Ajatko kännissä?

  • 29 381
  • 144

Oletko ajanut kännissä?

  • Olen ajanut kännissä ja kärähtänyt

    Ääniä: 36 4,9%
  • Olen ajanut, mutten kärähtänyt

    Ääniä: 231 31,3%
  • En ole ajanut kännissä

    Ääniä: 445 60,2%
  • En muista ajaneeni kännissä.

    Ääniä: 27 3,7%

  • Äänestäjiä
    739

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus juuri kortin saatuani olin pubissa nauttinut muutaman oluen, ja päätin vielä lähteä auton rattiin. 0,54 promillea poliisin alkometriin, ja sellainen opetus, etten toiste kokeile. Ei niinkään sakkojen takia, vaan sen äärettömän häpeäntunteen, joka tuosta syntyi. Rattijuopot kun ovat aina olleet sellainen ihmisryhmä jota halveksin syvästi - ja halveksin vieläkin.

Edit: Tuo polkupyörällä jurrissa ajeleminen on toki mukavaa, mutta kokeilkaa joskus rullaluistimia... "Muutama" mustelma oli kotiinviemisinä kun tuota joskus viisaana miehenä kokeilin.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kännissä ei ikinä. Mutta seuraavan päivän laskuhumaloista ei voi täyttä varmuutta antaa silloin nuoruuden päivinä 80-luvun lopulla. Epäilys nousee ainakin juhannuksesta -89, jolloin edellisenä iltana olin vetänyt Bacardia ja kaljaa oikein kunnolla ja seuraavana aamupäivänä rattiin fiiliksellä "ei mulla mitään promilleja ole". Nyt kun miettii, niin todnäk oli kyllä.
 

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
Jep... Ajoin viime vkl kännissä mopoa pariinkiin otteeseen, mutten kärähtänyt. Tosin ilman rangaistusta en jäänyt, koska menin kaatumaankin..
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Asiasta kolmanteen. Onko muuten kenelläkään tietoa, mistä saisi ostettua hyviä alkometreja? En tarkoita nyt mitään Anttilan tai vastaavan myymää tuotetta, joka maksaa 15 Eur. Ja minkähän hintaisia ne mahtaa olla?
Tällainen olisi ihan harkinnan arvoinen laite. Tai hankinnan, niin itse ainakin näkisin. Ilmeisesti tuo on Ameriikassa oikein viranomaiskäytössä, joten ei luulisi ihan lelu olevan. Lisäksi näyttää promilletkin neljään saakka, joten se kestää jopa kevyen Mesku-illan jos ei nyt ihan kymmentä sekameteliä ota.

edit: [url="http://alkometri.net/]lisää vahtoehtoja[/url]
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytynee myöntää että muutamia kertoja tuli laiskuus ja rahapula tekosyinä tehtyä niin että menin autolla kaupunkiin johonkin kupittelemaan (mennessä selvinpäin) ja sitten illan pimeinä tunteina siirsin laitteen ja itseni kotiin. Tämä tapahtui talviaikoina kun ei viitsinyt fillarilla sotkea ja taksi tuntui kalliilta. Typerää, mutta en jäänyt kiinni, sitten opiskeluaikojen jälkeen (>6v) en ole moista touhua harrastanut. Tämän jälkeen on muutaman kerran pitkän illan huomenena ajokunto hieman arvelluttanut..., tuskinpa kuitenkaan yli 0,5 promillea ollut on.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Jep... Ajoin viime vkl kännissä mopoa pariinkiin otteeseen, mutten kärähtänyt. Tosin ilman rangaistusta en jäänyt, koska menin kaatumaankin..

Toivottavasti on morkkis.

Joskus teininä tuli mopoiltua vaikutuksen alaisena ja typeryyksissään kerran autoiltua parin kilsan matka. Jälkimmäisestäkin on aikaa kymmenisen vuotta. Nykyään en missään nimessä!

