Aleksander Barkov jr. NHL:ssä

• 1 546 595
  • 4 426

Evolving

Jäsen
Esteettiset preferenssit ovat asia erikseen, mutta kai käsität, että jääkiekko on tulokseen perustuva laji ja olet ihan objektiivisin mittarein väärässä? Se on tietysti totta, että eri pelityylit ovat viihdyttäviä erilaisia asioita arvostaville ihmisille.

Väärässä mistä? Kerro minullekin mitä olen todennut tuloksista toteamalla, että a) jonkun pelityyli ei maistu, b) hän ei ole Suomen kaikkien aikojen paras pelaaja ja c) hän ei ole yhtä hyvä mailankäsittelijä kuin Datsyuk.

Ok

Näin kysyy yleensä se joka vääntää? Kaikilla on oikeus mielipitesiinsä, mutta jos se on valtavirrasta kovasti erilainen, niin moni haluaa kuulla perusteluita. Se ei tarkoita, ettei sinulla saa olla mielipiteitä.

Alkuperäiset tässä ketjussa esitetyt väitteet joita aloin kyseenalaistamaan:

• Barkov on räjähtävä
  • Barkovin mailapeli muistittaa Datsyukia
  • Barkov on Suomen kaikkien aikojen paras pelaaja
Jos nämä on valtavirtaa tässä ketjussa, niin aikamoista. Itse lisäsin lähinnä sen, että tä Barkovin pelityyli on tylsä ja tästä yksi toinenkin oli samaa mieltä.

Ja kyllähän mä perusteluja annoin esimerkiksi liittyen vaikka noihin rankkaritaitoihin tai ylipäänsä pelityyliin, mutta ei tuntunut kelpaavan, kun aletaan passiivis-aggressiivisesti epäsuorasti esittämään "no et oo vaan tarpeeks taitava" :D

Ilmeisesti haluat kuulla siis oikeanlaisia mielipiteitä, jossa Barkovia ylistetään.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väärässä mistä? Kerro minullekin mitä olen todennut tuloksista toteamalla, että a) jonkun pelityyli ei maistu, b) hän ei ole Suomen kaikkien aikojen paras pelaaja ja c) hän ei ole yhtä hyvä mailankäsittelijä kuin Datsyuk.

• Barkov on räjähtävä
Jos nämä on valtavirtaa tässä ketjussa, niin aikamoista. Itse lisäsin lähinnä sen, että tä Barkovin pelityyli on tylsä ja tästä yksi toinenkin oli samaa mieltä.
Lisäksi viittasit että Barkovin peli on pelkkää Selkeä ja kiekonriistoa.

Hyvin on katseltu Sashan pelit.

Mäntylä #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers,

• Barkov on räjähtävä

Ja kyllähän mä perusteluja annoin esimerkiksi liittyen vaikka noihin rankkaritaitoihin tai ylipäänsä pelityyliin, mutta ei tuntunut kelpaavan, kun aletaan passiivis-aggressiivisesti epäsuorasti esittämään "no et oo vaan tarpeeks taitava" :D

Ilmeisesti haluat kuulla siis oikeanlaisia mielipiteitä, jossa Barkovia ylistetään.

Viihdyttävyys on jokaisen oma asia. Siitä ei voi kukaan alkaa väittämään vastaan. Mutta se että sanoo ettei Barkov ole erityisen taitava NHL-tasolle on jo pelkkää tyhmyyttä tai sitten vaan trollaat tahallaan. Veikkaan jälkimmäistä.

Edit. olikin ensimmäinen

Viimeksi muokattu:

Evolving

Jäsen

Se oli kärjistys jolla viittasin juurikin aiempaan keskusteluun, jossa tuotiin esille kiekonriistoa ja selket sekä todettiin Barkovin olevan kaikkien aikojen paras hyökkääjä.

Kärjistykseni on toki epäolennainen väitteeni totuusarvon kannalta, koska osoitin tilastoilla, että Barkov ei ole esimerkiksi Selännettä parempi. Katsotaan 10 vuoden päästä uudestaan.

Evolving

Jäsen
Viihdyttävyys on jokaisen oma asia. Siitä ei voi kukaan alkaa väittämään vastaan. Mutta se että sanoo ettei Barkov ole erityisen taitava NHL-tasolle on jo pelkkää tyhmyyttä tai sitten vaan trollaat tahallaan. Veikkaan jälkimmäistä

NHL on täynnä taitavia pelaajia. Vaatii aika paljon, että erottuu siitä massasta. Jos katsotaan esim. pisteitä niin Barkov oli kuluneella kaudella sijalla 28., sitä edellisellä kaudella 36. ja siitä edellisellä kaudella 17.

Toki niitä kuuluisia objektiivisia mittareita on muitakin kuin pisteet, mutta se on yksi niistä. Taito vaan tuppaa olemaan sellainen asia, että sen voi määritellä monella tapaa ja kaikki ei välttämättä päädy tilastoihin. Esim. itse liitän datsykmaisen kikkailun vahvasti taitoihin tai kyvyn käsitellä kiekkoa suurilla nopeuksilla kuten Bure teki. Näille tuskin on tilastoja. Joten, jos joku siis on kanssani eri tai samaa mieltä em. mittareista, niin hän tekee niin perustuen subjektiivisuuteen. Keskustelussa taidoissa on siis kyse myös subjektiivisuudesta eli ts. vaikutuksesta jonka jonkun pelityyli tekee.

Kun sanon erityisen taitava tarkoitan, että Barkov ei ole McDavidin, Draisatlin, Makarin ja Matthewsin tasolla. Barkov on taitava, mutta ei mitään eliittitasoa mielestäni.

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla

• Barkov on räjähtävä

Suosittelen hetkeksi rauhoittumista ja kauniista kesäisestä ulkoilmasta. Alkuperäiset väitteet eivät liity minuun mitenkään, vaan otin kommentin tarkasteluun vain siitä miten et halua kehittyä Barkovin pelitapaa kohti ja ettei Barkov ole taitava. Kun keskustelet palstalla, niin et voi hyökätä yhtä kirjoittajaa kohtaan siitä mitä palstalla joku toinen on esittänyt. Tiedän, että se on hankalaa kun viestitulvasta voi olla vaikea muistaa kenen nimimerkiltä mikäkin viesti tuli.

Otetaan sitten osaltani tarkasteluun nuo alkuperäiset, mitä kyseenalaistit. Barkov ei ole räjähtävä, mutta viime kesän treenimuutokset ja massan lasku ovat tehneet Barkovin "räjähtävämmäksi", kuin edellisen vuoden Barkov. Mailapelissä on joitain elementtejä ja juonikkuutta kuin Datsyukilla, mutta eihän se yksi yhteen ole. Nämä ovat mielikuvia ja jokaisella tulee eri tilanteista omia muistoja tulkitsemaan tilanteita. Mielestäni Datsyukin kikkapankki oli paljon luovempi, mutta molempien maaleja löytyy highlighteista ihan kivasti. Barkov on taas urallaan vasta noin puolivälissä ja osa arvottaa eri asioita enemmän kuin toista. En pysty eri aikakausien pelaajien parhautta arvioimaan, mutta yksi parhaista hän on jo nyt.

Valtavirtaa on pitää Barkovia loistavana pelaajana ja sitä minä kirjoitin. En sanonut missään kohtaa, että yllä olevat alkuperäiset väitteesi olisivat valtavirtaa. Se oli sinun tulkintaa.

Perusteluja antaessa voi käydä niin, että toiset ei ole samaa mieltä. Sekin on ok. Se taas pystytkö elämään sen asian kanssa riippuu paljon siitä tuleeko sinulta lisäperusteluja vai tyydytkö olemaan eri mieltä. Se, että sinä asetat rajan milloin asia on loppuun käsitelty ja kerrot ettei tästä enää pitäisi vängätä on usein sellaisen ihmisen toimintaa, joka on oikeassa ja muiden perustelut ja mielipiteet eivät kelpaa. Sitä sanotaan suomalaisissa sanonnoissa "pata kattilaa soimaa". Eli jos haluat esittää sinun mielipiteitä, niin hyväksy muidenkin mielipiteet. Ei mitattavissa asioissa voidaan keskustella loputtomiin ilman, että kumpikaan keskustelijoista on oikeassa.

Passiivis-agressiivisesti epäsuorasti esittämään "että et ole tarpeeksi taitava". Jos luet uudelleen mitä kirjoitin, niin siinä ei puhuttu sinusta. Ymmärrän kyllä, että olet tulkinnut ilmeisesti tämän epäsuorasti olevan kuitti sinun taidoista, mutta usko pois ettei minulla ole tarvetta tulkita sinun pelitaitoja. Se on vain yleisesti niin, että Barkovin pelitaidoilla voidaan pelata Barkovin peliä ja siihen tarvitaan taitoja, joita ei kovin monella ole. Uskoisin, ettei kovin moni jaa näkemystä kanssasi siitä ettei Barkov olisi kovin taitava. On se aika monen mielestä taitava poika.

Ja minun mielestä jokainen saa kirjoittaa kenestä tahansa mitä tahansa, mutta silloin on syytä olettaa jonkun kommentoivan ja kyseenalaistavan sinun ajatuksia. Ei ketään tarvitse ylistää. Barkov on hyvä pelaaja ja se riittää minulle.

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
NHLPA-pollissa, eli siis äänestyksessä jossa pelaajat äänestävät eri kategorioihin parhaat pelaajat Barkovin sijoitus oli kuudes tasoissa Matthewsin kanssa. Kokonaisvaltaisten pelaajien kategoriassa kakkonen heti Crosbyn jälkeen. Aliarvostettujen pelaajien kategoriassa Barkov oli jälleen taas kuitenkin ylivoimainen ykkönen. Taidetaan Barkovia jäällä arvostaa aika paljon niin vastustajana kuin joukkuekaverina, vaikka ei näköjään jostain syystä kaikille ruudun välityksellä näyttäydy.

Barkov on tällä vuosituhannella suomalaisista ylivoimainen ykkönen näyttävyydessä minulle. Koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee ja välillä saa monttu auki tuijotella taikoja jäällä. Esimerkiksi Rantasen pelaaminen on paljon vähemmän näyttävämpää vaikka maaleja mättääkin.

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
NHLPA-pollissa, eli siis äänestyksessä jossa pelaajat äänestävät eri kategorioihin parhaat pelaajat Barkovin sijoitus oli kuudes tasoissa Matthewsin kanssa. Kokonaisvaltaisten pelaajien kategoriassa kakkonen heti Crosbyn jälkeen. Aliarvostettujen pelaajien kategoriassa Barkov oli jälleen taas kuitenkin ylivoimainen ykkönen. Taidetaan Barkovia jäällä arvostaa aika paljon niin vastustajana kuin joukkuekaverina, vaikka ei näköjään jostain syystä kaikille ruudun välityksellä näyttäydy.

Barkov on tällä vuosituhannella suomalaisista ylivoimainen ykkönen näyttävyydessä minulle. Koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee ja välillä saa monttu auki tuijotella taikoja jäällä. Esimerkiksi Rantasen pelaaminen on paljon vähemmän näyttävämpää vaikka maaleja mättääkin.
Ranehan onkin vain matkustaja.

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-

Largo

Jäsen
Kyllä kai Barkov ”michiganin” osaa tehdä, mutta saisi varmaan jäähyn pelin viivyttämisestä, kun hartiat kasassa lähtisi pyytämään anteeksi ihan jokaiselta hallissa olijalta ja halailisi vastustajan maalivahtia lasittunein silmin, pyydellen koko ajan anteeksi. Kyllä miehellä taitoa on, hän ei vaan elä highlight-reel maaleista. Joku Zegras mehustelee niillä vaikka joukkue ottaisi 5-1 käkättimeen.

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Mites muuten kun vähän verrataan sitten niihin todennäköisesti erityisen taitaviin pelaajiin, kuten vaikka McDavidiin tai MacKinnoniin. Tekeekö ne koskaan mitään yllättävää? Sitä että luistelee sataa mailia tunnissa ja pujottelee puolustuksen läpi ei lasketa yllättäväksi tässä kohtaa, ne on tehnyt sen sata kertaa ennenkin. Tai vaikka se että pyörähtää vauhdista ympäri ja heittää rystyltä no look passin takatolpalle, sekään ei ole yllättävää tässä kontekstissa.

Erityisen taitavaa kyllä, mutta vastaavan tyylistä on nähty historiassa ennenkin, vaikka Burelta tai Kanelta. En näe tuollaisissa oikeastaan mitään erityisen sykähdyttävää enää, kun ne on nähty niin monta kertaa. Mutta edelleen, todella taitavaa silti, ei siinä mitään.

Barkov sitten tekee sellaisia juttuja mitä ei oikeasti näe juuri koskaan. Kuten vaikka edellä linkatut between the legs fake ja jalkasyöttö. Mulle noi on paljon siistimpiä juttu kuin joku McDavidin kentän läpi pujottelu. Koska ne ei ole millään muotoa odotettavissa olevia suorituksia ko. tilanteissa. Sen takia Barkov onkin ainakin omissa kirjoissa yksi viihdyttävimpiä pelaajia, ellei viihdyttävin.

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun sanon erityisen taitava tarkoitan, että Barkov ei ole McDavidin, Draisatlin, Makarin ja Matthewsin tasolla. Barkov on taitava, mutta ei mitään eliittitasoa mielestäni.
Näistä viesteistä välittyy lähinnä se, että niputat "taitavuuden" johonkin äärimmäisen kapeaan näkökulmaan. On totta, että McDavidit, Matthewsit ja kumppanit nousevat esiin "taitavuuden" osalta omilla erityispiirteillään. Mutta joku "taitavuuden" arvio on lopulta aika subjektiivista. Tai siltä se näyttää, jos nostetaan esiin tietynlaisia piirteitä, mutta samalla toteaa, ettei Barkov olisi tässä "eliittitasoa". Se kertoo, että jotain jää huomioimatta.

Jos mietitään Barkovia pelaajana, hänen erityisyytensä ei ole joku yksittäinen ominaisuus (vrt. Matthewsin maalinteko, McDavidin / MacKinnonin nopeus....). Barkovin eliittitason taidoista kertoo hänen oma erityispiirteensä, kokonaisvaltaisuus kaukalossa. Puhutaan sitten pelinluvusta (hyökkäys- tai puolustussuuntaan), pelinrakentelusta, puolustuspelistä, kiekonriistoista, aloituksesta tai nykyisin vaikka luistelusta, ei Barkov nykyisin joudu pahemmin kenellekään kumartelemaan. Se näkyy taulullakin.

Viimeisten kuuden kauden aikana Barkov on toki voittanut pari Selkeä ja on siinä välissäkin keskusteluissa vuodesta toiseen ollut, kun Selkeä on jaettu. Näiden kuuden kauden aikana Barkov on pisteitä tehnyt 1,14 PPG tahtiin, näyttää oikeuttavan sijaan 12 tällä otannalla, kun runkosarjan pistetahdista puhutaan. Selke-tason puolustava hyökkääjä, joka parhaimmillaan on pistepörssinkin top10:ssä ollut. Ei tuollaista yhdistelmää voi olla, jos "taitavuus" jääkiekkoilijana eiolisi eliittitasoa. Barkovilla vain yksittäisen piirteen sijaan lista taidoista on varsin laaja. Jos Barkovista jotain "heikkoutta" hakee, niin kai se vuosia oli eräänlainen "röyhkeyden" puute. Barkov on vuosien kertyessä alkanut röyhkeämmin hyödyntää kokoaan ja taitojaan hakeakseen ratkaisuja itse. Mutta aika monta kertaa vuosien varrella on hiukan suottakin vielä kaverille paikkaa tarjottu. Silti Barkovin ketju on illasta toiseen kovalla prosentilla match uppinsa voittanut, vaikka vastassa ovat illasta toiseen liigan kovimmat pelaajat.

Se onko Barkovilla "Datsyukin kädet" tai jotain muuta, on suhteellisen turha vertailu, jos objektiivisia vastauksia hakee. Barkovin luovuus kaukalossa on mielestäni eliittiä. Sen näkee kyllä, jos edes Barkovin highlighteja jaksaa katsella. Barkov vaan ei hirveästi tee mitään "turhaa" tai varasta puolustuksesta hyökätäkseen, joten häikäisevimmät suoritukset ovat usein yksittäisiä välähdyksiä, ei niinkään illasta toiseen jatkuvaa ilotulitusta. Onko se sitten kiekon pompottelua ilmassa ennen kiekon pudotusta kaverin lapaan takatolpalle, jalkojen välistä laukomista, puolustuksen läpi harhauttelua vai milloin mitäkin. Ennen Barkovin lopullista kukkaan puhkeamista taidettiin kuitenkin ihailla nimenomaan hänen käsiään rankkareilla... Sittemmin kokonaisvaltainen peli kehittyi NHL-tasolle ja nykyisin Barkovin taitavuus näkyy ehkä parhaiten siinä, kuinka naurettavan helpon näköiseksi Barkov saa pelaamisen illasta toiseen. Ei ne suoritukset vauhdissa ihan helppoja ole, mutta jotenkin eleettömältä Sashan tekeminen usein näyttää, ihan sama mitä tekee.

Evolving

Jäsen
. Alkuperäiset väitteet eivät liity minuun mitenkään, vaan otin kommentin tarkasteluun vain siitä miten et halua kehittyä Barkovin pelitapaa kohti ja ettei Barkov ole taitava.
Valtavirtaa on pitää Barkovia loistavana pelaajana ja sitä minä kirjoitin. En sanonut missään kohtaa, että yllä olevat alkuperäiset väitteesi olisivat valtavirtaa. Se oli sinun tulkintaa.

No minä en varsinaisesti ole sanonut ettei Barkov olisi loistava pelaaja. Ja sinä et myöskään tarkentanut, että mihin valtavirrasta poikkeavaan ajatukseen tällä kommentillasi viittasit:

"Kaikilla on oikeus mielipitesiinsä, mutta jos se on valtavirrasta kovasti erilainen, niin moni haluaa kuulla perusteluita."

Ainoa mitä tässä ketjussa olin kyseenalaistanut siinä vaiheessa oli juurikin nuo listaamani asiat. Joten jäi edelleen vähän epäselväksi mille väitteelle tai mielipiteelle halusit niitä perusteluja lisää...

Perusteluja antaessa voi käydä niin, että toiset ei ole samaa mieltä. Sekin on ok. Se taas pystytkö elämään sen asian kanssa riippuu paljon siitä tuleeko sinulta lisäperusteluja vai tyydytkö olemaan eri mieltä. Se, että sinä asetat rajan milloin asia on loppuun käsitelty ja kerrot ettei tästä enää pitäisi vängätä on usein sellaisen ihmisen toimintaa, joka on oikeassa ja muiden perustelut ja mielipiteet eivät kelpaa. Sitä sanotaan suomalaisissa sanonnoissa "pata kattilaa soimaa". Eli jos haluat esittää sinun mielipiteitä, niin hyväksy muidenkin mielipiteet. Ei mitattavissa asioissa voidaan keskustella loputtomiin ilman, että kumpikaan keskustelijoista on oikeassa.
Eiköhän tämä mennyt ihan toisinpäin. Esitin mielipiteeni ja perustelin sen eri henkilöille juurta jaksain. Moni oli eri mieltä perustellusti ja ei siinä: ihan sama, koska kuten sanoin tässä on paljon subjektiivisuuttakin pelissä.

Mutta sitten, kun aletaan implikoimaan, että et varmaan pidä jääkiekosta tai sivuutetaan tekemäni perustelut ja keskitytään johonkin yhteen kohtaan tekstissäni tai heitetään jotain, että no Barkov on varmaan liian taitava sun idoliksi tms., tai esitetään tyhmää eikä ymmärretä mitä absurdeja väitteitä pyrin kyseenalaistamaan vaikka suoraan sen sanoin, niin kyllähän se pakottaa palaamaan käsittelemään asiaa vähän kärkkäämmin niin, että oma näkemys tulee varmasti selväksi eikä tarvitse jankata edes takas.

Passiivis-agressiivisesti epäsuorasti esittämään "että et ole tarpeeksi taitava". Jos luet uudelleen mitä kirjoitin, niin siinä ei puhuttu sinusta. Ymmärrän kyllä, että olet tulkinnut ilmeisesti tämän epäsuorasti olevan kuitti sinun taidoista, mutta usko pois ettei minulla ole tarvetta tulkita sinun pelitaitoja. Se on vain yleisesti niin, että Barkovin pelitaidoilla voidaan pelata Barkovin peliä ja siihen tarvitaan taitoja, joita ei kovin monella ole. Uskoisin, ettei kovin moni jaa näkemystä kanssasi siitä ettei Barkov olisi kovin taitava. On se aika monen mielestä taitava poika.

Niin, kun se passiivis-aggressiivisuushan voi toimia ja varsin usein toimiikin niin, että se kohdistetaan epäsuorasti. Silloin kohteen mainitseminen ei ole tarpeellista.

Minun kommenttini:

"Tykkään katsoa pelaajia jollaiseksi haluaisin kehittyä. Barkovin pelitapa ei vain itselle sovi"

Ja sinun vastaus:

"Joo ei kaikille sovi Barkovin pelitapa, koska siinä tulee taidot vastaan."

Konteksti huomioiden en näe miten tämä on relevantti tieto minulle vastattaessa. Jos pointti on minun preferensseissäni, niin miksi kokisit tarpeelliseksi vastata siihen yleisen tason toteamuksella ellei tarkoituksesi ollut juuri yrittää näpäyttää. Nythän et yhtään huomioinut näkökulmaa, että pelitapa ei sopisi muista syistä vaan aloit suoraan kommentoimaan taitoaspektia. Oma arvio on, että naamioit passiivis-aggressiivisen sivalluksen yleiseksi toteamukseksi, koska et tosiaan tiedä taidoistani mitään, mutta näin pyrit vaikuttamaan perustelujeni uskottavuuteen.

Eri asia olisi, jos olisit sanonut: "niin ymmärrän kyllä tämän. Monellehan ei varmasti Barkovin pelitapa myöskään sovi, koska tulee taidot vastaan." tms.

Siis missä kategoriassa oli kuudes? En löytänyt Barkovin nimeä kuluneen kauden äänestyksestä muusta kohdasta kuin tuosta mainitsemastasi kokonaisvaltaisten pelaajien kategoriasta. Ehkä puhuit jostain toisesta vuodesta, kun aliarvostettujen pelaajien kategoriaakaan en tältä vuodelta löytänyt.

Mutta ihan hyviä tuloksia ei siinä.

Näistä viesteistä välittyy lähinnä se, että niputat "taitavuuden" johonkin äärimmäisen kapeaan näkökulmaan. On totta, että McDavidit, Matthewsit ja kumppanit nousevat esiin "taitavuuden" osalta omilla erityispiirteillään. Mutta joku "taitavuuden" arvio on lopulta aika subjektiivista. Tai siltä se näyttää, jos nostetaan esiin tietynlaisia piirteitä, mutta samalla toteaa, ettei Barkov olisi tässä "eliittitasoa". Se kertoo, että jotain jää huomioimatta.

