Al-Holin leiriläiset ja hallituksen toiminta

  • 193 567
  • 2 030

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isoissa asioissa - joihin tämä kuuluu - oikeusoppineiden mukaan tulisi tehdä valtioneuvoston päätös. Martti Koskenniemi: ”On olemassa vahvat argumentit sen puolesta, että asia olisi pitänyt käsitellä valtioneuvoston yleisistunnossa", Olli Mäenpää: "asia olisi pitänyt ja pitäisi edelleen käsitellä valtioneuvoston yleisistunnossa". Eivät ole ainoita. Ja myös puolueet ml SDP ja Kesk haluavat valtioneuvoston päätöksen em. syistä.
Koskenniemi toteaa, että argumentit ovat olemassa. Sitä en kiistä.

On ymmärrettävää, että hallituspuolueet haluavat ratkaista asian, kun se on herättänyt runsaasti julkista keskustelua. Aiemmin eivät halunneet, koska tunnistivat jo kesällä, että mikä tahansa kategorinen "poliittinen päätös" johtaisi hallituskriisiin.

Todennäköisesti välikysymyskeskustelusta ulos tuleva päätös räätälöidään siten, että se on käytännössä sama kuin nykyinen toimintalinja mutta muodollisesti "poliittinen".
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toiseen ketjuun vastailin näin. Pätenee tässäkin ketjussa.

Mitäänhän en tiedä eli pelkkää spekulaatiota. Korostan, että en tiedä MITÄÄN tästä tapauksesta, mutta jotain tuon maailman osan kulttuurista kuitenkin tietävänä esitän oman spekulaationi, siis pelkkää oletusta.

---Uskon, että kyseessä on moninkertainen "panttivankitilanne". Jotkin äideistä pitävät lapsiaan suojana ja panttina päästääkseen takaisin sivistykseen. Kurdihallinto haluaa palautettavista ja heidän huolenpidostaan "korvauksen". Ilman huomattavaa korvausta kukaan ei poistu leiristä.

Make sense?


Väittäisin siis, että se mistä neuvotellaan on yksinkertaisesti raha.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tässä Saksa-Jenkki yhteistyöstä esimerkki. Jos esimerkiksi on joku tällainen toimintatapa käyttää maailmanpoliisin, eli jenkkien apua, niin sekin käy. Kunhan se on laillinen. Suomen toiminen pimeässä operaatiossa ei ole mielestäni ok. Toivottavasti hallituksella on joku ensimmäisen esimerkin tapainen ratkaisu.

Apuna voisi olla esimerkiksi Venäjä neuvotteluissa Syyrian kanssa ja sitä kautta saatu diplomaattinen yhteys. Ja tästä lahjana Haavisto luvannut Venäjälle Schengenin yleistä linjaa vapaampaa viisumioikeutta.

Tässä siis esimerkki toisenlaisen kanavan käyttämistä yhteyksiin Syyrian kanssa. Eli Venäjän. Suomen hallituksella on hyvät suhteet Venäjään.

"The action apparently only succeeded because Laura H. had a child with US citizenship with her and therefore an American aid organization was committed to the release in Syria."


 
Syyria on YK jäsenvaltio. Eikä ole menettänyt tätä oikeuttaan turvallisuusneuvostonkaan kannan mukaan, koska Kiina ja Venäjä käyttivät veto oikeuttaan. Heillä on samat oikeudet itseisenä valtiona kuin Suomella. He itse päättävät mitä maa-alueella saa tapahtua. Vaikka minä tai sinäkään emme tästä pitäisi, emmekä pidä Assadistakaan, niin se ei ota tätä oikeutta heiltä.

Paitsi että Suomi (EU) ei pidä Assadin hallintoa Syyrian laillisena hallintoa, vaan tunnustaa Syyrian kansallisen koalition maan viralliseksi hallinnoksi.

Lisäksi Assadin julkinen ilmoitus, että kaikki hänen vastustajansa teloitetaan ilman oikeudenkäyntiä, tarkoittaa, että KV-lakien mukaan Assadille ei saa, eikä voi, luovuttaa ketään.

Suomi on sitoutunut KV-sopimuksiin, joita Assadin hallinto ei noudata, joten Suomi joutuisi vastaamaan KV-oikeudessa avunannosta oman maan kansalaisten surmaamiseen, USA:n ja EU:n pakotteiden rikkomiseen, ja todennäköisesti tusinaan muuhun KV-sopimuksien rikkomiseen. Ainakin kaikki YK:n sopimukset ja julistukset tulisi rikottua.

Omituinen näkemys "laillisesta"..
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Paitsi että Suomi (EU) ei pidä Assadin hallintoa Syyrian laillisena hallintoa, vaan tunnustaa Syyrian kansallisen koalition maan viralliseksi hallinnoksi.

Lisäksi Assadin julkinen ilmoitus, että kaikki hänen vastustajansa teloitetaan ilman oikeudenkäyntiä, tarkoittaa, että KV-lakien mukaan Assadille ei saa, eikä voi, luovuttaa ketään.

Suomi on sitoutunut KV-sopimuksiin, joita Assadin hallinto ei noudata, joten Suomi joutuisi vastaamaan KV-oikeudessa avunannosta oman maan kansalaisten surmaamiseen, USA:n ja EU:n pakotteiden rikkomiseen, ja todennäköisesti tusinaan muuhun KV-sopimuksien rikkomiseen. Ainakin kaikki YK:n sopimukset ja julistukset tulisi rikottua.

Omituinen näkemys "laillisesta"..

Miten tämä vie Syyrian oikeuden valtiovaltaansa jos Suomi ja EU ei pidä Assadin hallintoa virallisena. Syyria ei ole EU:ssa. Vielä pienemmät mahdollisuudet on toimia, jos valtiollista toimijaa ei edes tunnusteta. Tai se tunnustaminen on sekasikiötä. Osa tunnustaa Assadin osa SNC:n. Suomella ei ole virallista kantaa tähän SNC puolesta, mutta EU:ssa (Suomi mukana) on. EU:ssa on myös kansallisvaltioiden kantoja. SNC:n vahvoja tukijoita on mm. Saudit, USA, Libya, Turkki ja EU ja Assadin Venäjä ja Kiina. En pidä näistä mitään muuta ihmisoikeuksien mallimaana paitsi EU kokonaisuutena. Siksikin toivon lakien noudattamista juuri Suomen osalta.

Olen koko ajan sanonut, että pitää mennä diplomaattikanavia pitkin ja kiire tai halu ei saa mennä siinä edelle. Jos on menty diplomaattikanavia pitkin ja saatu vapautettua ihmiset niin hyvä ja asiat on tehty oikein. Myös Haavisto puhui monesta toimijasta.

Suomi, Jenkit, EU mm. ei yksin sanele virallisen valtion ja sen johdon asemaa vaikka haluaisimme.

Syyria on YK:n päätöksellä itsenäinen valtio. Se on varma, lupa pitää olla Syyrialta. Kuka sen saa antaa, niin minä en tiedä ja se riippuu vähän keneltä kysytäänkin.

Jos Suomi ja EU sanoo sekä osa muista maista tukee Islantiin kuningasta ja että Islannin pääministeri ei ole Islannin päämies niin voiko Suomi mennä tekemään valtion taholta Islantiin mitä haluaa? Ilman, että loukkaa itsenäistä valtiota?

Miten Suomi joutuu vastaamaan mistään jos se diplomaattikanavia pitkin neuvottelee Assadin kanssa Syyrian tilanteesta ja samalla neuvottelee SNC:n kanssa? Onko Jenkit syyllinen Pohjois-Korean rikoksiin kun on neuvotellut Pohjois-Korean kanssa tai Etelä-Korea Pohjois-Korean kanssa vankien vapauttamisesta?

Joutuuko Venäjä ja Kiina nyt kv. oikeuteen Syyrian rikoksista kun tukevat Assadia ja käyttävät veto oikeutta?

Minä en puolusta Syyriaa, ei itseasiassa kiinnosta koko maa kovin paljon. Toivon sinne rauhaa silti. Assad on myös todella sairas ihminen ja niin on moni muukin maailmanjohtaja.

Ainut mitä korostan. Suomi ei ole mikään osapuoli sodassa. Suomen pitää toimia laillisesti ja diplomaattisia kanavia pitkin. Oli tulos mikä tahansa, niin pitää mennä lakien mukaan. Suomella ei valtiona ole mitään oikeuksia Syyriassa ja kaikki oikeudet pitää saada Syyrialta. Toivottavasti hallituksella ne on eikä ole lähdetty mihinkään black-op touhuun kovasta auttamisen halusta. Jos lupia ei saada Assad ja/tai SNC, niin lupia ei ole

Tuo viimeinen on itselleni oleellisin koko tässä pitkässä keskustelussa.



Syrian Kurds want federalism and an autonomous government in the future Syria, and they won’t join the Syrian National Council (SNC) until their right to autonomy is recognized, a prominent member of the “National Kurdish Council” said.

Olen iloinen kirjoituksestasi, koska siitä selviää, että sinä olet tietoinen, että kv. lakeja ei rikota jos Suomi menee Syyrian alueelle ilman lupia ja myös siitä, että niitä rikotaan jos neuvotellaan diplomaattikanavia pitkin. Muille se ei ole selvää.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Eiköhän ne diplomaatit jotka lapsia käyvät hakemassa, liiku Irakin puolella Kurdistanissa. Voisin kuvitella että kurdit liikuttavat suomalaiset ensiksi rajalle ja Irakin puolella tehtäisiin seuraavat siirrot.

Näin minäkin uskon. Tässäkin silti pitää muistaa, että sillon Kurdit on Suomen mandaatilla kuljettamassa lapsia. Se menee vielä varmaan ihan ok. Sitten kun liikutellaan mahdollisesti rikolliseen toimintaan Syyriassa osallistuneita aikuisia Syyrian maa-alueella, Kurdien toimesta Suomen mandaatilla, niin se ei olekaan enää niin hyvä juttu välttämättä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Näin minäkin uskon. Tässäkin silti pitää muistaa, että sillon Kurdit on Suomen mandaatilla kuljettamassa lapsia. Se menee vielä varmaan ihan ok. Sitten kun liikutellaan mahdollisesti rikolliseen toimintaan Syyriassa osallistuneita aikuisia Syyrian maa-alueella, Kurdien toimesta Suomen mandaatilla, niin se ei olekaan enää niin hyvä juttu välttämättä.

Miten se on huono juttu ja missä on se backfire?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Miten se on huono juttu ja missä on se backfire?

Kuinka monta kertaa pitää yrittää selittää. Olen kirjoittanut miljoona kertaa. Minä en tiedä, miten Suomi voi osallistua rikoksista epäiltyjen naisten liikutteluun itse tai antamalla toimeksiannon jollekin, vieraan valtion alueella. Minä en tiedä miten se on mahdollista.

Sinä voit kertoa miten se on mahdollista, laillisesti? Perusteluineen kiitos.

Edit: Uskoisin, että Syyrian valtiolla on myös omat, jopa raaemmat lait vastaavaan. Pimeä toimita toisen valtion sisällä tai rajalla ilman kv. ja valtio hyväksyttyjä lupia on pimeää toimintaa.

 
Viimeksi muokattu:

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Kuinka monta kertaa pitää yrittää selittää. Olen kirjoittanut miljoona kertaa. Minä en tiedä, miten Suomi voi osallistua rikoksista epäiltyjen naisten liikutteluun itse tai antamalla toimeksiannon jollekin, vieraan valtion alueella. Minä en tiedä miten se on mahdollista.

Sinä voit kertoa miten se on mahdollista, laillisesti? Perusteluineen kiitos.

En ole lukenut ainuttakaan kertaa, siksi kysyin.

Mä veikkaan että jos Suomi aikoo tuolla toimia niin siitä ei koidu mitään ongelmia, on meinaan sellainen korrupotoinut persepaikka kyseessä. Eli se on mahdollista kohtuu helposti, sen kun tekee jotakin ja siinä se. Ei kai millekään kansanmurhillekaan ole mitään kansainvälistä sopimusta että näin on OK toimia, ei se paikallisia paljon ole estänyt milläkään puolella aitaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
En ole lukenut ainuttakaan kertaa, siksi kysyin.

Mä veikkaan että jos Suomi aikoo tuolla toimia niin siitä ei koidu mitään ongelmia, on meinaan sellainen korrupotoinut persepaikka kyseessä. Eli se on mahdollista kohtuu helposti, sen kun tekee jotakin ja siinä se. Ei kai millekään kansanmurhillekaan ole mitään kansainvälistä sopimusta että näin on OK toimia, ei se paikallisia paljon ole estänyt milläkään puolella aitaa.

Olen kirjoittanut asiaa liipaten jo liiankin monta kirjoitusta.

No itse en kannata tällaista tapaa, että Suomi toimii näin koskaan.

Siis ei niin, etteikö varmaan onnistuisi lähettää vaikka suomalainen erikoisjoukko yksikkö hakemaan mahdollisista törkeistäkin rikoksista vankileirillä olevia naisia toisesta maasta. Jos kurdihallinto päästää heidät ulos, mutta en kannata tätä. Tai, että tuetaan tällaiseen kurdien aseellista ryhmittymää tai jotain toista aseellista epäselvää vallanpitäjää. Tässä pitäisi sitten olla jo presidenttikin mukana ja puolustusministerin ja ulkoministerin sekä pääministerin yhteisellä päätöksellä.

Kokoajan sanonut, että Suomi ei voi toimia kuten joku muu banaanivaltio. Pitää toimia lakien mukaan ja niin, että se kestää päivänvalon myöhemminkin. Diplomaattikanavat on oikea reitti ja välttämättömyyttä ei ole oikeuskanslerinkaan mukaan tehdä mitään.

Täys persläpi se on, siitä täysin samaa mieltä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Kokoajan sanonut, että Suomi ei voi toimia kuten joku muu banaanivaltio. Pitää toimia lakien mukaan ja niin, että se kestää päivänvalon myöhemminkin. Diplomaattikanavat on oikea reitti ja välttämättömyyttä ei ole oikeuskanslerinkaan mukaan tehdä mitään.

Kyllä Suomi voi ja saa toimia banaanivaltioiden alueella kuten banaanivaltio itsekin toimii.

Sun Suomi vallattaisiin sekunnissa kun ei saisi mitään epäurheilijamaista käyttää valloittajaa vastaan, vaikka vastustaja itse käyttäisi Summasen pelikirjaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kyllä Suomi voi ja saa toimia banaanivaltioiden alueella kuten banaanivaltio itsekin toimii.

Sun Suomi vallattaisiin sekunnissa kun ei saisi mitään epäurheilijamaista käyttää valloittajaa vastaan, vaikka vastustaja itse käyttäisi Summasen pelikirjaa.

Miten tämä nyt liittyy millään tavalla keskusteltuun aiheeseen tai Al-hol leiriin? Mistä tiedät minun pelikirjan ja miten se liittyy mihinkään? Suomi voi sodassa tehdä mitä vaan ja väitän, että tiedän sotaan- ja sotahistoriaan liittyvistä aiheista enemmän kuin moni muu.

Miksi keskityt minuun etkä aiheeseen?
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Miten tämä nyt liittyy millään tavalla keskusteltuun aiheeseen tai Al-hol leiriin? Mistä tiedät minun pelikirjan ja miten se liittyy mihinkään? Suomi voi sodassa tehdä mitä vaan ja väitän, että tiedän sotaan- ja sotahistoriaan liittyvistä aiheista enemmän kuin moni muu.

Miksi keskityt minuun etkä aiheeseen?

No miksi se tilanne jotenkin muuttuu sitten kun Suomi on sodassa? Oletko kiinnittänyt huomiota millä alueella Suomi joutuu tuolla toimimaan?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
No miksi se tilanne jotenkin muuttuu sitten kun Suomi on sodassa? Oletko kiinnittänyt huomiota millä alueella Suomi joutuu tuolla toimimaan?

Tilanne muuttuu sodassa sodaksi. Suomen ei ole mikään pakko siellä toimia. Suomi ei saa toimia toisen valtion alueella ihan YK peruskirjankaan mukaan. Suomi voi toki julistaa sodan.

Miten niin joutuu? Suomen ei tarvitse tehdä mitään. Kaikki on oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan hoidettu hienosti ennen 10.10.

Vähän nyt perusteluja kaipaan väitteisiisi? Miten joutuu? Miksi Suomen pitäisi rauhan aikana toimia kuin banaanivaltio?
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Vähän nyt perusteluja kaipaan väitteisiisi? Miten joutuu? Miksi Suomen pitäisi rauhan aikana toimia kuin banaanivaltio?

Koska Suomen kansalaisia on banaanivaltion alueella, ja jos Suomi haluaa ne hakea himaan niin pitää hakea tavoilla jotka ei ole välttämättä diplomaattisia.

Onko tämä asia sulle nyt oikeesti jotenkin liian hankala? Luuletko sä että Suomi joutuu johonkin ongelmiin jos alueella toimii? Syyria haastaa Suomen vai mitä meinasit että on ne tulevat seuraukset?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Koska Suomen kansalaisia on banaanivaltion alueella, ja jos Suomi haluaa ne hakea himaan niin pitää hakea tavoilla jotka ei ole välttämättä diplomaattisia.

Onko tämä asia sulle nyt oikeesti jotenkin liian hankala? Luuletko sä että Suomi joutuu johonkin ongelmiin jos alueella toimii? Syyria haastaa Suomen vai mitä meinasit että on ne tulevat seuraukset?

Miksi kiinnität huomion minuun?Perustelen selkeästi. En saa perusteluja takaisin. Lue aiemmat vastaukset.

Ei tarvitse tehdä mitään ennen 10.10. linja on ihan hyvä.

"Oikeuskansleri Tuomas Pöysti toteaa, että valtioneuvosto ja ministerit ovat toimineet lainmukaisesti Syyriassa leirillä olevien suomalaisten naisten ja lasten kotiuttamiskysymyksessä.

Oikeuskansleri Pöysti muistuttaa, että hänen toimivaltaansa tai tehtäviinsä ei kuulu määrätä viranomaisia ryhtymään mihinkään tiettyihin toimenpiteisiin."
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Miksi kiinnität huomion minuun?Perustelen selkeästi. En saa perusteluja takaisin. Lue aiemmat vastaukset.

Ei tarvitse tehdä mitään ennen 10.10. linja on ihan hyvä.

"Oikeuskansleri Tuomas Pöysti toteaa, että valtioneuvosto ja ministerit ovat toimineet lainmukaisesti Syyriassa leirillä olevien suomalaisten naisten ja lasten kotiuttamiskysymyksessä.

Oikeuskansleri Pöysti muistuttaa, että hänen toimivaltaansa tai tehtäviinsä ei kuulu määrätä viranomaisia ryhtymään mihinkään tiettyihin toimenpiteisiin."

Nyt tipahdin vähän kärryiltä. Jos minä juttelen sinun kanssasi niin totta kai mä kysyn mikä on sinun kantasi asiaan. Se on vähän niinkuin sen ajatusten vaihdon pointti, you know.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska Suomen kansalaisia on banaanivaltion alueella, ja jos Suomi haluaa ne hakea himaan niin pitää hakea tavoilla jotka ei ole välttämättä diplomaattisia.

Onko tämä asia sulle nyt oikeesti jotenkin liian hankala? Luuletko sä että Suomi joutuu johonkin ongelmiin jos alueella toimii? Syyria haastaa Suomen vai mitä meinasit että on ne tulevat seuraukset?
Ei vittu. Laitetaanko LJK ja RannJP hakemaan sieltä banaanivaltiosta ihmisiä, jotka ovat yhtä suomalaisia kuin suosikkijoukkueesi?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuossa kun hesarin juttua parin isismamman haastattelusta luin, niin kyllähän se herättää epäilyksiä suomeenpalautuksen mahdollisuuksista. Tai ensimmäisenä herättää suunnattoman ihmetyksen siitä miten harhaisia voi ihmiset olla. Mammat kehuvat esimerkiksi miten ihanan vapaata oli elää kalifaatissa, joka oli heille musliminaisina suoranainen maanpäällinen paratiisi sharialakeineen. Toimittaja kyseenalaisti heidän vapauskäsitteen, niin:
HS kirjoitti:
...
Vapautta? Eikö naisen elämä ollut hyvin rajoitettua kalifaatissa? Ulkona ei saanut liikkua ilman miespuolista saattajaa.

”Joo, mutta se on islamilaisittain näin. Islamilaisittain naisen paikka on kotona.”

”Kun mulla oli mies, en käynyt ulkona. Sen jälkeen, kun se sai shahadan, siis siitä tuli marttyyri, kävin sen verran ulkona mitä tarvi.”

Mutta, Jonna huomauttaa, kyllä dawlassakin oli naisia, jotka liikkuivat ulkona, kävivät asioilla soukissa, vierailivat kavereiden luona tai käyttivät nettiä, koska olivat saaneet mieheltään luvan.

”Jos sulla on lupa mieheltä, sä voit käydä ulkona miten paljon haluat.”
...

Lisäksi murhaaminen ja raiskaaminen on luonnollisesti ollut molemmille täysin ok, tai siis
”Totta kai on ollut jonkin verran epäoikeudenmukaisuksia, joskus on ollut virheitä. Mutta periaatteessa niin kauan, kun ollaan menty sharian mukaan, ei siinä ole mitään väärää.”

Luulisi Suomessakin onnistuvan tuollainen omissa nurkissa täysipäiväisesti mököttäminen, sitä itse asiassa aika moni jo harrastaa. Lisäksi odottelevat josko se daesh vielä nousisi kun varmana tietona kertoivat miten 17 veljeä oli vaan jäljellä kun USA lopetti Irakin sodan ja noiden voimin nousi tämä kalifaatti, että kyllä nousee uudestaankin. Minkäänlaisia veronmaksajiahan noista naisista ei ole tulossa ilman psyyken radikaalia muokkausta (tuo "naisen paikka on kotona" -ajattelu on melko vahvana läsnä) ja tosiaan lapsistaan eivät suostu missään nimessä luopumaan, eikä kurditkaan ole hyväksyneet sitä että ainoastaan lapset haettaisiin mammojen tahdon vastaisesti. Eli melkoisen vittumainen ongelmatilanne, jonka lopputulemana on täysin mahdollisesti periaatteellisista syistä kotonaan loisivia ja isäntämaataan vihaavia maatuskoita siirtämässä ajatusmaailmaansa jälkikasvulleen. Noista tuskin kovin montaa saa vankilaankaan erotettua lapsistaan, kun terroristijärjestöön liittyminen ei kuitenkaan ollut rikos liittymishetkellä (onko muuten vieläkään?) ja hankala todistaa paikan päällä tapahtunutta, semminkin jos ovat rikostelleet lähinnä kotioloissa mm. kotiorjia kurmoottamalla.

Eli hankala tilanne. En tiedä helpottaako vai hankaloittaako tieto siitä, että jutun mukaan lapsista ainoastaan 3 on ilmeisesti alle kouluikäisiä, loppujen n. 30:n ollessa mahdollisesti lapsia ainoastaan lain kirjaimen mukaan. Se todennäköisesti helpottaa että ainoastaan osa mammoista ylipäätään haluaa Suomeen palata (joskin on melko auki ainakin itselleni mitä kuvittelevat tuolla maailmankolkassakaan tekevänsä, jos nyt sattuisikin niin ikävästi ettei se jumalinen kalifaatti tuosta nousekaan, ainakaan samalla taustapaskasakilla). En myöskään tiedä että onko tätä samaa pohdittu jo koko edelliset 32 sivua palstalla, tässä taas ketjuja joita ei ihan oikeasti vaan pysty seuraamaan tuoreeltaan, johtuen tolkuttomasta viestitulvasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa kun hesarin juttua parin isismamman haastattelusta luin, niin kyllähän se herättää epäilyksiä suomeenpalautuksen mahdollisuuksista. Tai ensimmäisenä herättää suunnattoman ihmetyksen siitä miten harhaisia voi ihmiset olla. Mammat kehuvat esimerkiksi miten ihanan vapaata oli elää kalifaatissa, joka oli heille musliminaisina suoranainen maanpäällinen paratiisi sharialakeineen.

HS ja YLE ovat mielestäni kertoneet asiallisesti siitä pimeydestä, jossa tuolla eletään. Puheet ovat suoraan sanoen karmeita osalla haastatelluista. Niistä tulee läpi myös se, että ainakin osa naisista voi olla ideologisesti hyvin vaarallisia myös Suomea kohtaan. Tässäkin hallitus ja asiantuntijat joutuvat mielestäni arvioimaan myös sitä, poistuuko vaarallisuus Suomen osalta netin aikakaudella sillä, että jätetään koko porukka sinne. Vahvasti tulee sekin ainakin muutamilla ilmi useissa haastatteluissa aiemminkin, että lapset eivät sieltä lähde, jos ei itse pääse mukaan.

Jos mennään asioiden edelle ja kuvitellaan, että valtioneuvosto saa päätöksen aikaan ja presidentti sitä kommentoi/tukee, löytynee jonkinlainen etenemislinja. Jos se esimerkiksi lasten haku, lapsia tuskin edes kurdit löytävät.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
En tiedä helpottaako vai hankaloittaako tieto siitä, että jutun mukaan lapsista ainoastaan 3 on ilmeisesti alle kouluikäisiä, loppujen n. 30:n ollessa mahdollisesti lapsia ainoastaan lain kirjaimen mukaan.
Joku lukuvirhe sinulla, kun jutussa sanotaan: Suomalaisista lapsista useimmat ovat alle kuusivuotiaita. Nuorimmat kaksivuotiaita.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Joku lukuvirhe sinulla, kun jutussa sanotaan: Suomalaisista lapsista useimmat ovat alle kuusivuotiaita. Nuorimmat kaksivuotiaita.
Joo sama pisti silmään jutun loppuvaiheessa ja nyt kun tarkemmin tuota tutkailen niin tosiaan pelkästään tuolla jutun "Helillä" oli kolme alle kouluikäistä lasta. Eli "suurin osa" n. 30 lapsesta syntyneet kalifaatissa ja heidän terroristiohjelmoinnin purkamisen luulisi olevan vielä verrattain hyvin mahdollisuuksien rajoissa, mutta suurena hankaluutena tässä etteivät mammat suostu pikkumarttyyrejä päästämään vääräuskoisten maahan jos eivät saa seurata perässä. Eikä tosiaan enää leirielämään totuttua kaikki halua edes muuttaa kun ihan varpilla allah on justiisa nostamassa taas kalifaatin jaloilleen kunhan uskonveljet karkaavat vankiloista ja/tai Saharasta tms. aavikoilta missä kykkivät.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Presidentti Niinistö antoi huulipunahallitukselle aikataulun maanantaiksi:

Presidentti sanoi odottavansa, että hallitus maanantaina muodostaisi yhteisen linjan asiassa. Näyttää olevan kovin erilaisia mielipiteitä. Liikkeellä olevaa tietoa on kovin erisuuntaista ja se on varmasti hämmentänyt julkista keskustelua. Ja en minäkään ihan selkoa saanut mitä kaikkea tässä on jo tapahtunut. On äärimmäisen tärkeää, että hallitus kokoaa ajattelun. Maanantaina varmasti kaikki tiedämme hallituksen linjan

Niinistö otti jo aiemmilta hallituksilta ja varsinkin Sipilän hallitukselta vähintäänkin sen tilan, joka hänelle kuuluu. Suomessa ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa ja nyt tuli sitten hallitukselle palautetta al-Holin osalta, vaikka sen kuuluminen osaksi ulkopolitiikkaa voi herättää toisenlaisiakin käsityksiä varsinkin vasemmalla. Mitä väliä Niinistön silmin, hän näpäytti ja otti kannan. Alla laajemmin:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös