Aku Louhimies – elokuvaohjaaja

  • 159 248
  • 1 511

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Toimittajat voisi kysellä millaisia metodeita Louhimiehellä on miesnäyttelijöiden suhteen.

Miesnäyttelijöiden kohtelua:

Hietasta näyttelevä Aku Hirviniemi kertoo IS:lle, että laihtui elokuvan takia kahdessa kuukaudessa yli 13 kiloa. Kuvausten loppusuoralla 180-senttinen mies painoi kevyimmillään vain 70 kiloa. Kuntokuuri rankkoja kuvauksia varten oli osa metodia.

– Meidän piti näyttää 40-luvun riutuneilta pojilta. Laihduin kahdessa kuukaudessa 13 kiloa, näyttelijä muistelee. Louhimies teki alusta asti selväksi, että kuvaukset tulevat olemaan tosi rankat, että se tehdään tällaisella metodilla, Hirviniemi sanoo.

– Kuvausten aikaan elimme kuten sotilaat, nukuimme teltoissa ja söimme armeijaruokaa. Elimme sellaista elämää 24 tuntia vuorokaudessa.

Vs

Naisnäyttelijöiden kohtelua:

Jo vuonna 2007 Käskyn näyttelijät asuivat puolijoukkueteltoissa. Viitala ja pääosan esittäjä Samuli Vauramo peseytyivät järvessä ja hakkasivat halkoja samaan aikaan, kun muu työryhmä yöpyi hotellilla.

Pihla Viitala sanoo, että telttamajoituksesta ja köyhästä ruokavaliosta oli sovittu hänen työsopimuksessaan, olihan hänen roolihahmonsa nälkiintynyt sotilas. Harjoitusaikana ohjaaja oli toivonut, että Viitala yrittäisi yöpyä sellissään. Kerran Louhimies lähetti hänet kolmen tunnin lenkille, ja totesi Viitalan palattua, että sama uudestaan. Siihen Viitala ei enää pystynyt.

#vittumääkaa
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Toimittajat voisi kysellä millaisia metodeita Louhimiehellä on miesnäyttelijöiden suhteen. Yhtenä esimerkkinä nyt oli miten naisnäyttelijä joutui suutelemaan viidessä minuutissa potentiaalista vastanäyttelijäänsä. Mitään huomiota ei kiinnitetty, että joutuihan se miesnäyttelijäkin suutelemaan heti alussa potentiaalista vastanäyttelijjäänsä.

Millaisia metodeja muilla ohjaajilla on? Miten keskustelevia muut ovat vai onko työ sellaista diktaattorina olemista, että saadaan leffa kuvattua tuottajien antamassa kuvausaikataulussa?

En minä Louhimiestä puolusta. Päinvastoin.

Kuusniemi toki vastasikin jo kysymykseeni. "Jostain syystä, jostain syystä". Helvetin upeaa vastuullisuutta muilta alan kanssaihmisiltä.

Edit. Hieno setti oli. Missä oli kaikkien julkisesti tietoisuutensa esiin tuoneiden miesnäyttelijöiden dumaaminen? Meetoo(ja muiden pelkuruus) mainittiinkin, eli tuo ei ollut vain Louhimiehen porsasteluihin keskittymistä.
 
Viimeksi muokattu:

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Meikä makas Tuntemattoman kuvauksissa varmaan 5h liikkumatta hiekkakuopassa ihan jäässä ja lopuks Eero Aho tiputti konepistoolin rumpulippaan mun kasseille. Vitun Louhimies
 

sinikettu

Jäsen
Minusta on pitkään tuntunut että taidealoilla on psykopaateille sun muille hulluille annettu liian kauan vapaat kädet toteuttaa itseään "taiteen nimissä". Onneksi nyt niillä aloilla joissa ihmisten välinen kanssakäyminen on taiteen tekemisen keskiössä uskalletaan nousta vastarintaan. Ainakin minulle ohjaaja on kohtuullisen kyvytön työssään jos ei saa näyttelijästä irti haluttua suoritusta ilman että kohtelee tätä kuin paskaa ilman että näyttelijä on ollut tästä ennakkoon tietoinen.
En tiiä. Tai sitten ala vaan vetää osaajia, joilla on akulouhumiesläisiä persoonallisuus- ja käyttäytymispiirteitä. Muut lahjakkaat jampat menevät muille teille. En oikeen tiedä, mitä elokuvien tekeminen vaatii näin ylipäänsä, joten hankalapa on sen kummemmin tuomita ohjaajien käyttämiä metodeja. Menkööt hellävaraisemmat ihmiset ja tehkööt asiat paremmin. Sillähän tilanne luulisi korjautuvan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
No mitäs siellä?

Et minulle osoittanut, mutta pahoitteli kovasti ja hyvin oli mies valmisteltu keskusteluun. Toki 3vs1 tilanteessa sietikin olla.

Itse kyllä kaipaisin että syyttäjät ja syytetyt tuotaisiin(edes pyrittäisiin tuomaan) samaan pöytään ja käytäisiin kattava ja mahdollisesti jopa edistyshenkinen keskustelu. Nyt tämä "lisää nimiä on luvassa, emme enää työskentele tuon kanssa" -lööppisanailu lähinnä säälittää. Sitä paljon puhuttua kokonaiskuvaa voitaisiin hakea mielestäni enemmän.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En tiiä. Tai sitten ala vaan vetää osaajia, joilla on akulouhumiesläisiä persoonallisuus- ja käyttäytymispiirteitä. Muut lahjakkaat jampat menevät muille teille. En oikeen tiedä, mitä elokuvien tekeminen vaatii näin ylipäänsä, joten hankalapa on sen kummemmin tuomita ohjaajien käyttämiä metodeja. Menkööt hellävaraisemmat ihmiset ja tehkööt asiat paremmin. Sillähän tilanne luulisi korjautuvan.
YLE:n jutussa löytyy jo koordinaatit miten asiat tulisi oikeasti tehdä

Yksi Käskyn kuvausryhmän jäsen muistaa elävästi tilanteen, jossa Louhimies pakotti Viitalan pyytämään koko ryhmältä anteeksi epäaitoa näyttelemistään.

– En unohda sitä koskaan. Pihla murtui lopulta pahasti kameroiden edessä. Se oli kauheaa katsottavaa. Me tietenkin kuvasimme koko ajan, hän sanoo.

Hän ihmettelee, miksei ohjaaja vain pyytänyt Viitalaa itkemään
.

– Hänhän on näyttelijä. Miksi koko ihminen piti hajottaa ryhmän edessä? Ei siinä voinut tehdä muuta kuin yrittää antaa katseella myötätuntoa, hän sanoo.

Sen sijaan että haetaan ilmaisua oikeiden tunteiden ja kokemusten kautta niin Viitala olisi vaan voinut itse alkaa itkemään.

Toimii se Salkkareissakin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, eikö Louhimies ole kuullut näyttelemisestä? Kaikki keskitysleirielokuvatkin Schindlerin listasta Pianistiin, ei ne kaverit oikeesti ollut viittä vuotta keskitysleirissä. Ne vaan näytteli sellaista, joka on ollut. Ja hyvin toimi.
 

Undrafted

Jäsen
Niin, eikö Louhimies ole kuullut näyttelemisestä? Kaikki keskitysleirielokuvatkin Schindlerin listasta Pianistiin, ei ne kaverit oikeesti ollut viittä vuotta keskitysleirissä. Ne vaan näytteli sellaista, joka on ollut. Ja hyvin toimi.
Maailmalla moni näyttelijä menettää/hankkii kymmeniäkin kiloa painoa elokuvaa varten. Puhtaasti omasta tahdosta, ohjaajan näkemyksestä vai tuottajan toiveesta? Osin radikaalit metodit on varmasti pr-mielessäkin tehty, mutta osasta näyttelijät puhuvat todellisesti uppoutumisesta rooliin.

Viime keväänä ollut useampi lehti juttu, miten rankkaa Tuntemattoman kuvauksissa ollut jajengi palanutloppuun. Kuvaukset kesti 2-3 oidempään kuin yleensä ja kuvauksissa kun tehdään vielä pitkää päivää. Louhimiehenkin metodeista oli viitteitä, että ei päästä näyttelijöitä helpolla. Jäi silloin suurempi kohu tai kiinnostus syntymättä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Niin, eikö Louhimies ole kuullut näyttelemisestä? Kaikki keskitysleirielokuvatkin Schindlerin listasta Pianistiin, ei ne kaverit oikeesti ollut viittä vuotta keskitysleirissä. Ne vaan näytteli sellaista, joka on ollut. Ja hyvin toimi.
En tiedä ajoinko taas miinaan mutta Pianistista Oscarin voittanut Adrian Brody laihdutti 15 kiloa, opetteli soittamaan pianoa, myi omaisuutensa ja muutti Eurooppaan että kokisi juurettomuuden:

"To get closer to Wladyslaw Szpilman, the real-life concert pianist who survived the horrors of the Warsaw ghetto, Brody endured what can only be described as a period of method madness.

On Polanksi's insistence, he practised the piano for four hours a day, until he was able to play specific passages by Chopin.

He also looked for his own ways of achieving the mindset of a man who lost his family and his home. His "bright idea" was to strip his life back to basics, to get rid of the detritus of comfortable living.

"I gave up my apartment, I sold my car, I disconnected the phones, and I left," he says. "I took two bags and my keyboard and moved to Europe."

He was still not quite there.

He practised four hours on the piano each day
Szpilman, having escaped the ghetto, had to scavenge for food in the bombed ruins of Warsaw, while all the time evading the Nazis and the certain death capture would bring.

As the film was shot in reverse chronological order, the actor needed to look emaciated when filming started.

Brody, who is six feet five inches, went on a crash diet and within six weeks had shed 30 pounds. At his lightest, he weighed 130 pounds. The experience was painful, but revelatory.

"There is an emptiness that comes with really starving that I hadn't experienced," he says.

"I couldn't have acted that without knowing it. I've experienced loss, I've experienced sadness in my life, but I didn't know the desperation that comes with hunger."

Brody says he had just enough energy for piano lessons, dialect lessons, rehearsal and thinking about food.

At the same time he was immersed in Szpilman's memoirs, in the pain and horror of the Holocaust, and he felt lonely.

"I was missing everyone and everything good," he recalls. "But that put me right in the character.

"I want to feel that I'm experiencing something, I want to feel the journey, and I felt it.

"However, there were times when I was concerned that I might not be able to get out of it sane, because I didn't realise how far it had taken me.

BBC NEWS | Entertainment | How playing The Pianist took its toll

Toki tuo ei ole läheskään sama asia kuin Viitalan kolmen tunnin lenkki joka varmasti oli paljon rankempaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä jutussa oli vakavampiakin syytöksiä, kuin että metodinäyttely ja leiriolosuhteet on rankkoja ja epämukavia.

Selvästi pysäyttävin väite oli tuo, miten lapsinäyttelijää olisi koitettu saada oikeaan tunnetilaan vanhempansa menettäneen lapsen roolia varten. Ihan sairasta paskaa jos totta.

Myös naisnäyttelijän haukkuminen surkeaksi paskaksi ym. intimidointi ja nöyryyttäminen kuvausryhmän edessä. Jos nämä on totta niin eivät myöskään mene mihinkään metodinäyttelyyn ohjaamisen kategoriaan, vaan ihan vain henkiseen väkivaltaan. Samankuuloinen tapaus kuin Kubrick vs Duvall Hohdon kuvauksissa. Voihan silläkin saada toivotun näyttelijäsuorituksen, mutta harva sitä on Kubrickinkaan tapauksessa jälkeenpäin hyvällä aatellut. Ja Kubrick sentään oli kiistämätön ohjaajanero.

Sitten oli vielä nämä seksuaaliset kohtaukset, joista väitettiin että painostettiin menemään liian pitkälle, ja ainakin tämä kuohuvassa meressä uimaan yllyttäminen, jossa kuulostaa olleen jo vakavan onnettomuuden uhka.

Laihduttaminen, kuntoilu tai karut yöpymisolosuhteet voi kuulua metodinäyttelyyn rooliin eläytymismielessä, mutta ei nuo muut väitetyt näyttelijöiden kaltoinkohtelut.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ottamatta kantaa tähän keissiin ja siihen vain tätä ketjua lukemalla ja yhtään linkkiä avaamatta tutustuneena haluan sanoa, että metodinäytteleminenkin on asia.
Metodinäyttelemisen kuuluisi toimia niin, että näyttelijä itse projisoi kokemuksiaan hahmoonsa eikä niin, että ohjaaja tai kukaan muukaan käy haukkumassa paskaksi.

Louhimiehellä on kyllä hyvä pr-vastaava. Katsoin tuon A-studion ja Aku oli selkeästi valmisteltu siihen niin hyvin kuin se tuossa tilanteessa on mahdollista. En tiedä katuuko se oikeasti tai ymmärtääkö edes tehneensä virheitä, mutta mitään lisäaseita hän ei lyömiseensä tarjonnut vaan oli hyvinkin nöyrän oloinen ja pahoitteleva.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Louhimies kiisti lapsikuvion ja kertoi mitä tapahtui. En aivan täysin ostanut selitystä, mutta olisi toisaalta vitun härskiä ellei moista olisi tuotu tietoisten osalta julki asap. Pamela Tolan juttu sen sijaan jäi kyseenalaiseen valoon Pääkkösen julkitulon myötä. Sana vastaan sana, pirullinen asetelma ja juuri moisten vuoksi kaivattaisiin kattavampi keskustelu. Jos siis oikeasti pyritään ongelman ytimeen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Louhimiehellä on kyllä hyvä pr-vastaava. Katsoin tuon A-studion ja Aku oli selkeästi valmisteltu siihen niin hyvin kuin se tuossa tilanteessa on mahdollista. En tiedä katuuko se oikeasti tai ymmärtääkö edes tehneensä virheitä, mutta mitään lisäaseita hän ei lyömiseensä tarjonnut vaan oli hyvinkin nöyrän oloinen ja pahoitteleva.

Juuri tuollaisen vuoksi pitäisi oikeasti hakea keskustelua eikä kolmea syyttäjää ja yhtä puolustautujaa. Ei palvele lopulta itse keskeistä asiaa.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siinä jutussa oli vakavampiakin syytöksiä, kuin että metodinäyttely ja leiriolosuhteet on rankkoja ja epämukavia.

Selvästi pysäyttävin väite oli tuo, miten lapsinäyttelijää olisi koitettu saada oikeaan tunnetilaan vanhempansa menettäneen lapsen roolia varten. Ihan sairasta paskaa jos totta.

Myös naisnäyttelijän haukkuminen surkeaksi paskaksi ym. intimidointi ja nöyryyttäminen kuvausryhmän edessä. Jos nämä on totta niin eivät myöskään mene mihinkään metodinäyttelyyn ohjaamisen kategoriaan, vaan ihan vain henkiseen väkivaltaan. Samankuuloinen tapaus kuin Kubrick vs Duvall Hohdon kuvauksissa. Voihan silläkin saada toivotun näyttelijäsuorituksen, mutta harva sitä on Kubrickinkaan tapauksessa jälkeenpäin hyvällä aatellut. Ja Kubrick sentään oli kiistämätön ohjaajanero.

Sitten oli vielä nämä seksuaaliset kohtaukset, joista väitettiin että painostettiin menemään liian pitkälle, ja ainakin tämä kuohuvassa meressä uimaan yllyttäminen, jossa kuulostaa olleen jo vakavan onnettomuuden uhka.

Laihduttaminen, kuntoilu tai karut yöpymisolosuhteet voi kuulua metodinäyttelyyn rooliin eläytymismielessä, mutta ei nuo muut väitetyt näyttelijöiden kaltoinkohtelut.

Näinpä.

Tuutko @SergeiK vähättelemään tätäkin, lisäksi voisit kertoa vaikka kuinka Olli Jokinen on metodivalmennuksessa laitettu syömään oksennusta, Teemu Selänteen sopimukseen on ilmestynyt ihan kauden alla 12 alastonkohtausta (mm. eräs, missä hänen perseestään kaivetaan kondomia) ja mitä näitä mahtavia allegorioita sun tyyliin voisi kehitellä...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Samankuuloinen tapaus kuin Kubrick vs Duvall Hohdon kuvauksissa. Voihan silläkin saada toivotun näyttelijäsuorituksen, mutta harva sitä on Kubrickinkaan tapauksessa jälkeenpäin hyvällä aatellut. Ja Kubrick sentään oli kiistämätön ohjaajanero.
...
Ok, eli Cubrick on nero vaikka on syytetty oliko se mielenterveyden viemisestä ja Louhimies sitten jotain muuta. Mikä tekee Cubrickin käyttämästä metodista sellaisen jolla saa neron leiman?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näinpä.

Tuutko @SergeiK vähättelemään tätäkin, lisäksi voisit kertoa vaikka kuinka Olli Jokinen on metodivalmennuksessa laitettu syömään oksennusta, Teemu Selänteen sopimukseen on ilmestynyt ihan kauden alla 12 alastonkohtausta (mm. eräs, missä hänen perseestään kaivetaan kondomia) ja mitä näitä mahtavia allegorioita sun tyyliin voisi kehitellä...

Minusta tosiaan esim. noissa seksi- ja alastonkohtauksissa on ehkä osittain hankala löytää vastaavuuksia - ehkä jos kokematon parikymppinen miesnäyttelijä esittää raiskauksen uhria 140-kiloisen ja parimetrisen bodarin toimesta vielä niin että skriptiin on tullut yllätysmuutoksia. Tosin ehkä tällöinkin suu pidetään supussa. Eikä noita miesten raiskaamisia taida ihan tulvaksi asti filmeissä olla. Tämä saattaa olla vähän epämuodikasta mutta luulen että saattaa olla myös jotain keskimääräistä biologista eroa miesten ja naisten välillä hierarkiaan alistumisessa, ja siinä tietyssä lisäherkkyydessä mikä liittyy naisten fyysiseen heikommuuteen.

Lainaan PiF:in keskustelusta mielestäni hyvää kommenttia, mikä valaisee tätä auktoriteetti- ja hierarkiatilannetta, Punk in Finland • View topic - N: Suomalaiset leffa-ohjaajat pervoja :

no, siis tämä kuvio, jossa joku on tosi lahjakas, älykäs tai mahtava tyyppi tai hänen ansiostaan esim. muilla ihmisillä on töitä, ja näiden asioiden varjolla sitten voi kohdella muita ihmisiä ihan miten lystää, ei ole mitenkään elokuva-alan ongelma. jos oon oikein ymmärtänyt niin tätä yleisemmin esiintyy nimenomaan asiantuntijaorganisaatioissa ja ns. korkean osaamisen duunipaikoissa, joissa tosi moni työntekijä on kutsumusammatissa, mikä valitettavasti edesauttaa tällaisten eksploitatiivisten ihmissuhteiden syntymistä, jos joukkoon päätyy sopivan mätä omena.

aiheesta on kirjoitettu bisneskirjallisuudessa ihan hyvä kirja nimeltä no asshole rule, jossa kuvataan työpaikkoja missä on tätä menoa estävä sääntö käytössä: https://en.wikipedia.org/wiki/The_No_Asshole_Rule
https://en.wikipedia.org/wiki/The_No_Asshole_Rule

Tuo "älä ole kusipää" on muuten mitä mainioin yleisohje toimimiseen erilaisissa inhimillisissä yhteisöissä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ok, eli Cubrick on nero vaikka on syytetty oliko se mielenterveyden viemisestä ja Louhimies sitten jotain muuta. Mikä tekee Cubrickin käyttämästä metodista sellaisen jolla saa neron leiman?

En usko että niinkään metodista vaan lopputuloksesta. Minusta Louhimies on suomalaiseksi ihan hyvä ohjaaja (enkä esim. pidä Levottomia niin pinnallisena ja huonona elokuvana kuin on muotia ajatella - se oli hyvää viihdettä ja välillä osuvaakin ajankuvausta), mutta ei hän nyt Kubrickin tapainen poikkeuslahjakkuus ole. Etabloituneilta ja kokeneilta aikuisilta voi odottaa sopeutumista rankempiinkin metodeihin (tosin niidenkin suhteen on tietysti olemassa ylittämättömiä rajoja), mutta hyvin nuorten ja uriaan vasta aloittelevien ja ohjaajan suhteen mitättömän heikossa asemassa olevien näyttelijöiden suhteen eivät esim. nämä kuvatut Louhimiehen metodit ole mitenkään hyväksyttäviä. Tarkoitus ei pyhitä keinoja.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aamutelkussa jatkuu möyhentäminen ja paikalla ihmisiä jotka kauhistelevat kovasti ja ihmettelevät miksi Louhimies ei tunnustanut kaikkea. Melkoista ajojahtia yhtä henkilöä kohtaan, vaikka toki asia on vakava. Vedettiin näköjään yhtäläisyysmerkki Törhöseen.

Edit. Raiskaukset, pedofilia ja noin kymmenen kertaa "jatkuva lain rikkominen" mainittu haastattelussa. Vasemmalta menee ohi.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aamutelkussa jatkuu möyhentäminen ja paikalla ihmisiä jotka kauhistelevat kovasti ja ihmettelevät miksi Louhimies ei tunnustanut kaikkea. Melkoista ajojahtia yhtä henkilöä kohtaan, vaikka toki asia on vakava. Vedettiin näköjään yhtäläisyysmerkki Törhöseen.

No, se olisi kyllä hyvä, että paikalla olisi myös puolustajia - vaikea arvioida miksi ei. Nämä kohut eivät useinkaan johda mihinkään kovin hienovaraiseen käsittelyyn. Ehkä yksi opetus ja hyöty tästä keskustelusta on, että jatkossa näitä epäkohtia pystyttäisiin käsittelemään ja ehkäisemään avoimemmin ja nopeammin, ja niin ettei edes nouse tarvetta mediakohulle. Tietysti se vaatii esim. elokuva-alalla sitä, että käytännöt ja ajatustavat muuttuvat, eikä anneta mahdollisuuksia räikeille auktoriteettiaseman väärinkäytöille. Tietty harmaa alue tulee toki aina olemaan.
 

Undrafted

Jäsen
Varmaan noissa jutuissa kanssa sellainen kierrekin mukana. Kun saat rajummalla metodilla ainekin uskoaksesi parempaa lopputulosta, niin seuraavalla kerralla pitää tehdä hieman rajumpaa, että teho säilyy. Aikansa kun tätä tekee niin menee jo varsin villiksi. Tosi-tv:ssä vähän samaa kierrettä nähtävissä, kun koitetaan herättää shokkia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eniten minua tässä tapauksessa ihmetyttää se, ettei Louhimies ole 15 vuoteen pyytänyt anteeksi toimintaansa. Matleena Kuusniemi kertoi tapauksista, joista hän on sanonut sekä Louhimiehelle että tuotantoyhtiölle, ilman vastareaktiota. Vasta nyt, kun asia nostetaan rajusti julkisuuteen, nähdään anteeksi pyytelevä Louhimeis koiranpentuilmeineen.

Missä työpaikassa mies voi repiä yllättäen naispuolisen työkaverin paidan pois ilman seurauksia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös