Mainos

AKT teki sen taas!

  • 265 089
  • 1 636
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
No niin AKT. Ulkomaalaiset rekat pääsevät ilman rajoituksia Suomen teille – AKT: Hallitus tappaa suomalaiset kuljetusyritykset - AKT - Politiikka - Helsingin Sanomat .

Ensi vuodesta lähtien ulkomaalaiset kuljetusyritykset saavat operoida Suomessa vapaasti. Tämä olisi varmasti tapahtunut joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta veikkaan AKTn änkyröinnin olevan iso tekijä siihen, että tulee voimaan noin nopeasti. Tai en ainakaan ole asiasta aikaisemmin lukenut mitään mistään.

Normaalisti ammattiliitto varmasti tällaisessa tilanteessa katsoisi siirtojaan erittäin tarkasti, työpaikat ovat nimittäin nyt ihan aikuisten oikeasti liipasimella. AKTn ollessa kyseessä en kyllä odota paljoa miettimistä. Turhaa se enää on muuten itkeä. It's gonna happen.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
No niin AKT. Ulkomaalaiset rekat pääsevät ilman rajoituksia Suomen teille – AKT: Hallitus tappaa suomalaiset kuljetusyritykset - AKT - Politiikka - Helsingin Sanomat .

Ensi vuodesta lähtien ulkomaalaiset kuljetusyritykset saavat operoida Suomessa vapaasti. Tämä olisi varmasti tapahtunut joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta veikkaan AKTn änkyröinnin olevan iso tekijä siihen, että tulee voimaan noin nopeasti. Tai en ainakaan ole asiasta aikaisemmin lukenut mitään mistään.

Normaalisti ammattiliitto varmasti tällaisessa tilanteessa katsoisi siirtojaan erittäin tarkasti, työpaikat ovat nimittäin nyt ihan aikuisten oikeasti liipasimella. AKTn ollessa kyseessä en kyllä odota paljoa miettimistä. Turhaa se enää on muuten itkeä. It's gonna happen.

Niin AKT on harvemmin autokuskien asioita ajanut, ahtaajat ovat AKTn kultapoikia. Tämä hallituksen isku koskee kaikkein eniten Suomalaisia kuljetusyrittäjiä ja seurauksia voi vain arvailla, jos SKAL ja AKT keksivät yhdessä vastaiskun. Olis hallitukselle vittumainen tilanne, kun yrittäjät ja duunarit alkaisivat kimpassa kiukuttelemaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Olis hallitukselle vittumainen tilanne, kun yrittäjät ja duunarit alkaisivat kimpassa kiukuttelemaan.

Jos jotain meinaa tehdä niin kanntttais toimia nopeasti. Keväällähän tuo jo tulee voimaan joten kohta saa ihan vapaasti kiukutella, ketään ei enää kiinnosta mutta rahti kulkee.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jälleen kerran, kun herrat tarpeeksi kiukuttelevat, niin ainoat jotka todellisesti kärsivät ovat työntekijät ja yrittäjät. Hienoa työllisyyttä edistävää toimintaa jälleen kerran.

Onneksi en työskentele kuljetusalalla. Enkä tämän jälkeen tule hetkeen Suomessa työskentelemäänkään, koska olen suomalainen, enkä puoli-ilmainen puolalainen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jälleen kerran, kun herrat tarpeeksi kiukuttelevat, niin ainoat jotka todellisesti kärsivät ovat työntekijät ja yrittäjät. Hienoa työllisyyttä edistävää toimintaa jälleen kerran.
Tämä ei nyt avautunut. Olisihan tuo nykysysteemi jossain vaiheessa joka tapauksessa pitänyt muuttaa. Eihän tässä kukaan ole kiukutellut, vaan Suomi alkaa noudattamaan EUn pelisääntöjä. Ainoa, joka tässä kiukuttelee on AKT, mutta nyt se on jo vähän myöhäistä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tämä ei nyt avautunut. Olisihan tuo nykysysteemi jossain vaiheessa joka tapauksessa pitänyt muuttaa. Eihän tässä kukaan ole kiukutellut, vaan Suomi alkaa noudattamaan EUn pelisääntöjä. Ainoa, joka tässä kiukuttelee on AKT, mutta nyt se on jo vähän myöhäistä.

Ei. Kyse on asiasta, joka ei kosketa mannereurooppaa ollenkaan. Puolalaiset, Balttialaiset ja Venäläiset rekat saisivat hoitaa Suomen sisäistä rahtiliikennettä. Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että polttoaine on euroopan kalleinta? Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että vakuutusmaksut ovat euroopan kalleimmat? Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että ALV ja Autovero ovat euroopan suurimmat? Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että kate pitää hakea kuljettajan palkasta, kun muusta ei voi tinkiä. Mitään edellämainitsemistani kustannuksista ei ole noilla itäeuroopan "liikennöitsijöillä".

edit. Suomessa ei peritä ulkomaalaisilta rekoilta mitään tiemaksua. Keskieuroopassa, Ruotsissa ja Venäjällä Suomalaiset joutuvat maksamaan tietulleja, kilometriveroja ja siltamaksuja. Suomen hallituksen mielestä on kiva, kun ulkomaalaiset ajelevat ilmaiseksi, enkä tarkoita pelkästään istuvaa hallitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tämä ei nyt avautunut. Olisihan tuo nykysysteemi jossain vaiheessa joka tapauksessa pitänyt muuttaa. Eihän tässä kukaan ole kiukutellut, vaan Suomi alkaa noudattamaan EUn pelisääntöjä. Ainoa, joka tässä kiukuttelee on AKT, mutta nyt se on jo vähän myöhäistä.

Nimimerkki @Olkku tuossa jo avasikin viestiäni jossei se heti avautunut. Kovasti rummutetaan, että työtä pitää saada Suomeen ja sitä ollaan myös hallituksessa kovaan ääneen rummutettu, että sitä näillä ratkaisuilla tulee. Tässäkin tapauksessa voi jokainen miettiä, että kuka noita kuljetuksia alkaa Suomessa hoitamaan? Suomalainen työntekijä ja yrittäjä vai kolmasosan hinnalla tekevä ulkomaalainen yrittäjä, kun hänellä ei kuluja tule kuljetuksista läheskään samalla tavalla mitä suomalaiselle yritykselle, kuten Olkun viestistä voi todeta.

Jos tämä toteutuu se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että enenevissä määrin ulkomaalaiset toimijat suorittavat kuljetuksia Suomessa, suomalaisten pienempien toimijoiden firma menee nurin, lisää työttömiä ja veroja ei jää läheskään nykyistä määrää Suomen rajojen sisäpuolelle. Se on sivuseikka kuka kiukuttelee ja kenelle ja mitä mikkihiiri-direktiivejä taas noudatetaan, mutta Suomen valtio, yrittäjät ja työntekijät tässä menettävät rahaa ja työpaikkojansa. En minä ainakaan kaipaa tätä yhtään enempää Suomeen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei. Kyse on asiasta, joka ei kosketa mannereurooppaa ollenkaan. Puolalaiset, Balttialaiset ja Venäläiset rekat saisivat hoitaa Suomen sisäistä rahtiliikennettä. Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että polttoaine on euroopan kalleinta? Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että vakuutusmaksut ovat euroopan kalleimmat? Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että ALV ja Autovero ovat euroopan suurimmat? Onko Suomalaisen yrittäjän syy, että kate pitää hakea kuljettajan palkasta, kun muusta ei voi tinkiä. Mitään edellämainitsemistani kustannuksista ei ole noilla itäeuroopan "liikennöitsijöillä".

1. Venäläisiä nämä säännöt eivät koske, ainoastaan EU-maiden rekkoja. EU:sta löytyy perusteet, nyt vain päätettiin olla menemättä EU-oikeuteen mittaamaan omia sääntöjä. Tavallaan virkistävää, verrattuna esim. autoveroasiat joissa Suomi on käyttänyt jokaisen mahdollisuuden viivyttää muutoksia.

2. Diesel ei ole euroopan kalleinta, samaa tasoa Ruotsin, Tanskan, Hollannin yms. kanssa.

3. Laitatko linkkiä vakuutusmaksuista?

4. Autovero ja ALV eivät ole Euroopan suurimpia.

5. Yrittäjä hakee katteensa sieltä mistä saa, onko yrittäjän vika että Suomessa on kuskienkin palkat nousseet paljon esim. Ruotsia ja Saksaa nopeammin?

6. Tärkein. AKT on ajanut itsensä sellaiseen asemaan että sille ei anneta yhtään löysää, jos tällä tempulla vähennetään AKT:n terrorin vaikutuksia edes vähän niin se kannattaa.

Siinä vaiheessa kun Piiraisen AKT ja muut ay-terrot on tuhottu, asiaa voidaan tarkastella uudestaan.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Heh. Kehtaat puhella kuskien palkoista. Onko sulla käsitystä, mitä rekkakuski keskimäärin tienaa? En paljasta, kerro sinä. Ruotsissa Tanskassa Hollannissa jne... ei ajele itäeuroopan rekat ilmaisella polttoaineella. Kuten mainitsin, tämä ongelma on vain Suomella. AKT ei mua kiinnosta vittujakaan, ovat itse kusseet hommansa. Eikö sulla netti toimi, vai miksi minun pitäisi laittaa linkkiä? Mutta kerro nyt oma käsityksesi suomalaisen rekkakuskin palkasta kaikkine lisäosineen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Heh. Kehtaat puhella kuskien palkoista. Onko sulla käsitystä, mitä rekkakuski keskimäärin tienaa? En paljasta, kerro sinä. Ruotsissa Tanskassa Hollannissa jne... ei ajele itäeuroopan rekat ilmaisella polttoaineella. Kuten mainitsin, tämä ongelma on vain Suomella. AKT ei mua kiinnosta vittujakaan, ovat itse kusseet hommansa. Eikö sulla netti toimi, vai miksi minun pitäisi laittaa linkkiä? Mutta kerro nyt oma käsityksesi suomalaisen rekkakuskin palkasta kaikkine lisäosineen.

Minä kehtasin puhua palkkojen NOUSUSTA joka on ollut paljon nopeampaa kuin esim. Ruotsissa ja Saksassa kuten lähes kaikkialla muuallakin.

TESsin mukainen peruspalkka on jossain ~2300€ tietämillä ja siihen päivärahat yms. lisät päälle.

Sinä varmaan kerrot totuuden.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Minä kehtasin puhua palkkojen NOUSUSTA joka on ollut paljon nopeampaa kuin esim. Ruotsissa ja Saksassa kuten lähes kaikkialla muuallakin.

TESsin mukainen peruspalkka on jossain ~2300€ tietämillä ja siihen päivärahat yms. lisät päälle.

Sinä varmaan kerrot totuuden.

Jep kerron. Jollei ole suoritepalkkaus mennään noin 12,4€/h joka vastaa tuota 2300€ Mitä lisiin tulee, on jo pitemmän aikaa ollut sääntö, jättää lisät maksamatta. Varakkaammat yritykset maksavat nk. voileipärahan=puolipäiväraha. Pekkasia, ylityökorvauksia yms ei ole varaa maksaa juuri kenelläkään. On myös tapauksia, kun kusetetaan nuoria kuskeja ulkomaan hommiin, pelkillä päivärahoilla. Olisko jossakin korjattavaa?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jep kerron. Jollei ole suoritepalkkaus mennään noin 12,4€/h joka vastaa tuota 2300€ Mitä lisiin tulee, on jo pitemmän aikaa ollut sääntö, jättää lisät maksamatta. Varakkaammat yritykset maksavat nk. voileipärahan=puolipäiväraha. Pekkasia, ylityökorvauksia yms ei ole varaa maksaa juuri kenelläkään. On myös tapauksia, kun kusetetaan nuoria kuskeja ulkomaan hommiin, pelkillä päivärahoilla. Olisko jossakin korjattavaa?

Eli väitätkö nyt tosissaan että AKT hyväksyy sen että kuskeille jätetään lisät maksamatta koska ei ole varaa? Tai että pelkillä päivärahoilla palkataan nuoria kuskeja?

Vittu jos AKT vetää satamat kiinni sen takia että venäläisen laivan perämies tms. sanoi pahasti jollekkin paikalliselle punatrukille niin uskotko oikeasti että ko. toiminta menisi läpi ilman mitään julkista metakkaa? En usko ellet lyö todisteita.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
1. Venäläisiä nämä säännöt eivät koske, ainoastaan EU-maiden rekkoja. EU:sta löytyy perusteet, nyt vain päätettiin olla menemättä EU-oikeuteen mittaamaan omia sääntöjä. Tavallaan virkistävää, verrattuna esim. autoveroasiat joissa Suomi on käyttänyt jokaisen mahdollisuuden viivyttää muutoksia.

2. Diesel ei ole euroopan kalleinta, samaa tasoa Ruotsin, Tanskan, Hollannin yms. kanssa.

3. Laitatko linkkiä vakuutusmaksuista?

4. Autovero ja ALV eivät ole Euroopan suurimpia.

5. Yrittäjä hakee katteensa sieltä mistä saa, onko yrittäjän vika että Suomessa on kuskienkin palkat nousseet paljon esim. Ruotsia ja Saksaa nopeammin?

6. Tärkein. AKT on ajanut itsensä sellaiseen asemaan että sille ei anneta yhtään löysää, jos tällä tempulla vähennetään AKT:n terrorin vaikutuksia edes vähän niin se kannattaa.

Siinä vaiheessa kun Piiraisen AKT ja muut ay-terrot on tuhottu, asiaa voidaan tarkastella uudestaan.

Ehkä kuitenkin kannattaisi miettiä myös sitä, että miksi Suomessa elämäsen hinta todennäköisesti myös nousee Euroopan nopeiten. On hieman suhteetonta verrata Suomea yhtään mihinkään EU-maahan, koska siinä missä meillä on korkeammat palkat alalla kuin alalla niin menot ovat myös niin joudumme maksamaan elämästämme täällä aika paljon vrt. muut maat.

Juttelin erään saksalaisen ystäväni kanssa, joka tekee yleensä kesäisin samaa duunia kuin minä (eli työskentelee kaupassa) ja kertoi, että on tehnyt samalla työnantajalla Saksassa duunia jo vuosia. Kertoi tienaavansa kuukaudessa melkoisen täydellä päivällä tuommoisen 1000€. Ihmetteli, kun kerroin, että tienaan Suomessa bruttona n. 1600 € vähemmällä työmäärällä.

Toki sitten, kun ystäväni saapui Suomeen vierailulle, hän alkoi ymmärtää, miksi meidän palkan oli pakko olla tuo n. 600€ euroa suurempi, kun näki suomalaisen ruoan, vuokrat yms. yleisen hintatasan. Taisipa kaverini vielä todeta, että hänelle taitaa kuitenkin jäädä enemmän kulutettavaa käteensä töistään kuin minulla täällä, vaikka tienaakin reippaasti vähemmän.

Yksi suurimmista vertailuongelmista Suomen ja Saksan välillä on nimenomaan tämä: verrataan ainoastaan palkkatasoa, mutta unohdetaan verrata ostovoimaa ja yleistä hintatasoa suhteessa. Suomessa ei tonnilla elä, piste. Halvimmatkin kämpät ovat vuokraltaan tuon 300-400€ / kk. Ja aika harvalla on sitä omaa kämppää ostaa, joka työuraansa vasta aloittelee. Kannattaa aina ymmärtää yhtäältä, MIKSI Suomessa on oltava korkeammat palkat.

Vaihtoehto tälle, että palkkoja lasketaan on se, että yleisten elinkustannusten on tultava alaspäin. Suomessa maksat ruoasta joka kuukausi 20% enemmän kuin kukaan muu Eurooppalainen ja todennäköisesti sama pätee asumiseen yms. Työn tulee olla kannustavaa, mutta jokainen varmaa ymmärtää, että alle 2000 €:n palkoilla ei Suomessa oikeasti pysty perustamaan perhettä saati saamaan mitään lainaa. Yksilöt ovat sidottuja.

Tähän päälle vielä tuo meidän verotus ja koko soppa on valmis, puhumattakaan siitä, jos haluaa autoilla tai jotain muuta. Onhan se kontrasti Saksaan ihan hirveä. Siksi vierastan tällaista vertailua yhdessä asiassa, kun oikeasti pitäisi katsoa ja verrata nimenomaan ostovoimaa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Eli väitätkö nyt tosissaan että AKT hyväksyy sen että kuskeille jätetään lisät maksamatta koska ei ole varaa? Tai että pelkillä päivärahoilla palkataan nuoria kuskeja?

Väitän ja tiedän, että näin on. AKTn tietoonhan nämä eivät mene ja vaikka menisivätkin, niin so? Sehän on vaan autokuski, satamat on eriasia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä se Daespoo valitettavasti on kuten Olkku kirjoitti. Pinttynyt tapa alalla, sillä iso osa kuljettajista tietää, että edessä on alan vaihto, jos liiton kanssa alkaa noita lisiä periä. Käytännössä tessin mukaan maksavat isot kuljetusliikkeet. Mitään sen kummempaa todistetta ei ole, eikä sitä pakko ole uskoa. Jokainen alalla oleva asian oikean laidan kuitenkin tietää. Enkä ole akt:lainen vaan SKAL on perhepiirissämme se juttu.

Onneksi baltialaiset eivät osaa ajaa puita metsästä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tiedossa on, että pienemmissä kuljetusfirmoissa ajavien vähäpätöisiin palkkaongelmiin liitto suhtautuu kovin nihkeästi. Turha on mennä valittamaan muutaman kympin saatavan tähden. Tuo on tavallaan ikävääkin, kun liiton prosenttiperustainen jäsenmaksu on enemmän tienaaville ilta- ja yöjakelua ajaville melkoinen menoerä. Tuntipalkatkin on ihan jokaisen nähtävissä akt:n sivuilla. Linkki sinne:

akt:n palkkataulukko
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Noita AKTn sopimuksia kun ei yksikään pienempi yritys noudata. Kuten edellä mainitsin, nuoria jätkiä saa ajamaan kusettamalla. Toki noita sopimuksia ei kovin moni yritys pysty noudattamaan, juurikin edellä mainitsemistani seikoista johtuen. Tää on vittumainen asetelma, eikä hallitusta kiinnosta pätkääkään yksityiskohdat, ainoastaan se, kuinka suuryrityksille saadaan voittoa lisää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ehkä kuitenkin kannattaisi miettiä myös sitä, että miksi Suomessa elämäsen hinta todennäköisesti myös nousee Euroopan nopeiten.

Ei nouse, tämä on ihan täyttä huuhaata. Suomessa elinkustannukset (mm. energia, asuminen, ruoka) nousevat vähiten/halventuvat eniten Euroopassa (pl. Kreikka), tai ainakin ollaan "top" vitosessa tässä suhteessa.

Kertoi tienaavansa kuukaudessa melkoisen täydellä päivällä tuommoisen 1000€. Ihmetteli, kun kerroin, että tienaan Suomessa bruttona n. 1600 € vähemmällä työmäärällä.

Ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee. Saksassa on 8,5€/h minimipalkka eli täyspäiväinen tienaa vähintään 1350€/kk (7,5h päivä, 21pv/kk)

Suomessa ei tonnilla elä, piste. Halvimmatkin kämpät ovat vuokraltaan tuon 300-400€ / kk. Ja aika harvalla on sitä omaa kämppää ostaa, joka työuraansa vasta aloittelee. Kannattaa aina ymmärtää yhtäältä, MIKSI Suomessa on oltava korkeammat palkat.

Täyttä paskaa.

Suomessa yksinelävä pärjäää ihan hyvin tonnilla per kuukausi. Kyse on vain ja ainoastaan siitä miten, missä ja millä haluat elää.

Suomessa on kymmeniä tuhansia jotka elävät alle tonni/kk joten sinun kommenttisi on 1) täysin väärä 2) osoittaa kuinka pihalla todellisuudesta olet 3) halventava niitä kohtaan jotka nytkin pärjäävät alle tonnin kuussa tuloilla.

Vaihtoehto tälle, että palkkoja lasketaan on se, että yleisten elinkustannusten on tultava alaspäin. Suomessa maksat ruoasta joka kuukausi 20% enemmän kuin kukaan muu Eurooppalainen ja todennäköisesti sama pätee asumiseen yms. Työn tulee olla kannustavaa, mutta jokainen varmaa ymmärtää, että alle 2000 €:n palkoilla ei Suomessa oikeasti pysty perustamaan perhettä saati saamaan mitään lainaa. Yksilöt ovat sidottuja.

Menee taas siihen samaan keskusteluun mitä käytiin vähän aikaa sitten mutta elät vain niin ihme todellisuudessa että pahaa tekee.

1) palkkojen laskeminen ja yleisten elinkustannusten alentaminen eivät ole vaihtoehtoja, ne pitäisi voida tehdä samanaikaisesti.

2) Suomessa ruoka on halvempaa kuin Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja tävallassa.

3) Suomessa on helvetisti jengiä jotka ovat perustaneet perheen alle 2000€/kk tuloilla.

4) Lainaa ei saa mutta vuokralla voi asua. Kannattaa katsoa miten muualla Euroopassa asutaan vuokra vs. omistus.

Tähän päälle vielä tuo meidän verotus ja koko soppa on valmis, puhumattakaan siitä, jos haluaa autoilla tai jotain muuta. Onhan se kontrasti Saksaan ihan hirveä. Siksi vierastan tällaista vertailua yhdessä asiassa, kun oikeasti pitäisi katsoa ja verrata nimenomaan ostovoimaa.

Hintatasoon vaikuttaa 1) palkat 2) rakenteet 3) verot sekä vähemmin 4) maantiede. Suomalaisten palkansaajien ostovoima on kasvanut joka vuosi 2000-2010. Jos hintatasoon halutaan vaikuttaa niin 1) kilpailu pitää vapauttaa täysin 2) kilpailua rajoittavat rakenteet purkaa (SOK, Kesko & poliitikot kimppakiva) 3) kaavoitus vapauttaa (tai ainakin uudistaa täysin) ja 4) veroja laskea.

Väitän ja tiedän, että näin on. AKTn tietoonhan nämä eivät mene ja vaikka menisivätkin, niin so? Sehän on vaan autokuski, satamat on eriasia.

Olen erittäin skeptinen että AKT 1) ei tiedä asiasta ja 2) ei tekisi asialle mitään. Odotan edelleen todisteita.

EDIT: ylläolevien viestien perusteella olen oikeasti hämmästynyt. Erittäin vaikea uskoa edelleenkään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee. Saksassa on 8,5€/h minimipalkka eli täyspäiväinen tienaa vähintään 1350€/kk (7,5h päivä, 21pv/kk)

Niin. Mutta kyllähän sinä tiedät paremmin kuin minä ja saksalainen ystäväni, kuinka asia oikeasti on. :)

Suomessa on kymmeniä tuhansia jotka elävät alle tonni/kk joten sinun kommenttisi on 1) täysin väärä 2) osoittaa kuinka pihalla todellisuudesta olet 3) halventava niitä kohtaan jotka nytkin pärjäävät alle tonnin kuussa tuloilla.

Väittäisin, että Suomessa on enemmän kuin kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka elävät alle tonni / kk. Kommentistani se ei tee ollenkaan väärää. Minä tienaan yleensä normaalissa kuukaudessa, koska opiskelija olen, tuollaisen 700€. Kesällä, kun voin panostaa työhöni kaiken aikani, tienaan yleensä sitten enemmän (1500-1700€ / kk) Silloin minulla on yleensä lähes täydet viikkotunnit (35h/vk, alallani maksimi 37,5 h/vk.) Yhtä kaikki tuolla 700€:lla ei saa maksettua kuin vuokran, ostettua ruokaa ja maksettua pakolliset laskut. 300€ siihen lisää niin silloinkaan en ole vielä kovin maksukykyinen ihminen vaan silloin voin esim. sijoittaa harrastukseeni rahaa (jääkiekko, hyvin vähäisiä määriä) Toisina kuukausina päälle tulee vielä erikseen sähkölaskut + vakuutusmaksut (kotivakuutus), jotka vievät kaikki tulot nollille koko kuusta. Joten sanon kyllä, että tonnilla ei oikeasti eletä Suomessa kuin kihnuttamalla ja tulevaisuutta ei sillä rakenneta. Anteeksi vain.

2) Suomessa ruoka on halvempaa kuin Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja tävallassa.

Uusimman taloussanomien artikkelin mukaan aiheesta ei pidä paikkaansa.

4) Lainaa ei saa mutta vuokralla voi asua. Kannattaa katsoa miten muualla Euroopassa asutaan vuokra vs. omistus.

Se on tiedossa ja muualla Euroopassa vuokrat ovat juuri sen vuoksi huomattavasti inhimillisempiä ja asuminen vuokralla kuluttajalle kannattavampaa kuin oman asunnon ostaminen. Pitkäjänteisesti yksi tärkeimmistä asioista, joita monet yksilöt haluavat on ihan oma koti.

Hintatasoon vaikuttaa 1) palkat 2) rakenteet 3) verot sekä vähemmin 4) maantiede. Suomalaisten palkansaajien ostovoima on kasvanut joka vuosi 2000-2010. Jos hintatasoon halutaan vaikuttaa niin 1) kilpailu pitää vapauttaa täysin 2) kilpailua rajoittavat rakenteet purkaa (SOK, Kesko & poliitikot kimppakiva) 3) kaavoitus vapauttaa (tai ainakin uudistaa täysin) ja 4) veroja laskea.

Niin kuten sanoin, hintatasoon vaikuttaa moni asia. Kuitenkin on täysin pöyristyttävää tehdä täysin yksipuolista vertausta, jossa esim. Saksasta tuodaan ainoastaan hyvät asiat esille ja esitetään ne tavoittelemisen arvoiseksi. Jos suomalainen työntekijä tekee samalla rahalla samoja duuneja kuin saksalainen työntekijä niin hänellä on parempi ostovoima omassa maassaan piste. Ja tällä tavalla hän voi rakentaa omaa tulevaisuuttaan tuolla rahalla eri tavalla kuin suomalainen.

Miksi yrität kiistää, että suomen hintataso ei olisi korkeampi? SE ON.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Siis mitä vittua? Auto ja Kuljetusalan työntekijäliitto ei hoida auto ja kuljetusalalla työskentelevien asioita? Mutta muna pystyssä on laittamassa Suomen satamat kiinni jos kukkakaupan kesätyöläiselle sanotaan pahasti kun tulee kännissä töihin? On siinä meillä ammattiliitto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös