Aleksander Barkov jr. NHL:ssä

  • 1 364 422
  • 3 724

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Joo, kyllähän Olga varmasti huokaisee syvään helpotuksesta siinä vaiheessa, kun Sasha jr. alkaa pärjätä omillaan. Sitten hän pääsee vihdoin muuttamaan Floridasta Magnitokorskiin ja saa alkaa keskittyä itseensä.


Eli siis Florida on sellainen onnela ja Shangri-la, että kuka tahansa lähtisi sinne innosta kiljuen, jättäen läheisensä ja ystävänsä, oikeastaan koko elämänsä valtameren taa. Kyllähän sitä vaikka kotiapulaiseksi, kun on sentään Amerikka.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Valitakko poikansa vai ystävänsä, siinä vasta pulma. Stewartin veljeksiä lukuunottamatta ei tule mieleen muita, jotka olisivat omin voimin ponnistaneet NHL:ään. Olga on hieno ihminen kun voi jättää kaiken taakseen ja keskittyä poikansa paasaamiseen.
 
Eli siis Florida on sellainen onnela ja Shangri-la, että kuka tahansa lähtisi sinne innosta kiljuen, jättäen läheisensä ja ystävänsä, oikeastaan koko elämänsä valtameren taa. Kyllähän sitä vaikka kotiapulaiseksi, kun on sentään Amerikka.

Käsittääkseni vaihtoehtona oli jäädä yksin Tampereelle, mennä miehen luokse Venäjälle tai pojan luokse Floridaan. Mun mielestä panostuksesta pojan uraan voisi antaa ihan yhtä suuret propsit, vaikka olisi päättänyt mennä Venäjälle. Sen todellisen työn kun vanhemmat ovat tehneet aiemmin, ja nyt nautitaan sen hedelmistä. En mitenkään pysty uskomaan, etteikö esim. Bergenheimin sisäkkö pystyisi laittamaan Sashalle ruokaa ja pesemään sen vaatteita. Mielestäni lätkäisä tai -äiti ansaitsee ihan yhtä suuren tunnustuksen, vaikka jäisikin Eurooppaan hoitamaan omaa duuniaan, kun jälkikasvu lähtee Amerikkaan.

Et varmaan osaakkaan kun et selvästikään ole perheellinen, vaikka lapset ovatkin elämän suola niin kyllä sitä jokainen kuitenkin odottaa innolla kun lapset ovat aikuisia ja muuttavat kotoa

Vastaavasti moni teini odottaa aika innokkaasti sitä, että pääsee muuttamaan omaan kämppäänsä pois vanhempien valvovan silmän alta. Tästä voi ehkä kuulla häivähdyksen kommentissa "no kyllä mää ny itteki paitani osaan vaihtaa".
 
Viimeksi muokattu:

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Valitakko poikansa vai ystävänsä, siinä vasta pulma. Stewartin veljeksiä lukuunottamatta ei tule mieleen muita, jotka olisivat omin voimin ponnistaneet NHL:ään. Olga on hieno ihminen kun voi jättää kaiken taakseen ja keskittyä poikansa paasaamiseen.
Niin ja muilla lapsilla nyt niin väliä ookkaan, kun ei ne o änärissä. Mutta mites noi Stewartit, miten niin omin voimin? Kyllähän niillä vanhemmat kai on, vaikka köyhiä olikin? Ja CHL:ssä viimeistään jotain tukea?
Käsittääkseni vaihtoehtona oli jäädä yksin Tampereelle, mennä miehen luokse Venäjälle tai pojan luokse Floridaan. Mun mielestä panostuksesta pojan uraan voisi antaa ihan yhtä suuret propsit, vaikka olisi päättänyt mennä Venäjälle.
Mä vaan ymmärsin ton niin, että se nimenomaan ei ollut uhraus lähteä Floridaan, koska siellä on niin paljon parempaa kuin Tampereella tai Venäjällä. Varsinkin viisikymppinen, ehkä kielitaidoton, venäläisrouva viihtyy Floridassa paremmin kuin kotimaassaan.