Lisäksi on joskus aamupäivisin tullut oltua hieman kyseenalaisessa kunnossa... Ikinä en muuten ole vielä joutunut/päässyt puhaltamaan, vaikka kortti on yli kymmenen vuotta ollut plakkarissa.
 

nastamuumio

Jäsen
Suosikkijoukkue
TIIKERIT (kovin junnuseura ikinä!)
Tekis mieli tunnustaa yksi tosi nolo juttu, mutta sitten kyllä joku tunnistaa ja se ei ole kivaa. Olen ajanut 16-19-vuotiaana tyhmänä kloppina sekä kevarilla, että autolla, mutta se loppui siihen kun kävi vahinko. Onneksi kävi ja onneksi ei kenellekään muulle käynyt mitään kuin autolle ja vähän mulle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla on käynyt vahinko, tosin vain itselle, mutta kuitenkin. Nyt on tapahtumista sen verran jo aikaa, että ikä on ilmeisesti tuonut sitä hyvää järkeä edes sen verran, että enää ei käy edes mielessä, vaan taksi saa hoitaa kuljetuspuolen, jos kukaan ei ole ajokuntoinen.

edit. Ja kuten sananlasku sanoo, että ei kaksi ilman kolmatta tai kolmas kerta toden sanoo. Tästä jälkimmäisestä olen miettinyt niin, että henki lähtee, jos vielä leikkii suurta sankaria, joten on parempi olla kokeilematta.
 

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juomista seuraavana päivänä on tullut ajeltua, joskus jo alkuiltapäivästä. Periaatteeni on se, että lasken varman päälle, milloin voi ajaa. Hätätilanteissa olen kuitenkin joutunut hyppäämään ratin taakse laskuihini nähden liian aikaisin. Perseestähän tuo on kun on hieman hutera olo ja väsyttää ja koko ajan pelko persuksissa ratsioista.

Tällaisen jutun kuulin käyneen tutun tutulleni (luultavasti urbaani legenda):

Alle kouluikäinen poika oli isänsä luona hoidossa viikonloppuna. Isä oli saunan yhteydessä ottanut pari kaljaa ja katsellut yhdessä pojan kanssa tv:tä ja samalla hoitanut kipeää kurkkuaan konjakilla.

No, isukki oli lähtenyt käymään vessassa ja konjakkilasi oli jäänyt pöydälle. Poika oli luullut lasissa olevan omenamehua ja oli vetänyt juoman huiviinsa. Kun isä tuli vessasta, poika valitteli mehun pahaa makua ja siinä vaiheessa vanhemmalle selvisi mikä on homman nimi.

Eipä siinä muuta kun vaatteet päälle ja autoon. Isä lähti käyttämään poikaansa terveyskeskuksessa. Matkalle oli kuitenkin ratsia ja tähti-isukki siinä tietysti puhalsi yli sallitun rajan. Neuvokas mies kun oli, heitti poliisille: "Sun mittari varmaan valehtelee, kokeileppas ottaa lukemat pojulta". Kyttä vähän aikaa pohdittuaan antoi pojan puhaltaa. Viisari värähti enemmän kuin isällä. Eipä poliisit siinä sitten muuta kuin toivottelivat turvallista matkaa.

Kaikenlaista.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siirsin autoa 50m syrjäisellä hiekkatiellä. Pakitin auton nätisti pihaan. Sitten pääs autosta ulos, jonka jälkeen tulikin poliisi. Sakkoa 1700€ ja puol vuotta kortti kuivumassa. Tekisin uudelleen jos joutusin samaan tilanteeseen. Miksikö?

Kaveri oli päättänyt ottaa isänsä auton. Oli lähössä ajelee, mutta pääsikin max 50m tietä eteenpäin kunnes auto oli penkassa. Noh, mä tulin sattumalta paikalla(vaikka kello olikin kolme yöllä). Olisiki pitänyt olla auttamatta kaveriaan, joka olisi aiheuttanut kiinnijäämisen, kun autokin oli puolittain tiellä? Ei koskaan, sillä kaveria ei jätetä. Olisiko pitänyt soittaa poliisi paikalla. Ei, sillä kaveria ei vaan jätetä. Kiinni ei saanut ketään siirtoon sopivaa henkilöä. Noh minä siinä yritin pakittaa kaverin työntäessä. Eihän se mihinkään siitä liikunut. Laitoin sen ratin taakse pakittamaan ja itse työnsi, jonka jälkeen auto lähti siitä. Repäisin kaverin pois ratin takaa, ja menin itse siirtämään sen pois. Miksikö? En halunnut ottaa riskiä, että se lähtee jatkamaan ajeluitansa. Ei sen takia, että se voisi jäädä kiinni siitä, vaan sen takia että kohdalle voisi vielä sattua viaton uhri.

Saman siis tekisin uudelleen vaikka tietäisin jääväni kiinni. Sillä kaveria ei todellakaan jätetä. Enkä myöskään haluaisi ottaa riskiä, että joku jää auton alle sen takia etten tehnyt asialle itään. Itsellä oli siis auto ja kaikki muukin täydessä kontrollissa, josta todisteena vaikka se pihaan pakitus, jossa on vain puoli metriä auton lisäksi tilaa. Puhalsin muuten 0,01:n tarkuudella törkeän rajalle.

Koskaan en lähtisi huviajelulle, enkä koskaan lähtisi oman edun takia ajelemaan humalassa. Itse asiassa vihaan rattijuoppoja. Vihaan sitä, että aiheutetaan vaaraa sivullisille henkilöille.

Häpeän kyllä tekoani, mutta sitä en keltään kyllä ala salailemaan.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
En ole lakimies, mutta tiedän tapauksen jossa henkilö tuomittiin rattijuopumuksesta istuessaan kännissä kuljettajan paikalla. Auto oli parkissa käynnissä omakotitalon pihalla. Eli taitaa olla känniajelu kielletty ihan kotipihaa myöden. korjatkaa toki jos olen väärässä.

tietääkseni virta-avaimesta vääntäminen siten, että starttaus tapahtuu onnistuneesti aiheuttaa starttaajalle mahdollisestikin sakot, mikäli alkomahoolia verestä löytyy yli sallitun määrän.

Sittenhän on näitä apu-ohjaajia, jotka hetken mielijohteesta tarraavat rattiin "tonne!", vaikka eivät edes kuskin paikalla istu.

Itseltäni tosiaan löytyy ystäväpiiristä se tapaus, josta ei sitten hyvää seurannut parin kolmen kilometrin kotimatka pysähtyi muutaman sadan metrin päähän koti-ovelta. Ei kaveri kuollut, mutta eipä kovin hyvässä kunnossakaan ole.

Omalta osaltani paras ratkaisu on ollut muutto keskustaan, asuin sitten missä kaupungissa tahansa. Eipä tarvitse lähteä autolla mitään hakemaan. Toinen käypä ratkaisu oli auton antaminen pois. Mitäs sillä enää tekee, näillä bensan hinnoilla...


Mielenkiintoni herättää tämä tässäkin ketjussa useasti mainittu kotipihalla auton siirtäminen. Miksi autoa pitää siirtää pari metriä? Onko kenties kirvat paskomassa maalipinnalle juurikin siinä kohtaa, vaiko aamuinen aurinko jää jotenkin piiloon?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
tietääkseni virta-avaimesta vääntäminen siten, että starttaus tapahtuu onnistuneesti aiheuttaa starttaajalle mahdollisestikin sakot, mikäli alkomahoolia verestä löytyy yli sallitun määrän.

Käsittääkseni mitään ajoon valmistavia toimenpiteitä ei saa tehdä.

Kerran hurjassa nuoruudessani odottelin kaverini kanssa taksia Meskun pihalla, ja jonossa oli kymmenkunta ihmistä ennen meitä. Koska oli syksy ja syyssateet, menimme istuskelemaan omistamaani ferrarinpunaiseen vm. 1984 Skodaan, jolla siis olimme kyseiseen anniskeluravintolaan saapuneet. Itse istuin kuljettajan penkillä ja kaveri apukuskin.

Jälkeenpäin tuli mietittyä, että olisikohan tuosta saanut rapsuja, jos poliisit olisivat tulleet paikanpäälle ihmettelemään tilannetta. Avaimet olivat kaverin taskussa, ja minkäänlaista aikomustakaan ei ollut ajamaan lähteä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Rattijuopumus kielletään rikoslaissa, ei tieliikennelaissa. Tieliikennelaki on voimassa vain siinä määritetyillä alueilla, mutta rikoslaki on voimassa omakotitalon pihallakin.

Tuosta urbaanista legendasta tuli mieleeni toinen:

Äijäporukka oli kalastusretkellä, ja illalla otettiin kuppia. Puita pilkkomaan lähtenyt tyyppi onnistui huitaisemaan kirveellä itseään koipeen. Porukan vähiten humalassa ollut hyppäsi rattiin ja vei kaverinsa ensiapuun. Takaisintulomatkalla poliisi pysäytti ja käry kävi. Selityksiin poliisi totesi: "Menomatkalla olit laillisella asialla, mutta nyt olet rattijuoppo."
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Äijäporukka oli kalastusretkellä, ja illalla otettiin kuppia. Puita pilkkomaan lähtenyt tyyppi onnistui huitaisemaan kirveellä itseään koipeen. Porukan vähiten humalassa ollut hyppäsi rattiin ja vei kaverinsa ensiapuun. Takaisintulomatkalla poliisi pysäytti ja käry kävi. Selityksiin poliisi totesi: "Menomatkalla olit laillisella asialla, mutta nyt olet rattijuoppo."

