Ajatko kännissä?

  • 29 381
  • 144

Oletko ajanut kännissä?

  • Olen ajanut kännissä ja kärähtänyt

    Ääniä: 36 4,9%
  • Olen ajanut, mutten kärähtänyt

    Ääniä: 231 31,3%
  • En ole ajanut kännissä

    Ääniä: 445 60,2%
  • En muista ajaneeni kännissä.

    Ääniä: 27 3,7%

  • Äänestäjiä
    739

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Alko mainostaa promillemittaria hintaan 49,90. Onko kellään kokemusta tästä koneesta, onko ihan romu? Miten jotenkin tuntuisi ettei Alko voisi myydä ihan roskaa kun on kuitenkin vakavasta asiasta kyse - vai olenko herkkäuskoinen demari?
Toissa juhannuksena tuli testattua Alkon promillemittaria verrattuna Poliisin mittariin, yllättävänkin paljon samoja lukemia näyttivät, tosin Alkon mittari meni sitä epätarkemmaksi mitä useammin puhalsi, eli tuulettuminen vaati selkeästi pidemmän ajan.

Nyrkkisääntönä noissa mittareissa vois pitää, että jos se nousee, niin ei kannata enää ajaa. Tai oikeastaan jos tuntuu siltä että tarvii puhaltaa ennen kuin lähtee rattiin, niin silloin kannattaa jättää ajamatta.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
En ole ajanut kännissä, enkä muutenkaan kuin muutaman sata metriä suhteellisen nuoren ikäni takia.. Enkä todellakaan tule ajamaan kännissä ajokortti-iän saavutettuani.. Se on niin vastuutonta touhua, että huh huh...
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Rattijuopot ovat myös "saunan taakse"-osastoa. Vitun urpot!
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toissa juhannuksena tuli testattua Alkon promillemittaria verrattuna Poliisin mittariin, yllättävänkin paljon samoja lukemia näyttivät, tosin Alkon mittari meni sitä epätarkemmaksi mitä useammin puhalsi, eli tuulettuminen vaati selkeästi pidemmän ajan.
Mulla on tuo Alkon metri ja ihan käyttökelpoinen kapistus se on. Alkon mittari varmaan meneekin epätarkemmaksi useiden puhallusten jälkeen. Käyttöohjeissa käsketäänkin kalibroida (laittamalla tippa esim valkkaria koneeseen setin mukana tulevan pienen kupin avulla) ko mittari jokaisen alkoholia sisältäneen puhalluksen jälkeen.

Monia "alkometrejä" on tullut testattua. Paras oli erään yrityksen liikelahjamittari, joka näytti itselleni 0,6 prommillea juotuani n. 15 bisseä ja puolisen pulloa kirkasta viinaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tämä vai? Älä osta, ostin samanlaisen muutamavuosi sitten, ja enemmän tai vähemmän lelu tuo on. Mittarissa on samanlainen ominaisuus kuin enimmillä meistä sunnuntaiaamulla vaimon/tyttöystävän ripityksessä, eli vähättelee kovasti nautitun alkoholin määrää ja vaikutusta. Vaarallinen ominaisuus alkometrissä!
Ostin kumminkin.

Ajattelin tuon asian sillä tavalla, että jos vehje näyttää vaikka 0,01 en ajamaan lähde. Tietty oma järki mukaan - jos on juotu jallua aamuneljään ei taida juuri olla toivoa ajurin hommista ennen iltapäivän tunteja. Tosin kaverini yllätti supermaksallaan Provinssissa. Juotiin kuitenkin aika kovastikin n. klo 13-04 ja herra puhalsi seuraavana päivänä poliisilaitoksella tasan 0 klo 12. Kahteen eri mittariin vielä varmuuden vuoksi. Toki elopainoakin on yli 20 kg enemmän kuin meikäläisellä - eikö sekin vaikuta palamiseen?

Toivottavasti ei tarvitse vastata tähän ketjuun otsikon kysymykseen myöntävästi myöhemmin tänä vuonna.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rattijuopot ovat myös "saunan taakse"-osastoa. Vitun urpot!
Tarkentava kysymys: onko kännissä ajoa/ rattijuoppoutta myös vaikka 0,6 promillen aamuhöyryillä ajo? Voi toki muutkin vastata kuin Grönvall.

Itse en kyllä kännissä ajoa hyväksy, mutta ymmärrän jos aamulla viisari hieman värähtää. Silloin ei kannattaisi lähteä rattiin.

EDIT: niin,siis lain mukaan rattijuopumus on 0,5 promillea se on tiedossa kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Ajattelin tuon asian sillä tavalla, että jos vehje näyttää vaikka 0,01 en ajamaan lähde. Tietty oma järki mukaan - jos on juotu jallua aamuneljään ei taida juuri olla toivoa ajurin hommista ennen iltapäivän tunteja. Tosin kaverini yllätti supermaksallaan Provinssissa. Juotiin kuitenkin aika kovastikin n. klo 13-04 ja herra puhalsi seuraavana päivänä poliisilaitoksella tasan 0 klo 12. Kahteen eri mittariin vielä varmuuden vuoksi. Toki elopainoakin on yli 20 kg enemmän kuin meikäläisellä - eikö sekin vaikuta palamiseen?

Itsellä kävi muutamia vuosia sitten RMJ:ssä seuraavaa. Oltiin tultu torstaina paikalle ja kitattu koko päivä. Seuraavana aamua jatkui kittaaminen varmaan johkin kolmeen päivällä, jolloin olin tukevassa humalassa. Sitten rupesi vituttamaan koko festarit, kun siellä oli ihan liikaa ihmisiä ja ei siellä pystynyt edes liikkumaan. Muutamia oluita siinä vielä illan aikana otin. Varmaan jostain seitsemästä asti tuli kokista vedettyä kun ei oikein enää napannut. Sitten päätettiin lähteä mökille seuraavaksi päiväksi. joskus 23 aikoihin menin puhalluspisteelle ja puhalsin nollat. Itse en tietenkään siihen uskonut. Etsin poliisiauton ja pyysin saada puhaltaa. Eivät antaneen. Sitten menin SPR:n teltalle ja sillä oli tarkkuusalkometri, joka näytti 0.05 promillea. No oli pakko uskoa ja pääsi pois sieltä mökille. Painoa oli silloin varmaan lähemmäs sataa kiloa.
 

Tobias

Jäsen
Tarkentava kysymys: onko kännissä ajoa/ rattijuoppoutta myös vaikka 0,6 promillen aamuhöyryillä ajo? Voi toki muutkin vastata kuin Grönvall.

Itse en kyllä kännissä ajoa hyväksy, mutta ymmärrän jos aamulla viisari hieman värähtää. Silloin ei kannattaisi lähteä rattiin.

EDIT: niin,siis lain mukaan rattijuopumus on 0,5 promillea se on tiedossa kyllä.

No itsehän juuri vastaat kysymykseesi. Tietenkin "aamuhöyryillä" ajo on rattijuoppoutta, mikäli veren alkoholipitoisuus ylittää sallitun rajan. Mitäs merkitystä sillä on, onko kyseessä alkuilta-, loppuilta- tai vaikka keskipäivähöyry. Rikos mikä rikos.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tarkentava kysymys: onko kännissä ajoa/ rattijuoppoutta myös vaikka 0,6 promillen aamuhöyryillä ajo? Voi toki muutkin vastata kuin Grönvall.

On. Jos joku on niin tyhmä tai itsekäs että kokee voivansa lähteä vaarantamaan muita kännissä, niin en näe tämän henkilön auton omistamisessa mitään järkeä. Ihan sama onko 0,6 vai 4,2, rattijuoppo on rattijuoppo. Yhteiskunnan pohjasakkaa.

"Tänään liikenteessä kuolee jonkun teräsvartalo. Vieläkö meillä on kaljaa?"
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
On. Jos joku on niin tyhmä tai itsekäs että kokee voivansa lähteä vaarantamaan muita kännissä, niin en näe tämän henkilön auton omistamisessa mitään järkeä. Ihan sama onko 0,6 vai 4,2, rattijuoppo on rattijuoppo. Yhteiskunnan pohjasakkaa.

Olen ajanut kännissä autoa, kyydissä toinen ihminen. Ei sattunut mitään, jäin kiinni, ja sain tuomion, ajokiellon ja sakot. Tästä on jo monta vuotta. Jouduin siitä tietyissä tilanteissa ongelmiin, ja tuo tuomio vaikeutti elämääni, mm. töitä paljolti jonkin aikaa. Kärsin tuomioni, ja ymmärsin tehneeni elämäni isoimman virheen.

Ikinä tuon jälkeen en ole yhden saunakaljankaan jälkeen rattiin koskenut.

Eli olenko mielestäsi yhteiskunnan pohjasakkaa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos joku on niin tyhmä tai itsekäs että kokee voivansa lähteä vaarantamaan muita kännissä, niin en näe tämän henkilön auton omistamisessa mitään järkeä.

No eikö kännissä olevat ihmiset juuri ole niitä tyhmiä ja usein itsekkäitä...?

Kun selvinpäin asiaa ajattelevat niin eivät varmasti ajaisi ja tuomitsevat koko touhun.

Mitäs sitten kun on aamulla muistunut mieleen, että tulipa ajettua auto kännissä kaverilta kotiin...sun kirjoituksen mukaan sitten auto loppuelämäksi pois? Vai?

Olisko kuitenkin parempi olla juomatta jos ei avaimet pysy naulassa?

EDIT. Olen varmasti ajanut yli sallitun promillemäärän autolla joskus seuraavana päivänä vaikka en ole puhaltanut ja kerran kakarana umpikännissä auto puuhun.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jo hamassa nuoruudessa muistan ottaneeni opiksi valistuksesta, jossa sanottiin että ilman kortsua ei irtosuhteissa panna ja että kännissä ei autoa ajeta. Hyvin olen näitä ohjeita yrittänyt noudattaa. Ainut mikä mietityttää, on krapulapäivän ajokunto. Jos on reipas baari-ilta esim takana, niin seuraavana päivänä en kyllä ennen klo 14 yleensä edes yritä lähteä ajamaan. Parempi kai olisi aina odottaa iltaan asti, ettei mitää höyryjä ole jäänyt jäljelle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Päihdelinkki tietää kertoa, että tunnissa poistuu noin gramma alkoholia jokaista ruumiinpainon kymmentä kiloa kohti. Promilleissa ilmoitettuna tämä tarkoittaa, että verestä häviää tunnissa vain 0,12-0,16 promillea.

Tuosta kun nopeasti laskee, niin kahden promillen humala tarvitsee palamisaikaa henkilöstä riippuen 12-16 tuntia. Eli kyllä siinä odotella sopii iltapäivään pitkälle tai jopa iltaan asti, jos on valomerkki baarissa katsottu, ja nautittu muutakin kuin kansalaisluottamusta.
 

julle-jr

Jäsen
Jo hamassa nuoruudessa muistan ottaneeni opiksi valistuksesta, jossa sanottiin että ilman kortsua ei irtosuhteissa panna.
Itse panen kyllä aina ilman kumia jos se on mahdollista. Olen valmis ottamaan riskin, koska en pelkää kuolemaa ja jos saan jonkun taudin niin hyppään junan alle, mikäli tauti ei ole helposti hoidettavissa. Lapset taas ovat naisen ongelma ja koska en pane tyhmiä naisia niin uskallan olettaa, että mahdollisen raskauden sattuessa partnerini tekee abortin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En aja. Enää.

Yhdeksän vuotta sitten ajoin pari tyttöä kotiin suht vahvassa humalassa, ja se on typerin teko mitä olen ikinä tehnyt, olen katunut sitä perkeleesti. Vauhtia nyt ei ollut enimmilläänkään kuin varmaan 50 km/h, ja tapahtui maaseudulla, mutta aivan sama. Erittäin, erittäin typerää. Onneksi mitään ei tapahtunut. Kontrollikin oli kuitenkin loppupeleissä sitä luokkaa että kun risteyksessä lähti kääntämään vasemmalle oli jo pian menossa tien yli ojaan.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Olen ajanut kännissä autoa, kyydissä toinen ihminen. Ei sattunut mitään, jäin kiinni, ja sain tuomion, ajokiellon ja sakot. Tästä on jo monta vuotta. Jouduin siitä tietyissä tilanteissa ongelmiin, ja tuo tuomio vaikeutti elämääni, mm. töitä paljolti jonkin aikaa. Kärsin tuomioni, ja ymmärsin tehneeni elämäni isoimman virheen.

