Kirjailija Tiina Raevaara kirjoittaa Suomen Kuvalehdessä seuraavasti.
Millä perusteella taide on vaikeaa? Sinähän tuossa vain uusinnat virheellistä tietoa siitä, että metoo-kampanjalla olisi mitään tekemistä tuon ateneum-keissin suhteen.Taide on nykyään todella vaikea asia #metoo yms porukoille, museoista vaaditaan poistamaan vuosisatoja vanhoja maalauksia, koska "ahdistaa". LOL.
Louhimies pyyteli anteeksi kayttäytymistään, joten jotain ohjaaja kokee tehneensä väärin. Kuulemme varmasti myöhemmin perustelut. Tietty porukka haluaisi toki nähdä ohjaajan palavan noitaroviolla, ennen kuin saavat rauhan.
Jos tarkkoja ollaan, niin vsmo kirjoitti metoo yms. porukoille, eikä hän ottanut Atenumia esimerkkinä. Briteissä myös vaadittu poistamaan tauluja seiniltä, eri juttu oliko osa metoo-kampanjaa vai ei.Millä perusteella taide on vaikeaa? Sinähän tuossa vain uusinnat virheellistä tietoa siitä, että metoo-kampanjalla olisi mitään tekemistä tuon ateneum-keissin suhteen.
Menneistä jutuista pitäisi minusta tehdä rikosilmoitus, jos on tehty jotain rikollista. Huono käytös on sitten oma lukunsa.
Lehtitietojen mukaan on osa #vittuminäkanssaaBriteissä myös vaadittu poistamaan tauluja seiniltä, eri juttu oliko osa metoo-kampanjaa vai ei.
Vaimoni on minua nuorempi ja tienaa minua vähemmän. Ilmeisesti olen raiskannut häntä kaiken tämän ajan sillä eihän hänen suostumuksellaan ole mitään väliä.
Peräänkuulutan edelleen sitä vastuullisuutta kaikkia osapuolia kohtaan näissä tapauksissa.
Ehkäpä Amanda Pilke tuo hieman syvempää perspektiiviä keskusteluun tämän illan A-Studiossa - ainakin kuulostaa siltä, että haluaa puhua suuremmista asioista kuin yksilöistä eikä halua mitään noitavainoja:
Amanda Pilke, 28, romahti näyteltyään Aku Louhimiehen elokuvassa ja jätti alan kokonaan – Nyt hän on valmis puhumaan kokemuksistaan ja palaamaan elokuviin - Nyt.fi - Helsingin Sanomat
Miksei voi keskustella tilanteesta ilman syytöksiä, kun on nähty miten keskustelu syytösten myötä lähtee ihan laukalle? Käydä keskustelu tapoja ja tilanteita miettien ilman, että kenelläkään tarvetta haukkua tai puolustaa jotakuta henkilöä? Yhtälailla voi tavat muuttua ilman riskiä yleisestä ajojahdista vaillinaisin tiedoin. Vertaan vaikka taannoiseen lyhyeen Iivo ja susiturkki-juttuun, missä keskustelu lähti linjalla "iivo on narsistinen mulkku ja vieläpä urhelijana tyhmä kuin saapas" Erittäin rakentavaa ja hyödyllistä. Näkeehän tässäkin ketjussa millaista "vitun ämmät"-tason keskustelua saatu aiheesta. Ajojahtisyytöksien ongelmana myös, ettei niitä vastaan voi kunnolla puolustautua. Se avaa tilaisuuden kostaa menneitä vääryyksiä, todellisia tai kuviteltuja tai pedata omaa etua tulevaisuudessa.Eli on mahdollista tehdä mitä vain lain puitteissa ja epäsuhtaisessa auktoriteettiasemassa, kunhan ei vain lakia rikota - eikä ole koskaan ole oikeutta ottaa tälläistä käytöstä esille somessa? Mieleeni johtuu moniaitakin somekohuja turvapaikanhakijoiden sinänsä lakia rikkomattomasta, mutta kertomusten mukaan hyvinkin ahdistavasta käytöksestä. Ilmeisesti ei tälläisiäkään asioita ole syytä ottaa somessa esiin?
Ehkäpä Amanda Pilke tuo hieman syvempää perspektiiviä keskusteluun tämän illan A-Studiossa - ainakin kuulostaa siltä, että haluaa puhua suuremmista asioista kuin yksilöistä eikä halua mitään noitavainoja:
Amanda Pilke, 28, romahti näyteltyään Aku Louhimiehen elokuvassa ja jätti alan kokonaan – Nyt hän on valmis puhumaan kokemuksistaan ja palaamaan elokuviin - Nyt.fi - Helsingin Sanomat
Tämä on se lähestymistapa jonka näen erittäin tervetulleena. Toivottavasti tämä ei jää lynkkausviikon huipennuksen jalkoihin. Tässä voisi nyt myös EVS napata kopin ja kutsua Amandan ensi viikon showhun jos/kun Louhimieskin on siellä.
Pilke sanoo uskovansa, että Louhimies on Ylen jutun jälkeen herännyt siihen, että hänen toimintatapansa ovat vääriä ja että niiden on muututtava.
Mikä lynkkaus?
Kuten Iltalehdessä oleva näkökulma kuuluu: "seksuaalisessa ahdistelussa ei ole kysymys lynkkaamisesta, vaan pyrkimys saada asiat muuttumaan." Kun aikaisemmat yritykset puhua asioista alan sisällä eivät ole tuottaneet tulosta, on asioiden muuttaminen vaatinut julkisuutta.
Vaikka Pilke ei ollut mukana alkuperäisessä jutussa, voi hänenkin sanomisistaan päätellä julkisen käsittelyn olleen tapa asioiden muuttamiseen.
Louhimies ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen tapaus, joka tajuaa asioiden vakavuuden vasta siinä vaiheessa, kun niitä käsitellään julkisesti. Jos asioiden muuttuminen vaatii julkisen häpeän, olkoon sitten niin. Itsepähän ovat käyttäneet valtaansa väärin.
Mikä lynkkaus?
Kuten Iltalehdessä oleva näkökulma kuuluu: "seksuaalisessa ahdistelussa ei ole kysymys lynkkaamisesta, vaan pyrkimys saada asiat muuttumaan." Kun aikaisemmat yritykset puhua asioista alan sisällä eivät ole tuottaneet tulosta, on asioiden muuttaminen vaatinut julkisuutta.
Vaikka Pilke ei ollut mukana alkuperäisessä jutussa, voi hänenkin sanomisistaan päätellä julkisen käsittelyn olleen tapa asioiden muuttamiseen.
Louhimies ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen tapaus, joka tajuaa asioiden vakavuuden vasta siinä vaiheessa, kun niitä käsitellään julkisesti. Jos asioiden muuttuminen vaatii julkisen häpeän, olkoon sitten niin. Itsepähän ovat käyttäneet valtaansa väärin.
Yksittäinen galleria on vetänyt yksittäisen teoksen näytiltä - ja tämäkin taisi olla tapahtumassa ihan huolimatta siitä, että metoo-kampanjan ansiosta poisveto sai poikkeuksellisen paljon huomiota. Lisäksi: miksei galleria saisi itse päättää, mitä teoksia se pitää esillä? ja ennen kaikkea: miksei se saisi itse päättää, miten se kontekstualisoi ne?Jos tarkkoja ollaan, niin vsmo kirjoitti metoo yms. porukoille, eikä hän ottanut Atenumia esimerkkinä. Briteissä myös vaadittu poistamaan tauluja seiniltä, eri juttu oliko osa metoo-kampanjaa vai ei.
Julkinen häpäisy pitää ulottaa joka ikiseen kansalaiseen. Jos perseilet tai pahoitat jonkun mieltä kuva ja nimi ylelle. Kansa sitten arvioi perseilysy ja sen vakavuuden... johan alkaa huono käytös loppumaan ja kaikilla on aina kivaa.
Tervemenoa keskiajalle. Onneksi nykyään on parempiakin keinoja.
No joka tapauksessa, tuosta "metoo kieltää taiteen"-heitosta oli haisteltavissa aikamoista olkiukkoilua. Näköjään se jatkuu tässä edellä muiden nimimerkkien johdolla. 1984-vertauksia odotellessa.
Tervemenoa keskiajalle. Onneksi nykyään on parempiakin keinoja.
Sarkasmitutkasi oli epäkunnossa.
Eiköhän tuossa tarkoitettu että tuo ei olisi hyvä lähestymistapa noin yleisesti ottaen. Jotenkin julkinen nöyryytys on kuitenkin Me Too'ssa se isoin moukari. Tasa-arvoa kaikille mutta ei siis tasa-arvoisesti tuntuu olevan teesi.
Miten Haneken ansiot elokuvaohjaana liittyvät hänen argumenttien validiuteen tai hänen auktoriteettiasemaan mielipidevaikuttajana?Kaksinkertainen Palme d’Or voittaja Michael Haneke olkiukkoilee mielestäsi?
No on kyllä niin rupsahtanut ukkeli tuo Jarkko Niemi, etten yhtään ihmettele tuota hänen liiketään. Haaskalle se on perkele pyrkimässä. Eikä varmaan saisi duunia ilman että asettaa itsensä framille. Ihme pukki. Tulee väistämättä mieleen eräs Josef Göbbels, joka aikoinaan myöskin puolusti toista ihmistä, Adolf Hitleriä. Ja miten väärässä hän olikaan, puolusti itse paholaista. Se joka puolustaa toista on aina paha ihminen.Nyt sitten ensimmäinen miesnäyttelijä, Jarkko Niemi, on asettunut tukemaan naisia tässä tapauksessa.
.