Laitoin listan jo aiemmin ihmisoikeuksista. Se on pitkä ja numeroin sen siksi, että voisit miettiä, mikä niistä toteutuu. Voin varmaan olettaa, että olemme samaa mieltä: yksikään kahdestatoista ei toteudu. Suomalaiset oikeusoppineet eivät ole eritelleen kuin sen, että lasten ei tulisi olla leirillä ja siksi suomalaisviranomaisilla on vastuu tehdä kaikkensa heidän eteen. Tästä lisää:
Turkin hyökkäys Syyriaan lisää entisestään Suomen viranomaisten tarvetta ryhtyä toimiin, sanovat oikeusprofessorit.
yle.fi
Aiemmin toistakymmentä oikeusoppinutta oli sitä valtiolle ainakin velvollisuus avustaa lapsien sekä heidän huoltajiensa tuomisessa maahan.
Erittelyä esimerkiksi 12 ihmisoikeusrikkomuksesta ei ole. Oletan siksi, että niitä pidetään selvänä.
Kyllä, olen samaa mieltä, että todennäköisesti kaikkia tai lähes kaikkia näitä rikotaan leirillä. Tämä vaan ei ole niin yksiselitteistä. Tulee kysymykseen kuka rikkoo (Kurdit, kaikki äidit, ISIS sekopäät vai kaikki), ketä vastaan, rikotaanko koko ajan, kuka vastuussa, rikotaanko suomalaislapsia kohtaan ja miten se todistetaan ja kenelle. Kuten olen aikaisemmin todennut. Jos olisin maailmanomistaja, niin jokainen lapsi pääsisi tuolta turvaan, ei Suomeen vaan Syyriassa turvaan kaikelta pahalta. Rikolliset vankilaan johdosta-miehistöön ja -naisiin. En kuitenkaan ole ja toivottavasti en tule olemaan.
Suomi ei kuitenkaan ole tässä toimivaltainen viranomainen eikä Suomella ole maailmaomistaja, maailmanpoliisin tai maailmantuomarin toimivaltuuksia.
Monissa maailman maissa rikotaan ihmisoikeuksia jatkuvasti. Pitäisikö kieltää kaikki matkustaminen näihin maihin ja myöskin kaikki muukin toiminta maiden kanssa? Ihan naapuri Venäjästä alkaen? ISIS on syöpä. Silti olemme tuomassa tänne mahdollisesti 1-10 aikuista oikeustoimikelpoista ihmistä, jotka ovat syy, että nämä lapset leirillä ovat. Miten tämä vertaantuu ihmisoikeuksiin? Missä heidän takia kärsineiden oikeudet? Jne.
Eli tämä on paljon laajempi kysymys kuin 12 kohdan lista ihmisoikeuksista. Siksi, koska kukaan meistä ei niistä tuolla päätä.
Sinun listasi:
Ihmisoikeuksiin kuuluvat esimerkiksi
1. oikeus elämään,
2. henkilökohtaisen koskemattomuuden suoja,
3. omaisuuden suoja,
4. sananvapaus,
5. mielipiteenvapaus,
6. uskonnonvapaus,
7. kokoontumisvapaus,
8. liikkumisvapaus,
9. oikeus toimeentuloon,
10. oikeus perusopetukseen,
11. oikeus terveyden- ja sairaudenhoitoon sekä
12. oikeus välttämättömään sosiaaliturvaan.
En osaa tarkkaan sanoa, mutta väittäisin, ettei nämä oikeudet toteudu länsimaat poislukien monessakaan paikassa ainakaan täysivaltaisesti. Ei islamilaisissa valtiossa varsinkaan jos Sharialaki on sallittu. Ja tähän ei ole taas syypäänä ihan tavalliset rauhaa rakastavat islaminuskoiset vaan monet valtiot. Eikä pelkästään islaminuskoiset valtiot vaan myös Kiina, Pohjois-Korea, monet Afrikan maat ja Mexico ei niinkään valtion vaan rikollisuuden osalta rikkoo ihmisoikeuksia törkeästi.
Nuo 12 kohtaa voi leirillä toteutua samanmielisten ja samanuskoisten osalta. Ei muuten. Eikä ainakaan niin kuin me sen hyvinvointivaltio Suomessa tiedämme olevan.
Kommentoin alkuun kahdessa osassa tätä kirjoitustasi:
Totesin, että ei pidä paikkaansa. Syyria ei ole allekirjoittajamaa lainkaan, ei myöskään Kurdit.
Väitteesi Syyriaa koskien oli siis puhdasta huuhaata lastenoikeuksien osalta.
Kun sanot minun väitteeni olleen huuhaata, niin sinulla on sitten parempaa tietoutta. Itse tukeuduin tähän Unicefin sivuilla olevaan, jossa kerrotaan USA:n olevan ainoa maa joka ei ole sopimusta ratifioinut. Eli HS kirjoituksessa sanotaan ettei Syyria ole osapuoli. Tässä itse luotin Unicefiin.
Montako maata on mukana?
196 maata. Vain Yhdysvallat ei ole ratifioinut sopimusta.
UNICEF on maailman suurin lastenjärjestö. Teemme työtä heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi kaikkialla maailmassa.
www.unicef.fi
En ole missään vaiheessa tässä keskustelussa väittänyt, että Kurdit on allekirjoittanut lasten oikeuksien yleissopimuksen. Päinvastoin olen useissa kirjoituksissa tässä ketjussa toistanut, että Kurdit toimii YK:n alaisuudessa ja on kyseenalaista voivatko he solmia esim. Suomen kanssa mitään ihmiskuljetus sopimuksia Syyrian alla. Tai millaisia oikeuksia heillä on sopia diplomaattisopimuksia epäselvillä maa-alueilla. Tai että vaikka nyt jotain Suomen kanssa sovitaankin, niin jos tilanne muuttuu Syyriassa, valtaan tulee vaikka hyvämies Ahmed, mutta Ahmed haluaa tuomita myös suomalaiset ISIS naiset rikkomuksistaan ja heidät onkin salakuljeteltu maa-alueita pitkin tuolla alueella. Suomen toimeksiannosta Suomeen, niin mitäs sitten?
Tätä keskustelua olen kokoajan koittanut herätellä myös sitä, että Suomella ei ilman lupia ole toimivaltuuksia Syyriassa tai missään muuallakaan. Ainoastaan Suomessa ja edustustoissa sekä diplomaattisopimuksilla. Ihan konsulitoimintakin tätä edellyttää. Wienin yleissopimus 50/1980. Onko näitä sopimuksia, sitä en tiedä vai tietääkö kukaan kenen kanssa pitää sopia? Haavisto on itsekin sanonut, että alueella on useita toimijoita ja on tässä oikeassa. Vähintäänkin herkkä on tilanne sen suhteen, kuka alueella päättää ja mitä.
Kaiken lähtökohtana minulla on, ennen tunnepitoisia kysymyksiä tässä se, että kaikki tehtäisiin Suomen osalta täysin avoimesti ja täysin lainmukaan oikein. Myös mahdollisten jälkiseurausten kannalta.
Kuitenkin leirillä, Kurdit allekirjoittamattakin ovat vastuussa ihmisoikeuksista, muuten he eivät olisi koskaan saaneet YK:lta mitään lupia vankien vartiomiseen ja leirin pyörittämiseen. Kurdit toimivat YK:n alaisuudessa siinä ominaisuudessaan. Myös USA:n alaisuudessa. Myöskään USA ei ole sopimusta ratifioinut (ainoana maailman valtiona) kuten ei Kurditkaan, mutta USA noudattaa lastenoikeuksia tai heidän tulee noudattaa ainakin ihmisoikeuksien kannalta. Jos Kurdit loukkaavat ihmisoikeuksia leirillä, niin he ovat siitä vastuussa, YK:lle, USA:lle ja kv. oikeudelle. Samoin Syyria on vastuussa kv. oikeudelle omista rikkomuksistaan. Myös ISIS terroristijärjestön jäsenet ovat henkilökohtaisesti ihmisoikeusrikkomuksista vastuussa. ISIS johtajat sitten vielä laajemmin vastuussa kv. oikeudelle.
Suomi ei kuitenkaan ole toimivaltainen asiassa.
Eli HS jutussa Tuomas Pöysti puhuu siis Haagin lastensuojelusopimuksesta. Minä olen kokoajan puhunut lastenoikeuksien yleissopimuksesta LOS, jonka ainakin Unicefin tietojen mukaan on kaikki muut valtiot paitsi USA ratifioinut.