Mainos

Aku Louhimies – elokuvaohjaaja

  • 166 330
  • 1 511
Erilaisia kirjoittamisen tapoja kannattaa tosiaan kokeilla, ottaa välillä vaikka pää pois perseestä ja laskea se näppikselle ja kokeilla syntyisikö sillä tavalla parempaa tekstiä.

1. Kuvaussuunnittelmat muuttuvat, mutta kaikki muutokset eivät ole samanarvoisia, jos esimerkiksi äkkiä päätetäänkin tehdä kohtaus johon tarvittaisiin stuntti ja tätä ei ole saatavilla ja kohtaus tehdään silti, joten silloin kyseessä todellakin on "rikos" tai ainakin kyseenalainen menettelytapa.

2. Ohjaaja vastaa elimellisesti työsopimusten toteuttamisesta ja siitä mitä kuvauspaikoilla tapahtuu. Rakennuksilla on työnjohtaja, kuvauspaikalla ohjaaja, jos jompikumpi näistä teettää alaisillaan asioita joiden ei voida katsoa vastaavan sopimusta, on kyseessä aina sopimusrike vaikka viime kädessä vastuussa olisikin tuottaja.

3. Jos poliisi sanoo, ettei sitä tapahtunut, niin sitä ei tapahtunut? Ihmisen ei tarvitse syyllistyä rikokseen syyllistyäkseen kyseenalaiseen menettelyyn.

Minusta on erikoista että Louhimiestä yritetään puolustella argumenteilla joiden mukaan hän ei olisi itse vastuusssa suunnilleen mistään vaikka ohjaajan valta suomalaisissa elokuvaproduktioissa on lähtökohtaisesti suuri ja nimekkäällä ohjaajalla vielä erityisesti.

Sulla on nyt näköjään mennyt puurot ja vellit aivan sekaisin ohjaajan vastuista.

Ohjaaja ei todellakaan vastaa työsopimusten toteuttamisesta ja siitä mitä kuvauspaikoilla tapahtuu, vaan näiden asioiden toteuttamiseen on tuottajan puolelta omat henkilöt, joiden vastuulla asiat on.

Ohjaaja ei myöskään ole esimiesasemassa kenenkään näyttelijään vaan ohjaaja on saman palkollisena samassa organisaatiossa, jossa näyttelijät ovat palkollisena.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sulla on nyt näköjään mennyt puurot ja vellit aivan sekaisin ohjaajan vastuista.

Ohjaaja ei todellakaan vastaa työsopimusten toteuttamisesta ja siitä mitä kuvauspaikoilla tapahtuu, vaan näiden asioiden toteuttamiseen on tuottajan puolelta omat henkilöt, joiden vastuulla asiat on.

Ohjaaja ei myöskään ole esimiesasemassa kenenkään näyttelijään vaan ohjaaja on saman palkollisena samassa organisaatiossa, jossa näyttelijät ovat palkollisena.

Ilmeisesti Joulupukkiin ja Pääsiäispupuun on oikeasti kiva uskoa. Kuka niitä näyttelijöitä ohjaa jos ei ohjaaja?

Kyllä, tuottaja on muodollisesti viime kädessä vastuussa koko produktiosta ja ohjaaja on tämän firmassa töissä. Mutta kyllä käytännön esimiesasema näyttelijöihin on nimenomaan ohjaajalla, tuottaja ei ole siellä kuvauspaikalla huutamassa eikä kuiskaamassa ohjeita näiden korvaan eikä myöskään tulossa apuun mikäli korviin kuiskitaankin jotakin sopimatonta. Samoin tekninen henkilökunta ja koko työryhmä saa ensisijaiset ohjeensa ohjaajalta, tuotantoportaan edustajat vastaavat lähinnä käytännön asioiden sujuvuudesta ja isokenkäiset astuvat kuvaan mukaan vasta kun filmi on kuvattu. Näin se homma toimii, nämä ovat ihan perusasioita ja ero sen välillä mitä tapahtuu esi - ja jälkituotantovaiheessa ja mitä kuvausten aikana olisi aika tärkeä ymmärtää ennen kuin alkaa julistamaan kenellä on puurot ja vellit sekaisin. Varsinkin kun ohjaajilla on usein ihan sopimustasollakin iso sananvalta elokuvan sisältötekijöihin.

Laajemmassa mittakaavassa koko tässä casessa tietysti keskustellaankin siitä, kenellä on vastuu mistäkin ja missä kulkee raja tuotannollisten ja esteettisen valintojen välillä ja mitä tämä tarkoittaa itse kullekin työryhmälle. Jos esimerkiksi Louhimies haluaa, että Tuntematon sotilas kuvataan mahdollisimman autenttisissa olosuhteissa, niin onko se silloin taiteellinen vai tuotannollinen valinta? Kenellä on lopullinen vastuu?

Mielestäni on hyvä, että kaikki on nyt tullut esiin ja nimenomaan kriittisessä mielessä, avoimena keskusteluna siitä miten elokuvataidetta ylipäätään Suomessa tehdään.
 

Undrafted

Jäsen
Mikäli ohjaaja otattaa 30+ ottoa kohtauksesta, niin tulkinnasta riippuen kyse on kusipäisestä halusta kyykyttää näyttelijöitä tai täydellisyydentavoittelusta. Elokuvien ja sarjojen teossa käsikirjoitukset muuttuvat usein ja yllätyksiäkin näyttelijöille tehdään. Yhtenä esimerkkinä How I met your mother-sarja, missä yksi päähenkilöistä yllätettiin kertomalla hänen on-screen isänsä kuolemasta kertomisella.

Elokuva-ala on monestakin syystä aika omanlaisensa maailma, eikä yllätä jutut millaisia tyyppejä alalta löytyy niin ohjaajista kuin näyttelijöistä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kysyinkin yleisenä ohjaajan työstä ottamatta kantaa Louhimies-caseen.

Niin, se on toki asia erikseen, Suomesta tai maailmasta tuskin löytyy ohjaajaa josta kaikki näyttelijät pitäisivät.

Itselleni ehkä isoin periaatteellinen ihmetys Louhimiehen touhuissa onkin ollut se, että eikö hän oikeasti luota ammattiaan varten koulutettuihin, yleensä jonkinlaista työkokemusta omaaviin ja jopa verraten nimekkäisiin näyttelijöihin sen vertaa että uskoisi näiden osaavan esittää ts. keinotekoisesti ilmentää käsikirjoituksessa kuvattuja asioita vaan asiat pitää tehdä ja kokea "oikeasti" ennen kuin hän on jälkeen tyytyväinen. Vähän on syntynyt vaikutelma, että tietyt työtavat ovat hänelle itsetarkoitus, eivät niinkään väline jonkun päämäärän saavuttamiseen joten sikäli en ihmettele että koulutetut näyttelijät ovat nyt nousseet takajaloilleen.

Perfektionismi on yksi asia, ammattitaidottumuus toinen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ehkä kaikilla pitäisi aina olla kivaa kun tehdään taidetta kimpassa, eiks je? Syntyisi niinku paljon positiivisempi meno tähän yhteiskuntaan, taiteen luomisen henki ja innostus valuisi sfääreistä kansalaisia, työn orjia ilahduttamaan. Vähän niinkuin Esa Saarinen osuvasti luonnehti MM-95 mestaruuden merkitystä.
Vaadin taiteilijoilta mukavaa menoa, mulkut paskantärkeilijät ja - heittäjät kortistoon. Onneksi Jouko Turkka ei ole enää nöyryyttämässä ketään eli meitä kaikkia.
 

godspeed

Jäsen
Ehkä kaikilla pitäisi aina olla kivaa kun tehdään taidetta kimpassa, eiks je? Syntyisi niinku paljon positiivisempi meno tähän yhteiskuntaan, taiteen luomisen henki ja innostus valuisi sfääreistä kansalaisia, työn orjia ilahduttamaan. Vähän niinkuin Esa Saarinen osuvasti luonnehti MM-95 mestaruuden merkitystä.
Vaadin taiteilijoilta mukavaa menoa, mulkut paskantärkeilijät ja - heittäjät kortistoon. Onneksi Jouko Turkka ei ole enää nöyryyttämässä ketään eli meitä kaikkia.

On sekin aika vammainen käsitys, että onnistunut taide käsittää vittuuntuneisuutta näkemäänsä kohtaan. Moni taidepiireihin kuuluva perustelee negatiivisia reaktioita siten, että jotain on tehty tällöin oikein. Voi olla, mutta unohdetaan samalla, että taide voi vituttaa ja viihdyttää. Ei vain jompaa kumpaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä kaikilla pitäisi aina olla kivaa kun tehdään taidetta kimpassa, eiks je? Syntyisi niinku paljon positiivisempi meno tähän yhteiskuntaan, taiteen luomisen henki ja innostus valuisi sfääreistä kansalaisia, työn orjia ilahduttamaan. Vähän niinkuin Esa Saarinen osuvasti luonnehti MM-95 mestaruuden merkitystä.
Vaadin taiteilijoilta mukavaa menoa, mulkut paskantärkeilijät ja - heittäjät kortistoon. Onneksi Jouko Turkka ei ole enää nöyryyttämässä ketään eli meitä kaikkia.

En ymmärrä tällaisia mielipiteitä, joiden mukaan taiteen ja esimerkiksi urheilun huippusuoritukset vaativat aina sadistisia keinoja ohjaajilta/ valmentajilta. Maailma on täynnä esimerkkejä hienoista taideteoksista ja urheilusuorituksista, mitkä eivät ole vaatineet kusipäisyyttä.

Maailma muuttuu, onneksi ja työsuojelu tulee myös näille aloille. Jos tämä tarkoittaa, että Louhimiehen taiteellinen taso putoaa, niin sitten putoaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hän kirjoitti aivan täydellisen olkiukon ja pieksi omaa olkiukkoansa oikein olan takaa. Ei jatkoon.

Ei siihen olkiukkoa tarvita. Tämä palsta kelpaa aivan hyvin.

Sen verran on pakko korjata sanomisiasi, että Eeva Lehtimäki kyllä kirjoitti suomalaisesta keskustelukulttuurista eikä mistään viime viikon lynkkauksesta tuossa kolumnissaan.

Joo, näin. Mielestäni Lehtimäki ottaa hyvin esille sen, mistä meidän pitäisi kantaa enemmän huolta eli keskustelukulttuurista. Tässäkin aiheessa ihmisten huomio on ollut enemmän yhtä alaa, jota harva meistä tuntee, koskevassa asiassa kuin sitä käytävässä keskustelussa, mistä hyvänä esimerkkinä tämä ketju. Enkä tarkoita että olisin yhtään parempi kuin muut – pois lukien ne, jotka ovat syyllistäneet ja vähätelleet uhreja. Mutta en silti vähättelisi tuota yhtä kohtaa, joka koskee sekä julkista käsittelyä että esimerkiksi tätä ketjua. Eikä tämä ketju ainoa ole, mutta ei siitä sen enempää tässä nimenomaisessa ketjussa.

Jokaisen tapaus Louhimiehestä, sen merkityksestä elokuva-alalla ja aiheen ympärillä käytävästä keskustelusta kiinnostuneen kannattaa kuunnella Ruben Stillerin radio-ohjelman uusin jakso. Keskustelussa ovat mukana kaksi Jouko Turkan entistä oppilasta, joten kuuntelemalla ehkä @arvee'kin ymmärtää, miksi Louhimiestä ei kannata verrata Jouko Turkkaan.

Alkaako elokuva-alalla vallankumous? | Ruben Stiller | Radio | Areena | yle.fi
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Katso ihmeessä. Paras suomalainen elokuva vuosiin ja parhaiden viime vuoden elokuvien joukossa mitä olen nähnyt, elokuvan alkuperämaasta riippumatta. Ehdottomasti voittonsa ansainnut myös Jussi-gaalassa siinä missä Tuntematon oli "ihan ok"-kategoriaan kuuluva mutta jo kolmas versio samasta kirjasta. Tuntematon ei teknisestä osaamisestaan ja visuaalisesta pätevyydestään huolimatta juuri tunnereaktioita herättänyt missään vaiheessa, Ikitie herätti.

Ikitie sikälikin kiinnostaa, koska isäni suvun puolelta 20- ja 30-luvun taitteessa lähti jokunen ihminen rakentamaan sosialistista maailmaa itärajan itäpuolelle eli Neuvostoliittoon. Yksi kaukainen sukulainen - muistaakseni - palasi jo muutaman vuoden kuluttua takaisin, yhden tie päättyi 30-luvulla Leningradiin, jossa hän oli toiminut opettajana tms ennen kuolemaansa. Isäni isälle toimitetun tiedon mukaan kuolinsyy oli keuhkokuume, mikä voi olla hyvinkin mahdollista - mutta todellinen syy voi olla ihan jotain muutakin, koska ruumista ei tuotu Suomeen, eikä kukaan hankkinut minkään sortin virallisempaa dokumenttia tai myöhemmin suorittanut haastatteluja. 70- ja 80-luvulla kun suvun taustoja haastatteluiden kautta tutkittiin, mihinkään viralliseen toimenpiteeseen oli enää turha ryhtyä kun tiedossa ei ollut muuta kuin ilmoitettu kuolinpaikka Leningrad ja summittainen ajankohta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pahoittelut myöhäinen kommentointi, foorumilla oli alkuviikosta katkoksia, jolloin olisi ollut aikaa vastaamiselle - välillä muutama kiireinen päivä (muine projekteine), jolloin vastaamiselle ei jäänyt aikaa - nyt lanka-lauantaina on hyvä notkua koneella ulkoilun sijaan. Hmmm... olenkohan typerä?

Hieno kirjoitus kokonaisuudessaan, jota sääntöjen mukaisesti pyrin lyhentämään. En ole aivan varma tarkoititko tätä lainattua kohtaa suoranaisesti kuten seuraavassa kappaleessa esitän, mutta minusta se on varsin looginen johtopäätös kerrotusta.

Kun poikia kasvatetaan tuolla tavalla kuin hienosti kuvaat, niin siitä seuraa se että heille voidaan esim urheilujoukkueissa antaa palaute tai ohjeistus ”liian suorasti”. Minulla ei ole syytä uskoa, että sukupuolien välissä olisi sellaista synnynnäistä eroa tässä asiassa, että jos tyttöjä nuoresta pitäen kohdeltaisiin samoin kuin poikia, etteitkö he ”oppisi” ihan samanlaiseen kohteluun. Sammakko kattilassa jota lämmitetään jne.

Se miksi käytän lainausmerkkejä on, että mielestäni ei voida sanoa yksioikoisesti että toinen tapa olisi paras tai oikeampi. Voi olla että tämä maailma olisi parempi jos pojat kasvatettaisiin kuten tytöt vaikka sen seurauksena tämän maailman jortikat jäisi eläkkeelle tarpeettomina.

En missään nimessä tarkoittanut, että kumpikaan tavoista olisi toista parempi -itse asiassa kun olen jälkikäteen asioita pohdiskellut, olen huomannut poikien kohtelun olleen melkoisen ongelmallista, jossa kaikki pojat niputettiin yhteen, koska "pojat on poikia". Itse olin toisaalta tavattoman ujo ja jopa herkkä, samalla sitten perfektionistinen luonne niissä asioissa, joita rakastin, jotka olivat tärkeitä, jolloin hyväksyin (hammasta purren) kaikki vaatimukset, mikä synnytti joskus ristiriitatilanteita.

Mikäli lapsia kasvatettaisi aivan pienestä pitäen samalla tavalla, välttämättä suuren suuria eroja poikien ja tyttöjen palautteensiedon välillä ei ole. Toinen asia on sitten se, että mitenkä psyyke - ihminen - kokonaisuudessa kehittyy, koska sukupuolten välillä on hormonaalisia eroja, jolloin esim. kuukautisten aikaan vastaanottokyky teinitytöllä/naisella voi olla eri kuin periodin toisessa vaiheessa vrt. pojat/miehet.

Kun minulla ei ole omia lapsia, niin sitä kautta ei ole kosketuspintaa tähän aikaan, opintojen kautta tuli jonkin verran luettua ja tutustuttua aiheeseen, mutta kokonaiskuva on puutteellinen. Havaintojeni perusteella olen päätynyt arvioon, että nykyään lapsille ei saa antaa niin suoraa palautetta kuin jokunen vuosikymmen sitten, johtuen osaltaan siitä, että vanhemmat eivät salli tällaista palautetta.
 
Minulla ei ole syytä uskoa, että sukupuolien välissä olisi sellaista synnynnäistä eroa tässä asiassa, että jos tyttöjä nuoresta pitäen kohdeltaisiin samoin kuin poikia, etteitkö he ”oppisi” ihan samanlaiseen kohteluun. Sammakko kattilassa jota lämmitetään jne.

Onko sinulla jokin syy uskoa, että sukupuolten välillä ei ole synnynnäistä eroa tässä asiassa?


Ja mitä olen seurannut urheilua, etenkin joukkueurheilun puolella on huomattavia eroja siinä kuinka valmentajien on kohdeltava miehiä/naisia - se kuinka asia tuodaan esille miehille on usein aivan liian suoraa (ja liian brutaalia) naisille.

Kuuntelin Areenasta Lindgren & Sihvonen -ohjelman jaksoa, jossa oli vieraana jääkiekon olympiamitalisti Meeri Räisänen. Hän nosti esiin asian, josta olen lukenut monesti aiemminkin. Räisäsen mukaan olennainen ero miesten ja naisten valmentamisessa on se, että naisille pitää perustella, miksi mitäkin harjoitusta tehdään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ikitie sikälikin kiinnostaa, koska isäni suvun puolelta 20- ja 30-luvun taitteessa lähti jokunen ihminen rakentamaan sosialistista maailmaa itärajan itäpuolelle eli Neuvostoliittoon. Yksi kaukainen sukulainen - muistaakseni - palasi jo muutaman vuoden kuluttua takaisin, yhden tie päättyi 30-luvulla Leningradiin, jossa hän oli toiminut opettajana tms ennen kuolemaansa. Isäni isälle toimitetun tiedon mukaan kuolinsyy oli keuhkokuume, mikä voi olla hyvinkin mahdollista - mutta todellinen syy voi olla ihan jotain muutakin, koska ruumista ei tuotu Suomeen, eikä kukaan hankkinut minkään sortin virallisempaa dokumenttia tai myöhemmin suorittanut haastatteluja. 70- ja 80-luvulla kun suvun taustoja haastatteluiden kautta tutkittiin, mihinkään viralliseen toimenpiteeseen oli enää turha ryhtyä kun tiedossa ei ollut muuta kuin ilmoitettu kuolinpaikka Leningrad ja summittainen ajankohta.

Eipä noita valitettavasti paljoa edes voida tutkia. Venäjällä asiaa tutkinut Juri Dmitrijev on saamassa täysin summittaisen ja käsittämättömän poliittisen tuomion, tällä kertaa perustelemattomasti lapsipornosta, vaikka asiantuntijaryhmä on lausunnossaan todennut, ettei hänen koneellaan sellaista edes ollut. Dmitrijevin todellinen rikos oli paikantaa joukkoteloituspaikkoja Venäjän Karjalassa ja penkoa Stalinin terrorin aikaisia murhia. Stalinhan on nykyisin taas Isä Aurinkoinen ja ylipäätään Putinin suuri henkinen idoli, joten murhien tutkiminen johtaa vaientamiseen. Asiasta oli Ylen artikkelissa hyvä katsaus.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tuli vihdoinkin katsottua hirviön tekemä elokuva. Odotukset oli muutamaa pykälää korkeammalla tohtiri danskun tekemän sadisti diagnoosin jälkeen. Vaikka miten koitin katsoa sjw-laseilla niin en kyllä nähnyt muuta kuin hyvän elokuvan josta nautin koko sen keston ajan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eipä noita valitettavasti paljoa edes voida tutkia. Venäjällä asiaa tutkinut Juri Dmitrijev on saamassa täysin summittaisen ja käsittämättömän poliittisen tuomion, tällä kertaa perustelemattomasti lapsipornosta, vaikka asiantuntijaryhmä on lausunnossaan todennut, ettei hänen koneellaan sellaista edes ollut. Dmitrijevin todellinen rikos oli paikantaa joukkoteloituspaikkoja Venäjän Karjalassa ja penkoa Stalinin terrorin aikaisia murhia. Stalinhan on nykyisin taas Isä Aurinkoinen ja ylipäätään Putinin suuri henkinen idoli, joten murhien tutkiminen johtaa vaientamiseen. Asiasta oli Ylen artikkelissa hyvä katsaus.

Mikäli niitä olisi halunnut tutkia, olisi tämä tullut tehdä 90-luvulla tai viimeistään tämän vuosituhannen parin ensimmäisen vuoden kuluessa, sen jälkeen vainoharhaisuus on pikkuhiljaa vallannut alaa, nyt asioiden tonkimisesta ei seuraa muuta kuin ongelmia - pahimmillaan kuten Juri Dmitrijeville on käynyt.

Dmitrijevinkin kohtalo on käytännössä seurausta Putinin hallinnon toimista, tässä kontekstissa merkittävimpinä voidaan pitää Stalinin rahebilitointia - johon viittaatkin, sekä sitä, että puna-armeijan "saavutusten arvostelu" on käytännön tasolla kriminalisoitu yhdistettynä sitten pakottavaan historian uudelleenkirjoittamisen tarpeeseen. (Sen sitä saa kun ei omaa menneisyyttään ole käynyt läpi).

Teknisesti ottaen 30-luvun teloitusten takana ei ollut puna-armeija vaan NKVD, ensin Venäjän NKVD:n muodossa ja sitten Neuvostoliiton NKVD:n muodossa, mutta samalla tapaa kuin puna-armeija on pyhä, on sitä KGB:n edeltäjä NKVD:kin monella tapaa. Entisenä KGB/FSB-miehenä Putin ei kaihda julmiakaan otteita, mikäli joku/jotkut tahot kohdistavat arvostelun tähän institutioon tai sen edeltäjiin ja penkoa sen nimissä tehtyjä julmuuksia. Nähty myös Litvinenkon myrkytystapauksessa. Litvinenkon suurimpana rikoksena oli epäilemättä FSB:n rikollisen toiminnan paljastaminen ja sen eri kytkösten esille nostaminen - paljastaminen, että nyky-Venäjä on käytännössä mafiavaltio.
 

scholl

Jäsen
Aku Louhimies paljastui ahdistelijaksi. Minun ajatukseni siitä, että tuo tuntematon on skeidaa ja on ylipäätänsä typerää tehdä uudestaan tuollaisia vanhoja juttuja, oli siis oikea. Nyt he, jotka kävivät leffan katsomassa, tukivat ahdistelua. Hyi heitä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kohu Aku Louhimiehen ympärillä jatkuu - Yle: Myös Paula Vesala ja Marketta Tikkanen puhuvat kokemuksistaan

Nyt asiaan on ottanut kantaa myös laulaja-näyttelijä Paula Vesala, joka näytteli Louhimiehen Tuntemattomassa sotilaassa. Vesala ja elokuvassa näytellyt Marketta Tikkanen kertovat Ylelle lähettämässään tiedotteessa, että heillä on samanlaisia kokemuksia Jussi-palkitusta ohjaajasta kuin aiemmin julkisuuteen tulleilla naisnäyttelijöillä.

- Haluamme osoittaa tukemme Aku Louhimiehen työtavoista kertoneille naisille, koska valitettavasti olemme Tuntemattoman Sotilaan kuvauksien yhteydessä kokeneet vastaavia asioita kuin mistä kahdeksan naisnäyttelijää ovat julkisuudessa kertoneet, he kertovat Ylen mukaan.
 
Kohu Aku Louhimiehen ympärillä jatkuu - Yle: Myös Paula Vesala ja Marketta Tikkanen puhuvat kokemuksistaan

Nyt asiaan on ottanut kantaa myös laulaja-näyttelijä Paula Vesala, joka näytteli Louhimiehen Tuntemattomassa sotilaassa. Vesala ja elokuvassa näytellyt Marketta Tikkanen kertovat Ylelle lähettämässään tiedotteessa, että heillä on samanlaisia kokemuksia Jussi-palkitusta ohjaajasta kuin aiemmin julkisuuteen tulleilla naisnäyttelijöillä.

- Haluamme osoittaa tukemme Aku Louhimiehen työtavoista kertoneille naisille, koska valitettavasti olemme Tuntemattoman Sotilaan kuvauksien yhteydessä kokeneet vastaavia asioita kuin mistä kahdeksan naisnäyttelijää ovat julkisuudessa kertoneet, he kertovat Ylen mukaan.

Olisi mukava tietää miten Louhimies on näitä tuyppejä simputtanut. Kummallakin noin 30 sekunnin rooli elokuvassa.

Jännäksi menee tämäkin case. Louhimies on saanut useita henkilöitä puolelleen, jotka ovat noita raakamatskuja tutkineet, ja ainakin Piia Viitalan sanomiset on nyt kaikki todettu valehteluksi.

Louhimiestä odottaa suomen historian suurimmat vahingonkorvaus rahat?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
No, YLE:n vastineessa IS:n juttuun sanotaan että kaikki tapahtumat ovat tapahtuneet kun kamera ei ollut päällä.

Kuinka sattuikaan.

Kun Vesala sanoo että hänellä samankaltaisia kokemuksia niin viittaako hän Pamela Tolan mainitsemaan seksuaaliseen ahdisteluun vai Matleena Kuusniemen mainitsemaan erimielisyyteen elokuvan markkinoinnista?

Ymmärrän että tämä #metoo on sellainen olotila ja filtteri jolla maailmaa katsotaan, mutta olisi hirveän kiva jos jokainen syytös perattaisiin aivan viimeisen päälle. Louhimies ja elokuvan leikkaaja Benjamin Mercer voisivat julkaista kaikki leikkaamon lattialle jääneet nauhat joissa nämä kiistanalaiset tapahtumat ovat tapahtuneet.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Vesalalta kysyttiin tätä asiaa silloin, kun tilanne oli päällänsä ja hän sanoi silloin, ettei kokenut mitään ihmeellistä. Onko se saunakohtaus alkanut nyt sitten kaduttamaan vai mikä on?
 

molari

Jäsen
No, YLE:n vastineessa IS:n juttuun sanotaan että kaikki tapahtumat ovat tapahtuneet kun kamera ei ollut päällä.

Kuinka sattuikaan.

Kun Vesala sanoo että hänellä samankaltaisia kokemuksia niin viittaako hän Pamela Tolan mainitsemaan seksuaaliseen ahdisteluun vai Matleena Kuusniemen mainitsemaan erimielisyyteen elokuvan markkinoinnista?

Ymmärrän että tämä #metoo on sellainen olotila ja filtteri jolla maailmaa katsotaan, mutta olisi hirveän kiva jos jokainen syytös perattaisiin aivan viimeisen päälle. Louhimies ja elokuvan leikkaaja Benjamin Mercer voisivat julkaista kaikki leikkaamon lattialle jääneet nauhat joissa nämä kiistanalaiset tapahtumat ovat tapahtuneet.

Osa mediasta ottaa kyllä tässäkin - ja monessa muussa - jutussa aika (liian) isoa roolia, olipa syy mikä tahansa. Tietämättä, mikä tässä jutussa on faktaa ja mikä vanhaa ja värittynyttä fiktiota, Louhimies on kuitenkin "merkitty" mies.

Jotenkin tuntuu, että ihan konkreettista dataa olisi ollut esittää, kun monta juttua kuitenkin kyseessä. Lähdesuoja toki pitää olla ehdoton, mutta, onko siihen sitten liian helppo vedota.

Toisaalta, uskoisi, että Louhimiehellä olisi myös esittää jotain väitteitä kumoavaa konkreettista tietoa, silloin koko ulina asettuisi enemmän ajojahdiksi, jolla kai jotain haetaan.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Vesalalta kysyttiin tätä asiaa silloin, kun tilanne oli päällänsä ja hän sanoi silloin, ettei kokenut mitään ihmeellistä. Onko se saunakohtaus alkanut nyt sitten kaduttamaan vai mikä on?

Tälläiset kohtaukset voitaisiin tehdä nykyään siten että ruutu pimeäksi ja taustalle saunomisen ja selänpesun ääniä. Näin henkilöitä ei loukattaisi ja yleisö kyllä saa ideasta kiinni että siellä saunotaan.

Odotan innolla myös dr.danskun uusinta diagnoosia sadisti Louhimiehestä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotain outoa tässä casessa/naisissa/louhimiehessä on tai jotain jätetään kertomatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös