on rikollinen joka haluaa maksattaa ryöstönsä korvaukset muilla, ei Valavuorella edes ole mitään aitoa halua maksaa niitä korvauksia. Miljoona euroa ei riitä likimainkaan (laillisesti) korvaamaan olemassa olevia velkoja. Käärmeöljykauppias siis.
ja vaikka hän jollain ihmeen konstilla koko tuon potin tuosta onnistuisikin maksamaan pois, niin edelleenkään ei olla sen pointin äärellä.
Kun se pointti tässä on se, että vuosikausia kaikenmoisia tulipaloja taakseen jättänyt, aivan jatkuvalla syötöllä valehdellut ja läpikotaisin epärehellistä elämää viettänyt, julkisuudesta elävä henkilö laittaa jälleen kerran tällaisen aivan helvetin epäilyttävän ja kilometrien päähän haisevan systeemin pystyyn, niin se tässä on se pointti. Tuolta haisee tänne minun kotiini asti se, että jälleen kerran tämä kaveri yrittää luikerrella jonkun takaoven kautta ulos tilanteesta, kun siellä etuovella olisi se todellisuus ja yhteiskunnan yhteiset pelisäännöt odottamassa kohtaamistaan.
Ja sitten hän saa vielä jollain ihmeen kaupalla näitä hännystelijöitä ja selkään taputtelijoita ympärilleen, niin tuo minua hämmästyttää vielä enemmän. Ovat vähän kuin ihmisiä, jotka kantavat alkoholistille viinaa, kehuvat hienoksi mieheksi ja sen jälkeen tulevat kertomaan, miten kritiikkiä antavat ihmiset ovat vain tyhmiä ja eivät vaan tajua.
Koko miehen asennoitumisesta paistaa se, että edelleenkään siellä puserossa ei ole sellaista aitoa nöyryyttä omien ongelmiensa kohtaamiseen. Sen sijaan aina vaan eteenpäin pusketaan tuollaista täysin todellisuudentajun kadottanutta uhoa uhkuen.
Viimeksi muokattu: