Tookset Buddy L. infosta! Vesa-Pekka saa kyllä huomautuksen disinformaatiosta, jota olen häneltä saanut. Itse asiassa näen säveltaiteilija Hautamäen tänään Sokos Hotelli Vantaan keikalla. Olen btw. itsekin mukana erään liigajoukkueen erään rallin "taustakuorossa", koska osuin studiolle samaan aikaan. Tämän vuoksi moni luulee, että kyseinen biisi on minun. Tai itse asiassa luuli, se ei (thank god) soi enää.
Hyvä huomio Muukkosesta, Birkku. Nielikäisen tuomio TPS-matsista tuli pelkästään Hulkkosen ajelusta, Antti "koita mun kans" Aallon mäiskimisestä ei tullut mitään. Homma meni aivan, kuten Muukkonen oli luvannut Saipalle; Tuomio tulee sen mukaan,mitä kentällä kokonaisuudessaan tapahtui. Hyvä linjaus.
Turusen taklauksesta puhuttaessa ohitin suoraan sen arvioinnin, onko näistä järkevää antaa tuomiota seuraamuksen mukaan. Ei mielestäni aina, käsittelisin jokaisen tapauksen omanaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että käsillä ei saa avittaa taklausta. Ei vaikka toinen vetäisi liinat kiinni. NHL:ssä tuosta ei olisi tullut tuomioita, koska dumari olisi automaattisesti laskenut taklattavan asennon mukaan kokonaiskuvioon ja toimenpiteet olisivat kumonneet toisensa. Mutta kyllä sielläkin saa jäähyn taklauksista, jotka saatetaan loppuun käsillä työntäen. Turunen, kuten Senior aivan oikein esittelikin, on junnupakki, mutta aika patti sellainen. HIFKin vahvimpia käsipareja ihan puhtaalla työntövoimalla mitattuna. No, eniveis, SM-liigassa tästä jätettiin puhaltamatta kakkonen, koska tuomari ei joko nähnyt tai sitten näki, muttei riittävästi. Helppohan näitä on jälkikäteen videolta kelata. Joten jatkoseuraamus Turusen taklauksesta on liigan linjan mukainen ja olemme Muukkosen pelisilmän varassa.
Jos minä saisin päättää, puhtaista taklauksista ei tulisi mitään jäkiseuraamuksia. Ei vaikka taklattavan ura loppuisi siihen paikkaan. Näin on usein käynytkin (Mäkiaho / Nikko, Nielikäinen / Ratushny Englannissa). Ja se on kuulkaas lajin luonteeseen kuuluvaa shit happens -osastoa. Mäkihyppääjänkin ura voi loppua yhteen kaatumiseen. Kiekkoilijan ura voi loppua yhteen täysin puhtaaseen kontaktiin. Lajiriskejä.
Sen sijaan sääntöjen vastaisista antaisin jälkituomion seuraamuksien mukaan, kuitenkin tapauksen kokonaisuutena arvioiden. Turusen tapauksessa Niinimäki loukkaantui pahasti teknisesti väärän (ei törkeän) taklauksen seurauksena. Mutta Niinimäkikin otti taklausta vähän huonosti vastaan. Turunen on ensikertalainen, ei mikään santeriheiskanen, jolle "näitä sattuu". Laittaisin 2 ottelun pelikiellon ihan vain muistuttamaan siitä, että käsienkin käyttö väärin voi olla kohtalokasta ja Niinimäki lusii sivussa nyt 1,5 kk. Jos Turunen olisi vetänyt Niinimäen poikkarilla, 4 matsia olisi kohtuullinen ensikertalaiselle.
Funtsitaan hetki näin päin; Ipan pelaaja taklaa hieman väärin, mutta väärin kuitenkin, laidan lähellä Harkinsia, jolta menee olkapää sijoiltaan ja 6 viikkoa vituiksi. Itse haluaisin Ipan miehelle jonkun seuraamuksen, kuinkas muut?