Helposti pääsee rajan yli: Syyrian kurdialueelta Irakin autonomiseen Kurdistaniin. Riittää, että sopii asiasta kurdiviranomaisten kanssa, tai ilmeisesti, että nämä eivät erikseen kiellä.
Suomen avustuksella. Pääsehän sieltä miten tahansa yli varmastikin. Ollaan kuitenkin aika harmailla vesillä, jos Suomi avustaa terroristiepäiltyjä Syyrian alueella. Vaikka Kurdit ovat itse julistaneet sen autonomiseksi, ei se sitä välttämättä kansainvälisesti tarkoita, että heillä olisi siihen paikkaan valtiollinen oikeus. Mennään siis todella hämärällä alueella kun puhutaan Suomesta länsimaisena oikeusvaltiona.
Itse ymmärrän, että Kurdeilla ei ole YK:n luovuttamaa valtio-oikeutta tuolla alueella ja sitä ei katsota siis Kurdien valtioksi silloin tai epäselvää se ainakin on. Voin olla väärässä.
Korostan vielä. Kurdit voivat toimia miten huvittaa. Syyriakin voi toimia miten huvittaa. Pohjois-Korea voi toimia miten huvittaa, jopa USA (CIA) ja Venäjä (FSB). Suomikin varmaan voi toimia lain hämärissä vesissä, mutta itse toivon, etteivät tällaista tee. Se voi olla vakavakin paikka myöhemmin.
Jos näin tehdään, niin silloin siinä on ollut mukana koko hallitus ja presidentti. Tai joku konsuli ottamassa mahdolliset tuomiot, mutta kyllä siinä rytäkässä on presidentti ja ulkoministerikin kusessa. Virkamies toimii kuitenkin ulkoministeriön ja Suomen mandaatilla, luvalla tai ilman.
Edit: Ja nyt puhun siis Syyriasta.
Viimeksi muokattu: