Kun vertaa tätä siihen NHL-uransa alkuaikoina nähtyyn Barkoviin, voi todeta herran tulleen melkoisilla harppauksilla eteenpäin vuosien mittaan.
Ei vain se, että Barkov on kehittänyt luisteluaan, on kehittänyt laukaustaan. Barkovin laukaus ja luistelu ovat molemmat nykyisin hyvinkin vahvoja, mitä ei aikanaan voinut sanoa. Mutta kuluneiden vuosien aikana Barkov on selvästi löytänyt myös erilaisen asenteen peliinsä. Sellaista tervettä röyhkeyttä hakea omia ratkaisujaan. Enää Barkov ei aina hae sitä syöttöä kaverille, joka ehkä on paremmassa paikassa. Vaikka toki on myönnettävä, että onhan Barkov varsin pätevä pelintekijäkin, ei sillä.
Nykyisin Barkov käyttää taitojaan ja uskaltaa röyhkeästi hakea omiakin ratkaisuja. Tulos näkyy ihailtavasti taululla. Upea pelaaja seurattavaksi, joka puolella kaukaloa.
Hyvä kirjoitus tämä tosiaankin. Juuri nuo mainitsemasi asiat, joita Barkov on todella merkittävästi kehittänyt pelissään viime vuosina, olivat niitä asioita, joiden puutteesta häntä kritisoin silloin nelisen vuotta sitten. On kyllä viime vuosina niin upeasti kehittänyt noita aikaisempia heikkouksiaankin, että on noussut minullekin ehdottomaksi suosikkipelaajaksi, jonka peliä on kyllä nykyään suuri ilo seurata ottelusta toiseen. Ehdottomasti yksi maailman parhaista pelaajista nykyään, ja toki myös paras suomalaispelaaja tällä hetkellä. Ei ollut todellakaan kumpaakaan silloin neljä vuotta sitten, vaikka jotkut täällä tuntuivat henkilöpalvonnan kautta hänet nostavan siihen statukseen.
En lähde kyllä Barkovia nytkään henkilöpalvomaan, vaikka hänestä onkin tullut todellinen suosikkipelaajani, mutta on toki erittäin mukavaa katsoa hänen peliään ja todeta, että Suomella on todellakin nykyään yksi maailman parhaista jääkiekkoilijoista. Eikä Rantanenkaan valtavan kaukana ole tuosta tasosta. Ahon kehitys on ollut minulle pieni pettymys parina viimeisenä kautena, mutta kyllä hän silti varsin selvänä kolmosena tulee suomalaispelaajista minun mielestäni. Sitten tulee varmaankin Hintz ja hänen jälkeensä Laine, Teräväinen, Lundell, Granlund ja varmaankin sen jälkeen Heiskanen, joka on sinänsä ollut minulle varsin suuri pettymys parin viime kauden aikana - varsinkin potentiaaliinsa nähden. Pystyy toki kääntämään kehityksensä suunnan tulevaisuudessa, ja toivottavasti niin tekeekin jo ensi kaudella.