Pikkuisen on herralla ilmeisesti luetun ymmärtämisessä ongelmia? Olen aikoinaan kirjoittanut, että Barkov on ollut mielestäni silloin kolme ja neljä vuotta sitten yliarvostettu. Hyvä pelaaja, mutta joidenkin silloiset kommentit täällä top 5-pelaajasta maailmassa olivat sinänsä mielestäni potaskaa, kun ei vain pelannut silloin niin hyvin, vaikka hyvä pelaaja toki oli jo silloin. On vaan nostanut todella paljon tasoaan, joten olenhan minäkin nykyään valmis ainakin keskustelemaan top 5-pelaajasta jopa koko maailmassa. Tosin tuo nykyajan kärki on joka tapauksessa todella tasainen, joten voidaan hyvinkin puhua tasaisesta top 10-pelaajistosta samalla, jos puhutaan top 5-pelaajista. Mutta kyllä Barkov minunkin kirjoissani alkaa näyttää nykytasolla pelatessaan top 5-pelaajalta. Toki lopullinen varmistus tulee kyllä sitten vasta sillä, että nyt viimein auttaa joukkueensa yhden tai mielellään kahdenkin pleijarisarjan voittoon. Jos Florida taas hyytyy ja Barkovin tehot ovat samaa luokkaa kuin yleensä pudotuspeleissä, niin kyllä se sitten taas hiukan pudottaa hänen sinänsä loistavan kautensa arvoa minun silmissäni.
Runkosarja on kuitenkin vain runkosarja, enkä pidä siinä pärjäämistä lähellekään yhtä merkittävänä asiana kuin henkilökohtaisella panoksellaan joukkueen johtamista menestykseen pudotuspeleistä. Vaikka Florida jälleen hyytyisi jo alkuunsa pudotuspeleissä (mitä en todellakaan toivo), niin toki myönnän siltikin Barkovin nostaneen tällä kaudella taas arvoaan minunkin silmissäni merkittävästi pelaajana. Toki olen hänet jo viimeiset pari kautta ollut itsekin valmis nostamaan aivan parhaiden senttereiden kastiin, joten aika outoa, että itse jumitat jossain kolmen tai neljän kauden takaisessa kommentoinnissani. Varsinkin kun Barkov on nykyään aivan hitosti parempi pelaaja kuin oli silloin. Pelaa paljon tasaisemmin ja aidosti kannattelee joukkuettaan käytännössä pelistä toiseen. Silloin teki toki sitä myös ajoittain, mutta katosi myös paljon useammin kuvasta lähes kokonaan.
Ja vaikka kuinka loistava Sasha onkin tällä hetkellä, niin hänellä on ihan oikeasti tekemistä siinäkin, että olisi oman joukkueensa paras ja tärkein pelaaja. Siinäkin aivan yhtälailla vaihtoehdoksi on perusteltavissa Jonathan Huberdeau, joka pelaa myöskin aivan huikeaa kautta taistellen jopa pistepörssin voitosta, eikä pelaa tasakentällisin edes samassa ketjussa Barkovin kanssa. Juuri kun katson NHL on the Fly-ohjelmaa, niin siellä Dave Reid nosti Huberdeaun varteenotettavaksi Hart trophy-voittajaehdokkaaksi, ja kehui samalla hänen olevan selvästi Floridan tärkein pelaaja. Itse en kyllä yli Barkovin pystyisi enää nykyään Huberdeauta sentään kehumaan, mutta kyllä hän minunkin mielestäni aivan yhtä tärkeä pelaaja Floridalle on kuin Barkovkin. Ja tämä ei nimenomaan ole Barkovin aliarvostamista, vaan kertoo vain siitä kuinka hemmetin hyvin kumpikin heistä pelaa tällä hetkellä - aivan Liigan parhaiden pelaajien joukossa ovat molemmat.