Itse en plusmiinustilastoa tässä pidä oikein minään, tuo on niin monen tekijän summa. Esimerkiksi nyt Makar ja juuri Heiskanen tällä hetkellä molemmat -3, mutta eipä kukaan kyseenalaista Makarin dominointia.
Aika moni pitää sitä puolustajalle hyvin tärkeänä mittarina. Mainitset tuossa edellä, että Miro tekee muusta kentällisestään parempia hänen ollessaan jäällä... No tuon mittarin perusteella muut Dallasin pakit on tehnyt joukkueestaan vielä parempia heidän ollessa jäällä. Ei tuo tietenkään kaikkea paljasta ja nykyään on olemassa edistyneitä tilastoja, ja näkeehän sen omin silminkin, että Miro on tuolla Dallasissa loistava pelaava, mutta kyllä tuo tilasto pitkän kauden aikana jostain kertoo, varsinkin kun aiempina kausina on onnistunut muistaakseni paremmin.
Eipä tuo Barkovkaan kovin korkealla ollut hyökkääjien pistepörssissä ollut, mutta en kyllä tällä perusteella lähtisi tasoa vähättelemään.
Todetaan tästä mutkuilusta sen verran (ja saadaan puheenvuoro linkitettyä edes heppoisasti tähän ketjuun), että jos kyseessä on hyökkäävä puolustaja, niin kyllä puolustajien välinen pistepörssi jotain kertoo hyökkäystehokkuudesta, jos kyseessä on puolustava hyökkääjä, kuten Barkov on, niin ei hänen ansioitaan tietenkään mitata hyökkääjien pistepörssin kautta - ainakaan yksinomaan. 80 pistettä ja +33 on hänen roolilleen hyvä tulos, eikä häntä suotta valittu äänivyöryllä parhaaksi puolustavaksi hyökkääjäksi.
Tässä taitaa olla vähän sitä, että katsot paljon Floridan pelejä, jolloin Barkovin kokonaisvaltaisuus ja taso illasta toiseen hahmottuu, mutta Heiskasen satunnaisella seuraamisella ei.
Oletat taas väärin. Mun suosikkijoukkueet on Florida ja Dallas. Dallas oli ennen selkeä ykkönen (jo Modano ja Lehtisen ajoista), mutta Florida on noussut uutena rinnalle, ja ehkä parhaillaan symppaan Floridaa aavistuksen enemmän. Tällä kaudella olen seurannut kuitenkin enemmän Dallasin pelejä kuin Floridan, joten olen nähnyt erittäin hyvin Miron peliesityksiä (ja siksi osasin aiemmin luonnehtia sitäkin, ettei Miro ollut mielestäni parhaimmillaan Ryan Suterin ollessa hänen pakkiparinaan). En siis seuraa SM-liigaa. Pelkästään NHL:ää, joten otteluja on tullut seurattua jonkun verran. Ja suomalaisten tavoin toivon Mirosta tietenkin seuraavaa tähteä (sälli on espoolainen kuten minäkin ja Bluesin kasvatti) ja jos lukaiset viestini, olen jatkuvasti puhunut hänestä todella hyvänä pelaajana (vaikka tilastot laahasikin tällä kaudella). Kyse ei ole siis siitä, että jotenkin dissaisin Miroa - hän ei vaan ole vielä mielestäni sellainen absoluuttinen ykköskorin pelaaja, vaikka hän onkin ehkäpä Dallasin paras pelaaja - ainakin jos otetaan huomioon potentiaali. Dallasilta ei löydy mielestäni yhtään sellaista ykköskorin dominaattoria, joka vastustajan täytyisi yrittää pimentää pärjätäkseen.
Toisaalta kyllä ymmärrän, miksi ajattelet minulla olevan jotain Miroa vastaan. Lähdin melko analyyttisesti tilastojen kautta ruotimaan sitä "ohjusta", jolla lähdit oman kokemukseni mukaan vähän alentavaankin sävyyn torpedoimaan näkemystäni Barkovista (ikään kuin olisin mielipiteissäni niin hätäinen, että unohtaisin Suomen ykköspakin). Mutta kyse ei ole siis siitä, ettenkö arvostaisi, tai edes vähättelisin häntä. Lue uudestaan viestieni alut. Odotin kyllä Mirolta vähän isompaa dominointia täksi kaudeksi, mutta mielestäni se jäi vähän piippuun - ja itse olen noissa seuraamissani peleissä ollut vähän pettynyt joihinkin ratkaisuihin mitä hän tekee. Kuten mainitsit, hän puolustaa hyvin mailallaan, mutta tällä kaudella hän on ollut mielestäni hajamielisempi kuin aiemmin.
Heiskanen on ollut jo muutaman vuoden ihan ehdotonta eliittiä NHL:ssä nimenomaan puolustussuuntaan ja se on fakta.
Vastasin suurimpaan osaan edellä. Tämä on niin väärä ketjua puida tätä asiaa enempää, mutta vastataan nyt vielä kerran. Viime kaudella Miro oli mielestäni top 3 pakki, joka pelasi myös puolustussuuntaan todella hyvin. Tällä kaudella hän on ollut mielestäni haavoittuvampi omaan päätyyn, ja totta kai saattaa olla, että olen sinivalkolasieni takaa ollut liian kriittinen katsellessani pelisuorituksia, mutta kyllä nuo tilastotkin indikoi sitä, että täksi kaudeksi tuo puolustussuunta on pettänyt ainakin sieltä loistotasosta (kun kaikilla muilla Dallasin pakeilla on parempi +/- tilasto).