AKT teki sen taas!

• 264 513
  • 1 636

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@dana77 no olen ihan samaa mieltä tuosta, että pistetään sitten koko maassa lappu luukulle. Pian se siellä onkin tätä menoa.

Siitä en kyllä ole samaa mieltä, että kilpailutilanteessa ainoa vaihtoehto on pistää porukka kortistoon tai viedä kolmasosa palkasta. Tässä nyt itseä kismittää nimenomaan tämä ala, muutenkaan palkat eivät ole mitään merkittäviä, että voisi puhua heidän olevan ylipalkattuja tms.

Jos sama -30% palkasta kohdistuisi vaikka paperiliiton kavereihin, niin en olisi todellakaan sylkemässä täällä kakkaa. Siellä kuitenkin vasta-alkajakin saa jotain 16e/h plus kaikenmaailman "paperiliittiminen käsittely"-lisät.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siitä en kyllä ole samaa mieltä, että kilpailutilanteessa ainoa vaihtoehto on pistää porukka kortistoon tai viedä kolmasosa palkasta.
Eli mikä se sinun vaihtoehtosi on?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jostain olen joskus lukenut myös, että joltain EU-taholta on tullut Suomelle moitteita peruselintason / turvan riittämättömyydestä. Tätä tuskin kukaan sellainen ymmärtää, joka ei ikinä ole joutunut elämään sen varassa ja näin tulee helposti esiin tällaisia lainatun kaltaisia kommentteja.

Totta, mutta vain osittain. Olikohan se Euroopan neuvosto joka moitti Suomea siitä että sosiaalitukien määrä on liian pieni *suhteellisti* palkkoihin verrattuna. Eli ei puhuttu tukien absoluuttisesta määrästä vaan niiden suhteissa palkkatasoon. Ja kun näemme näitä uutisia siitä miten työttömän helsinkiläisen yksinhuoltajan kannattaa mennä duuniin vasta kun palkka on jotain 2800€/kk niin voidaan miettiä onko sosiaalituet aina liian pieniä.

Tuota noin, elätkö kovinkin vahvasti siinä uskossa, että matalapalkka-alojen kehityksen esteenä on ay-liike? Työnantajat varmasti maksaisivat enemmän, mutta kun ay-liike, ahhah.

Onko ay-liike ainoa ongelma? Ei varmasti. Onko ay-liike suuri ongelma? Aivan varmasti.

Suurin ongelma on työllistämisen osalta, Suomessa olisi paljon enemmän työllisiä jos työmarkkinat olisivat joustavammat, ts. palkanmuodostus voitaisiin vapaammin sopia työpaikoilla. Kyllä, tämä johtaisi siihen että olisi enemmän matalapalkkaisia työntekijöitä mutta minusta se on paljon parempi vaihtoehto kuin työttömyys.

Tällaisiakin on hyvä heitellä, mutta ko. kaltaiset tilanteet ovat ihan täyttä arkipäivää errrrittäin monen ihmisen kohdalla. Eiku miksi vitussa nämä ihmiset eivät haasta työnantajiaan oikeuteen vai. Joo, se onkin helppo homma ja sitähän työnantajat katsovatkin oikein hyvällä silmällä.

En kiellä tätä, ihan helppoa se ei ole. Ja julkisella sektorilla on se hyvä puoli työntekijän kannalta että julkinen paine on paljon kovempi eli "rankaisut" on paljon vaikeampia tehdä.

Postin keississä työntekijäpuolen osalta säälittää se, että johto on sählännyt toistuvasti ja tämä maksatetaan työntekijöillä.

Totta mutta toisaalta Postilta odotetaan muiden tukijalkojen rakentamista koska kotimaan jakeluvolyymit ovat se kuuluisa kissan häntä kaikkien paitsi pakettien osalta. Nämä investoinnit ulkomaille ovat osoittautuneet aika susiksi ja siitä on tullut isot tappiot. Mutta pakko olisi silti yrittää tehdä jotain.

Käsitykseni mukaan perusjakelu on nykymuodossaan kannattavaa liiketoimintaa, mutta lähes kaikki johdon visioimat uudet liiketoiminta-alueet ovat osoittautuneet lähinnä raharei-iksi. Saati sitten Posti-Itella-Posti idiotimismi.

On käsittääkseni toistaiseksi kannattavaa mutta 1) rankkojen säästöjen ansiosta ja 2) katteet sulaa jatkuvasti volyymin tippuessa. Eli jos mitään ei tehdä niin 5v päästä ei varmasti ole kannattavaa kun kirjepostin volyymi arvioidaan puolittuvan.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli mikä se sinun vaihtoehtosi on?

Miettiä mikä se kilpailijan valtti on, joka vie leivän omasta yhtiöstä ja koittaa toteuttaa samaa konseptia? Voisiko itse tarjota samaa palvelua ja organisoida henkilökuntaa näihin uusiin tehtäviin. Ei se nyt mun mielestä miltään hullulta idealta kuulosta.

Kaikesta päätellen sinun mielestäsi ainoa, paras ja se yksinkertaisin vaihtoehto on henkilöstön vähentäminen? Yksinkertaisin vaihtoehto se on. Siksi sitä luultavasti eniten käytetäänkin. Usein kun ihminen tuppaa menemään sieltä mistä aita on matalin.

Haluan uskoa, että niitä vaihtoehtoja on muitakin, kuin se ilmiselvin.

Tuamas

Jäsen
Totta mutta toisaalta Postilta odotetaan muiden tukijalkojen rakentamista koska kotimaan jakeluvolyymit ovat se kuuluisa kissan häntä kaikkien paitsi pakettien osalta. Nämä investoinnit ulkomaille ovat osoittautuneet aika susiksi ja siitä on tullut isot tappiot. Mutta pakko olisi silti yrittää tehdä jotain.

On käsittääkseni toistaiseksi kannattavaa mutta 1) rankkojen säästöjen ansiosta ja 2) katteet sulaa jatkuvasti volyymin tippuessa. Eli jos mitään ei tehdä niin 5v päästä ei varmasti ole kannattavaa kun kirjepostin volyymi arvioidaan puolittuvan.

Niin, "pakolla tehdä jotain" tai "pakolla kehittyä" perustellaan yleensä (ainakin jälkikäteen) ylimmän johdon strategialinjauksissa ne paskimmat vaihtoehdot. Ne joihin ei ihan kympillä edes organisaatiossa uskota, mutta kun on pakko kehittyä.

Miksi Posti/Itella edes lähti ulkomaille? Heillä ei ainakaan tuolloin (eikä taida olla vieläkään, vaikka automatisoidut jakelukeskukset pirun hienoja laitoksia ovatkin) ollut mitään sellaista nicheä, joka edellä olisi kannattanut lähteä maailmaa valloittamaan. Ei kansainvälistyminenkään voi olla mikään itseisarvo, jos ei sinne kansainvälisille markkinoille ole mitään annettavaa. Postikin omilla avainalueillaan kotimarkkinallaan otti ja ottaa toistuvasti kuokkaan kansainvälisiltä ketjuilta, subventoinnista huolimatta ja silti pitäisi kansainvälistyä.

Liiketoiminta/tuote/palvelu pitää ensin kehittää niin toimivaksi, että sitä kannattaa skaalata ylöspäin ja/tai viedä ulkomaille. Nyt Posti lähti kansainvälistymään "koska oli pakko tehdä jotain".

Siis toki kirjeposti ja perusjakelu ovat kuolevia aloja pitkällä tähtäimellä, mutta Postin johdon toiminta on sekä liiketaloudellisesti että henkilöstöpoliittisesti ollut useaan otteeseen kestämätöntä.

Omien työntekijöiden syyllistäminen siitä, että henkilöstö ei ole riittävän hyvin paikannut ylimmän johdon taktisia ja strategisia virheitä on melkoista ämmäilyä, alasta riippumatta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miettiä mikä se kilpailijan valtti on, joka vie leivän omasta yhtiöstä ja koittaa toteuttaa samaa konseptia? Voisiko itse tarjota samaa palvelua ja organisoida henkilökuntaa näihin uusiin tehtäviin. Ei se nyt mun mielestä miltään hullulta idealta kuulosta.
Tässä puhuttiin Postin jakelusta ja kilpailijaksi on tässä ketjussa mainittu mm. sähköinen viestintä, joka on edullisempia, nopeampi ja yleistyy vääjämättömästi sitä myötä kun perinteisin palveluihin jämähtäneet vanhukset kuolevat pois. Miten haluaisit sitä koittaa niin ettei väkeä tarvitsisi vähentää?
Ketjussa on myös mainittu, että lehtien jaossa toimitaan edullisemman TESin turvin. Siinä kilpailijan valtti on siis kustannustehokkaampi TES, jota tämän perusteella haluat matkia, mutta toisaalla et halua?

