No en tässä nyt Valavuorelle mitään vinkkejä halua antaa ja niinkuin mainitsin niin touhu vaatisi pitkäjänteisyyttä. Mutta olen valmis ottamaan tästä vedon vastaan kun tietyt raamit aikaikkunalle laitetaan. Täällä nyt kaikki laskenut homman niin, että Valeksi ottaa/saa palkan saman kalenterivuoden aikana ja näinhän ei kannata toimia.
Olet oikeassa, että tulo kannattaisi jaksottaa usealle eri verovuodelle. Tietenkin siinä on se, että tällaisessa jaksottamisessa realisoitunee 20 pinnan yhteisön tulovero.
Veroprosenttilaskuri tarjosi 500k ennakonpidätysprosentiksi noin 43 ja siihen päälle 8,55 kilkkeitä. Jos siis tämän vuoden puolella firman kassassa olisi miljoona ja muita kuluja kuin Valavuoren palkka ei olisi, niin se tekisi voittoa yksinkertaistetusti (poistan tästä sivukulut jne.) 500k ja maksaisi siitä tuloveroa 100 000 euroa. Kassassa siis 400k seuraavalle vuodelle. Palkkaa on saatu nettona noin 255k. Aiemmassa viestini laskelman 1 Meur tuloilla veroa ja muita vähennyksiä menisi noin 55 pinnaa.
Jaksotettuna tasan kahdelle vuodelle 1M brutto olisi siis yhteensä noin 510k nettona, mutta yhteisöveroon menisi 100 000 euroa vuonna 1. Se 100k pitäisi korvata vuonna 2, jotta 500k palkanmaksu olisi edes mahdollinen.
Yhtenä vuonna maksettuna 1M brutto olisi noin 450 000, mutta yhteisöveroa ei ole tarvis maksaa, koska tulos olisi nolla.
Kahden vuoden jaksotus olisi siis palkansaajalle edullisempi, mutta vaatisi enemmän tuloa palkanmaksajalle tai sopivasti tulevan tulon. Viimeisellä tarkoitan sitä, että yhtiön tulo ja maksettavat menot jaksottuisivat yhdenmukaisesti, eli vuonna yksi palkat ja muut vähennykset söisivät tulon kokonaan.
Hybridiratkaisu voisi olla toki mahdollinen, mutta mun ajatus ja/tai vero-osaaminen ei riitä. Tarkoitan siis, että vuonna 1 maksetaan vaikka 800k palkkoja ja seuraavana vuonna tammikuussa joulukuun palkkoina 200k. Tässä saattaisi olla, että palkan veron laskeminen riittäisi kumoamaan yhteisöveron rasituksen.
Kaipa tuo 200k menisi veroruksessa vuoden 2 menoksi.
Disclaimer: veroprosentti laskettu karkeasti ilman kertymiä ja samaa prosenttia on sovellettu eri vuosille. Sivukuluja jne. ei huomioitu, saati mahdollisia ALV-tilityksiä. Myöskään mitään mahdollisia tappiovähennyksiä ei ole huomioitu. Olen lisäksi väsynyt, eli jos olen aivopiereskellyt, niin sori. Sori muutenkin, lähti vähän hanskasta tämä pyörittely.