11-vuotias lapsi kuoli rattijuopon yliajamana

  • 21 862
  • 147

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Teot ratkaisevat eikä mikään senlainen, että jos täti olisi setä, niin se voisi olla jotakin ihan muuta mitä se on.

Kyllä, juuri näin. Moniko rattijuoppo ajaa kuoliaaksi lapsen vuosittain? Entäpä moniko lapsen vanhempi ajaa lapsen henkiseen pahoinvointiin tai jopa surmaa lapsensa vuosittain? Siinäpähän jeesustelet yhden tapauksen turvin. Kolmen pojan isänä aihe on melko koskettava mutta osaan ajatella asioita myös laajemmin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitä minuun tulee, niin minun lapseni eivät kärsi henkisestä pahoinvoinnista, mutta kieltämättä pelottaa, että joku Lenin kaltainen henkilö pääsee itsesuggeestioituun edesvastuuttomuuden tilaan parilla kaljalla ja lähtee ajelemaan lapsieni kulkureitille.

Tuo oli melko karkeaa tekstiä enkä sitä hyväksy mitenkään. Miten voit edes vihjailla tuollaista meikäläisestä?

Suhteellisen lujaa mentiin henkilökohtaisuuksiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en myöskään ymmärrä tämmöisessä tapauksessa mitä se rattijuopon mahdollisimman kova rankaisu auttaa. Itselleni ihan sama saako kirjallisen huomautuksen vai joutuuko sähkötuoliin, vai jotain siltä väliltä. Tuon lapsen vanhemmille sillä ei ole kertakaikkiaan mitään merkitystä, mikään rangaistus maailmassa ei tule heidän suruaan auttamaan.
Niin justiinsa, jokaisen henkirikoksen kohdalla voidaan päästää tappaja saman tien vapaalle jalalle, koska eihän se vankilatuomio sitä kuollutta takaisin tuo. Tässä tapauksessa vanhemmat vain surevat menehtynyttä lastaan, eivätkä välitä tuon taivaallista, vaikka sama kännimulkku ajelisi lisää lapsia hautaan. Mitä sitten, vaikka rattijuoppo tappaisi lisää, eihän se tuo heidän pienokaistaan takaisin.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Tuo oli melko karkeaa tekstiä enkä sitä hyväksy mitenkään. Miten voit edes vihjailla tuollaista meikäläisestä?

Suhteellisen lujaa mentiin henkilökohtaisuuksiin.
Luetaan niitä viestejä. En sanonut että olet rattijouppo. Sanoin, että henkilö joka ajattelee Lenin tavoin eli että en voi itse vaikuttaa tekoihini sen jälkeen kun olen ottanut - einkä ole niistä siten vastuussa. Tälläinen henkilö on mielestäni vaarallinen.

Mitä muuten niihin maihin tulee niin oikeastaa vain Suomessa ja Tanskassa olen tavannut samanlaista "en se ollut minä vaan viina" - menttalitenttiä.
 

Morgoth

Jäsen
Hei...älkää nyt laskeko leikkiä vakavalla asialla. 11-vuotias lapsi on kuollut.

Eihän tuosta roskasakista muuten päästä eroon? Harmi, että viina tappaa niin hitaasti ja ennen kuolemaa ehtii mennä monta perhettä rikki, yhteiskunnan varoja kankkulaan kaivoon jonkun rapajuopon hoidossa ja tukemisessa sekä sitten näitä rattijuoppoja, kännissä puukottajia yms. Kieltolaki ei toimi, niin parempi että joisivat itsensä mahdollisimman nopeasti hengiltä omasta valinnastaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Yksilön kannalta, tässä tapauksessa lapsen perheen kannalta, tapahtunut on suuri tragedia - tämä minun(kin) on pakko tunnustaa, (olenkohan tulossa vanhaksi). Mutta onko yhteiskunnan järkevä puuttua entistä kovemmalla tavalla esim. juuri rattijuoppojen aiheuttamiin kuolemantapauksiin ja vammautumisiin? Onko järkevää sulkea rattijuoppoja entistä pidemmiksi ajoiksi vankiloihin? Niin monen mielestä kuin rangaistusten koventaminen olisi se oikea ratkaisu, yhteiskunta tuskin näin tulee toimimaan - jollei eduskuntaan äänestetä lisää henkilöitä, jotka enemmistön turvin voivat säätää lakeja "turvaamaan" ihmisten oikeuksia - koska vankeinhoitolaitos on muutenkin säästölinjalla ja tähän yhtälöön ei sovi rangaistukset, joiden seurauksena vankiloihin "lappaa" lisää väkeä. Ikävää mutta totta.