Noinhan se taisi mennä silloin, kun kännyköitä ei ollut. Nykyään käsittääkseni ei saa edes tuollaisessa tapauksessa lähteä ajelemaan, vaan pitää odottaa ambulanssia. Tosin jos jonkun henki on kyseessä, niin varmaan itse kuitenkin ajamaan ambulanssia vastaan, jos en nyt aivan tennarit sekaisin olisi.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Autossa istumisesta

Kerran tupareissa luokkatoveri teki perinteiset katoamistemput. Siinä sitten pienen ajan päästä aloimme etsimään ja uupunut sankari löytyikin heti parkkikselta ratin takaa torkkumasta. Avain ei käsittääkseni ollut virtalukossa eikä kaveri ollut minnekään lähdössä mutta tuosta poikineen keskustelun mukaan käsitin että se ei merkkaa poliisin mielestä hitunvinkulaa. Sanomista olisi tullut. Joku valpas naapuri oli – ihan oikein – soittanutkin virkavallan edustajille mutta ehdimme raahata känniääliön alta pois sisätiloihin koisimaan.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En missään tilanteessa ajaisi. Halveksin rattijuoppoutta syvästi.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaveri oli päättänyt ottaa isänsä auton. Oli lähössä ajelee, mutta pääsikin max 50m tietä eteenpäin kunnes auto oli penkassa. Noh, mä tulin sattumalta paikalla(vaikka kello olikin kolme yöllä). Olisiki pitänyt olla auttamatta kaveriaan, joka olisi aiheuttanut kiinnijäämisen, kun autokin oli puolittain tiellä? Ei koskaan, sillä kaveria ei jätetä. Olisiko pitänyt soittaa poliisi paikalla. Ei, sillä kaveria ei vaan jätetä.

Taas kerran, kun tänään kuulin uutisista rattijuopon surmanneen poliisin, minulle tuli mieleen, että juuri tällainen asenne on se, jonka vuoksi rattijuopot kylvävät Suomen teillä niin paljon kuolemaa. Miksi me vain katsomme vierestä, ku joku lähtee ajamaan kännissä? Me olemme vastuuttomia. Tai siis minä en ole, sillä olen kerran estänyt voimakeinoin yhden hyvän ystäväni lähdön kännissä ajamaan ja soittaisin poliisin, ellen muuten pystyisi estämään. Minä vihaan rattijuoppoja ja taas tämän päiväisen uutisen jälkeen entistä enemmän. Yhtä paljon vihaan niitä kavereita, jotka siellä autossa istuivat ja antoivat sen hullun ajaa melkein kahtasataa siinä kunnossa.

On turha syyttää, ettei kaveri tajua olevansa riski täysin syyttömille ihmisille, jos pystyy ajamaan autoa tuolla tavalla. Kyse on vain ja ainoastaa törkeästä piittaamattomuudesta. Täällä on vaadittuu raikaajilta munat valtiolle, mutta saman aikaisesti hyväksymme kaveriemme (ja jotkun itsensä) ajavan kännissä ja tappavan ihmisiä. Missä on logiikka? Rattijuopot tappavat ja vahingoittavat satoja ihmisiä vuosittain.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas kerran, kun tänään kuulin uutisista rattijuopon surmanneen poliisin, minulle tuli mieleen, että juuri tällainen asenne on se, jonka vuoksi rattijuopot kylvävät Suomen teillä niin paljon kuolemaa. Miksi me vain katsomme vierestä, ku joku lähtee ajamaan kännissä?

Enpä ollut paikalla sillon kun lähti ajamaan. Toinen kaveri hälytti mut paikalle, sillä tuskin se ois edes sitä saanu estettyä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Autolla ei ole tullut hölmöiltyä, veneellä sitä vastoin on joskus tainnut olla hieman yli sallitun yhden promillen.

Merellä on enemmän tilaa, mutta ei se siitä yhtään sen järkevämpää tee. Toisaalta ei siellä viitsi ihan liikoja jännittääkään, pääasia, että kuhaa nousee.
 
En ole koskaan ajanut kännissä enkä tule ajamaan. Siinä on periaate, jonka pitäisi tulla ihan äidinmaidossa jokaiselle.
 
Olen ajanut, mopolla. Tuli siinä illan aikana nautiskeltua muutama olut ja sitten nuoruuden typeryyksissä sain idean lähteä ajamaan mopolla. Ilman kypärää tottakai. Tuli tehtyä noin 50 metrin lenkki ja juuri kun saavuin takaisin mistä lähdin, poliisiauto tulee vastaan. Reipas puhallus ja 0,9 promillea. Silloin hävetti enemmän kuin koskaan. Paikalla oli vielä suht paljon porukkaa todistamassa tilannetta. Sakkoja 180e ja ajokielto n. 2 kk mutta ne eivät olleet mitään verrattuna siihen tunteeseen kun oma äiti tulee hakemaan poikaansa poliisiasemalta. Ei vain voinut katsoa suoraa silmiin. Ei millään.

Tuo tapaus opetti sen verran että en tule enää koskaan ajamaan mitään moottoroitua kulkuneuvoa humalassa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen ajanut, mopolla. Tuli siinä illan aikana nautiskeltua muutama olut ja sitten nuoruuden typeryyksissä sain idean lähteä ajamaan mopolla. Ilman kypärää tottakai. Tuli tehtyä noin 50 metrin lenkki ja juuri kun saavuin takaisin mistä lähdin, poliisiauto tulee vastaan. Reipas puhallus ja 0,9 promillea. Silloin hävetti enemmän kuin koskaan. Paikalla oli vielä suht paljon porukkaa todistamassa tilannetta. Sakkoja 180e ja ajokielto n. 2 kk mutta ne eivät olleet mitään verrattuna siihen tunteeseen kun oma äiti tulee hakemaan poikaansa poliisiasemalta. Ei vain voinut katsoa suoraa silmiin. Ei millään.

Tuo tapaus opetti sen verran että en tule enää koskaan ajamaan mitään moottoroitua kulkuneuvoa humalassa.

Tämä tapaus on hyvin samanlainen kuin hyvän myymälävarkaan urani pilannut tapaus. Joku tyyppi luokaltani elvisteli, miten oli pöllinyt karkkia, tai jotain muuta koulun läheisestä kaupasta. No pitihän sitä muidenkin mennä kokeilemaan, kun ikää oli vähän toisella kymmenellä. Pari kertaa meni hyvin ja tietenkin ruokahalu kasvoi syödessä. Sitte narahdin, minut vietiin kaupan takahuoneeseen ja henkilötiedot kirjattiin ylös. Sitten pääsin pois ja olin paskat housuissa monta viikkoa, milloin kaupasta otetaan kotiin yhteyttä. Ei otettu, mutta tapaus opetti niin minulle, kuin kavereilleni, että sitä hommaa ei kannata jatkaa.

Kinnijääminen on paras tie, millä nuori oppii. Siksi se paras kaverikin pitää käräyttää, ennen kuin tappaa itsensä, tai jonkun muun.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Alko mainostaa promillemittaria hintaan 49,90. Onko kellään kokemusta tästä koneesta, onko ihan romu? Miten jotenkin tuntuisi ettei Alko voisi myydä ihan roskaa kun on kuitenkin vakavasta asiasta kyse - vai olenko herkkäuskoinen demari?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alko mainostaa promillemittaria hintaan 49,90. Onko kellään kokemusta tästä koneesta, onko ihan romu? Miten jotenkin tuntuisi ettei Alko voisi myydä ihan roskaa kun on kuitenkin vakavasta asiasta kyse - vai olenko herkkäuskoinen demari?

Saattaa toimia hyvinkin, mutta silti kannattaa vähän varauksella suhtautua näihin. Jos poliisin mittari näyttää promilleja, ei näiden muiden vekottimien nolla-lukemia katsota lieventävinä asianhaaroina.

Itselläni on muistissa kaverin kertoma tapaus, jossa hädin tuskin tolpillaan pysynyt kaveri oli jonkun kaupan alkometrin mukaan vielä ajokuntoinen. En tiedä tarinan todenperäisyyttä, kun en itse noissa pippaloissa ollut paikalla.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alko mainostaa promillemittaria hintaan 49,90. Onko kellään kokemusta tästä koneesta, onko ihan romu? Miten jotenkin tuntuisi ettei Alko voisi myydä ihan roskaa kun on kuitenkin vakavasta asiasta kyse - vai olenko herkkäuskoinen demari?

Tämä vai? Älä osta, ostin samanlaisen muutamavuosi sitten, ja enemmän tai vähemmän lelu tuo on. Mittarissa on samanlainen ominaisuus kuin enimmillä meistä sunnuntaiaamulla vaimon/tyttöystävän ripityksessä, eli vähättelee kovasti nautitun alkoholin määrää ja vaikutusta. Vaarallinen ominaisuus alkometrissä!

Tämä voitti TM:n testin, hintaa on tosin tuplasti tuohon alkon testeriin verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös