Yksilön kannalta, tässä tapauksessa lapsen perheen kannalta, tapahtunut on suuri tragedia - tämä minun(kin) on pakko tunnustaa, (olenkohan tulossa vanhaksi). Mutta onko yhteiskunnan järkevä puuttua entistä kovemmalla tavalla esim. juuri rattijuoppojen aiheuttamiin kuolemantapauksiin ja vammautumisiin? Onko järkevää sulkea rattijuoppoja entistä pidemmiksi ajoiksi vankiloihin? Niin monen mielestä kuin rangaistusten koventaminen olisi se oikea ratkaisu, yhteiskunta tuskin näin tulee toimimaan - jollei eduskuntaan äänestetä lisää henkilöitä, jotka enemmistön turvin voivat säätää lakeja "turvaamaan" ihmisten oikeuksia - koska vankeinhoitolaitos on muutenkin säästölinjalla ja tähän yhtälöön ei sovi rangaistukset, joiden seurauksena vankiloihin "lappaa" lisää väkeä. Ikävää mutta totta.
Mitä sitten tilalle? Taparattijuoppohin juuri mikään ei tunnu tehoavan mutta satunnaisten rattijuoppojen kohdalla esim. alkolukko voi olla toimiva ratkaisu, toisen kiinni jäämisen jälkeen auto valtiolle (ensimmäisestä kerrasta en vielä näin rajusti rangaitsisi) - ja kyllähän se taparattijuoppoakin kirpaisisi jos sen auton menettäisi yhtenään valtiolle, ja niin naurettavalta kuin se tuntuukin niin lisäisin yhteiskuntarangaistuksia ja niiden pituutta mutta erityisesti muuttiaisin niiden muotoa - pois puistojen putsaukset tms. vaan pistäisin rattijuopot ensimmäisestä kerrasta lähtien kiertämään kouluja ja päiväkoteja kertomaan teoistaan ja siitä miksi toimii kuten toimii. Kenties tämä saa perheenisän miettimään kahdesti ottaako sen yhden liikaa ja lähtee autolla kotiin. Onhan se kiva olla luokan edessä kertomassa lapsille ja opettajalle omasta mokastaan: "Hei olen Marko ja olen rattijuoppo...". Ja tietty sitten räikeimmissä tapauksissa ja moninkertaisten rattijuoppojen kohdalla on vankeusrangaistuksetkin otettava huomiion. Mahdollisesti asteikkoa näiltäkin osin korottaen.
vlad.