No voi olla, että määritelmäni on kapeahko. Tai vaikea sitä on ylipäätään määritellä. Sanoisin kuitenkin, että liitän taitavuuden dominointiin eli, että peliä ohjataan ja ollaan keskipisteenä sen sijaan, että reagoitaisiin siihen mitä muut tekee. Mielestäni Barkov kokonsa huomioiden on yllättävän näkymätön kentällä vaikka toki saakin paljon aikaan. Mutta pitänee seurata herran otteita vähän pitempään. Minun kuvani myös Barkovista voi olla kapeahko ja perustuu enemmän yleiseen mielikuvaan eikä syvälliseen pitkän aikavälin analyysiin.

Jos mietitään Barkovia pelaajana, hänen erityisyytensä ei ole joku yksittäinen ominaisuus (vrt. Matthewsin maalinteko, McDavidin / MacKinnonin nopeus....). Barkovin eliittitason taidoista kertoo hänen oma erityispiirteensä, kokonaisvaltaisuus kaukalossa. Puhutaan sitten pelinluvusta (hyökkäys- tai puolustussuuntaan), pelinrakentelusta, puolustuspelistä, kiekonriistoista, aloituksesta tai nykyisin vaikka luistelusta, ei Barkov nykyisin joudu pahemmin kenellekään kumartelemaan. Se näkyy taulullakin.

Viimeisten kuuden kauden aikana Barkov on toki voittanut pari Selkeä ja on siinä välissäkin keskusteluissa vuodesta toiseen ollut, kun Selkeä on jaettu. Näiden kuuden kauden aikana Barkov on pisteitä tehnyt 1,14 PPG tahtiin, näyttää oikeuttavan sijaan 12 tällä otannalla, kun runkosarjan pistetahdista puhutaan. Selke-tason puolustava hyökkääjä, joka parhaimmillaan on pistepörssinkin top10:ssä ollut. Ei tuollaista yhdistelmää voi olla, jos "taitavuus" jääkiekkoilijana eiolisi eliittitasoa. Barkovilla vain yksittäisen piirteen sijaan lista taidoista on varsin laaja. Jos Barkovista jotain "heikkoutta" hakee, niin kai se vuosia oli eräänlainen "röyhkeyden" puute. Barkov on vuosien kertyessä alkanut röyhkeämmin hyödyntää kokoaan ja taitojaan hakeakseen ratkaisuja itse. Mutta aika monta kertaa vuosien varrella on hiukan suottakin vielä kaverille paikkaa tarjottu. Silti Barkovin ketju on illasta toiseen kovalla prosentilla match uppinsa voittanut, vaikka vastassa ovat illasta toiseen liigan kovimmat pelaajat.

Se onko Barkovilla "Datsyukin kädet" tai jotain muuta, on suhteellisen turha vertailu, jos objektiivisia vastauksia hakee. Barkovin luovuus kaukalossa on mielestäni eliittiä. Sen näkee kyllä, jos edes Barkovin highlighteja jaksaa katsella. Barkov vaan ei hirveästi tee mitään "turhaa" tai varasta puolustuksesta hyökätäkseen, joten häikäisevimmät suoritukset ovat usein yksittäisiä välähdyksiä, ei niinkään illasta toiseen jatkuvaa ilotulitusta. Onko se sitten kiekon pompottelua ilmassa ennen kiekon pudotusta kaverin lapaan takatolpalle, jalkojen välistä laukomista, puolustuksen läpi harhauttelua vai milloin mitäkin. Ennen Barkovin lopullista kukkaan puhkeamista taidettiin kuitenkin ihailla nimenomaan hänen käsiään rankkareilla... Sittemmin kokonaisvaltainen peli kehittyi NHL-tasolle ja nykyisin Barkovin taitavuus näkyy ehkä parhaiten siinä, kuinka naurettavan helpon näköiseksi Barkov saa pelaamisen illasta toiseen. Ei ne suoritukset vauhdissa ihan helppoja ole, mutta jotenkin eleettömältä Sashan tekeminen usein näyttää, ihan sama mitä tekee.

Paljon tulee esiin tuo kokonaisvaltaisuus ja varmaan pitääkin paikkansa sillä en itsekkänä ole nähnyt Barkovia minään yhden tontin experttinä.

Kuitenkin minun standardit kokonaisvaltaiselle eliittipelaajalle on tässä:

Barkovin nopeus, luistelu, dominointi ja sanoisin ettei mailankäsittelykään ole tällä tasolla. Toki ehkä vähän epäreilu vertaus, kun kyseessä on kaikkien aikojen top 100 pelaaja. Mutta itse kaipaisin Barkovilta myös vähän enemmän röyhkeyttä ja koonsa hyödyntämistä. Uskoisin, että potentiaalia on enemmän kuin mitä näyttää, koska fiksu on selvästi.

Tähän mennessä Barkovin otteet ei ole kuitenkaan saaneet reagoimaan samalla tavalla kuin reagoin Federoviin. Jälkimmäinen pystyy selkeästi viedä shown itselleen ollen silti hyvä puolustaja siinä missä Barkov on mielestäni vähän näkymättömämpi ja vähemmän röyhkeämpi. Mainitsitkin röyhkeyden puutteen ja ehkä tämä on juuri se minkä takia hänen pelitapansa ei ole itseen niin vedonnut.

Mutta kuten sanoin pitänee seurata vielä pidempään Barkovin peliä ja analysoida ajan kanssa. Voi olla, että joudun muuttamaan jossain vaiheessa kantaani. Tässä vaiheessa mielikuvani on lähinnä: rauhallinen pelintekijä jonka vahvuus on peliälyssä, tavassa tehdä töitä (kaksisuuntaisuus) ja rauhallisuudessa (mainitsemasi naurettavan helpon ja eleettömän näköinen pelaaminen).

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Kuitenkin minun standardit kokonaisvaltaiselle eliittipelaajalle on tässä
15% NHL-pelaajista pitää Barkovia kokonaisvaltaisimpana koko NHL:ssä, mutta sinun standardeilla ei ole eliittipelaaja. On kyllä melkoiset standardit.
Siis missä kategoriassa oli kuudes? En löytänyt Barkovin nimeä kuluneen kauden äänestyksestä muusta kohdasta kuin tuosta mainitsemastasi kokonaisvaltaisten pelaajien kategoriasta. Ehkä puhuit jostain toisesta vuodesta, kun aliarvostettujen pelaajien kategoriaakaan en tältä vuodelta löytänyt.

