En nyt tahdo marttyyriksi heittäytyä, mutta en kyllä varmaan enään koskaan mitään tälläistä lähde tekemään joka toivottavasti muuttaisi asioita ja hyödyttäisi ihmisiä. Niin paljon paskaa tässäkin ketjussa on tullut niskaan. Selvisi kyllä lopullisesti tämän kansan "luonne" ja se miksi niin harvat tässä maassa haluavat mitään yrittää.
Ja eipä tuota viimeöistä Dallas Chicago matsia pysty nyt itse ainakaan mistään näkemään. Vituttaa.
Ensinnäkin, hienoa kun olet yrittänyt tehdä asian hyväksi jotain. Ainakin Viaplayn Facebook- ja Twitter-tilien perusteella heille sataa paskaa niskaan muualtakin täysin aiheellisesti. Ja kärsijänä on se tärkein taho, joka rahoittaa koko homman, eli asiakas.
Itse taisin olla ensimmäinen, joka tälle palstalle pisti ohjeet tuon unblock-us:n käytöstä, joten pistänpä sitten vähän ajatuksia mm. siitä näkökulmasta.
Kuten muissakin palveluissa / tuotteissa, niin asiakkaat määräävät markkinat, eivät palveluiden tarjoajat. On aika väistämätöntä, että palveluntarjoajien on sopeuduttava toimimimaan maksavien asiakkaiden haluamalla tavalla, eikä toisinpäin. Ja kyllä, katson omaan napaan tässä. Itse en esim. ole kokenut, että että ViaPlayn tarjonnassa olisi hinta-laatu-suhde kohdillaan, joten olen jo usean kauden ajan tilannut palvelut suoraan NHL:ltä. NHL:n kautta tilattaessa viehättää erityisesti se, että palvelu toimii kaikilla päätelaitteilla ja en koe maksavani turhasta, koska mitään muuta urheilua en juurikaan seuraa. Tästä on myös tullut pari kertaa juteltua noiden kanavapakettien myyjien kanssa. Ja mitään laitontahan maarajoitusten kiertämisessä ei ole, eri palveluiden käyttöehtoja kyllä saatetaan rikkoa, vähän toteuttamistavasta riippuen. Yksi vaihtoehto olisi ollut myös katsoa matsit ilmaisista nettistreameista, mutta en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi, koska tämä nyt maksamani ~150 eur (NHL subscription ja DNS-palvelu) on mielestäni kelpo hinta. Vaikkei se taida olla edes merkittävästi Viaplayta halvempi, jos otetaan tuo ViaPlayn ilmaiskuukausi mukaan? Jos ViaPlaylla olisi tarjolla suurin piirtein samaan hintaan sama paketti, niin tokihan mä sen heiltä ostaisin. Eli alkuperäinen selostus ja kaikki päätelaitteet, kiitos.
Tätä palstaa lukiessa tullut myös sellainen mielikuva, ettei tuo Viaplayn palvelu ole teknisesti aina toiminut / lähetysten laatu (huono selostoja, ruotsinkielinen selostus, yleinen asiantuntijuus...?) on huonolla tasolla. En usko myöskään hetkeäkään, etteikö Viaplaylla olisi ollut jo ennakkoon tiedossa nämä muutokset. Samalla näen myös hyvin haasteelliseksi heidän kannaltaan, näin kesken kauden, toteuttaa paketti jossa vaikkapa nuo NHL.TV-appsit olisivat vapaasti ladattavissa asiakkaille. Tuo addressissa ehdotettu NHL.tv-kirjautumistunnus pohjoismaalaisille asiakkaille saattaa onnistuakin, jos se rajataan vain selainpuolelle. Suoraan NHL:ltä tilattaessa on tainnut olla ongelmia kolmen viime kauden aikana yksi tai kaksi kertaa ja matseja on tullut nähtyä paljon.
Isommassa mittakaavassa digitaalisissa palveluissa on tapahtumassa väistämätön muutos siihen, että kuluttajat siirtyvät tilaamaan tv-kanavat ja haluamansa palvelut / erikoislähetykset suoraan alkuperäiseltä toimittajalta, ja ainakin perinteisemmät, kansalliset televisioyhtiöt jne. tippuu siitä välistä. Vesi kielellä odotan sitä hetkeä, kun joku joskus lanseeraa jonkinlaisen "urheilun Spotifyn". Se tulee vielä jossain vaiheessa ihan varmasti ja jo nytkin tuollaisia, erittäin hyvin toimivia palveluita on saatavilla netin pimeämmällä puolella.