Ei missään nimessä. En ymmärrä miksi varsinaisesti pitäisi kenenkään kontribuutiota dissata internetissä, paitsi TPS:n liigajoukkueen pelaajien ja valmennuksen.Toki näin, mutta - tarvitseeko sitä silti alkaa julkisesti dissaamaan jos joidenkin muiden kontribuutio on pienemmällä rahallisella tasolla?
Olen osallistunut kyllä panoksellani rahankeruuseen joka vuosi kahden oman pennun joukkueiden osalta. Voit tietysti käsittää tuon pro bono mainintani noin miten sitä en lainkaan tarkoittanut. Sanoisin, että tässä maassa pyörisi jokainen urheiluseura edelleen vaikka buffetit kiellettäisiin lailla. Talkooporukka voi touhuilla ihan vapaasti, viestini koski mokkapalamyynnin kannattavuutta. Itselläni on tietenkin helppoa, kun voin käydä varainkerjuu neuvottelut itseni kanssa. Olen pistänyt joukkueiden kassaan summan x yrityksieni tililtä vuosittain ja jos lasken kuinka monta tuntia minun pitää tehdä töitä "pro bono", jotta saan ne katettua, niin en kyllä mokkapalojen leipomisella pääse samaan tulokseen millään.Ei muuta kun kerämään rahaa joukkueelle. Samalla voi sitten alkaa maksamaan palkkaa toimitsijoille, valmentajille, joukkueenjohtajille, huoltajille ja kuljettajille. Siinä alkaa aika paljon tulemaan sponsorikassaan tulemaan painetta kun ei tehdä pro bono noita hommia.
Itse olen toiminut valmentajna joukkueenjohtajana ja rahastonhoitajana. yhdestä turnauspäivästä kun alkaa laskemaan palkkaa toimitsijoille, valmentajille ja huoltajille niin alkaa kulut olemaan sitä luokkaa että tässä maassa ei monikaan urheiluseura pyörisi ilman talkootyötä ja buffetteja pyörittäviä vanhempia.
Varmasti pääsisi helpommalla kun jokainen perhe vaan maksaisi enemmän, tosin saattaa harrastelijamäärät romahtaa silloin ja siinä missä se pelaaminen on lapsille tärkeää niin toi vanhempien talkooporukan touhu on yhtälailla yhteisöllistä toimintaa ja monelle
henkireikä arkeen.
Kiva, jotta nykäisit minut alas pilvilinnoistani todellisuuteen. Olet oikeassa. Ainut vaihtoehto on jonkun leipoa mokkapaloja ja niistä saatavilla kympeillä per peli pidetään pyörät rullaamassa. Tai myydään ylihintaisia keksejä vanhempien työpaikan kahvipöydässä, muita vaihtoehtoja ei ole.Ja sitten palataan todellisuuteen, jos sinulla tai kenellä tahansa on ideoita siitä millä seuralle tai joukkueelle saa kerättyä rahaa tekemällä "jotain muuta" niin suosittelen liittymään aktiiviksi, nimittäin noille ideoille on käyttöä. Minäkin olen joukkueenjohtaja-aikoina kuullut paljon ideoita ja osaa on jopa yritetty toteuttaa, välillä homma on mennyt hyvin, suurimmaksi osaksi huonosti ja osa myös hyvin huonosti.
Kokemus on osoittanut sen, että jos varainkeruu ei liity suoraan joukkueen tapahtumiin (turnaus tai peli) niiden vapaaehtoisten saaminen hommiin on hiton paljon vaikeampaa ja useasti niissä hommissa on loppujen lopuksi sitten ne samat vanhemmat ja aktiivit jotka muutenkin antavat panoksensa jengille kerta toisensa jälkeen. Kengänkärkien tuijottajia kyllä riittää ja niitä joiden vapaa-aika on aina kortilla.
Rahalla saa tietty ratkaistua montakin asiaa, mutta kun se raha ei yksin riitä, vanhempien työpanosta ja aikaa tarvitaan aina. Esimerkiksi mun pojan joka pelaa lätkää U18 junioreissa kotipeleihin tarvitaan valmennuksen ja huollon lisäksi kuuden vanhemman työpanos per peli.
Siellä on kanssa puurot ja vellit nyt sekaisin tai liikaa tunteisiin osuessa ei enää ymmärretä lukemaansa. En missään nimessä kritisoinut esimerkiksi mitään toimitsijana toimimista, eihän se ole mitään varainhankintaa? Toki juuri yhden Klubin junnujoukkueen tälläisessa mokkapala-whatsapissa valmentaja kysyi, että voisiko aina yksi vanhemmista tulla mukaan harjoituksiin vähän katselemaan nappuloiden perään. Neljän viestin jälkeen oltiin siinä tilanteessa, että mietittiin kuinka paljon pitää maksaa lisää, jotta siellä joku vakituinen valmentaja voisi tätä hoitaa, koska kenelläkään ei ollut kiinnostusta.