Olikin näköjään Athleticin pelaajagallupista.

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Barkovin ongelma taitaa loppujen lopuksi olla maanläheinen ja ei-niin-räiskyvä persoona. Jos sitä nyt ongelmana voi pitää (eli ei). Jos joku tyypilliseen amerikkalaiseen perinteeseen sopiva, vaatemainoksissa keikkuva tähtipoika vetäisi samalla tavalla kuin Barkov ja vielä keksisi jonkun lintu- tai pumpputuuletuksen niin johan olisi näyttävää ja mahtavaa. Vielä kun vetäisi Rangersissa tai Torontossa. Nyt suoritukset näyttävät joidenkin silmissä latteilta kun ne on paketoitu suomalaiseen harmauteen ja kaveri vielä pelaa "pienessä" NHL-joukkueessa.

Barkovilla on muuten mielestäni parempi veto kuin Datsjukilla oli.

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanoisin kuitenkin, että liitän taitavuuden dominointiin eli, että peliä ohjataan ja ollaan keskipisteenä sen sijaan, että reagoitaisiin siihen mitä muut tekee. Mielestäni Barkov kokonsa huomioiden on yllättävän näkymätön kentällä vaikka toki saakin paljon aikaan. Mutta pitänee seurata herran otteita vähän pitempään. Minun kuvani myös Barkovista voi olla kapeahko ja perustuu enemmän yleiseen mielikuvaan eikä syvälliseen pitkän aikavälin analyysiin.

Barkovin nopeus, luistelu, dominointi ja sanoisin ettei mailankäsittelykään ole tällä tasolla. Toki ehkä vähän epäreilu vertaus, kun kyseessä on kaikkien aikojen top 100 pelaaja. Mutta itse kaipaisin Barkovilta myös vähän enemmän röyhkeyttä ja koonsa hyödyntämistä. Uskoisin, että potentiaalia on enemmän kuin mitä näyttää, koska fiksu on selvästi.

Tähän mennessä Barkovin otteet ei ole kuitenkaan saaneet reagoimaan samalla tavalla kuin reagoin Federoviin. Jälkimmäinen pystyy selkeästi viedä shown itselleen ollen silti hyvä puolustaja siinä missä Barkov on mielestäni vähän näkymättömämpi ja vähemmän röyhkeämpi. Mainitsitkin röyhkeyden puutteen ja ehkä tämä on juuri se minkä takia hänen pelitapansa ei ole itseen niin vedonnut.

Mutta kuten sanoin pitänee seurata vielä pidempään Barkovin peliä ja analysoida ajan kanssa. Voi olla, että joudun muuttamaan jossain vaiheessa kantaani. Tässä vaiheessa mielikuvani on lähinnä: rauhallinen pelintekijä jonka vahvuus on peliälyssä, tavassa tehdä töitä (kaksisuuntaisuus) ja rauhallisuudessa (mainitsemasi naurettavan helpon ja eleettömän näköinen pelaaminen).
....ja oikeastaan näissä edelleen tiivistyy se, miksi mielipiteesi tässä ketjussa on kyseenalaistettu. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista sen enempää, ei edes tarvetta millekään yksittäisen ajatuksen irroittamiselle viestistä. Kertoo lähinnä siitä, että olet tuolla aiemmin yrittänyt jotenkin "objektiivisena" esittää ajatuksen, jota muut eivät voi allekirjoittaa kuin korkeintaan subjektiivisena mielipiteenä. ...ja tavallaan se subjektiivisuuden ongelma näkyy jo ensimmäiseksi lainaamassani kappaleessa. Joku voisi sen perusteella epäillä, ettet viime vuosina ole seurannut Barkovia kaukalossa.

Barkov on kaukalossa ollut joukkueensa pelillinen sielu jo vuosikaudet. Se, että Barkov on äärimmäisen hyvä myös puolustamaan, ei tarkoita, ettäkö Barkov olisi kaukalossa vain reagoimassa. Sitä ei kerro sekään, että Barkov kykenee usein kiekkoa jakamaan eteenpäin yhdellä tai kahdella kosketuksella. Enemmän se kertoo siitä suhteellisen poikkeuksellisesta peliälystä, joka Barkovilla on. Hän tietää, missä kannattaa olla tai mihin suuntaan peliä kannattaa ohjata. Barkov nimenomaan ohjaa peliä omalla tekemisellään, kun kykenee tunnistamaan syntyvät tilat ja kykenee ketjukavereita niihin ruokkimaan. Puhutaan sitten pisteistä, hallinnasta tai vaikka maalipaikoista mittarina. Barkovin ketju on niitä varsin kiitettävään tahtiin viime vuosina vienyt ihan ketä tahansa vastaan pelatessaan. Suuri osa johtuu nimenomaan Barkovin pelistä. Ei varmasti räiskyvin persoona kaukalossa tai kaukalon ulkopuolella. Mutta Barkov on se Floridan pelillinen liideri, ketjunsa dynamo. Eikä se hirveän väärin olisi tuota ketjua dominoivaksi sanoa. Sitä se on Sashan kanssa ollut hiukan laitureista riippumatta. Barkov asettaa tekemisellään vaatimustason, jota muut joukkue yrittää tavoittaa.

Se on yksi asia, jos Barkovin pelityylistä ei pidä esteettisesti. Kullakin on oikeus arvostaa juuri sellaisia pelaajia, kuin haluaa. Barkov ei ole röyhkein tai räiskyvin pelaaja, joten ei hän tietenkään kaikkia esteettisesti niin paljon miellytä. Mielipiteensä kullakin. Yhtälailla voi määrittää mielivaltaisesti oman tasonsa "eliitille". Voihan sen riman halutessaan asettaa koko NHL:n historiassa poikkeukselliseen, jopa ainutlaatuiseen pelaajaan.
Mutta ei ehkä kannata objektiivisena faktana yrittää väittää, että sukupolvensa kovin kahdensuunnan sentteri, NHL:n top5 -tason sentteri tälläkin kaudella, ei olisi muka taidoiltaan eliittitasoa. Siinä ei ole mitään objektiivista. Kyllä tuon tason pelaajalla aika monikin ominaisuus on aivan eliittitasoa, miellytti se pelaajan tyyli omaa silmää tai ei. Barkovin kohdalla ei todennäköisesti ikinä nähdä todellista kattoa, mihin lahjat hyökkäyspäässä riittäisivät. Rooli ja pelityyli puolustuksen kautta estää sen. Mutta jos noin puolustava pelaaja tekee pisteitä pistepörssin top10-15 pelaajien tahtiin, niin kertoohan se jo itsessään aika paljon.

Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Olihan Patrice Bergeronkin ihan paska pelaaja.

Selvästi veli @Evolving omaa hyvin valtavirrasta poikkeavan näkemyksen lajista ja suotakoon se hänelle. Lätkää voi pelata hyvin monella eri tavalla ja sitä myöten myös siitä mikä on näyttävää tai "oikea tapa" pelata on monenlaisia. Itse aikanaan hyvin köyhän miehen peruspakkina (jolla on yhtä paljon tekemistä NHL-lätkän kanssa kuin lintubongaamisella kanahäkissä) en hirveästi arvostanut hyökkääjiä, jotka aina kovalla riskillä lähti kokeilemaan kaikenmaailman jalkakyniä tai bulgarialaisia vain maalinteko silmissään, koska suurin osa yrityksistä päätyi menetykseen. Omasta näkökulmasta siis juuri tuommoinen Sashamainen koko kentän hahmottaminen ja pelin rytmittäminen on jääkiekkoa sieltä parhaimmasta päästä. Jos verrataan Datsyukiin ja Fedoroviin niin se kertoo Barkovista jo kaiken oleellisen.

Edellä mainittiin myös McDavid ja MacKinnon taitavina pelaajina (Barkovia puolestaan väitetty keskiverroksi tai hieman paremmaksi), mutta kuinka paljon tuosta taidosta on sitten kyseisten herrojen kyvystä lentää luistimilla? Vauhdissa kiekonhallinta on oma taitonsa, mutta näiden herrojen liitäessä täydellä vauhdilla keskialueelle ei mitään maailman nopeimpia käsiä tarvitse. Ei toki Barkovkaan mikään hitain luistelija ole, vaikkei omaa Pihlströmin ompelukonejalkoja tai Heiskasen liukua. Jerkkua on vaan reisissä niin paljon, että potkuissa on ruutia.

Evolving

Jäsen
15% NHL-pelaajista pitää Barkovia kokonaisvaltaisimpana koko NHL:ssä, mutta sinun standardeilla ei ole eliittipelaaja. On kyllä melkoiset standardit.

Onhan se tietty merkittävä arvostuksenosoitus ja kuten sanoin voi olla, että joudun arvioimaan näkemystäni uudelleen tulevaisuudessa.

Pakko nyt sanoa kuitenkin, että mitä tulee vertaisten antamaan arvostukseen niin mainitsemani Fedorov on voittanut Lindsayn, joka on nimenomaan pelaajien äänestämä palkinto. Barkov sitä ei ole vielä voittanut.

Jos olisi niin eliittiä kuin väitetään luulisi, että olisi jo käynyt lähellä. En tosin löytänyt lindsay-finalisteja mistään, vain voittajat, joten onhan se saattanutkin käydä jo lähellä.

Ps. sekään ei käy oikein syyksi, että kilpailee McDavidia, Crosbya, Makaria yms. vastaan. Fedorov kuitenkin pelasi Jagrin, Selänteen, Gretzkyn ja Lemieuxin aikana.

En sano, että tarvisi voittaa Lindsayta ollakseen eliittiä, mutta ei se muiden antama arvostus kuitenkaan sitä kautta ole vielä näkynyt.

...Kertoo lähinnä siitä, että olet tuolla aiemmin yrittänyt jotenkin "objektiivisena" esittää ajatuksen, jota muut eivät voi allekirjoittaa kuin korkeintaan subjektiivisena mielipiteenä.

Mutta ei ehkä kannata objektiivisena faktana yrittää väittää, että sukupolvensa kovin kahdensuunnan sentteri, NHL:n top5 -tason sentteri tälläkin kaudella, ei olisi muka taidoiltaan eliittitasoa. Siinä ei ole mitään objektiivista.

Alkaa mennä olkiukkoilun puolelle. En ole objektiivisena faktana koittanut esittää muuta kuin sen, että ei ole Suomen kaikkien aikojen paras pelaaja. Ja tästä ei näyttänyt juuri kukaan olevan eri mieltä.

Sen jälkeen olen korostanut näiden olevan mielipiteitäni.
Suorat lainaukset tältä sivulta viestestäni:

Taito vaan tuppaa olemaan sellainen asia, että sen voi määritellä monella tapaa ja kaikki ei välttämättä päädy tilastoihin. Esim. itse liitän datsykmaisen kikkailun vahvasti taitoihin tai kyvyn käsitellä kiekkoa suurilla nopeuksilla kuten Bure teki. Näille tuskin on tilastoja. Joten, jos joku siis on kanssani eri tai samaa mieltä em. mittareista, niin hän tekee niin perustuen subjektiivisuuteen. Keskustelussa taidoissa on siis kyse myös subjektiivisuudesta eli ts. vaikutuksesta jonka jonkun pelityyli tekee.

Barkov on taitava, mutta ei mitään eliittitasoa mielestäni.

Kuitenkin minun standardit kokonaisvaltaiselle eliittipelaajalle on tässä:

En jaksaisi jatkuvasti olla toistamassa itseäni. Ei voi olla noin vaikeaa kommentoida toisen näkemyksiä sellaisena kuin ne on esitetty.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mitä tulee niihin riistoihin ja kaksinkamppailuihin, niin tämä on erinomainen kooste Barkovin otteista. Granlund joutuu tuossa ajassa 46s aika kovaan Barkovin kouluun, kun tulee kaksi kopautusta mailaan suoraan alakäden alle. Ensimmäinen on aika suoraan Datsyukin pelikirjasta, eli kopsu vasemmalta puolelta ja oikealta kiekon kimppuun. Muutenkin erinomainen kooste, jossa ajasta 7:07 eteenpäin näkee hyvin, miten Barkov lentää monta kertaa keskialueen yli varsinkin kiekottomana.

Kilimaisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en sillai harrasta pahemmin vertailuja entisiin pelaajiin, kyllä sillä on aika paljon vaikutusta onko parhaimpia tai paras paikallaolijoista. Jos nyt pieni olkiukkoilu sallitaan, niin kukin toki laittaa "eliittipelaajan" riman mihin lystää, mutta voidaan kai sitä kysyä onko Barkov edes ylittäny 150 pinnaa kymmenen kertaa urallaan? Ai ei vai? No Gretzkykään ei sitä tehnyt, mutta eihän se barkkovi sitten mikään eliittipelaaja oo. Tekeekö se jäällä ihan mitä lystää jos sattuu huvittamaan eikä oo luut rikki? Ai ei vai? No ei se sitten mikään eliittipelaaja oo, Super Mario kyllä teki. Eikä taida olla yhtä hyvä suojaamaan kiekkoakaan kuin Jaromir Jagr, ei oo kyllä eliittiä.

On kuitenkin vakavasti Kiposta taistelevan joukkueen selkeä (heh heh) ykkössentteri. Mutta ei se silti mikään hyvä pelaaja ole, eikä tarpeeksi kokonaisvaltainen koska fjodorov oli siinäkin parempi. Kuinka monta sitä äijää parempaa pelaajaa tuolla on ollu? Kolme? Taisin luetella ne.

No niin, nyt takaisin tälle planeetalle olkiukkomaasta. Meneehän se fanilaseilla joskus vähän yli tuo Barkovin hehkutuskin, ja on sillä toki varaa parantaa että olis kirkkainta kärkeä muussakin mielessä kuin kokonaisvaltaisessa tunnollisuudessa ja sensemmoisessa, vaikka tietysti on helvetin taitava ynnä muuta. Ei sen tosin tarvitse olla yhtään parempi hoitaakseen nykyisen duuninsa, siihen riittää jo ihan hyvin. Ja näyttäis siltä että suht kovia nimiä tarvitsee kaivaa keskusteluun jos tällä kaverilla ei taso riitä eliittipelaajaksi nimittämiseen. Sasha varmaan nauraa koko matkan porealtaaseen jos kuulee että et sä mikään eliittimies ole koska Sergei Fedorov oli aikanaan parempi.

Viimeksi muokattu:

Evolving

Jäsen
Ei tämä voi olla mikään uusi juttu, että hyvienkin pelaajien keskuudessa on eri tasoja. Tässä Athleticin tekemä listaus. Kopioin osan nimistä sillä artikkeli taitaa olla maksumuurin takana. Apilla ainakin itse pystyin lukemaan ilmaiseksi. En kaikkia nimiä jaksa kopioida, mutta eiköhän pointti tule selväksi:

Tier 1 — MVP
A top 10 skater. A player that is very likely to get serious trophy consideration at season’s end and one that championship caliber teams are built around. The best player on almost any team in the league.

Mm.
  • McDavid
  • Draisaitl
  • MacKinnon
  • Matthews
  • Makar
  • J. Hughes
  • Pastrnak

Tier 2 — Franchise
A top 32 skater. A player that is the best player on a contending team or second best on a championship caliber team. An elite top line forward or number one defenseman.

Mm.
  • Crosby
  • Kucherov
  • Rantanen
  • Barkov
  • Aho
  • Robertson
  • Hischier
  • Hintz

Tier 3 — All-Star
A top 60 skater. A player that wouldn’t be the best player on a contender, but would be an integral part of any contending or championship core. A strong top line forward or average number one defenseman.

Mm.
  • Nylander
  • Guentzel
  • Verhaeghe
  • Stamkos

Tästä olen itsekkin puhunut, että Barkov on mielestäni hyvä, mutta ei ihan ylintä tasoa. Tier 1 on liigan eliitti eli todella hyvä ja tier 2 suht hyvä. Tier 3 perushyvä. Fedorov, Lemieux, Gretzky, Selänne, Jagr yms. on tier 1.

Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tier 1 — MVP
A top 10 skater. A player that is very likely to get serious trophy consideration at season’s end and one that championship caliber teams are built around. The best player on almost any team in the league.

Mm.
  • McDavid
  • Draisaitl
  • MacKinnon
  • Matthews
  • Makar
  • J. Hughes
  • Pastrnak
Nämä listat on ihan kivoja, eli ykköskorista löytyy tuolta vielä Tkachuk ja Fox, joita et nähnyt aiheelliseksi laittaa tänne? Sinänsä nämä listat ovat aina sen hetken pakolla koottu näkymys, ja näin vuoden päästä voi todeta, että olihan se Hedman edelleenkin ihan saatanan kova seppä ja Josi vielä kovempi, vaikka viimeisin kausi ei ollut ihan parasta. Jaska saa tehdä tilaa velipojalle jne... Näillä listoilla voi sitten spekuloida, tai jopa käyttää argumenttiensa perusteina.

Kannattaa kuitenkin olla varovainen, että mitä käyttää argumenttiensa perusteina. Vuotta aikaisemmin Barkov pääsi kyseisen aviisin TOP-10 -listalle. Ihan sinne ykköskoriin.

Tästä olen itsekkin puhunut, että Barkov on mielestäni hyvä, mutta ei ihan ylintä tasoa. Tier 1 on liigan eliitti eli todella hyvä ja tier 2 suht hyvä. Tier 3 perushyvä. Fedorov, Lemieux, Gretzky, Selänne, Jagr yms. on tier 1.

Kyllä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy