Harvinaisen huono selitys sille, että halutaan kuljetukset halvemmalla laadusta ja turvallisuudesta välittämättä. Suurin osa suomalaisista kuljetusliikkeistä on pieniä omistajakuljettajien luotsaamia yrityksiä, jotka eivät tietenkään välitä AKT:n lakoista hevon helvettiä. Saa siinä sitten miettiä miksi liikennekuolemien määrä ei laske, kun katsoo venäläisten ja baltialaisten rekkojen toimintaa maamme teillä.
Kyllä se vaan kummasti tuntuu vientifirman kukkarossa jos lastattu kuorma seisoo Suomessa satamassa AKT:n pelleilyn takia.
Jos voisi luottaa siihen, että kuorma menee perille aikataulussa suomalaisen kuljetusyrityksen viemänä niin useasti niitä käytetään mutta AKT:n oman toiminnan takia tätä käytetään vähemmän ja vähemmän.
Nämä pikkufirmat eivät itse juurikaan ajele ulkomaan kuljetuksia joissa tuo hintaero suomalaisen ja ulkolaisen kuljetusliikkeen välillä voi hinnoissa olla jopa 2- tai 3-kertainen tämä toki ihan suunnasta riippuen.
Nekin pienyritykset jotka ajavat ulkomaankuljetuksia tekevät useasti isomman firman alihankintana.
Saa siinä sitten miettiä miksi liikennekuolemien määrä ei laske, kun katsoo venäläisten ja baltialaisten rekkojen toimintaa maamme teillä. Jos AKT:n lakko on syy vaihtaa kuljetusliikettä, niin luonnollinen siirtymä olisi ollut vaihtaa nuo kaukokiidot ja kiitolinjat AKT:n kanssa painivat kuljetusliikkeet näihin pieniin kuljetusyrityksiin, joissa omistajat ajavat itse.
Onhan noiden joukossa vaikka mitä suharia mutta kaluston kunto on ainakin parantunut selvästi ja on jo lähellä tai osittain jopa parempi kuin Suomessa.
No nuo pienet kuljetusyritykset eivät itse voi tarjota koko Suomen kattavaa palvelua tosin jo nyt esim. Kiitolinja ajoista suurin osa on pienten alihankkija yritysten ajoa.
Enemmän tuo AKT:n toiminta vaikuttaa nimenomaan vientiin ja tuontiin, josta se raha tulee Suomeen.
Posti itsessään tekisi näille pienille kuljetusliikkeille palveluksen menemällä konkurssiin, sillä tuo verovaroin hintoja polkeva tunkio on logistiikka-alan suurin syöpä Suomessa. Toki se on perinyt asemansa entiseltä Transpointilta, mutta "hienosti" Posti on kyennyt jatkamaan tuota perintöä kahmimalla isoja kuljetussopimuksia miinusmerkkisellä katteella.
Ei Posti mene konkurssiin niin pitkään kun heillä on tuo lainsuoma etu eli kirjeposti sen avulla voi sitten tehdä mitä huvittaa.
Tässä tosin Postin johto on tajunnut, että tämä ilmainen raha loppuu kohta kun kirjepostin jakelu avautuu ja siinä vaiheessa Postista häviää todella paljon työpaikkoja jos sitä ei PAU:n puolella vielä tajuta.
Ei yksityiset yritykset ryhdy jakamaan Postia tuolla vanhalla valtion virkamies TES:llä vaan se on lähempänä kuriiri yms. puolen TES:ä ja siinä vaiheessa ei Postilla ole enää mitään mahdollisuuksia kilpailla.
Sitten on varmaan tiedossa pääkaupunkiseudulla isot karsinnat myös sen jälkeen jos Sanoma-konserni haluaa vaihtaa sanomalehtien varhaisjakelussa jakelijaa kun muualla maassa varhaisjakelun hoitaa lehtitalojen omat alihankkijat ja heidän TES on ihan eri kustannustasolla Postin TES:iin verrattuna.