Eli olenko mielestäsi yhteiskunnan pohjasakkaa?

Vanha Len kirjoitti:
Mitäs sitten kun on aamulla muistunut mieleen, että tulipa ajettua auto kännissä kaverilta kotiin...sun kirjoituksen mukaan sitten auto loppuelämäksi pois? Vai?

Tämä onkin mielestäni se ärsyttävä asia. Ajoin kännissä, mitään ei sattunut ja se siitä. Okei, varmasti se kaduttaa ja vituttaa raskaasti, en minä sitä koitakaan kieltää. Mutta kun on niitä jotka ajavat sen kerran ja sitten toisenkin ja ehkä vielä kolmannen... Kunnes sitten päätyy joku onneton tällaisen kuoleman peltiohjuksen eteen ja se on hyvää yötä. Ja sanomattakin on selvää että se kännikala ei kuole vaikka lentokone tippuisi niskaan.

Minä siis vihaan sitä että ajetaan edes sen ensimmäisen kerran. Se on mielestäni ylivoimaisinta itsekkyyttä maailmassa ja samalla siinä leikitään sivussa muiden hengellä. Aamulla 0,6 puhaltava ihminenkin on vielä niin pöllyssä, että voidaan katsoa hänen olevan vaara liikenteessä.

Liikenteessä tapahtuu muutenkin onnettomuuksia koko ajan, onko sitä pakko sitten oikein alkaa hakemaan niitä juomalla vähän viinaa? "Mää ajelen tästä kaverilta vaan himaan, eihän tässä oo kun kilsa matkaa". Totaalisen vastuutonta touhua.

Ei minulta löydy mitään ymmärrystä kenellekään rj:lle, vaikka olisikin sen yhden kerran jälkeen viettänyt nuhteetonta elämää. Se yksi kerta kun on jo tarpeeksi, jos "käy huono säkä". En siis sano että kerran rattijuoppo on aina rattijuoppo, mutta pointin varmasti löydätte.

Saataisiin nyt ne helvetin alkolukot niin saatettaisiin välttyä muutamalta turhalta tapolta.

EDIT: Hespeler: Sanotaan nyt näin, että pohjasakkaa ovat ne jotka ovat jonkun tappaneet tai vammauttaneet. Mutta en minä sinunkaan ratkaisuasi hyväksy.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse sain hyvän opetuksen rattijuoppoudesta jo poikasena. 3 päivää olin ollut rikosvastuullisessa iässä ja kypärättömän kännimopoilun päätteeksi puhalsin promillen. Onneksi pöljät kytät eivät ymmärtäneet mopon viritysastetta. Rosis ja tuomio tuli silti ja kaikkein pahimpana äidin katse, kun haki jälkikasvunsa kyttikseltä. Taisi olla ihan samanlainen tarina n. sivu sitten tässä ketjussa.

Tästä ja monesta tietämästäni turhasta humalassa autoilun uhrista viisastuneena puhallan aina alkometriin, jos aamun kunto epäilyttää. Iltapuolella rajana on yksi tuoppi tai kaksi, jos iltaa istutaan pidempään. Rehellisyyden nimissä on todettava, että joinain aamuina, kun olen käynyt kyttiksellä puhaltamassa nollan, olisin kyllä liikenteen turvallisuuden kannalta parempi kuski, jos kävisin ottamassa yhden loivarin. Olen täten skipannut rajussa kankkusessa myös nollla-aamuina ajohommat suosiolla, koska rajun kankkusen aiheuttammassa epävakauden tilassa olen enemmän vaaraksi liikenteelle, kuin pikku nousussa. Sanoi alkometri mitä tahansa. Kyllä rehellinen peiliin katselu ja itsensä aamukeräily on varsin hyvä ajokunnon mittari. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos oma ajokondis epäilyttää, ei ole ajokunnossa.

Älkää ihmiset ajako kännissä.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
En aja. Enää.

Yhdeksän vuotta sitten ajoin pari tyttöä kotiin suht vahvassa humalassa, ja se on typerin teko mitä olen ikinä tehnyt, olen katunut sitä perkeleesti. Vauhtia nyt ei ollut enimmilläänkään kuin varmaan 50 km/h, ja tapahtui maaseudulla, mutta aivan sama. Erittäin, erittäin typerää. Onneksi mitään ei tapahtunut.

Samanhenkinen muisto. Joskus aikoinaan 18-vuotiaana — siis dinosaurusten aikaan — piti lähteä illanistujaisisten pöydästä testaamaan pihalla seisonutta kaverin 60-lukuhenkistä urheiluautoa. Humalaisen tyhmän ajoreitti oli onneksi pitkin agraareja, siis hylättyjä hiekkateitä ja muita Maalaisliiton tukialueita, mutta siitä huolimatta aamulla kyllä hävetti ja kadutti: entäpä jos juuri tuolloin, huterassa auton testauskunnossa olleen sivullekirjoittaneen eteen olisi osunut satunnainen kävelijä?

Onneksi mitään ei sattunut, ja auto kaarsi takaisin pihaan ilman sivullisten kärsimyksiä. Aamulla silti hävetti, kadutti, kadutti ja hävetti, ja — jos asia ei vielä käynyt selväksi — hävetti, hävetti ja hävetti: että jumalauta menin kännissä ajamaan. Sen jälkeisinä vuosisatoina ei moinen ole tullut mieleenkään, ei edes krapulassa ajaminen. Onneksi tässä tapauksessa oppirahat maksaa omatunto, eikä joku muu, tai jonkun muun omaiset. Nuorena sitä vaan on — anteeksi maanläheinen kielenkäyttö — vitun tyhmä. Vieläkin kaduttaa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitäs merkitystä sillä on, onko kyseessä alkuilta-, loppuilta- tai vaikka keskipäivähöyry. Rikos mikä rikos.
Luulisin että on olotilassa eroa olla 1promillen nousussa kuin 1promillen darrassa. Lisäksi mielestäni on ymmärrettävää että ihmiset osaa illalla laskea että nyt ei kannata mennä rattiin (kun on ottanut vaikka 5 isoa) mutta aamulla laskeminen ei ole ihan yhtä suoraviivaista. Tuollaiset erot minä näkisin.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On. Jos joku on niin tyhmä tai itsekäs että kokee voivansa lähteä vaarantamaan muita kännissä, niin en näe tämän henkilön auton omistamisessa mitään järkeä. Ihan sama onko 0,6 vai 4,2, rattijuoppo on rattijuoppo. Yhteiskunnan pohjasakkaa.
Mietin itse asiaa myös siltä kantilta että 0,5promilleahan on "keksitty" lukema ja joskus puhutaan sen alentamista 0,2 tai nostamistakin. Toisaalta joissain maissa rajana on 1 promille. Onko sellaisessa maassa 0,6promillen humalassa ajava mielestäsi itsekäs paska joka joutaa kuolla?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autoilua ajatellen en ainakaan tietoisesti ole ajellut siinä kunnossa, että rajat olisivat ylittyneet. Toinen juttu on sitten se, että aivan mahdoton on arvioida onko juhlinnan jälkeen ollut seuraava aamuna nollakunnossa. Aika tarkka näissä kuitenkin olen, joten veikkaan 90 % todennäköisyydellä etten ole yli puolen promillen kunnossa autoilua koskaan harrastanut, vaikka kortti on ollut kohta 20 vuotta ja sitä ennen sitten mopot ja muut vehkeet.

Kyllä minut silti tuostakin rikoksesta huoletta tuomita voisi. Mökillä on varmaankin useamman kerran tullu ajeltua ruohonleikkuria yli puolen promillen kunnossa ja enpä ole itse asiassa koskaan edes ajatellut, että eihän sekään ole sallittua.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole koskaan ajanut kännissä, enkä tule ajamaan. En hyväksy juopuneena ajamista missään olosuhteissa, ja ilmoitankin melko herkästi epäilyistäni virkavallalle. Kovempia rangaistuksia rattijuopoille pitäisi tuomita. Rattijuoppojen aiheuttamissa vahingoissa voitaisiin soveltaa mallia silmä silmästä, hammas hampaasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös