Miten pelikäsitystä käytännössä valmennetaan jääkiekossa?
Itse 15 vuotta kaljaliigoissa tahkonneena on tullut havaittua, että nimenomaan liigataustaisilla pelaajilla pelikäsitys ja pelinlukutaito on aivan eri tasolla. Tämä ei tietysti kerro vielä sitä onko se lahjakkuutta vai harjoittelun tulosta.
Ex-Suomisarja tasoiset kaverit ovat jo perustaitavia ja jos fysiikasta on pidetty huolta, niin vielä nopeitakin. Heitä vastaan kuitenkin on vielä mahdollista pärjätä aladivaritaustallakin, jos liike on riittävää ja tsemppi kovaa.
Ex-mestis taustaisilla näkyy jo hyvää pelinlukutaitoa, mutta liigataustaisia vastaan on suorastaan v-mäistä pelata. He vaikuttavat olevan aina askeleen edellä ja tietävät etukäteen mitä seuraavaksi tapahtuu. Syötötlinjat luetaan ennen kuin itse olet vielä edes päättänyt minne yrität syöttää ja pahimmillaan tuntuu siltä kuin ex-liigamiehet lukisivat ajatuksesi.
Aikanaan kun Jori Lehterä pelasi ekoja pelejään Tapparassa, niin juuri silmäänpistävintä oli se, miten hyvin hän luki peliä ja näytti olevan yhden pelillisen siirron edellä muita. Barkov on hivenen eri tyylinen koska hän luopu u kiekosta nopeammin, mutta tiettyä yhteläisyyttä löytyy. Osa ratkaisuista on taas puhtaasti (isältä) opittuja temppuja, kuten esimerkiksi irtokiekkoon meneminen - molempien Barkoveiden bravuurihan on, että irtokiekkoon rynnätessä ei pyritäkkään nappaamaan itse kiekkoa, vaan annetaan vastustajan ehtiä kiekkoon ensin, mutta pelataan tämän maila pois 0.1 sekuntia myöhemmin ja riistetään kiekko. Moni pelaaja meni tähän vipuun Sr.Barkovin aikana ja näyttää menevän edelleen. Vaatii aika täydellistä ajoitusta ettei vastustaja ehdi sohaisemaan kiekkoa toisaalle.