En tiedä millä rikosnimikkeellä sopimaton ja toisen osapuolen ei-hyväksymä kullilla koskettelu kulkee, mutta pahoinpitelyn tiedän. Taide ei taida nauttia sitä erivapautta että moista toimintaa saa harrastaa ilman kohdehenkilön suostumusta. Julkinen keskustelu, eli someoikeudenkäynti ei toivottavasti minun elinaikanani muutu viralliseksi oikeuslaitokseksi. Tola vaikutti hyvin järkyttyneeltä/traumatisoituneelta A-Studion kommenteissaan ja tuntuisi oudolta ellei hakisi oikeutta ja vastaavasti saattaisi rikolliset vastaamaan teoistaan. Samalla hän olisi esimerkki nuorille ja miksei vanhemmillekin naisille.
Tuossahan on Pääkkösen kommentit:
Jasper Pääkkönen myöntää, että Aku Louhimiehen työmetodit on voitu kokea raskaana: âAku ruoskii ihmiset äärirajoilleâ
''
- Ensinnäkin, Paha maa -elokuvan kuvausten luonne oli sellainen, että kohtauksista otettiin lukuisia ottoja ja kohtauksia keksittiin päivittäin uusiksi. Louhimies ohjeisti meitä, että älkää opetelko vuorosanoja, koska elokuvan teko pohjautui niin vahvaan improvisaatioon, Pääkkönen sanoo.
- Se, että raiskauskohtaus tuli yllättäen mukaan elokuvaan, muutti eniten tarinan kannalta minun roolihahmoani. En myöskään satuttanut Pamelaa kohtauksessa, vaikka hän niin väittää. Kohtaus ei ollut väkivaltainen ja olimme siinä täysissä pukeissa ulkovaatteissa. Pamela myöskin väittää, että elimeni koski häneen kohtauksen aikana - se ei pidä paikkaansa.''
Tavallaanhan tässä on mielenkiintoista, että Pääkkösen ja myös Petteri Summasen kommentit eiliseltä ovat jääneet muussa mediassa paitsioon. Tähän syynä voisin antaa median tavan rakentaa yksinkertaisia narratiiveja, jossa on pahikset ja hyvikset (johon Pääkkönen ei sovi). Pahikseksi on saatu Törhönen ja Louhmies, vaikka tarkempi perehtyminen osoittaisi, että näissä kahdessa missään nimessä kyse ei ole samasta asiasta, ainakaan tekojen luonteen osalta. Ohjaajan auktoriteetti on toki ollut yhtenä tekijänä kummassakin, joka on väärinkäyttäymisen mahdollistanut.
Pääkkönen avaa vielä tilannetta:
''
- Pamela puhui minulle siitä, että koki Akun käytöksen epäreiluksi. Kehotin häntä sanomaan Akulle ei, mutta Pamela vastasi siihen niin, että hän ei uskalla. Hän toisteli sitä, että ei ohjaajalle voi sanoa kieltävästi. Etenkin jälkikäteen ymmärrän tämän, sillä ohjaaja on auktoriteetti, jolle voi olla vaikea sanoa ei. Kun Pamelan korkean paikan kammo selvisi, kehotin häntä saman tien kertomaan siitä Louhimiehelle. Heidän välinen kommunikaatio ei toiminut, ja siksi tieto tuli Akulle vasta aika myöhään, Pääkkönen sanoo.
- En ole koskaan todistanut tai kuullut että Aku olisi erityisesti naisiin kohdistanut epäsopivaa käytöstä. Hänen ohjausmetodinsa sen sijaan ovat rankkoja - Paha maa -elokuvassahan on se kohtaus, jossa Paavo Westerbergin hahmo raiskaa minun hahmoni ottaen hänet takaapäin. Jouduin itsekin tekemään tällaisen kahden miehen välisen seksikohtauksen, ja totta kai se ahdisti.''
Oleellista varmaankin se, että Louhimies ei osaa kommunikoida ja että hän käyttää näitä metodejaan samalla tavalla oli sitten kyse kokeneesta miesnäyttelijästä tai ensimmäistä roolia tekevästä nuoresta naisesta.
Viitalasta vielä pari eri kantojan edustavaa huomiota. Ensinnäkin on jollain tasolla ymmärrettävää, että häneen on kaikkein kovin kohtelu kohdistunut, koska roolihahmolla on ollut kovat oltavat. Toisaalta hänellä ei muuta vaihtoehtoa ole ollut kuin nielllä kaikki mitä tulee, koska vaihtoehdot ovat tosiaan päärooli odotetussa leffassa, tai mahdollisesti tuntemattomuus ja kaupan kassa. Sen sijaan Matleena Kuusniemen kohdalla voi aiheellisesti nostaa esille, että teit sitten neljä muuta leffaa...