Kaikesta päätellen sinun mielestäsi ainoa, paras ja se yksinkertaisin vaihtoehto on henkilöstön vähentäminen? Yksinkertaisin vaihtoehto se on. Siksi sitä luultavasti eniten käytetäänkin. Usein kun ihminen tuppaa menemään sieltä mistä aita on matalin.
Se ei ole ainoa, mutta nämä keinot 99%:ssa tapauksissa moneen kertaan mietitty siinä vaiheessa kun näin radikaaleihin toimiin lähdetään. Näin muita keinoja kun voidaan ja yritetään kehittää firmoissa jatkuvasti eikä aloiteta vasta siinä vaiheessa kun ollaan umpikujassa. Jos niitä ei aikaisemmin keksitty, niin mikä on todennäköisyys että rahojen loppuminen on se sysäys, jolloin keinot löytyvät?

Sama asia voitaisiin muotoilla niinkin, että minun luotto siihen että suuryritysten johtajien kompetenssi miettiä uusia liiketoimintamalleja, innovaatioita tai lisäarvoa tuottavia palveluita on ylivertainen suhteessa IP-lehtien palstat täyttäviin elämämkoululaisiin, joiden kompetenssi tuntuu rajoittuvan siihen, että osaavat haukkua johtajia tymiksi osaamatta itse mitään konkreettista tilalle ehdottaa.
Haluan uskoa, että niitä vaihtoehtoja on muitakin, kuin se ilmiselvin.
I want to believe. Teoriassa niitä joskus voi olla, mutta jos niitä ei osata ehdottaa, niin sitten ajatus menee samaan sarjaan kuin se kuuluisa taikaseinä, josta rahaa saadaan rajattomasti.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
No sinä pidät sitten siitä kiinni, että muita vaihtoehtoja ei ole. Mustavalkoinen ja kyyninen maailmankuva on ihan oma valinta eikä se minua haittaa. Mulla on ehkä vain vähän inhimillisempi ajatusmaailma näissä asioissa, mutta ehkä siksi mä en olekaan yritysjohtaja. Enkä kyllä sellainen haluaisikaan olla, ei sen puoleen.

Mustavalkoinen ja kyyninen maailmankuva on ihan oma valinta eikä se minua haittaa. Mulla on ehkä vain vähän inhimillisempi ajatusmaailma näissä asioissa

Minun mielestäni inhimillisyyteen vetoaminen tällaisessa yhteydessä on melkoisen tekopyhää. Kyllä minäkin paskaduunarina haluan pitää kiinni omistustasunnostani ja ulkomaanreissuistani mutta jos ja kun tulen ne joskus menettämään, ei mulla todellakaan ole pokkaa siinä vaiheessa ruveta vetoamaan "inhimillisyyteen", kun sadat miljoonat ihmiset näkevät tälläkin hetkellä nälkää samaan aikaan kun minä törsään rahojani johonkin penkkiurheilumatkoihin ja ryyppäämiseen.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No sinä pidät sitten siitä kiinni, että muita vaihtoehtoja ei ole. Mustavalkoinen ja kyyninen maailmankuva on ihan oma valinta eikä se minua haittaa. Mulla on ehkä vain vähän inhimillisempi ajatusmaailma näissä asioissa, mutta ehkä siksi mä en olekaan yritysjohtaja. Enkä kyllä sellainen haluaisikaan olla, ei sen puoleen.
Minun mielestäni siinä ei ole mitään inhimillistä, että maalailee kauniilla pensselillä toiveita joita et pysty millään tavalla perustelemaan.

Yhtä järkevää olisi sanoa, että inhimillinen ratkaisu energiantuotannon ratkaisemiseksi olisi ikiliikkujan kehittäminen.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Daespoolle vastaan sen verran, ehkä tässä jo osaan vastasinkin, että pidän kiinni sen verran anonymiteetistäni palstalla, etten paljasta mikä on nykyinen ammattinit = minkä TES:n piiriin kuulun. PAM:n työehtosopimuksista voit tietty katsoa, sieltä löytyy näitä aloja joilla "ruokailu suoritetaan työn sen salliessa" joka tarkoittaa todellisuudessa, että jos on töitä, et syö.Tai sitten syöt ja tulee marmatusta kun hommat ei hoidu ajallaan. Sellanen 12-14h on muuten aika tiukka setti vetää ilman yhtään lämmintä ruokaa. Niitä kun vetää neljä putkeen, niin on vielä enemmän puhti pois. Tuohon mihin viittasin, että jotkut tekee tuhottomasti töitä ja silti on vaikea tulla toimeen, se on totta. Osa-aikaiset joilla ei ole mahdollisesti työsopimuksessa kuin 10h/vko pohjalla päivystävät kokoajan luurin vieressä. Heille mahdollisesti tarjotaan paljonkin lisätöitä joilla tulee toimeen, mutta silloin et voi suunnitella elämääsi edes seuraavaa aamua pidemmälle. Jos tulee soitto, niin sähän menet töihin tai sitten ei tarvitse jatkossa mennä, kuin tuolle 10h työrupeamalle ja sillä ei kovin autuaaksi tule. Tein itsekin, kuten moni tuttuni tätä pari vuotta putkeen ja se kyllä riitti. Olet periaatteessa kokoajan töissä, koska odotat sitä soittoa eikä kovin kauas voi mennä, jos kuitenkin joku töistä soittaa. Tuo on rankkaa työskentelyä, jolla ei välttämättä edes tule kunnolla toimeen ilman KELA:n paperisotaa tuon kaiken lisäksi.

Tässäpä erittäin hyvää pohdittavaa monelle tälläkin palstalla. Olen itsekin muutamassa eri keskustelussa meuhkannut tästä samasta asiasta, mutta fakta on ja pysyy sen suhteen, että ihmiset, jotka eivät tällaista työtä tee eivät tule ikinä sitä ymmärtämään.

Tässäkin keskustelussa pari nimemerkkiä taisivat olla tuossa samaisessa yhteiskuntakeskustelussa mukana vahvasti, jossa näitä hallituksen toimia perusteltiin, että kilpailukyvyn nimissä nimenomaan kannattaa käydä näiden heikkopalkaisten, vuorotyötä tekevien ihmisten lompakolla, että Suomi lähtee nousuun.

Juurikin tuo tuntuu käsittämättömältä, että ihminen on omassa työelämässään jo niin kaukana muualla, että ei kerta kaikkiaan pysty edes ymmärtämään, mitä tuo 10h viikossa soppari lisätöillä käytännössä tarkoittaa. Itse olen muutamia vuosia jo tähän ikään mennessä ehtinyt tuota työtä tehdä ja voin kertoa, että vaikka töitä on niin kivaa se ei todellakaan ole. Ei ole kovinkaan mukavaa, että joka päivä alkaa sillä, että venaat työtarjouksia ja kyttäät puhelinta ja niistäkin vähistä, jotka tarjolle tulevat ovat n. 10 eri ihmisen haussa jatkuvasti. Työtulosi perustuu pitkälti siihen, että sinulla ei ole vapaapäiviä. Joka päivä pitää olla valmis menemään töihin. Et voi suunnitella mitään elämääsi, kun pitää olla jatkuvasti valmiudessa mennä töihin.

Käytännössä monella palvelualalla vakkareita ei enää ole olemassakaan vaan kaikki työ teetetään määräaikaisilla. Palvelualoilla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että työehtosopimus on vitsi, jota työnantajan ei tarvitse noudattaa. Pelkästään lyhyelläkin otannalla vaikkapa kaupan alan töissä pystyy tekemään johtopäätöksen, että sinne ei kannata jäädä, vaikka kuinka pitäisi työstään. Ai miksei? No ihan ensimmäiseksi täyspäiväisyys on täysi unelma, joka ei koskaan täyty. Työnantaja palkkaa mieluummin kolme uutta määräaikaista ja pienituntista kuin tarjoaa täysipäiväistä työtä jo talon sisällä oleville ihmisille. On myös ihan selvää, miksi näin tehdään. Syy on se, että ihmisillä on taipumusta haluta elämäänsä tasapainoa ja pitkäaikaisuutta, jonka varaan voisi rakentaa tulevaisuutta (perustaa perhe, hankkia oma talo, elää riippumatonta, omaa elämää.) Työnantajalle sen sijaan on mielekästä synnyttää pienistä tunneista mahdollisimman suuri kilpailu, jolloin työntekijät kilpailevat pienestä toimeentulosta keskenään, jolloin oman kokemukseni mukaan jokaiselle vuorolle löytyy 100 %:sti tekijä varsin nopeasti ja koska työnantajalla on koko aika ns. "riittävästi porukkaa kärkkymässä muutamia tunteja" hänen on helppo valita sellainen tekijä, joka ei vaadi mitään lisää siitä.

Esim. PAMin TESsiin kuuluvat sellaiset kuin hälytysrahat yms. mutta tällainen järjestelmä kiertää loistavasti kaikki tällaiset. Työnantaja ei tarjoudu maksamaan tätä ja työntekijälle ei ole mahdollisuutta sitä perätä. Ja onko jollekin yllätys, että alat, joilla näitä systeemejä käytetään ovat aina sellaisia, jossa perustyö ei välttämättä jokaisen työntekijän mielessä ole sitä parasta mahdollista?

Valitettavasti työelämä ottaa jatkuvasti yhä enemmän tämän suunnan ja siihen ei todellakaan tarvitse olla "vihervassari" tai "SDP" että ymmärtää tämän. Kaupan alallakin hoetaan kyllästymiseen asti, kuinka heikossa kunnossa taloutemme on ja kuinka uudenlainen kilpailu uhkaa työpaikkoja kaupan alalla. Tästä olisi kiva tehdä objektiivista tutkimusta, kun katsoo vaikka S- ja K-ryhmää. Ensinnäkin kummallakaan ei ole koko historiansa aikana ollut mitään oikeaa kilpailua ja käytännössä he jakavat markkinamonopolin, jossa asiakkailla ei ole todellista vaihtoehtoa. Lidl pienellä markkinaosuudellaaan ei ole edes todellinen kilpailija. Samaan aikaan S-Ryhmä investoi jatkuvasti yhä laajempaan ketjuun ja kauppoja ja bonusputiikkeja on jokaisen kulman takana. Voittoja kertyy koko aika, tiedot ovat julkisia. Onko ässä tehnyt nollatulosta ja koska on tehnyt viimeksi? Ei varmaan koskaan. Jatkuvasti tulee voittoa, mutta voitot jakautuvat ties mihin tai ne investoidaan suoraan laajempaan ketjuun. Työntekijät roikutetaan heikoilla palkoilla ja ohuilla eduilla mukana ja perustellaan ulospäin, että näin on pakko olla ja palkkakehitykselle ei ole perusteita. Varsinkin, kun kaupan alalla ei ole tapahtunut mitään palkkakehitystä vuosikausiin vaan kaikki ovat olleet koko uransa palkkakuopassa. Huoh.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ylipäätään täytyy todeta että kyllä ovat jotkut liitot lakkoherkkää porukkaa. Odotetaan herkällä korvalla milloin päästään ketäkin tukemaan. Ei jatkoon.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kiintoisaa nähdä case Posti ja laillisen lakon murtaminen vuokratyöllä, noudattaako SOL lopulta oman kattojärjestönsä sääntöjä vai ei. Henkilöstöpalveluyritysten liitto sanoutui irti SOL:n ja Postin suunnittelemasta toiminnasta. Vuokratyövoiman käyttö laillisen työtaistelun aikana
Sitä että miten koko työtaistelussa käy en osaa ennakoida, mutta pieniä vetoja voin ottaa että SOLin omistajia ei jonkun kerhon mielipiteet hirveästi kiinnosta. En millään usko, että tuo näkemys SOLin johdolle täytenä yllätyksenä tässä vaiheessa tuli. Ei kai siellä milläään amatööripohjalta monien miljoonien businesstä pyöritetä.

Mielestäni pitäisi ehdottomasti käyttää vuokratyövoimaa. Ja sitä suuremmalla syyllä, jos AKT lakkoon liittyy. Hoitaisi vielä vuokratyövoiman niihinkin hommiin. Oli laillista tai, noita laittomia lakkoja on kuitenkin AKT:lta sen verran usein nähty.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielestäni pitäisi ehdottomasti käyttää vuokratyövoimaa. Ja sitä suuremmalla syyllä, jos AKT lakkoon liittyy. Hoitaisi vielä vuokratyövoiman niihinkin hommiin. Oli laillista tai, noita laittomia lakkoja on kuitenkin AKT:lta sen verran usein nähty.
Siinä on kieltämättä mielenkiintoinen dilemma, että miten AKT:n omat hommat. Heillä on itsellään työehtosopimus voimassa, joten teknisesti ottaen siellä ei vuokratyövoiman käytössä pitäisi periaattessa olla mitään moitittava.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitä että miten koko työtaistelussa käy en osaa ennakoida, mutta pieniä vetoja voin ottaa että SOLin omistajia ei jonkun kerhon mielipiteet hirveästi kiinnosta. En millään usko, että tuo näkemys SOLin johdolle täytenä yllätyksenä tässä vaiheessa tuli. Ei kai siellä milläään amatööripohjalta monien miljoonien businesstä pyöritetä.

Mikäli tämä "joku kerho" oli tässä siis Henkilöstöpalveluyritysten liitto, se on ihan yhtä "kerho" kuin esimerkiksi Teknologiateollisuus. Vetoa ei ole tapanani lyödä, mutta noin muuten sen mielipide kiinnostanee sikäli, että henkilöstöpalvelualalla on yleissitova TES ja sen soveltaminen vaikeutuu, mikäli yritys ei ole järjestäytynyt. Käytännössä ei voi mm. poiketa TES-tasoa heikommaksi, mikäli SOL esim. potkittaisiin työnantajaliitosta. Siksi tuolla HPL:n kannalla on paljonkin merkitystä asiaan muutoinkin kuin alan yleisen toiminnan suhteen ja mm. kilpailijoiden asennoitumiseen.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siinä on kieltämättä mielenkiintoinen dilemma, että miten AKT:n omat hommat. Heillä on itsellään työehtosopimus voimassa, joten teknisesti ottaen siellä ei vuokratyövoiman käytössä pitäisi periaattessa olla mitään moitittava.

Tätäkään asiaa ei voi suoraviivaisesti todeta näin käymättä läpi alan TES:n määräyksiä. Vuokratyövoiman käyttöä on voitu rajoittaa (nyt en tiedä, mistä AKT:n sopimuksesta on tässä tapauksessa kyse, mutta käsittääkseni osassa sitä on nimenomaan rajoitettu).

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jostakin kumman syystä tuli mieleen, että sairaalat ja muut vastaavat organisaatiot pitäisi saada mukaan tähän lakkoiluun. Onhan se nyt kuitenkin perustuslain vastaista, että vain osalla porukkaa olisi oikeus lakkkoilla, vaikka perustuslakia myötäillen kaikilla tällainen oikeus pitäisi olla.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minun mielestäni siinä ei ole mitään inhimillistä, että maalailee kauniilla pensselillä toiveita joita et pysty millään tavalla perustelemaan.

Yhtä järkevää olisi sanoa, että inhimillinen ratkaisu energiantuotannon ratkaisemiseksi olisi ikiliikkujan kehittäminen.

Kuten sanoin, jatka sinä kyynisellä linjallasi. @peterra siinä vähän syväluotaavammin selvittikin mikä on postin ja useiden palvelualojen työntekijän arki. Olen myös itse tuota samaa tosiaan elänyt. Tuosta on vielä ihan ok ottaa pois?

Huomaa kyllä välittömästi, ketkä ovat palstalla niitä joiden ei ole ikinä, tai ainakaan pari kuukautta, pidempään olla pätkätöissä ja pienillä tuloilla. Juuri tuollainen on vääristynyt kuva, että kävelet vaan sisään ni saat töitä. Ja se on omaa tyhmyyttä jollei saa vakiduunia ja 2-3 tonni nettotuloja. Tai kaikki on nyt vain osa-aikaistettava, lomautettava, potkittava mäkeen, koska suuri yt-kirja sanoo näin.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Daespoolle vastaan sen verran, ehkä tässä jo osaan vastasinkin, että pidän kiinni sen verran anonymiteetistäni palstalla, etten paljasta mikä on nykyinen ammattinit = minkä TES:n piiriin kuulun. PAM:n työehtosopimuksista voit tietty katsoa, sieltä löytyy näitä aloja joilla "ruokailu suoritetaan työn sen salliessa" joka tarkoittaa todellisuudessa, että jos on töitä, et syö.Tai sitten syöt ja tulee marmatusta kun hommat ei hoidu ajallaan. Sellanen 12-14h on muuten aika tiukka setti vetää ilman yhtään lämmintä ruokaa.

Ymmärrän anonymiteetin suojan eikä tarkoitus ole udella sen enempää.

Minun on vain hyvin vaikea kuvitella yhtään TESsiä jossa ruokailua ei ole jotenkin määritelty tarkemmin, ainoastaan pelastustoiminta voisi olla sellainen (poliisi/ensiapu/palolaitos).

Jos ei kuvatun kaltaista osa-aikaisuutta ole kokenut, niin ei varmasti voi ymmärtääkään kuinka rankkaa tuo on henkisesti. Näiden ihmisten elämä pyörii vain ja ainoastaa työn ympärillä 24/7.

Mutta miksi ei vaihda muualle tai kouluttaudu eri alalle? Markkinatalous on pirullisen nerokas tässä suhteessa, jos ehdot eivät miellytä niin jengi vaihtaa muualle ja sen jälkeen on pakko korottaa palkkoja kysyntä-tarjonta teorian mukaisesti.

Niin, "pakolla tehdä jotain" tai "pakolla kehittyä" perustellaan yleensä (ainakin jälkikäteen) ylimmän johdon strategialinjauksissa ne paskimmat vaihtoehdot. Ne joihin ei ihan kympillä edes organisaatiossa uskota, mutta kun on pakko kehittyä.

Nii-i. Jos vanha bisnes sulaa alta niin eikö ole "pakko" tehdä jotain?

Miksi Posti/Itella edes lähti ulkomaille? Heillä ei ainakaan tuolloin (eikä taida olla vieläkään, vaikka automatisoidut jakelukeskukset pirun hienoja laitoksia ovatkin) ollut mitään sellaista nicheä, joka edellä olisi kannattanut lähteä maailmaa valloittamaan. Ei kansainvälistyminenkään voi olla mikään itseisarvo, jos ei sinne kansainvälisille markkinoille ole mitään annettavaa. Postikin omilla avainalueillaan kotimarkkinallaan otti ja ottaa toistuvasti kuokkaan kansainvälisiltä ketjuilta, subventoinnista huolimatta ja silti pitäisi kansainvälistyä.

Tässäpä kunnon dilemma. Kotimarkkoinoilla otetaan toistuvasti kuokkaan, volyymit sulaa mutta kansainvälistyminenkään ei saa olla vaihtoehto.

Mitä sinä Tuamas tekisit? Jälkiviisastelu on aina helppoa mutta vanhan viisauden mukaan kritisoida ei pidä jollei pysty esittämään mitään järkeviä vaihtoehtoja.

Liiketoiminta/tuote/palvelu pitää ensin kehittää niin toimivaksi, että sitä kannattaa skaalata ylöspäin ja/tai viedä ulkomaille. Nyt Posti lähti kansainvälistymään "koska oli pakko tehdä jotain".

Siis toki kirjeposti ja perusjakelu ovat kuolevia aloja pitkällä tähtäimellä, mutta Postin johdon toiminta on sekä liiketaloudellisesti että henkilöstöpoliittisesti ollut useaan otteeseen kestämätöntä.

Omien työntekijöiden syyllistäminen siitä, että henkilöstö ei ole riittävän hyvin paikannut ylimmän johdon taktisia ja strategisia virheitä on melkoista ämmäilyä, alasta riippumatta.

Mistäköhän syyllistämisestä nyt mahdat puhua? Mitä henkilöstö ei ole paikannut riittävän hyvin?

Kiintoisaa nähdä case Posti ja laillisen lakon murtaminen vuokratyöllä, noudattaako SOL lopulta oman kattojärjestönsä sääntöjä vai ei. Henkilöstöpalveluyritysten liitto sanoutui irti SOL:n ja Postin suunnittelemasta toiminnasta. Vuokratyövoiman käyttö laillisen työtaistelun aikana

Onko lakko laillinen koska siitä ei annettu lakkovaroitusta?

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minun on vain hyvin vaikea kuvitella yhtään TESsiä jossa ruokailua ei ole jotenkin määritelty tarkemmin, ainoastaan pelastustoiminta voisi olla sellainen (poliisi/ensiapu/palolaitos).

Onko lakko laillinen koska siitä ei annettu lakkovaroitusta?

Ensimmäiseen: vuorotyöpuolella tuollaisia tessejä on itse asiassa ainakin ollut varsin paljon, joissa ruokailu on määrittelemättä työn ohessa. Ainakin aiemmin mm. Metallin tes oli tuollainen.

Ja tähän toiseen, joka koski PAUta: se työtaistelu johon PAU viittaa on käsittääkseni ilmoitettu ihan normaalin 14 päivää ennen. Sinänsä mikä tahansa työtaistelu on laillinen ennen työkkärin tuomiota, mutta tämä SOLiakin koskenut juttu alkaa vasta ensi viikolla jos alkaa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ensimmäiseen: vuorotyöpuolella tuollaisia tessejä on itse asiassa ainakin ollut varsin paljon, joissa ruokailu on määrittelemättä työn ohessa. Ainakin aiemmin mm. Metallin tes oli tuollainen.

Voisin melkein vannoa että Metallinkin tesseissä on jo pidemmän aikaa määritelty tauot minuuttitasolla.

Ellet sitten tarkoittanut että lounastaukoja ei ole erikseen nimetty vaan puhutaan yleisesti tauoista?

Ja tähän toiseen, joka koski PAUta: se työtaistelu johon PAU viittaa on käsittääkseni ilmoitettu ihan normaalin 14 päivää ennen.

Löytyykö linkkiä? Posti/Palta tuntuu olevan kovasti eri mieltä.

PAU väittää että heidän perustuslaillista lakko-oikeutta murretaan sillä että käytetään ulkopuolista työvoimaa, onko sinulla näkemystä tämän väitteen perusteisiin?

Sinänsä mikä tahansa työtaistelu on laillinen ennen työkkärin tuomiota, mutta tämä SOLiakin koskenut juttu alkaa vasta ensi viikolla jos alkaa.

Meneeköhän se nyt ihan näin? Laillisuus todetaan työoikeusistuimessa mutta onko kaikki ennen työkkärin päätöstä tapahtuneet työtaistelut lähtökohtaisesti laillisia?

Tuamas

Jäsen
Tässäpä kunnon dilemma. Kotimarkkoinoilla otetaan toistuvasti kuokkaan, volyymit sulaa mutta kansainvälistyminenkään ei saa olla vaihtoehto.

Mitä sinä Tuamas tekisit? Jälkiviisastelu on aina helppoa mutta vanhan viisauden mukaan kritisoida ei pidä jollei pysty esittämään mitään järkeviä vaihtoehtoja.

Tuossa tilanteessa nähdäkseni ainoa mahdollinen toimintamalli on liiketoimintakonseptien jalostus, uusien luonti sekä niiden testaus kotimarkkinalla.

Jos ja kun sieltä löytyy jotain jolla on saavutettavissa kilpailuetua, voidaan tämä liiketoiminta edellä kansainvälistyä.

Nyt tilanne on sama kuin jos kuvitteellinen Kazakstanilainen valtio-omisteinen kolmosliigajoukkue lähtisi pelailemaan KHL:ää, koska Kazakstanin kolmosliiga on supistumassa.

Kansainvälistyminen ja kasvu ovat omistaja-arvoltaan negatiivisia määreitä, jos kasvatettava liiketoiminta ei pärjää edes verrattain helpoilla kotimarkkinoilla.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voisin melkein vannoa että Metallinkin tesseissä on jo pidemmän aikaa määritelty tauot minuuttitasolla.

Ellet sitten tarkoittanut että lounastaukoja ei ole erikseen nimetty vaan puhutaan yleisesti tauoista?

Löytyykö linkkiä? Posti/Palta tuntuu olevan kovasti eri mieltä.

PAU väittää että heidän perustuslaillista lakko-oikeutta murretaan sillä että käytetään ulkopuolista työvoimaa, onko sinulla näkemystä tämän väitteen perusteisiin?

Meneeköhän se nyt ihan näin? Laillisuus todetaan työoikeusistuimessa mutta onko kaikki ennen työkkärin päätöstä tapahtuneet työtaistelut lähtökohtaisesti laillisia?

Metallin sopimuksesta suoraan seuraavaa:

"Kolmivuorotyössä varataan tilaisuus ateriointiin työn lomassa tähän tarkoitukseen varatussa paikassa.
Työntekijä voi työpaikalla nauttia työn tekemisen kannalta sopivimpana aikana kahvia tai virvokkeita."

Eli juuri näin kuin edellä todetaan, vuorotyössä ei ole määritelty aikaa. Toki on niin, että samalla sitä "pakkolounastaukoa" ei ole, jolloin koko työpaikallaolon aika on lyhyempi.

Ja mitä tuohon PAU-asiaan tulee, ei Palta väitä näitä tulevia lakkoja laittomiksi. Palta on ihan itse tiedottanutkin asiasta: PAU ilmoittanut työtaistelutoimista - Tiedotteet - palta.fi

Ulkopuolisen työvoiman käyttäminen ei liene mitenkään lakko-oikeuden vastaista vaan ihan puhdas liiton väite. Voi olla ILO-sopimusten kannalta ongelma ja kuten HPL totesi, ei ole sen alan periaatteiden mukaista, mutta tuskinpa siinä perustuslaki vastaan tulee.

Sen sijaan ulosmarsseja (paikallisia, aiemmin toteutettuja) ovat pitäneet laittomina. Työmarkkinoilla yleisen oikeusperiaatteen mukaisesti se "laittomuus", eli työehtosopimuksen/työriitalainsäädännön vastaiset työtaistelutoimet ovat tuollaisia silloin, kun työtuomioistuin on asian päättänyt. Ilman tätä ovat lähtökohtaisesti "laillisia", eli jää aina toisen osapuolen tehtäväksi haastaa tilanne.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy