The Louhimies strikes back.
Aku Louhimies jätti poliisille tutkintapyynnön Ylen päätoimittajasta ja toimittajasta
Mielenkiintoista nähdä mihin ratkaisuun päädytään. Ainakin itse pidän Rigatellin toimintaa kyseenalaisena.
The Louhimies strikes back.
Aku Louhimies jätti poliisille tutkintapyynnön Ylen päätoimittajasta ja toimittajasta
Itsekin pidän tuota BBC keissiä sellaisena että ainakin helposti näyttäytyy henkilötason sabotointina. Äkkiseltään en muista, käytettiinkö BBC:tä esim. lähteenä johonkin juttuun mitä Rigatelli oli tekemässä, jos ei, niin entisestään korostuu vaikutelma että Louhimiehen työnantajaan yhteyden ottamisen ainoa tarkoitus oli järjestää ohjaajalle potkut ja näin hankaloittaa hänen henkilökohtaista elämää.Mielenkiintoista nähdä mihin ratkaisuun päädytään. Ainakin itse pidän Rigatellin toimintaa kyseenalaisena.
Matti Rossi trophy tälle Rigatellille. Ilmiannolla on pitkät perinteet. Totalitarismin ns. uusi vanha airue.Ainakin itse pidän Rigatellin toimintaa kyseenalaisena.
The Louhimies strikes back.
Aku Louhimies jätti poliisille tutkintapyynnön Ylen päätoimittajasta ja toimittajasta
Mitähän, jos miestoimittaja sanoisi saman Matleenalle?
Vastaus: sitä oltaisiin taas A-ohjelmassa järkyttymässä.
On tämä hauskaa aikaa. Kai se on sitä tasa-arvoa, että näyttelijätkin saavat puhua ilman käsikirjoitusta.
Elokuvassa näyttelemisestä järkyttymiseen on ratkaisu: ongelmallisten tilanteiden stuntti joka hoitaa nämä henkisesti haastavat kohtaukset näyttelijän puolesta. Joissan elokuvissa näyttelijää ei ehkä näkyisi lainkaan? Perinteiset vaaralliset kohtaukset kun hoitaa tämä perinteisempi stuntti, ja nämä muut sitten tämä modernisoitu stunttinäyttelijä.
Elokuvassa näyttelemisestä järkyttymiseen on ratkaisu: ongelmallisten tilanteiden stuntti joka hoitaa nämä henkisesti haastavat kohtaukset näyttelijän puolesta. Joissan elokuvissa näyttelijää ei ehkä näkyisi lainkaan? Perinteiset vaaralliset kohtaukset kun hoitaa tämä perinteisempi stuntti, ja nämä muut sitten tämä modernisoitu stunttinäyttelijä.
Kristiina Halkola tyrmistyi aikoinaan, kun Jörn Donner käytti Mustaa valkoisella-elokuvan seksikohtauksessa sijaisnäyttelijää. Kaupungilla oli huudeltu: "Ai sä oot nainut Donnerin kanssa." Sekään ei ole hyvä.
En ole asiantuntija mutta olen ymmärtänyt, että vaarallisten ja paljastaviin kohtausten lisäksi stuntteja joskus käytetään joskus melko arkisissakin tapauksissa. Esim pari päivää sitten tulleessa Youngblood-elokuvassa Rob Lowen stunttina toimi NHL:säkin pitkän uran pelannut Peter Zezel eli hän hoiti luistelun silloin kun naama ei näkynyt. Samaten esim jos näyttelijällä ei ole ajokorttia, hän ei osaa tietokonetta käyttää kymmensormijärjestelmällä tms niin stuntti hoitaa. Sellaistakin tapahtuu että näyttelijälle annetaan vapaata kuvauksissa kohtauksissa joissa naama ei nyt ja stuntti hoitaa ihan arkisia asioita.Siinä sitten sivusilmällä huomaa kuinka mittava se stunttien lista on. Joskus tekisi mieli saada oikeaa tietoa miten nuo sitten tehtiin, kun rauhallisemmassakin pätkässä on loputon nimilista.
Isoin esimerkki tästä on lähikuvat dialogissa. Ensin kuvataan kohtauksen laajakuva, jonka jälkeen siirrytään kuvaamaan molempien näyttelijöiden suunnat siten, että toisesta näkyy vain takaraivo. Suuri osa paikallaan käydystä dialogista, on näytä toisen näyttelijän olkapään yli kuvattuja ottoja. Jos katsot elokuvaa, jossa on pääosassa joku maailmanluokan tähti, voit olla varma, ettet katsele hänen takaraivoaan noissa dialogikohtauksissa. Ne ovat aikaa vieviä, eivätkä vaadi näyttelijältä mitään muuta kuin paikallaan oloa. Dialogi, jonka hän lopulta tarjoilee, napataan hänen lähikuvistaan. Iso stara viettää mielummin sitä vähäistä vapaa-aikaansa tekemällä trailerissaan jotain mistä tykkää, tai keskittyen seuraavaan kohtaukseensa. Yleensä nämä ”takaraivo-näyttelijät” ovat lopussa kreditoitu muistaakseni ”body-double for...” tai ”stunt-double for...”, eli ne eivät ole siellä stunt-henkilöiden seassa. Toki jokainen elokuva kreditoi osallistuneet henkilöt haluamallaan tavalla.Sellaistakin tapahtuu että näyttelijälle annetaan vapaata kuvauksissa kohtauksissa joissa naama ei nyt ja stuntti hoitaa ihan arkisia asioita.
Isoin esimerkki tästä on lähikuvat dialogissa. Ensin kuvataan kohtauksen laajakuva, jonka jälkeen siirrytään kuvaamaan molempien näyttelijöiden suunnat siten, että toisesta näkyy vain takaraivo. Suuri osa paikallaan käydystä dialogista, on näytä toisen näyttelijän olkapään yli kuvattuja ottoja. Jos katsot elokuvaa, jossa on pääosassa joku maailmanluokan tähti, voit olla varma, ettet katsele hänen takaraivoaan noissa dialogikohtauksissa. Ne ovat aikaa vieviä, eivätkä vaadi näyttelijältä mitään muuta kuin paikallaan oloa.
Tulipa vain mieleen, kun Matleena Kuusniemi valitti noin 20 vuotta kuvausten jälkeen esineellistämistään Levottomissa, niin hetki sitten Sikke Sumari esitteli Mikko Nousiaisen Kokkisodassa ja totesi perään: "Mä en ollut tunnistaa sua vaatteet päällä." Mitähän, jos miestoimittaja sanoisi saman Matleenalle? Nyt molemmat vain naureskelivat.
Elokuvien häveliäisyyskohtauksiin kannattaisi varmaan palkata stuntteja jonkinlaisen rankingin perusteella, pahnanpohjimmisia aina ensimmäiseksi.
Isoperseisimmät pääsivät tekemään, suorittamaan rooleja, valtaamaan valkokankaan.
Tähtinäyttelijä, eritoten moterni tiedostava tähtinäyttelijätär ei kokisi itseään seksalisteiseksi. Toki naisoletettu-tähtioletettu kysyisi, että näyttääkö peppuni isolta tuossa otoksessa? Rehellinen vastaus: no totta helvetissä, se on saatanan isoon miehen kustannustehokas stunttiperse. Sukupuolineutraali eiks jee?
Pidän hieman lapsellisena reagoida tähän kysymällä "mitä jos miestoimittaja". Mitä jos vain yhdessä toteamisimme, että tuo on seksistinen vitsi ja televisiossa typerä, kaverien kesken varmaan voi tasa-arvoisesti laukoa molempiin suuntiin vaikka kuinka typeriä juttuja?
Tämä oli vain yksi esimerkki kulttuurissamme vallitsevasta kaksoisstandardista. Eri säännöt on naisilla ja miehillä, mitä saa sanoa. Erityisesti komediassa tuo näkyy. Toisekseen asiassa liikutaan seksuaalisuuden saralla, missä naiset ja miehet ovat eri maailmoista. Nainen kokisi heiton pääsääntöisesti seksistisena ja loukkaavana (pois lukien pornonäyttelijät), mutta Nousiainen varmaan monen muun miehen tavoin otti vain henkisen äijä-sulan hattuun.
En suosittelisi tasa-arvoisesti naispuolisten kaverien kesken vastaavia laukomaan, vaikka olisitkin ollut heidän seurassaan sosiaalisissa tilanteissa ilman vaatteita. Puoliso/tyttöystävä olisi asia erikseen.
Miksi pitäisi valita vain yhdet rattaat kun voi ajaa kaksillakin.Me luomme sitä standardia ihan kuten Nousiainen ja Kikke Sumari. Kun sinä nyt päätät, tai kuten me muut päätämme, me voimme siihen vaikuttaa, puutummeko vai voivottelemmeko kaksoisstandardeja. Kumman teet?
Miksi pitäisi valita vain yhdet rattaat kun voi ajaa kaksillakin.
Eräs ystäväni mainittiin stunttina elokuvan lopputeksteissä. Varsinainen stunt-roolinsa oli se, että hänen kätensä näkyi näyttelijän käden sijaan tilanteessa, jossa päähahmon piti tilata hissi määrättyyn kerrokseen. Eli hän naputti hissin nappia.En ole asiantuntija mutta olen ymmärtänyt, että vaarallisten ja paljastaviin kohtausten lisäksi stuntteja joskus käytetään joskus melko arkisissakin tapauksissa.
Varmaan olisi pitänyt olla Paula Vesala rintamalla niin mussuttajat olisi ollut tyytyväisiä, olihan neukuillakin naissotilaita.En ole viitsinyt tähän aiheeseen koskea mutta nyt kun olen katsonut Tuntemattoman tv-version niin voisin ihmetellä että mitä hittoa se sönkötys ylellä oli siitä että naiset eivät olleet tarpeeksi esillä tässä ohjauksessa? Onneton, paikkaansa pitämätön väite. Monet naishahmot olivat hienosti tuotu leffaan mukaan. Niin hyvin kuin sotaleffaan vaan voi.
Louhimies saattaa olla mulkero ja hankala esimies mutta kyllä tuo episodi oli jonkinlainen mönkään mennyt esinäytös tai varoitus yleltä ennen kuin varsinainen kampanja alkoi häntä vastaan.