Mikä on tähtäimesi työelämässä, mihin duuniin aiot mennä?
Nähdäkseni ainakin yksi ala, jolle voisin tutkinnollani päästä on opettaja / koulutusala, koska siinä on monta eri ainekokonaisuutta, joiden kaikkien opettamiseen olen pätevä valmistuessani.
Toinen ala, mikä tarjoaa minulle töitä on todennäköisesti on markkinointi / kauppatieteiden puolelta erilaiset tehtävät. On hyvin vaikea sanoa laaja-alaisien yliopistotutkintojen perusteella yhtä tiettyä alaa mihin valmistutaan, vaan valmiuksia on toimia monenlaisissa tehtävissä.
En tiedä, mikä kuulustelu tämä on vai onko tässä tarkoitus osoittaa minulle, että olen valinnut alani ja vahvuuteni väärin ja osoittaa siten että "voi voi"
Ja voin kertoa, että jotain tuosta kaupanalasta tiedän, koska olen työskennellyt siellä melkein 10v. Tästä 4 vuotta olen kuluttanut siis pääsääntöisesti aikani täysin töissä eli opintoni ovat levänneet taustalla, kun olen tehnyt töitä. En siis koe, että se olisi ollut minulta pois, oli kiva, että on töitä. Mutta kai sinä hyvä ihminen ymmärrät, että jos keskiansio on 1500-2000€ kuukaudessa, jos teet täydet tunnit niin sillä ei Suomessa nykyaikana paljoa ihmeitä tehdä.
Pankki ei noilla tuloilla myönnä sinulle yhtään mitään lainaa, joten kaikki sellaiset "normaalit" asiat kuten perheen perustaminen, asuntolaina, autolaina jne. jäävät haaveeksi, jos olet kaupan alalla. Kyllä Suomessa valitettavasti tarvitaan sellaiset 2500-3000€ / kk ansiot, että voi ihan oikeasti alkaa miettiä jotain välitöntä elämistä pidempää.
Ja toinen asia on se, että jotta kaupassa voit edes päästä noihin +2000€ tuloihin niin se kyllä tarkoittaa lähes pääsääntöisesti pelkkää ilta- ja viikonloppuvuoroa + mahdollisesti jotain vastuulisää ja 6pv / viikko työotetta. Eli sikäli ihan täältä sisäkehältä nähneenä voin kertoa, että kaupan alaa ei nähdä yleensä kovin positiivisina ympäristönä jatkaa elannon hankkimista vuositolkulla, koska on kannattavampaa esim. hakea lyhyt tutkinto johonkin muulle alalle, jossa keskiansio on hieman korkeampi. Sellaisia löytyy ihan ammattikoulutus/aikuiskoulutus puolelta eikä tarvitse nimenomaan yliopistoon mennä lukemaan 6+ vuotta.