No, mutta ei tää nyt niin vakavaa oo. Kaikkien mielestä Barkov jr on kuitenkin ilmeisen hyvät lähtökohdat saanut uralleen kotoa.
 
Varsinkin viisikymppinen, ehkä kielitaidoton, venäläisrouva viihtyy Floridassa paremmin kuin kotimaassaan.

Uskoisin, että pari kuukautta voi mennä mukavasti ihan auringosta ja uutuudenviehätyksestä nautiskellessa, mutta pidemmän päälle alkaa aika käydä tylsäksi (paikalliseen venäläisyhteisöön sisälle pääseminen toki voi asiaa auttaa). Pojalle taas voisi olla vähemmän kiusallista roudata hoitoja kotiin, jos ei tarvitsisi sanoa, että mutsi muuten nukkuu sitten tossa viereisessä huoneessa.
 

Rantsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, KalPa
Voisitte varmaan avata erillisen ketjun tuolla Olga Barkovalle.
Viimeiseen kahteen sivuun ei paljoa muuta ole löytynyt, kun mielipiteitä siitä onko Olga uhrautunut vai ei.
 
Suosikkijoukkue
Hifk, Man Utd, Suomalaiset änärissä
Voisitte varmaan avata erillisen ketjun tuolla Olga Barkovalle.
Viimeiseen kahteen sivuun ei paljoa muuta ole löytynyt, kun mielipiteitä siitä onko Olga uhrautunut vai ei.

En kyllä edes ymmärrä miksi jotkut kritisoivat, että Olga Barkov on poikansa apuna rapakon takana. Tottakai hän on siellä jos vain asiat näin pystytään järjestämään! Kuka äiti ei menisi poikansa avuksi jos vaan voi? Ja tottakai se on uhrautunut, luultavasti omat unelmansa ovat taka-alalla kun ensin hyysää miestänsä ympäri maailmaa ja nyt poikaansa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä mää olisin Pikku-Sashana palkannu pari sisäkköä hoitamaan nuo vaate ja ruokahuollot. Siinä oli menny illatkin kotona ihan mukavasti.

Ei vaan, kyllä Olgan paikallaolo on ihan hyvä. Sasha saa tosiaankin keskittyä siihen oleelliseen eikä tartte kaupoissa juosta.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Barkov ei ilmeisesti pelaa Bruinsia vastaan ja voi olla että Leafs-peli jää myös välistä. Toivottavasti nyt on vaan kyse varotoimenpiteistä eikä siitä että polvi on oikeasti pahemmin rikki.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
En kyllä edes ymmärrä miksi jotkut kritisoivat, että Olga Barkov on poikansa apuna rapakon takana. Tottakai hän on siellä jos vain asiat näin pystytään järjestämään! Kuka äiti ei menisi poikansa avuksi jos vaan voi? Ja tottakai se on uhrautunut, luultavasti omat unelmansa ovat taka-alalla kun ensin hyysää miestänsä ympäri maailmaa ja nyt poikaansa.

Juu, eipä voi tajuta tätä keskustelua.

Jos nyt pikkaisen ajatelette mitä tämän Barkovin perheen taustalla on. He ovat eläneet nuorina aikuisina Neuvostoliitossa, josta suurinpiirtein kaikki halusi loikata pois. Neuvostoliitto kaatui 1991 ja jäljelle jäänyt venäjän valtio oli erittäin epävarma paikka elää. Isä Aleksander oli tuossa vaiheessa 26-vuotias Spartak Moskovan pelaaja, joka on ollut yksi köyhimpiä Venäjän jääkiekkoseuroja. Sieltä oli aivan pakko lähteä ulkomaille paremman leivän ääreen tuossa tilanteessa, periaatteessa uran huipulla.

Olga Barkova on tässä vaiheessa saattunut olla ihan onnellinen kotiäiti, hoitaen 7-vuotiasta Jura-poikaansa. Perheen reitti vei Italian liigaan, josta Mikko Leinonen bongasi miehen Tapparaan. Barkovit ovat aina kehuneet Suomea erinomaiseksi maaksi elää. Ja onhan se nyt helvetti niin, verrattuna 80-luvun Neuvostoliittoon (jossa toki urheilijat oli arvossaan) tai etenkin sen romahduksen jälkeiseen Venäjään. Lähtökohdat ovat ihan eri nähdä hyvyyttä ulkomailla. Ei Olga ole välttämättä uhrannut yhtään mitään, vaan on ihan helvetin tyytyväisenä saanut muuttaa ulkomaille.

Jura pääsi suomalaiseen kouluun kymppivuotiaana -94 ja harrasti tennistä kansalliselle huipulle asti, kunnes loukkaantumiset pilasivat uran. Sasha laitettiin alulle ensimmäisenä Barkovin perheen vuotena, periaatteessa hyvässä lykyssä Suomen itsenäisyyspäivänä. Sashan syntymäpäivästä (2. syyskuuta) 9kk taaksepäin osuu joulukuun alkuun.

Näin siis toinen poika oli jo kouluiässä ja perheeseen syntyi toinen poika isänsä ollessa uran huipulla hienossa Suomen maassa. Isä-Barkov viihtyi Tapparassa 10 vuotta ja jäi vielä organisaatioon valmennusuralle. Mitenkään aseella pakottaen täällä tuskin ovat eläneet vaan onnellisena siitä, ettei ole tarvinut asua epävarmalla Venäjän maalla 90-luvun aikana.
 
Viimeksi muokattu:

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olga on hieno nainen ja varmasti ihan hyvä puheenaihe, mutta...

Onko mitään tietoa Sashan loukkaantumistilanteesta? Pääseekö pian jäälle, vai onko siellä polvessa oikeasti jotain vikaa?

Edit: tuossa yllä ämjiijii tilannetta näköjään spekuloikin, eli vähintään peli tai pari vielä jää sivu suun?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Barkov ei ilmeisesti pelaa Bruinsia vastaan ja voi olla että Leafs-peli jää myös välistä. Toivottavasti nyt on vaan kyse varotoimenpiteistä eikä siitä että polvi on oikeasti pahemmin rikki.

Kyllä minä uskon vahvasti, että halutaan turvata pojalle ehjät ja suhteellisen kivuttomat olympialaiset. Panthers leirissäkään tuskin aivan hirveitä pudotuspelihaaveita tässä elätellään enää. Varman päälle vain Barkovin kanssa, ja kuulemma käy jo jäällä luistelemassa, joten ei tässä mikään ura ole katkeamassa :)
 
Viimeksi muokattu:

öljylantio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurin ja kaunein
Missä tilanteessa Barkovin loukkaantuminen tapahtui? Sormet ristissä toivotaan, että polvi tulee sataprosenttiseen kuntoon pelkällä levolla, eikä kauden jälkeen ole edessä leikkausta.

Olgasta ja sisäköistä vielä. Peleihin keskittyminen on luultavasti helpompaa, kun kämpillä majailee oma äiti, eikä äitien kuumia tyttäriä.
 
En kyllä edes ymmärrä miksi jotkut kritisoivat, että Olga Barkov on poikansa apuna rapakon takana.

Kuka sitä on kritisoinut? Minun mielestäni hänellä on ihan täysi oikeus olla siellä, mutta hän ei olisi yhtään sen huonompi tai vähemmän poikansa eteen uhrautunut äiti, vaikka olisi Venäjällä. Täällä kirjoitetaan, että "nyt poika voi keskittyä täysin jääkiekkoon". Minä uskon, että NHL-organisaatioissa seura kyllä hoitaa 2nd overall -varaukselle sellaiset olosuhteet, että tämä voi keskittyä täysin jääkiekkoon, vaikka pelaajan porukat jäisivätkin kotimaahansa.
 

Nick Neim

Jäsen
Minä uskon, että NHL-organisaatioissa seura kyllä hoitaa 2nd overall -varaukselle sellaiset olosuhteet, että tämä voi keskittyä täysin jääkiekkoon, vaikka pelaajan porukat jäisivätkin kotimaahansa.

Kuten koti-ikävän, kaipauksen läheisistä ja muuta vastaavaa? Mielenkiintoista, todellakin haluaisin kuulla tästä lisää miten tämä asia hoidetaan.

Onhan se nyt 18-vuotiaalle huomattavasti helpompaa muuttaa vieraaseen maahan - jonka kielikään ei ole täydellisesti hallussa - jonkun läheisen kanssa, kuin yksin ja hommaamalla vieraita, englantia puhuvia sisäkköjä. Hoitaahan ne safkat, pyykit ja muut, mutta antaako ne samanlaista kotoisaa oloa kuin oma mutsi? Ei siinä sisäkköjen kanssa olo tunnu kotoisalta välttämättä ensimmäisten viikkojenkaan jälkeen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Pidän tuota ratkaisua uhrauksena, johon jokaisen vanhempi ei varmasti olisi valmis. En ainakaan jaksa niin uskoa.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Vähän kyllä ihmetyttää minkälaisia mammanpoikia tänne kirjoittaa. 18-vuotias nuorimies, taloudellisesti turvattu asema ja joukkueessa suunnilleen samanikäistä kaveria. Seura järjestää asumisen kimppakämppään parin joukkuekaverin kanssa, jos katsovat tarpeeksi kypsäksi, eikä ruuanlaitto tai pyykinpesu ole ongelma, muuten jonkun veteraanipelaajan hoiviin.

Veikkaan että koti-ikävää todennäköisempää on, ettei kyseisessä tilanteessa oleva jannu muista soittaa muutamaan ensimmäiseen viikkoon äidilleen. Muistelkaa vaan sitä, kun olette itse lentäneet pesästä.
 

Habs#90

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal Canadiens, "Suomalaisjoukkueet"
->Vähän kyllä ihmetyttää minkälaisia mammanpoikia tänne kirjoittaa. 18-vuotias nuorimies, taloudellisesti turvattu asema ja joukkueessa suunnilleen samanikäistä kaveria. Seura järjestää asumisen kimppakämppään parin joukkuekaverin kanssa, jos katsovat tarpeeksi kypsäksi, eikä ruuanlaitto tai pyykinpesu ole ongelma, muuten jonkun veteraanipelaajan hoiviin.

Veikkaan että koti-ikävää todennäköisempää on, ettei kyseisessä tilanteessa oleva jannu muista soittaa muutamaan ensimmäiseen viikkoon äidilleen. Muistelkaa vaan sitä, kun olette itse lentäneet pesästä.

Keskiverto jatkoaikalaisen kohdalla pesästä lentäminen on todennäköisesti kuitenkin tarkoittanut sitä oman 20-neliöisen yksiön vuokraamista vaikkapa opiskelujen alkaessa, kenties jopa ihan toiselta paikkakunnalta. Koti-ikävän pitää poissa melko tehokkaasti tietoisuus siitä, että äitiä pääsee tarvittaessa moikkaamaan vaikka heti ensi viikonloppuna jos siltä tuntuu. Mielestäni hieman eri asia lähteä NHL-kauden ajaksi Yhdysvaltoihin, tietäen että ennenaikainen kotiinpaluu onnistuu ainoastaan maitojunalla.

Muutin itse tuossa taannoin melko tarkkaan yhtä kauas kotoa kuin Barkov Floridaan lähtiessään. Ehkä kuulun sitten noihin mammanpoikiin, mutta vaikka olen jonkin verran Sashaa vanhempi, ja varsinainen "pesästä lentäminen" tapahtui jo aiemmin, en todellakaan voi väittää ettei koti-ikävä ja läheisten kaipaus joskus vaivaisi ja vaikuttaisi mielialaani ja tekemisiini.

Koko keskustelu siitä, oliko Olgan lähtö poikansa tueksi uhrautumista vai ei on jotain täysin turhaa ja typerää. Kaikki kuitenkin varmaan haluavat Sashan NHL-uralle onnistuneen alun, joten jos tällainen järjestely katsottiin Barkovin perheessä oikeaksi, niin eikö vain voitaisi olla tyytyävisiä siihen että tilanne on niinkuin se on?
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Keskiverto jatkoaikalaisen kohdalla pesästä lentäminen on todennäköisesti kuitenkin tarkoittanut sitä oman 20-neliöisen yksiön vuokraamista vaikkapa opiskelujen alkaessa, kenties jopa ihan toiselta paikkakunnalta. Koti-ikävän pitää poissa melko tehokkaasti tietoisuus siitä, että äitiä pääsee tarvittaessa moikkaamaan vaikka heti ensi viikonloppuna jos siltä tuntuu. Mielestäni hieman eri asia lähteä NHL-kauden ajaksi Yhdysvaltoihin, tietäen että ennenaikainen kotiinpaluu onnistuu ainoastaan maitojunalla.

Muutin itse tuossa taannoin melko tarkkaan yhtä kauas kotoa kuin Barkov Floridaan lähtiessään. Ehkä kuulun sitten noihin mammanpoikiin, mutta vaikka olen jonkin verran Sashaa vanhempi, ja varsinainen "pesästä lentäminen" tapahtui jo aiemmin, en todellakaan voi väittää ettei koti-ikävä ja läheisten kaipaus joskus vaivaisi ja vaikuttaisi mielialaani ja tekemisiini.

Koko keskustelu siitä, oliko Olgan lähtö poikansa tueksi uhrautumista vai ei on jotain täysin turhaa ja typerää. Kaikki kuitenkin varmaan haluavat Sashan NHL-uralle onnistuneen alun, joten jos tällainen järjestely katsottiin Barkovin perheessä oikeaksi, niin eikö vain voitaisi olla tyytyävisiä siihen että tilanne on niinkuin se on?

Viimeisestä kappaleesta samaa mieltä. Hyvähän se on, jos Sasha voi asua äitinsä kanssa ja vieläpä tykkää siitä niin saa uralle sitä kautta hyvän lähtökohdan.

Muuten en kyllä tajua, onko todella niin että porukka kaipaa vanhempiaan ihan säännöllisesti vaikka ovat muuttaneet omilleen? Mielestäni mulla oli hyvät vanhemmat verrattuna moneen kaveriin, mutta en ole kyllä kertaakaan omille muuton jälkeen tuntenu että olisi kiva jos äiti olisi lähellä. Viime jouluna mietin ekan kerran että olisin joulun itekseni kotona kun ei jaksa porukoilla norkoilla, olin nyt viime jouluaaton kuitenkin vanhempien luona. Ens jouluna pitää miettiä uudestaan.

No meitä on tietysti montaa sorttia. Jos olisin Barkovin asemassa en todellakaan haluaisi mitään äitiä lähelle. Tykkään niin paljon yksityisyydestä, että siihen ei samaan asuntoon muuttava äiti sopisi :)
 

Habs#90

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal Canadiens, "Suomalaisjoukkueet"
Muuten en kyllä tajua, onko todella niin että porukka kaipaa vanhempiaan ihan säännöllisesti vaikka ovat muuttaneet omilleen? Mielestäni mulla oli hyvät vanhemmat verrattuna moneen kaveriin, mutta en ole kyllä kertaakaan omille muuton jälkeen tuntenu että olisi kiva jos äiti olisi lähellä.

Menee entistä enemmän off-topiciksi, mutta tartun nyt vielä tähän. Itse viittasin koti-ikävällä lähinnä Suomeen ja läheisillä yleisesti itselle tärkeisiin ihmisiin kotimaassa. Vaikka Barkovin kohdalla on äidistä puhe, niin täytyy muistaa, että hänen tapauksessaan (kuten omassanikin) taakse ei muuttaessa jää vain vanhemmat, vaan myös kaikki ystävät, sukulaiset, tutut paikat, kulttuuri, kieli jne. Ei tuota voi rinnastaa siihen, jos on itse muuttanut vanhempien luota vaikkapa Espoosta oman katon alle Helsinkiin, "eikä tunnu missään". En minäkään Suomessa yksin asuessani mitään ikävää tuntenut, vaikka kävinkin ihan mielelläni silloin tällöin myös vanhempieni luona. Kyllähän äidin läsnäolo nuoren Barkovin tapauksessa varmasti kompensoi tuon rajun elämänmuutoksen vaikutuksia pitäen ne kurissa, ja kun Sashalla on nyt meneillään äärimmäisen tärkeä vaihe urallaan, niin kannattaahan tuo mahdollisuus äidin läsnäaoloon käyttää. Eikä tämä silti tarkoita sitä että olisin itse halunnut äitini tai ystäväni mukaan Suomesta lähtiessäni :)
 

ipaz

Jäsen
->Vähän kyllä ihmetyttää minkälaisia mammanpoikia tänne kirjoittaa. 18-vuotias nuorimies, taloudellisesti turvattu asema ja joukkueessa suunnilleen samanikäistä kaveria. Seura järjestää asumisen kimppakämppään parin joukkuekaverin kanssa, jos katsovat tarpeeksi kypsäksi, eikä ruuanlaitto tai pyykinpesu ole ongelma, muuten jonkun veteraanipelaajan hoiviin.

Veikkaan että koti-ikävää todennäköisempää on, ettei kyseisessä tilanteessa oleva jannu muista soittaa muutamaan ensimmäiseen viikkoon äidilleen. Muistelkaa vaan sitä, kun olette itse lentäneet pesästä.

Rasmus Ristolaisen äiti valitteli jossain lehtihaastattelussa junnujen MM-kisojen jälkeen, että Rasmus ei oikein muista soitella kotiin. Ymmärsi kyllä että pojalla on isoja asioita opittavana elämästään Amerikassa, ettei aina voi muistaa. En tiedä mitkä on RR:n asumisjärjestelyt Buffalossa/Rochesterissa, mutta tässä nyt on kahden nuoren superlupauksen ero tuon kentän ulkopuolisen asian suhteen. Olisiko tässä Barkov vs. Ristolainen asetelmassa sekin ero, että toinen on täysin suomalainen ja viihtyy itsekseen ja toinen venäläisestä perheestä, kulttuurista jossa perhekeskeisyydellä on tunnetusti iso merkitys.
 

Noma

Jäsen
Facessa miehen itsensä kertomana:

Aleksander Barkov paikassa Buffalo, NY, United States
Great team effort in taking important 3 points from Buffalo tonight! Got some minor leg strain in the 1st period and decided to play it safe and get it in shape for the next game. Back on ice in no time!

Tuo kyllä taitaa olla Barkovin fanitili, eikä miehen itsensä ylläpitämä tunnus. Toki "virallinen" fanitili, eli jonkinlainen hyväksyntä löytyy, mutta kuitenkaan ei sitä itse ylläpidä, jos olen oikein ymmärtänyt.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuo kyllä taitaa olla Barkovin fanitili, eikä miehen itsensä ylläpitämä tunnus. Toki "virallinen" fanitili, eli jonkinlainen hyväksyntä löytyy, mutta kuitenkaan ei sitä itse ylläpidä, jos olen oikein ymmärtänyt.

Menee jo erittäin ot:ksi, mutta kyllä Barkov ainakin kirjoittelemaan tuonne pääsee, kommentit ainakin viittaa siihen suuntaan... Tai sitten puhutaan ihan eri tileistä. Joka tapauksessa tuskin itse noita englanninkielisiä tekee, ellei rallienglanti rajoitu vain puheeseen.
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Menee jo erittäin ot:ksi, mutta kyllä Barkov ainakin kirjoittelemaan tuonne pääsee, kommentit ainakin viittaa siihen suuntaan... Tai sitten puhutaan ihan eri tileistä. Joka tapauksessa tuskin itse noita englanninkielisiä tekee, ellei rallienglanti rajoitu vain puheeseen.

Lähtisin siitä, että on Sashan itsensä kirjoittama twiitti. Ei tuo nyt mitään kovin erikoista englantia ole, ja amerikkalainen NHL-fani ei puolestaan edes tiedä, että jossain päin voitoista jaetaan kolme pistettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös