Jos jihadisteja ei rahdattaisi tänne.Mikä olisi parempi vaihtoehto?
Jos jihadisteja ei rahdattaisi tänne.Mikä olisi parempi vaihtoehto?
Jos jihadisteja ei rahdattaisi tänne.
En tarkoittanut ”täällä” maantieteellisesti vaikka kirjoitinkin Suomessa. Olin epäselvä. Sori siitä. Tarkoitin samat oikeudet kuin muilla Suomen kansalaisilla yleisesti.Mutta et sinä siitä valittanut. Vaan heidän oikeuksistaan täällä.
Terroristijärjestöön kuuluminen, missä tahansa roolissa, pitäisi olla rangaistavaa. Lasten huostaanotto pitäisi olla selviö, kuten linnareissukin.Mikä olisi parempi vaihtoehto?
Terroristijärjestöön kuuluminen, missä tahansa roolissa, pitäisi olla rangaistavaa. Lasten huostaanotto pitäisi olla selviö, kuten linnareissukin.
En tarkoittanut ”täällä” maantieteellisesti vaikka kirjoitinkin Suomessa. Olin epäselvä. Sori siitä. Tarkoitin samat oikeudet kuin muilla Suomen kansalaisilla yleisesti.
Vähän kuin tälläkin hetkellä vangeilla on rajatut oikeudet tai ala-ikäisillä.En vieläkään ymmärrä mitä tarkoitat. Oletko sitä mieltä, että kansalaisilla tulisi olla erilaisia oikeuksia?
Joissain länsimaissahan noilta on viety kansalaisuus. Ei se olisi, omasta mielestä, ollut kovin paska vaihtoehto tuokaan. Olivat asuneet ja menneet naimisiin kaiketi syyriassa, niin riippuen hieman paikallisesta laista, niin lapsetkin ovat syyrian kansalaisia ja suomen kansalaisia vain jos kansalaisuutta on haettu. Pahaa pelkään, että vihreät ovat olleet tässä aktiivisia ja kantaneet niille sinne hakemuskaavakkeet. Itse en olisi kantanut.En vieläkään ymmärrä mitä tarkoitat. Oletko sitä mieltä, että kansalaisilla tulisi olla erilaisia oikeuksia?
Vähän kuin tälläkin hetkellä vangeilla on rajatut oikeudet tai ala-ikäisillä.
Joissain länsimaissahan noilta on viety kansalaisuus. Ei se olisi, omasta mielestä, ollut kovin paska vaihtoehto tuokaan. Olivat asuneet ja menneet naimisiin kaiketi syyriassa, niin riippuen hieman paikallisesta laista, niin lapsetkin ovat syyrian kansalaisia ja suomen kansalaisia vain jos kansalaisuutta on haettu. Pahaa pelkään, että vihreät ovat olleet tässä aktiivisia ja kantaneet niille sinne hakemuskaavakkeet. Itse en olisi kantanut.
Olen käsittänyt ettei kansalaisuuden vieminen ole missään mahdollista siten ettei henkilölle jäisi mitään kansalaisuutta. Siis kv-lakien ja esim. YK:n ihmisoikeussopimuksen mukaan minkä taitaa olla käytännössä kaikki maat allekirjoittanut. Luulen että jos kansalaisuuksia on viety, niin kaksoispassilla operoineilta.Kansalaisuuden vieminen (jos se meillä olisi ilman suurta perustuslaillista ongelmaa mahdollista?) kuitenkin tarvitsee oikeudenkäynnin ja tuomion. Mutta ajatuksena minustakin aika hyvä.
...
Lähteminen terrorijärjestön hallinnoimalle alueelle ilman erityistä syytä ja sitä kautta terrorijärjestöön kuuluminen voisi olla ihan päteviä syitä rajoittaa ihmisen oikeuksia.Millä perusteella siis tulisi rajata oikeuksia? En nyt siis halua änkyröidä vaan sen ilosta. Ihan oikeasti olen vähän kujalla siitä, mitä tarkoitat. Jihadisteilla tulisi olla rajoitetut kansalaisoikeudet. Millä tavoin?
Niin voisi, mutta ei ole. Jos siitä tehtäisiinkin huomisesta eteenpäin laitonta niin silti ei saisi noille alueille lähteneitä laitettua syytteeseen.Lähteminen terrorijärjestön hallinnoimalle alueelle ilman erityistä syytä ja sitä kautta terrorijärjestöön kuuluminen voisi olla ihan päteviä syitä rajoittaa ihmisen oikeuksia.
Tämä on toki vain oma mielipiteeni.
Valitettavasti ei, mutta eipä lakiakaan olla muuttamassa tältä osin, joten näyttää tällainen toiminta olevan moraalisesti hyväksyttyä. Valtion ei olisi kuitenkaan tarvinnut heitä Suomeen lennättää, mutta miksipäs ei.Niin voisi, mutta ei ole. Jos siitä tehtäisiinkin huomisesta eteenpäin laitonta niin silti ei saisi noille alueille lähteneitä laitettua syytteeseen.
Joissain länsimaissahan noilta on viety kansalaisuus. Ei se olisi, omasta mielestä, ollut kovin paska vaihtoehto tuokaan. Olivat asuneet ja menneet naimisiin kaiketi syyriassa, niin riippuen hieman paikallisesta laista, niin lapsetkin ovat syyrian kansalaisia ja suomen kansalaisia vain jos kansalaisuutta on haettu. Pahaa pelkään, että vihreät ovat olleet tässä aktiivisia ja kantaneet niille sinne hakemuskaavakkeet. Itse en olisi kantanut.
Lähteminen terrorijärjestön hallinnoimalle alueelle ilman erityistä syytä ja sitä kautta terrorijärjestöön kuuluminen voisi olla ihan päteviä syitä rajoittaa ihmisen oikeuksia.
Länsimaissa ei viedä kansalaisuutta. Se ei ole tyypillistä oikeusvaltioille. Sen sijaan kaksoiskansalaisuus on vietykin ja lähin esimerkki löytyy Tanskasta. Todettakoon, että Perussuomalaisten/Sinisten, Keskustan ja Kokoomuksen hallitus selvitteli rangaistusta Isisin tms jäsenyydestä, mutta siihen jäi sekin. Kansalaisuuden viemistä ei edes mietitty, ainakaan tosissaan.
Muistaisin, että Britit ja Ranskalaiset vievät kansalaisuuden vaikka ei olisi kaksoiskansalainen. Jotkut länsimaat ovat jopa tapattaneet omia kansalaisiaan tuolla.
Todisteita ei saada, ja meillä on ennakkotapaus että edes videonpätkä missä pidetään irtopäätä ei riitä tuomioon. Kunhan nyt lapset saataisiin huostaanotetuksi, mutta vahvasti epäilen että sossutädeillä ei riitä rohkeus siihenkään ettei vaan terroristit suuttuisi.
Vähän epäilen, että radikalisoitumista löytyy. Isisin porukkaan ei oikein ilman sitä eksy.
Siitä huolimatta pidän järkevänä al-Holissa olleiden suomalaisten lasten kotiiuttamista ja sopeuttamista Suomeen. Myös aikuisten, jos se on mahdollista. Mihinkään pyykinpesijän rooleihin naisten osalta Isisin alueella en usko. Naisten radikaalista roolista löytyy ainakin jossain määrin luotettavaa tietoa Isisin orjien sekä mm. lääkäreiden kautta.
Fiksua on pitää ihmisoikeuksista ja Suomen perustuslaista kiinni, mutta se ei tarkoita muiden suomalaisten saattamista vaaraan.
Harmi että lapset ovat tuollaiseen tilanteeseen joutuneet, ja heidän hakeminen tänne kurjista oloista varmaankin perusteltua ja hyvä asia. Mutta aikuisista en ole ollenkaan varma. Sieltä tosiaan löytynee sitä radikalisoitumista, joten siinä mielessä virhe heitä palauttaa. Olisiko sitten missään tilanteessa lapsia tuotu ilman vanhempia. Ei varmaankaan.
Totta. Mutta kun viranomaiset joutuvat jostain syystä toimimaan lakien mukaan. Hyvä meidän on somessa ohjeistaa, että virhe on palauttaa. Kun al-Holista aikuiset lähtivät ja olivat tavalla tai toisella yhteydessä sen jälkeen suomalaisiin viranomaisiin itse, ei siinä voi muuta tehdä kuin toimia lain mukaan.
Meillä on ollut Marinia ennen hallitus, johon kuului kaksi suurta oppositiopuoluetta ja toisen hajottua sitten siniset. Nämäkään eivät lopulta kovin paljon asioita muuttaneet, ja oikeusministeri Häkkänen kertoili, miksi Isisiin tms kuuluminen ei tule olemaan jatkossakaan rangaistavaa. Minusta virhe, mutta näillä mennään.
Jos joskus lakeja muutetaan, sitten mennään niiden mukaan. Toivottavasti sen verran on kuitenkin älyä päättäjillä silloinkin, että ennalta ei päätetä syyllisyyttä ja jaeta tuomioita.