Mitä sitten tilalle? Taparattijuoppohin juuri mikään ei tunnu tehoavan mutta satunnaisten rattijuoppojen kohdalla esim. alkolukko voi olla toimiva ratkaisu, toisen kiinni jäämisen jälkeen auto valtiolle (ensimmäisestä kerrasta en vielä näin rajusti rangaitsisi) - ja kyllähän se taparattijuoppoakin kirpaisisi jos sen auton menettäisi yhtenään valtiolle, ja niin naurettavalta kuin se tuntuukin niin lisäisin yhteiskuntarangaistuksia ja niiden pituutta mutta erityisesti muuttiaisin niiden muotoa - pois puistojen putsaukset tms. vaan pistäisin rattijuopot ensimmäisestä kerrasta lähtien kiertämään kouluja ja päiväkoteja kertomaan teoistaan ja siitä miksi toimii kuten toimii. Kenties tämä saa perheenisän miettimään kahdesti ottaako sen yhden liikaa ja lähtee autolla kotiin. Onhan se kiva olla luokan edessä kertomassa lapsille ja opettajalle omasta mokastaan: "Hei olen Marko ja olen rattijuoppo...". Ja tietty sitten räikeimmissä tapauksissa ja moninkertaisten rattijuoppojen kohdalla on vankeusrangaistuksetkin otettava huomiion. Mahdollisesti asteikkoa näiltäkin osin korottaen.

vlad.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Erittäin valitettava tapahtuma. Toivottavasti tapahtuma itsessään toimisi varottavana esimerkkinä paatuneille rattijuopoille. Ymmärrän jotenkin pienessä maistissa ajamisen esimerkiksi kolmen neljän keskikaljan jälkeen, mutta tälläinen 2,5 promillen koomassa autoilu on täysin tuomittavaa.

Itse tunnen yhden kaverin, joka on useasti hölmöilly kännissä autolla ja kerran melkein tappanut itsensä känniautoilullaan. Tälläkin reppanalla suurin ongelma on älytön kaahaaminen kännissä. Jos sattuu harrastamaan kännissä autoilua, vauhti pitäisi ainakin pitää matalana. Kaikista pahinta on juurikin tälläinen älyttömässä koomassa kaahaaminen. Pari kertaa ainakin poliisi on kortin vienyt pidemmäksi aikaa, mutta mikään ei tunnu estävän kohellusta. Auton takavarikoimisessa ei hirveästi ole järkeä, kun autojen arvo urpolla liikkuu satasissa ja ykkös tonneissa. Pataan vetäminen ei ole mitenkään auttanut tämän urpon liikennekasvatuksessa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Moniko rattijuoppo ajaa kuoliaaksi lapsen vuosittain? Entäpä moniko lapsen vanhempi ajaa lapsen henkiseen pahoinvointiin tai jopa surmaa lapsensa vuosittain?
Aivan liian moni. Totesin vain, että me, jotka emme rattijuoppoile ja aja lapsen päälle sillä seurauksella, että lapsi kuolee, olemme kyllä minun mielestäni lähtökohtaisesti ihmisenä paremmin onnistuneita ja siis parempia, sikäli kun komerosta ei löydy mitään muuta vastaavaa idiotismia, kuten esim. Jammu-sedällä. Se, että luokittelit minutkin ihan samanlaiseksi kuin Jammu-sedän (kaikki ollaan samanlaisia, muu on jeesustelua -tyyppisellä argumentoinnilla) tuntui minusta niin vastenmieliseltä, että kommentoin, että minä ja moni muu ei ole tuota mieltä. Jos sinä koet olevasi ihmisenä ihan yhtä hyvä kuin lapsen tappanut rattijuoppo tai Jammu-setä, niin suosittelen kyllä jonkinmoista psykoterapiaa.

Toivottavasti ymmärsin jotakin väärin mutta noin minä kirjoituksesi logiikan ymmärrän.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Minut saa hirttää munista tuonne torille heti jos teen vakavan rikoksen kännissä. Kännissä kumminkin olen silloin tällöin, mutta se on tietoinen valinta. Autoon en todellakaan koske edes seuraavana päivänä. Miksi koskisin koska julkiset kulkee ja taksillakin pääsee tarvittaessa.
En todellakaan halua itselleni ristiksi sitä että jonkun kolaisin autolla levyksi. En antaisi sitä anteeksi itselleni.
Huono puoli tässä on että joidenkin ihmisten moraalikäsitys kun koostuu siitä että kännissä saa tehdä hölmöyksiä, toki saakiin, mutta lain puitteissa.

Kyseiseen tapaukseen palatakseni. Ei tuossa voi olla mitään lieventävää seikkaa, pikemminkin koventavia seikkoja, ensinnäkin tuo liikennepako. Toisekseen vaikka olisi kuinka humalassa niin jos autoon saakka pääsee niin kyllä se on tietoinen riski. Tiedät tasan tarkkaan olevasi humalassa ja autolla ajo on silloin laissa kielletty. Harva känniääliökään saa tuolla promillemäärällä itseään täysin tiedottomaan tilaan.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kenties tämä saa perheenisän miettimään kahdesti ottaako sen yhden liikaa ja lähtee autolla kotiin. Onhan se kiva olla luokan edessä kertomassa lapsille ja opettajalle omasta mokastaan: "Hei olen Marko ja olen rattijuoppo...". Ja tietty sitten räikeimmissä tapauksissa ja moninkertaisten rattijuoppojen kohdalla on vankeusrangaistuksetkin otettava huomiion. Mahdollisesti asteikkoa näiltäkin osin korottaen

Ongelmahan ei missään tapauksessa ole yhden tai kahden kaljan ottaminen liikaa, vaan yhden jaloviinapullon tai kossupullon ottaminen liikaa. Itseasiassa paatuneiden rattijuoppojen koheltaminen 2,5 promillen kännissä on täysin eri asia, kuin perheenisän "rauhallinen ja varovainen" autoilu 0,6 promillen pienessä laitamyötäisessä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pari kertaa ainakin poliisi on kortin vienyt pidemmäksi aikaa, mutta mikään ei tunnu estävän kohellusta. Auton takavarikoimisessa ei hirveästi ole järkeä, kun autojen arvo urpolla liikkuu satasissa ja ykkös tonneissa.

Se, että yksittäisten tapausten kohdalla (tosin näitä "yksittäistapauksia" on suht' paljon) rangaistukset eivät auta, ei se tarkoita sitä etteikö rangaistus (esim. juuri auton takavarikoiminen valtiolle) olisi kokonaisuuden kannalta kokeilunarvoinen ajatus. Mikäli auton hinta kohoaa useisiin tuhansiin tai jopa kymmeniin tuhansiin, auton menetys varmasti kirpaisee, ja aivan varmasti se kirpaisee ihmistä, jonka auto maksaa vain sen tonnin luokkaa jos niitä autoja menetetään riittävän monta ja riittävän usein.

vlad.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Eihän tuosta roskasakista muuten päästä eroon? Harmi, että viina tappaa niin hitaasti ja ennen kuolemaa ehtii mennä monta perhettä rikki, yhteiskunnan varoja kankkulaan kaivoon jonkun rapajuopon hoidossa ja tukemisessa sekä sitten näitä rattijuoppoja, kännissä puukottajia yms. Kieltolaki ei toimi, niin parempi että joisivat itsensä mahdollisimman nopeasti hengiltä omasta valinnastaan.

Pitäisikö hallituksen alkaa ajamaan asiaa että kaikkiin alkoholijuomiin pitäisi lisätä prosentteja.
Kahden paukun jälkeen sitten olisi ketarat kohti taivasta ja enkelkuoro laulaisi. Tulee halvaksi yhteiskunnalle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ongelmahan ei missään tapauksessa ole yhden tai kahden kaljan ottaminen liikaa, vaan yhden jaloviinapullon tai kossupullon ottaminen liikaa. Itseasiassa paatuneiden rattijuoppojen koheltaminen 2,5 promillen kännissä on täysin eri asia, kuin perheenisän "rauhallinen ja varovainen" autoilu 0,6 promillen pienessä laitamyötäisessä.

Herra isä! Kyseessä oli vertauskuvallinen ilmaisu, jota siis käytin. Ja kyllä, jokainen rattijuoppo on mahdollinen vaaramomentti liikenteessä. Niin se kossupullon liikaa vetänyt tumpelo kuin se perheenisä, joka on napannut pari kolme kaljaa liikaa ja lähtee autolla ravintolasta kotiin. Suurin osa rattijuopoista on kuitenkin näitä "perheenisiä", jotka ovat enemmän tai vähemmän laitamyötäisessä ja jos heidät saadaan liikenteestä pois, sekin on jo parempi kuin ei mitään.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ongelmahan ei missään tapauksessa ole yhden tai kahden kaljan ottaminen liikaa, vaan yhden jaloviinapullon tai kossupullon ottaminen liikaa. Itseasiassa paatuneiden rattijuoppojen koheltaminen 2,5 promillen kännissä on täysin eri asia, kuin perheenisän "rauhallinen ja varovainen" autoilu 0,6 promillen pienessä laitamyötäisessä.
Tietysti riskit ovat näissä kahdessa tapauksessa aivan eri luokkaa. Kysymys on kuitenkin vastuullisuuden toteuttamisesta tai toteuttamatta jättämisestä. Snadissa kännissä auton rattiin käydessä otetaan jo askel väärään suuntaan. Kysymys on enää aste-erosta, lievä versus törkeä. Teot itsessään ovat molemmat tuomittavia.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Minä en myöskään ymmärrä tämmöisessä tapauksessa mitä se rattijuopon mahdollisimman kova rankaisu auttaa. Itselleni ihan sama saako kirjallisen huomautuksen vai joutuuko sähkötuoliin, vai jotain siltä väliltä. Tuon lapsen vanhemmille sillä ei ole kertakaikkiaan mitään merkitystä, mikään rangaistus maailmassa ei tule heidän suruaan auttamaan.

Minä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa. Jokainen tietää ettei rattijuopon rankaisu mitään takaisin tuo, mutta jos oikeuslaitos päästää tämän yliajajan näennäisellä vuoden ehdollisella tms., niin kyllä se varmasti tuntuu lapsen vanhemmista vain päin naamaa kettuilulta. Ei mikään raipparangaistus vanhemipen tuskaa lievitä, mutta kyllä se ihan saletisti tuntuu pahalta vanhemmista, että heidän lapsensa kuoli toisen hölmöilyn seurauksena ja tämä hölmö on vuoden päästä taas ajelemassa kännissä. Eli kyllä tämmöisessä tapauksessa lievä tuomio on vain suolan hieromista lapsen omaisten haavoihin.

Ja se rattijuopon mahdollisimman kova rankaisu voi auttaa siten että sillä potentiaalisesti ennaltaehkäistään tämän surullisen tapauksen toistuminen. Sikäli kun mutu-tuntumalla arvioin, kyseinen henkilö on sen verran vastuuton elämäntaparattijuoppo ettei linnareissu tuo häntä järkiinsä. Yhteiskunnan turvallisuuden kannalta on siis paras että tämmöiset riskitapaukset pysyvät mahdollisimman kauan poissa liikenteestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tämä taas. Miettii sitä läheisten loputonta tuskaa. Siinä on mennyt monella kuolleen ihmisen läheisillä elämä TÄYSIN PILALLE. Kyseessä 11-vuotias uhri... ei sanat riitä.

Isointa mahdollista kakkua tälle ajajalle. ISOINTA JA PISINTÄ!
Suomessa jonkun läheinen kuolee joka minuutti, mutta ihminen on sopeutuvainen selviytyjäelukka, joka on rakennettu pääsemään yli vastoinkäymisistä, eikä siitä kenenkään elämä mene pilalle kuin korkeintaan siksi, että kaikki hokevat että elämäsi on täysin pilalla ja siihen alkaa itsekin uskoa. Sama juttu joidenkin lasten hyväksikäyttöjen kanssa, siitähän täytyy tulla lapselle trauma, ja koko elämä menee täysin pilalla, pakko mennä.

Enkä siis tarkoita että pitäisi kotona jököttää ja murjottaa asia selväksi, vaan tottakai tarjolla olevat tukikeinot on käytettävissä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Suomeen sopisi paremmin Australian malli eli kännissä tai pienessä sievässä ajaminen on yleistä ja varsin hyväksyttyä, vaikkakin laissa kiellettyä, mutta ylinopeuksista rokotetaan herkästi ja ahneesti.

Tämä malli säästäisi paljon enemmän ihmishenkiä kuin rattijuoppojen demonisointi.

Arvaan että Suomi on maailman rattijuoppovastaisin maa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Sanoin, että henkilö joka ajattelee Lenin tavoin eli että en voi itse vaikuttaa tekoihini sen jälkeen kun olen ottanut - einkä ole niistä siten vastuussa. Tälläinen henkilö on mielestäni vaarallinen.
Ei ainoastaan vaarallinen, vaan vastuuntunnoton vätys, yhteiskunnan loinen.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kummallinen ketju; minua ihmetyttää tahallinen luetun väärinymmärtäminen ja sillä oikeutettu provoilu tai peräti suht törkeisiin henkilökohtaisuuksiin meneminen. Väitän, että jos kukaan ei olisi availlut päivän Ilta-Pulua nettiselaimeensa, koko vääntämistä ei olisi koskaan nähty. Sensaatiolehdet myy, klikkihuoraa ja kappas kun täällä ollaan suu vaahdossa huutamassa taas yhdestä rattijuoposta, joka ei ole missään nimessä maailman ensimmäinen eikä luonnollisestikaan myöskään viimeinen. Kaveri oli tekohetkellä pelti kiinni, tuskin tiesi millä planeetalla ylipäätään on ja varmasti katuu tekoaan loppuikänsä, vaikka Suomen oikeusjärjestelmä todennäköisesti melko vähällä päästääkin. Näin se vain menee, että alkoholin kannustamana ajetaan perheitä hankeen, piestään sylivauvoja hengiltä ja harrastetaan muutakin puhdetoimintaa, mutta kun iltapäivälehdistö päättää ottaa rattijuopon suurimmaksi lööpikseen, siitä lammaslauma myös eniten kohisee. Huomatkaa, että "IL-TV kävi turmapaikalla kunnioittamassa uhrin muistoa", silvuplee: IL-TV | Iltalehti.fi

Hyi helvetti, mitä huoraamista. Tragedia on hirveä, enkä pysty edes kuvittelemaan omaisten tuskaa, mutta täällä Jatkoajan ritarit pullistelevat lööppien paisteessa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
täällä Jatkoajan ritarit pullistelevat lööppien paisteessa.
Ja sinä sitten olet näköjään se kaikkien muiden yläpuolelle asettuva Jatkoajan super-ritari.

Minulle särähti silmiini tuo, että (lapsen tappanut) rattijuoppo on Vanha Lenin mielestä muka aivan samanlainen kuin kaikki muutkin. Eikä ole, se on alhaisempi ja kusipäisempi sekä moraaliltaan huonompi kuin suurin osa esimerkiksi täällä olevista. Ei kukaan ole täydellinen mutta tuonlainen kusipäisyys on silti hieman eri asia kuin jos sanoo vaimolleen, että käy jätkien kanssa yhdellä oluella ja palaa taksin kyydissä kotiinsa kännissä klo 4 aamuyöllä kuin jos palaakin omalla autollaan takaisin ja siinä sitten ohimennen ajeli jonkun kuoliaaksi.

Ilmeisesti jos tuon mielipiteen sanoo, on super-ritarin mielestä joku... No mitä nyt tuossa suolsit tänne... Jatkoajan ritari. Jee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös