AKT teki sen taas!

• 264 513
  • 1 636

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
........Ja tähän toiseen, joka koski PAUta: se työtaistelu johon PAU viittaa on käsittääkseni ilmoitettu ihan normaalin 14 päivää ennen. Sinänsä mikä tahansa työtaistelu on laillinen ennen työkkärin tuomiota, mutta tämä SOLiakin koskenut juttu alkaa vasta ensi viikolla jos alkaa.

Ei kai sentään ihan näin. PAU:lla ja Paltalla ei käsittääkseni ole voimassa olevaa tessiä, vaan sopimukseton tilanne. Lakot tai työsulku eivät ole laittomia kun ei ole tessiä, jota vastaan taistellaan.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta miksi ei vaihda muualle tai kouluttaudu eri alalle? Markkinatalous on pirullisen nerokas tässä suhteessa, jos ehdot eivät miellytä niin jengi vaihtaa muualle ja sen jälkeen on pakko korottaa palkkoja kysyntä-tarjonta teorian mukaisesti.

Tässähän tämä yksi suurin dilemma onkin, että ihmiset todellakin jatkuvasti vaihtavat muualle, mutta sitten kun ei olekaan uudella alalla töitä (kouluttautumisen jälkeen joutuu edelleen töihin "Alepan kassalle" heikolla palkalla) niin yhteiskunnalta kohdistetaan paine, että ihmisten on otettava kaikkea työtä vastaan jota tarjotaan. Ei ole kauaakaan, kun Ben Zyscowich tuomitsi aika vahvasti jossain A-Studiossa koulutetut ihmiset, jotka eivät ole työttöminä valmiita tekemään mitä tahansa heille tarjottavaa työtä.

Esim. minä olen ollut kohta 6 vuotta kaupan alalla töissä ja koko ajan siinä samalla kouluttautunut. Kahden vuoden päästä valmistun toivottavasti maisteriksi yliopistosta, mutta se ei edelleenkään takaa minulle muuta työtä. Ihmiset yrittävät näiltä aloilta pois, mutta palvelussa on lähes järjestäen kaikki tarjolla olevat työpaikat ja muiden paikkojen saaminen pelkällä koulutuksella on erittäin vaikeaa. Nykyään työelämässä vaaditaan yleensä paljon muutakin kuin pelkästään koulutusta. Tarvitaan suhteita ja tarvitaan ilmaisia harjoittelujaksoja ja kokemusta alalta, jotta oikeasti on mahis saada duunia, vaikka olisi pitkäkin yliopistokoulutus takana.

Tällä hetkellä fakta on se, että parhaiten työllistävät palvelualat, mutta ne myös maksavat heikointa palkkaa ja koulutusta ei vaadita paljoa. Tämän vuoksi yleensä työn edut ovat myös heikot ja kilpailu kovaa, koska palkkausvoima on valtava ja halukkaita tulijoita todella paljon.

Ensimmäiseen: vuorotyöpuolella tuollaisia tessejä on itse asiassa ainakin ollut varsin paljon, joissa ruokailu on määrittelemättä työn ohessa. Ainakin aiemmin mm. Metallin tes oli tuollainen.

Ja tähän toiseen, joka koski PAUta: se työtaistelu johon PAU viittaa on käsittääkseni ilmoitettu ihan normaalin 14 päivää ennen. Sinänsä mikä tahansa työtaistelu on laillinen ennen työkkärin tuomiota, mutta tämä SOLiakin koskenut juttu alkaa vasta ensi viikolla jos alkaa.

Maran tes taitaa olla ainakin vielä tällainen, että ruokailu hoidetaan työn ohella työpisteessä, jos et voi syödä niin sitten et syö.

Siis yhtäältä jokainen, joka on näillä ns. "heikoilla aloilla" töissä tietää tämän vallitsevan tilanteen ja jokainen, joka vaan pystyy, äänestäisi myös jaloillaan, jos se olisi mahdollista. Kaikki kunnioitus esim. hoitohenkilökunnalle, he tekevät oikeasti tärkeää työtä, jota on syytä arvostaa ja olisi syytä arvostaa myös palkassa. Esim. kaupan alalla tuo palkkakuoppa taas on puhtaasti poliittinen.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai sentään ihan näin. PAU:lla ja Paltalla ei käsittääkseni ole voimassa olevaa tessiä, vaan sopimukseton tilanne. Lakot tai työsulku eivät ole laittomia kun ei ole tessiä, jota vastaan taistellaan.

Voivat olla, mutta eri tavalla. Eivät sillä tavoin, että kohdistuisivat TESsiin (eli työrauhavelvoitteen rikkomisesta), mutta voivat lakot/työsulut olla laittomia myös sopimuksettomassa tilassa työriitalain 7 § vastaisesti, eli tilanteessa, jossa ei ole asianmukaisesti ilmoitettu 14 päivää ennen valtakunnansovittelijalle ja vastapuolelle. Puhutaan siis eri tavalla laittomasta työtaistelusta kuin niistä ulosmarsseista YT-tilanteen tai vastaavan vuoksi.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Pitäisiköhän jonkun kysellä ay-liikkeeltä, että eikö kansalaisia hyödyttäisi lakkojen sijaan vaikka vuokrien alennus? Ay-liike käärii miljoonia vuokra-asuntoyhtiöstään – asumistuet valuvat osinkoina liitoille | Yle Uutiset | yle.fi
Osingotkin ovat vieläpä verovapaita! Eikä näemmä tarvitse tehdä veroparatiisiratkaisuja tai edes kapitalisaatiosopimuksia. Mitäpä siitä, kun valtio maksaa - eipä ihme, että asumistukimenot jatkavat kasvuaan ja pääkaupunkiseudun asuntotilanne jatkuu vaikeana. Eipä näytä olevan monellakaan aito intressi ratkaista tilanne, koska sehän lisäisi kilpailua ja romahduttaisi tulot. Pääomalle saa hurjat tuotot.

Pata kattilaa soimaa, EK AY-väkeä ja AY-väki EK:ta. Molemmilla käsi samassa hillopurkissa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuossa tilanteessa nähdäkseni ainoa mahdollinen toimintamalli on liiketoimintakonseptien jalostus, uusien luonti sekä niiden testaus kotimarkkinalla.

Miten testaat kotimarkkinoilla jotain jonka TES ehdot tuhoavat kilpailukyvyn samantien?

Jos ja kun sieltä löytyy jotain jolla on saavutettavissa kilpailuetua, voidaan tämä liiketoiminta edellä kansainvälistyä.

Onko sinulla antaa mitään esimerkkejä mahdollisuuksista?

Nyt tilanne on sama kuin jos kuvitteellinen Kazakstanilainen valtio-omisteinen kolmosliigajoukkue lähtisi pelailemaan KHL:ää, koska Kazakstanin kolmosliiga on supistumassa.

Muuten hyvä mutta tässä esimerkissä kazakstanilainen jengi pelaa kolmosliigassa jossa muut jengit saavat 2 maalia eteen joka matsissa.

Kansainvälistyminen ja kasvu ovat omistaja-arvoltaan negatiivisia määreitä, jos kasvatettava liiketoiminta ei pärjää edes verrattain helpoilla kotimarkkinoilla.

Doh. Posti pelaa kotimarkkinoilla ikinvanha ankkuri-TES jalassa kun kilpailijat kirmaavat ilman palloa jalassa.

Tässähän tämä yksi suurin dilemma onkin, että ihmiset todellakin jatkuvasti vaihtavat muualle, mutta sitten kun ei olekaan uudella alalla töitä (kouluttautumisen jälkeen joutuu edelleen töihin "Alepan kassalle" heikolla palkalla) niin yhteiskunnalta kohdistetaan paine, että ihmisten on otettava kaikkea työtä vastaan jota tarjotaan. Ei ole kauaakaan, kun Ben Zyscowich tuomitsi aika vahvasti jossain A-Studiossa koulutetut ihmiset, jotka eivät ole työttöminä valmiita tekemään mitä tahansa heille tarjottavaa työtä.

Eli onko sinusta parempi että uudelleen kouluttautunut makaa sohvalla himassa sen sijaan että menee Alepan kassalle, vain sen takia että on uudelleen kouluttautunut?

Esim. minä olen ollut kohta 6 vuotta kaupan alalla töissä ja koko ajan siinä samalla kouluttautunut. Kahden vuoden päästä valmistun toivottavasti maisteriksi yliopistosta, mutta se ei edelleenkään takaa minulle muuta työtä.

Saako kysyä, mikä on maisteritutkintosi?

Tarvitaan suhteita ja tarvitaan ilmaisia harjoittelujaksoja ja kokemusta alalta, jotta oikeasti on mahis saada duunia, vaikka olisi pitkäkin yliopistokoulutus takana.

Pitkä yliopistokoulutus ei takaa yhtään mitään, kokemusta saa vaan tekemällä, vaikka sitten huonolla palkalla/opintotuella/tms tuella.

Maran tes taitaa olla ainakin vielä tällainen, että ruokailu hoidetaan työn ohella työpisteessä, jos et voi syödä niin sitten et syö.

Nopean googlauksen perusteella MaRan TES kertoo että mahdollisuus ruokailuun pitää olla kaikissa min. 6h työvuoroissa.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Doh. Posti pelaa kotimarkkinoilla ikinvanha ankkuri-TES jalassa kun kilpailijat kirmaavat ilman palloa jalassa.

Posti hoitaa suuren osan kilpailijoittensa "last mailit" Suomessa. Eli jos menee halvalla, oma moka.

Lisäksi suomalaisia kilpailijoita Posti pääsee kurmuuttamaan oikeudella myydä kuluttajatuotteet 10 kg asti alv 0. Euroopan kalleimmat postimaksut, alv 0 jo vuodesta 2012

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli onko sinusta parempi että uudelleen kouluttautunut makaa sohvalla himassa sen sijaan että menee Alepan kassalle, vain sen takia että on uudelleen kouluttautunut?

On täysin selvää, että eihän tämä ole parempi vaihtoehto maata kotisohvalla (ja työttömyys ei aina muuten tarkoita makaamista kotisohvalla, koska oikeasti jos haluaa töitä ja vielä sellasia töitä, joita itse vielä arvostaa ja haluaa tehdä niin työttömyys tarkoittaa jatkuvaa työtä, koska joudut joka päivä lähettämään hakemuksia ja kyyläämään useita eri sivuja)

Olet täysin oikeassa, että kotona makaamisen ei pitäisi olla mahdollista, mutta esim. kaupan alan töiden varaan on vaikea rakentaa kenenkään tulevaisuutta, koska palkkakuoppa on todella syvä ja jos olet kouluttautunut pitkään niin tuntuu aika kohtuuttomalta tehdä sellaista työtä, joka ei anna mitään korvattavuutta sille, mihin on erikoistunut vuosia. Se on kaikkien ajanhukkaa. Eivät kaupatkaan mielellään liian korkealla koulutettuja palkkaa, koska yleensä ei vaan oo työmotivaatiota niihin hommiin.

Saako kysyä, mikä on maisteritutkintosi?

Filosofian maisteri sikäli mikäli jatkan maisteriopit samalla linjalla kuin nyt olen pääainettani tehnyt. Minulla on siis pääaineena ollut Saksan kieli ja kulttuuri, mutta koska tiedän että pelkästään sillä ei työllisty olen tehnyt laajat sivuaineet sekä historiasta että kauppatieteistä + kasvatustieteiden perusopinnot ja ensi vuonna aion vielä hakea pedagogisiakin tekemään. Toisena kielenä minulla on tutkinnossa ruotsi. Eli laajuutta tutkinnossani kyllä pitäisi olla.

Pitkä yliopistokoulutus ei takaa yhtään mitään, kokemusta saa vaan tekemällä, vaikka sitten huonolla palkalla/opintotuella/tms tuella.

Kyllä, en ole missään vaiheessa sanonut, että näin pitäisi olla. Mutta olen törmännyt ylipäätään siihen ongelmaa, että niillä aloilla johon minä esim. haluaisin ei ihan hirveästi arvosteta n. 10 vuoden työhistoriaani, koska se ei ole niiltä aloilta joihin nyt pyrin. Mutta tottakai tiedän myös ystäviäni, jotka lähtivät puolaan, koska siellä löytyy heti kun valmistut työtä, joka vastaa koulutustasi, palkka on parempi ja elintaso halvempi. Ymmärtänet mitä tarkoitan sillä, että jos korkeasti koulutetut istuvat kaupan kassalla niin he vaihtavat maata, koska sellaisia maita on vielä Euroopassa, joissa tarjotaan koulutusta vastaavaa työtä.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olet täysin oikeassa, että kotona makaamisen ei pitäisi olla mahdollista, mutta esim. kaupan alan töiden varaan on vaikea rakentaa kenenkään tulevaisuutta, koska palkkakuoppa on todella syvä ja jos olet kouluttautunut pitkään niin tuntuu aika kohtuuttomalta tehdä sellaista työtä, joka ei anna mitään korvattavuutta sille, mihin on erikoistunut vuosia. Se on kaikkien ajanhukkaa. Eivät kaupatkaan mielellään liian korkealla koulutettuja palkkaa, koska yleensä ei vaan oo työmotivaatiota niihin hommiin.

Suomessa on tod.näk. kymmeniä tuhansia jotka rakentavat tulevaisuutensa kaupanalan töihin.

Mistä palkkakuopasta puhut?

Ja se että ole erikoistunut vuosia johonkin alaan ei ole mikään peruste sille että sinulle pitää löytyä hyväpalkkainen duuni, Kyse tuleekin siitä mihin/kuinka paljon ihmisiä koulutetaan aloille joille ei ole varsinaista kysyntää. Kärjistettynä esimerkkinä, jos on käyttänyt viisi vuotta erikoistumulla muinaismongolialaiseen jurttakulttuuriin, premissi ei voi olla se että saat hyväpalkkaisen duunin vain sen takia että olet käyttänyt viisi vuotta tämän alan erikoistumiseen. Yhteiskunnan kannalta "mutkumähaluunopiskellatätä" ei voi olla peruste takaamaan duunia.

Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa, tällä hetkellä meillä koulutetaan liikaa teoreettisia höpöttelijöitä ja liian vähän käytännön ammattilaisia.

Käytännön esimerkkinä, ainakin pk-seudulla on suht vähäinen kilpailu putkimiehistä, niitä tarvittaisiin lisää koska tällä hetkellä hinnoista ei tarvitse hirveästi joustaa kun kysyntää on paljon, alle 60€/h ei taida löytyä yhtään ammattilaista tekemään duunia. Opiskele putkariksi, hae kokemus vaikka oppisopimuksen (joka on muuten aivan päin helvettiä hinnoiteltu työnantajan kannalta) kautta ja sen jälkeen oma pulju pystyyn.

Akatemiseltä puolelta mainittakoon lääkärit ja lakimiehet, vihaisen lobbauksen (kyllä, Kokoomus ja esim. Vapaavuori on tässä profiloitunut) ansiosta koulutusmäärät on kysyntään nähden aivan liian alhaisia ja siten näiden alojen työttömyys on jotain 3% luokkaa ja sekin on suurelta osin omasta valinnasta kiinni,

Filosofian maisteri sikäli mikäli jatkan maisteriopit samalla linjalla kuin nyt olen pääainettani tehnyt. Minulla on siis pääaineena ollut Saksan kieli ja kulttuuri, mutta koska tiedän että pelkästään sillä ei työllisty olen tehnyt laajat sivuaineet sekä historiasta että kauppatieteistä + kasvatustieteiden perusopinnot ja ensi vuonna aion vielä hakea pedagogisiakin tekemään. Toisena kielenä minulla on tutkinnossa ruotsi. Eli laajuutta tutkinnossani kyllä pitäisi olla.

Mikä on tähtäimesi työelämässä, mihin duuniin aiot mennä?

Kyllä, en ole missään vaiheessa sanonut, että näin pitäisi olla. Mutta olen törmännyt ylipäätään siihen ongelmaa, että niillä aloilla johon minä esim. haluaisin ei ihan hirveästi arvosteta n. 10 vuoden työhistoriaani, koska se ei ole niiltä aloilta joihin nyt pyrin. Mutta tottakai tiedän myös ystäviäni, jotka lähtivät puolaan, koska siellä löytyy heti kun valmistut työtä, joka vastaa koulutustasi, palkka on parempi ja elintaso halvempi. Ymmärtänet mitä tarkoitan sillä, että jos korkeasti koulutetut istuvat kaupan kassalla niin he vaihtavat maata, koska sellaisia maita on vielä Euroopassa, joissa tarjotaan koulutusta vastaavaa työtä.

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa että Puolasta saa paremman palkan, ottaen huomioon että puolalainen palkkataso noin yleisesti lienee kymmeniä prosentteja Suomea alempi?

Se että korkeasti koulutetut lähtevät paremman palkan toivossa Puolaan kertoo siitä että meillä koulutetaan liikaa jengiä tietyillä aloilla.

Tästä päästäisiinkin hienosti keskusteluun yliopistojen rahoituksen leikkaamisesta mutta sitä käydään jo toisessa ketjussa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Akatemiseltä puolelta mainittakoon lääkärit ja lakimiehet, vihaisen lobbauksen (kyllä, Kokoomus ja esim. Vapaavuori on tässä profiloitunut) ansiosta koulutusmäärät on kysyntään nähden aivan liian alhaisia ja siten näiden alojen työttömyys on jotain 3% luokkaa ja sekin on suurelta osin omasta valinnasta kiinni,

Lääkärit muuten nykyään ihan omassa kastissaan, enää eivät lakimiehetkään ole suojassa työttömyydeltä, vaan varsinkin vastavalmistuneilla on merkittävää työttömyyttä. Koko koulutusalan kohdalla prosentti on toki vieläkin kai alle neljässä, mutta vastavalmistuneilla juristeilla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että työttömyysjaksoja on.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä on tähtäimesi työelämässä, mihin duuniin aiot mennä?

Nähdäkseni ainakin yksi ala, jolle voisin tutkinnollani päästä on opettaja / koulutusala, koska siinä on monta eri ainekokonaisuutta, joiden kaikkien opettamiseen olen pätevä valmistuessani.

Toinen ala, mikä tarjoaa minulle töitä on todennäköisesti on markkinointi / kauppatieteiden puolelta erilaiset tehtävät. On hyvin vaikea sanoa laaja-alaisien yliopistotutkintojen perusteella yhtä tiettyä alaa mihin valmistutaan, vaan valmiuksia on toimia monenlaisissa tehtävissä.

En tiedä, mikä kuulustelu tämä on vai onko tässä tarkoitus osoittaa minulle, että olen valinnut alani ja vahvuuteni väärin ja osoittaa siten että "voi voi"

Ja voin kertoa, että jotain tuosta kaupanalasta tiedän, koska olen työskennellyt siellä melkein 10v. Tästä 4 vuotta olen kuluttanut siis pääsääntöisesti aikani täysin töissä eli opintoni ovat levänneet taustalla, kun olen tehnyt töitä. En siis koe, että se olisi ollut minulta pois, oli kiva, että on töitä. Mutta kai sinä hyvä ihminen ymmärrät, että jos keskiansio on 1500-2000€ kuukaudessa, jos teet täydet tunnit niin sillä ei Suomessa nykyaikana paljoa ihmeitä tehdä.

Pankki ei noilla tuloilla myönnä sinulle yhtään mitään lainaa, joten kaikki sellaiset "normaalit" asiat kuten perheen perustaminen, asuntolaina, autolaina jne. jäävät haaveeksi, jos olet kaupan alalla. Kyllä Suomessa valitettavasti tarvitaan sellaiset 2500-3000€ / kk ansiot, että voi ihan oikeasti alkaa miettiä jotain välitöntä elämistä pidempää.

Ja toinen asia on se, että jotta kaupassa voit edes päästä noihin +2000€ tuloihin niin se kyllä tarkoittaa lähes pääsääntöisesti pelkkää ilta- ja viikonloppuvuoroa + mahdollisesti jotain vastuulisää ja 6pv / viikko työotetta. Eli sikäli ihan täältä sisäkehältä nähneenä voin kertoa, että kaupan alaa ei nähdä yleensä kovin positiivisina ympäristönä jatkaa elannon hankkimista vuositolkulla, koska on kannattavampaa esim. hakea lyhyt tutkinto johonkin muulle alalle, jossa keskiansio on hieman korkeampi. Sellaisia löytyy ihan ammattikoulutus/aikuiskoulutus puolelta eikä tarvitse nimenomaan yliopistoon mennä lukemaan 6+ vuotta.

Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lääkärit muuten nykyään ihan omassa kastissaan, enää eivät lakimiehetkään ole suojassa työttömyydeltä, vaan varsinkin vastavalmistuneilla on merkittävää työttömyyttä. Koko koulutusalan kohdalla prosentti on toki vieläkin kai alle neljässä, mutta vastavalmistuneilla juristeilla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että työttömyysjaksoja on.

Aika yleisesti taloustieteessä 4-6% työttömyyttä pidetään "terveenä", jos sen alle mennään niin se usein aiheuttaa rakenteellista kustannusinflaatiota joka ei hyödytä muita kuin ko. alan osallistujia, ts. yhteiskunnan kannalta epäterveellistä.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En tiedä, mikä kuulustelu tämä on vai onko tässä tarkoitus osoittaa minulle, että olen valinnut alani ja vahvuuteni väärin ja osoittaa siten että "voi voi"

Sorry, ei ole mikään kuulustelu. En tiedä vahvuuksistasi, koulutuksestasikin vain vähän. Pointtini oli vain se että koulutus ei ole eikä voikkaan olla mikään itseisarvo jolla taataan hyvä duuni, kysyntä & tarjonta määrää.

Sen perusteella mitä kerroit niin duunia voisi löytyä jostain vientiyrityksestä joka toimii saksankielisellä alueella. Jalka ovenväliin vaikka palkattomalla harjoittelulla jne.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sorry, ei ole mikään kuulustelu. En tiedä vahvuuksistasi, koulutuksestasikin vain vähän. Pointtini oli vain se että koulutus ei ole eikä voikkaan olla mikään itseisarvo jolla taataan hyvä duuni, kysyntä & tarjonta määrää.

Sen perusteella mitä kerroit niin duunia voisi löytyä jostain vientiyrityksestä joka toimii saksankielisellä alueella. Jalka ovenväliin vaikka palkattomalla harjoittelulla jne.

Koulutus ei ole itseisarvo - en ole väittänyt mielestäni myöskään niin missään kohtaa. Olen vain itse tehnyt esim. kaupan alasta sen analyysin, että kannattaa oikeasti kouluttautua muualle ja yrittää etsiä muita töitä mahdollisimman nopeasti, koska kaupassa eteneminen on vaikeaa ja hyvä tulotaso ei ole edes keskivaiheen pomoille mikään normaali asia. Keskimääräinen tulotaso on niin heikko, että mielestäni se on ihmisten ja yhteiskunnan haaskaamista tuoda kauppaan yo-koulutettuja töihin.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
koska kaupassa eteneminen on vaikeaa ja hyvä tulotaso ei ole edes keskivaiheen pomoille mikään normaali asia. Keskimääräinen tulotaso on niin heikko, että mielestäni se on ihmisten ja yhteiskunnan haaskaamista tuoda kauppaan yo-koulutettuja töihin.

Tämä suorastaan vaatii kysymystä siitä mitä pidät hyvänä tulotasona?

Koulutus ei ole itseisarvo - en ole väittänyt mielestäni myöskään niin missään kohtaa. Olen vain itse tehnyt esim. kaupan alasta sen analyysin, että kannattaa oikeasti kouluttautua muualle ja yrittää etsiä muita töitä mahdollisimman nopeasti, koska kaupassa eteneminen on vaikeaa ja hyvä tulotaso ei ole edes keskivaiheen pomoille mikään normaali asia. Keskimääräinen tulotaso on niin heikko, että mielestäni se on ihmisten ja yhteiskunnan haaskaamista tuoda kauppaan yo-koulutettuja töihin.
Kaupan alalla on suuria eroja siinä oletko kotimaisen vai ulkomaisen yrityksen palveluksessa. Myös tuonti/vienti vaikuttaa merkittävästi ansiotasoon ja bonusten kokoon.
Itse ollut nyt vakituisesti alalla noin 10 vuotta ja erot palkoissa ovat huimat.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käy ilmi ylemmästä viestistäni.

Jaa näköjään meni ohi (tai sitten lisäsit myöhemmin). Puhuit että 2500-3000€/kk vaaditaan "että voi ihan oikeasti alkaa miettiä jotain välitöntä elämistä pidempää.", oliko tämä siis määritelmäsi hyvälle tulotasolle?

J

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa näköjään meni ohi (tai sitten lisäsit myöhemmin). Puhuit että 2500-3000€/kk vaaditaan "että voi ihan oikeasti alkaa miettiä jotain välitöntä elämistä pidempää.", oliko tämä siis määritelmäsi hyvälle tulotasolle?

Hyvän tulotason määrittelen siten, että minulla on kuukaudessa varaa välittömien kustannusten (asumiskustannukset, ruokakustannukset, velat) vielä lisäksi sillä tavalla jotain rahaa, että edes joka kuukausi säästöön olisi mahdollista lyödä satanen niin saisi vähän pelivaraa. Tietysti olisi kiva joskus arjenkin keskellä, että olisi varaa jotain tehdäkin (lähteä johonkin muuallekin kuin kavereiden kanssa johonkin kapakkaan istumaan)

Kyllä kaikkien pakollisten menojen jälkeen on tuntunut, että 1500€ ei ole riittävä tulotaso, jonka päälle voisi tulevaisuutta rakentaa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyvän tulotason määrittelen siten, että minulla on kuukaudessa varaa välittömien kustannusten (asumiskustannukset, ruokakustannukset, velat) vielä lisäksi sillä tavalla jotain rahaa, että edes joka kuukausi säästöön olisi mahdollista lyödä satanen niin saisi vähän pelivaraa. Tietysti olisi kiva joskus arjenkin keskellä, että olisi varaa jotain tehdäkin (lähteä johonkin muuallekin kuin kavereiden kanssa johonkin kapakkaan istumaan)

Kyllä kaikkien pakollisten menojen jälkeen on tuntunut, että 1500€ ei ole riittävä tulotaso, jonka päälle voisi tulevaisuutta rakentaa.

Tähän totean vain että aika moni suomalainen rakentaa tulevaisuuttaan 2000€/kk bruttotuloilla eikä kaikilla ole varaa mennä edes kapakkaan istumaan (joka on aika kallis harrastus).

Ja loppujen lopuksi kysehän on "hyväksyttävän" elintason määrittelystä, kuinka iso kämppä, missä sen pitää sijaita jne.

Kahden vuoden päästä valmistun toivottavasti maisteriksi yliopistosta, mutta se ei edelleenkään takaa minulle muuta työtä.

Eli suomeksi sanottuna korkeakouluihin otetaan ihan liikaa porukkaa. Tarpeetonta koulutusta voisi karsia rajulla kädellä, mutta siinä menisi tietysti monilta opettajilta työt, mikä olisi heidän kannaltaan kenkkua.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli suomeksi sanottuna korkeakouluihin otetaan ihan liikaa porukkaa. Tarpeetonta koulutusta voisi karsia rajulla kädellä, mutta siinä menisi tietysti monilta opettajilta työt, mikä olisi heidän kannaltaan kenkkua.

Noh, ehkä kuitenkin yritän tässä omassa elämässäni tehdä asiat niin hyvin, että löytäisin jotain oman alani töitä, jotta tuo rupeama yliopistolla ei menisi hukkaan. En kuitenkaan jaksa ajatella niin negatiivisesti, koska se ei mitään kuitenkaan auta. Henkilökohtaisesti yritän parhaani, että löytäisin Suomesta koulutustani vastaavaa työtä. Negatiivisuudella ei kuitenkaan voita mitään, mutta kyllähän ne ajat ovat ohi, että kouluttautumalla pääsi helposti töihin vähän alalla kuin alalla.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tai sitten korkeakoulututkinnon arvostusta laskettaisiin lyhentämällä koulutusta ja pienentämällä alakohtaisesti palkkaa. Ylipäänsä maalaisjärki sanoo, että 70 prosenttia korkeakoulutettuja kansalaisia on aika helvetisti liikaa. Jostain syystä parikymmentä vuotta sitten on päätetty, että 70 prosenttia on korkeakoulutettava. Siitä kärsitään nyt.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tai sitten korkeakoulututkinnon arvostusta laskettaisiin lyhentämällä koulutusta ja pienentämällä alakohtaisesti palkkaa. Ylipäänsä maalaisjärki sanoo, että 70 prosenttia korkeakoulutettuja kansalaisia on aika helvetisti liikaa. Jostain syystä parikymmentä vuotta sitten on päätetty, että 70 prosenttia on korkeakoulutettava. Siitä kärsitään nyt.

Eihän korkeakoulutuksen arvostus ole mitenkään keinotekoisesti laskettavissa. Siis arvostus ei nouse tekemällä "arvostusta nostavia" tai "arvostusta laskevia" tekoja. Suomi on perinteisesti ollut sellainen maa, jossa koulutusta on arvostettu. Siis koulutusta on arvostettu myös kouluttamattomien parissa. Se tekee Suomesta vertailussa Eurooppaan melkoisen poikkeuksen, kun suurin osa kansasta on arvostanut korkeaa koulutustasoa huolimatta siitä, että itse eivät ole korkeasti koulutettuja.

Arvostusta ei voi laskea keinotekoisesti, mutta tottakai arvostus laskee ihan itsestään, jos koulutus ei tuota sellaista pääomaa, jota nykymaailmassa tarvitaan. Jos koulutus on turhaa, se katoaa ihan itsestään, sitä ei siis tarvitse keinotekoisesti kontrolloida, koska jos ihmiset kouluttautuvat jollekin alalle ja huomaavat, että töitä ei ole niin he kouluttautuvat ihan itse uudestaan tai laskevat odotuksiaan ja tyytyvät toisenlaisiin töihin.

Koulutusta ei enää paljoa voi lyhentää, kun yliopistossa on lähtökohta jo nykyään, että 5:ssä vuodessa pitäisi päästä pihalle ja käytännössä ikiopiskelu on nyt estetty ja blokattu, vaikka en kyllä suoranaisesti ymmärrä, miksi, koska en ymmärrä, mitä haittaa siitä on, jos työttömät ovat kirjoilla vaikka yliopistossa ja sivistävät itseään eteenpäin muiden joukossa.

Yliopistoa ja koulutusta tosin ei kannata sekoittaa keskenään, koska yliopiston tehtävä ei ensisijaisesti ole kouluttaa ihmisiä vaan luoda uutta tutkimusta ja tutkimustietoa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Eli koulutus on sinun mielestäsi huono asia? Erikoinen päätelmä, kaikki tutkimukset ovat eri mieltä. Koulutuksen suuntaaminen on sitten eri asia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy