Asiasta kolmanteen. Onko muuten kenelläkään tietoa, mistä saisi ostettua hyviä alkometreja? En tarkoita nyt mitään Anttilan tai vastaavan myymää tuotetta, joka maksaa 15 Eur. Ja minkähän hintaisia ne mahtaa olla?
Itse ostin juurikin Anttilasta mittarin, maksoi n. 80 Eur. Hyvin toimii, ja näyttää promilletkin vain 1.2 asti, joten ei tule hinkua vetää siihen koskaan uusia pohjia. On kätevä varsinkin aamuisin. Viitsii oottaa sen pari tuntia, että lukemat saadaan nollille, eikä lähde jo "muka" selvänä ajelemaan. Joskus olen tuohon puhaltanut tuon yli 1.2 kahden aikaan päivälläkin, vaikka yön juhlinta on loppunut pilkkuun. Tosin tuolloin sitä viinaa onkin veetty kaksin käsin. Normitilanteissa n. 14 jälkeen uskaltaa kyllä lähteä ajamaan, mutta mitä tuota mittaria olen seurannut, niin tuo monen pitämä raja lähteä ajamaan 12 jälkeen tuottaisi monelle lukemat mittariin, jos ratsiaan ajaisi. Tämä siis siinä tapauksessa, jos viinaa otetaan normaali suomalaistapaan pilkkuun asti.
Sitten vastaus kysymykseen. Olen ajanut. Nuorempana joitakin kertoja. Kiinni en ole koskaan jäänyt. Nyt kun ikää on karttunut, niin järkeä on tullut jo sen verran, ettei auton rattiin tule enää ikinä kännissä lähdettyä.
On muuten hassua, miksi ratsiat järjestetään aina joko aamulla, tai sitten 21.00 aikaan, jolloin kaupoissa on kaljanmyyntiaika loppumassa. (Olen joku 10 kertaa joutunut ratsiassa puhaltamaan, enkä kertaakaan yöllä). Tietysti poliiseilla on muutakin tekemistä yöllä n. 3-4 aikaan, mutta silloinhan ne rattikset ovat juurikin liikenteessä. Baarista kotiin autolla, kun ei viitsi taksilla ajaa. Itsellä on töissä 2 työkaveria, jotka ajavat autolla aina baarista kotiin. Toinenkin heistä ajaa n. 50/krt vuodessa kännissä autolla. (Joka viikonloppu baarissa, ja usein molemmat illat) Tätä on jatkunut muutaman vuoden ajan. Tosin totesi sama ihminen, ettei ole mopoiän jälkeen yhtään semmoista vuotta, ettei olisi ajanut kännissä. (n. 8 vuotta.) Usein käydään vielä syömässä grillillä ennen kotiinmenoa. Silti koskaan ei jäädä kiinni. Tai ehkä sitten joskus, kun ajetaan jonkun päälle. Poliisille ilmottaisin varmasti, jos tietäisin, milloin kaveri humalassa ajaa, mutta kun itse ei tule pyörittyä samoissa porukoissa tai edes aina samoissa kaupungeissa, niin ei oikein pysty ilmoittamaan. Jos itse näkisin humalassa ajettavan, ei tulisi ajatuksiinkaan, etteikö soittaisi poliisia paikalle, jos ei muuten pystysi ajamista estämään (esim. ottamalla avaimet pois)
Harva jää koskaan kiinni. Näkeehän tämän suoraan tuosta kyselystäkin. 37,5% autoilijoista (Siis enemmän kuin joka kolmas) sanoo ajaneensa humalassa. Näistä vain 14% on jäänyt kiinni. Noista "selväpäisistä" kun poistetaan ne, kenellä ei ole edes ajokorttia, niin lukemat sen kun kasvaa.
Haluaisin vielä lisätä kysymyksen. Onko tuo siis omalla kohdallani sattumaa, vai oletko itse joutunut puhaltamaan ratsiassa yöaikaan? Vai ovatko puhalluksesi sattuneet juuri aika välille la-su aamu 08.00-10.00 ja pe-la ilta 20.30-21.30?