”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 626 208
  • 2 201

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Kahdeksan vuotta HK-konsernissa eri työtehtävissä olleena voin kertoa, että yllättyisit jos oikeasti tietäisit mitä suomalaiset syövät tällä hetkellä. Einekset ovat valmistettu erittäin hyvistä raaka-aineista eikä ns "jätettä" ole todellakaan tuotteissa mukana.
Allekirjoitan kommenttisi täysin.
Meikäläisellä on kymmenen vuotta takana siinä toisessa isossa lihatalossa ja voin kertoa, että ainakin puhdasta ja valvottua ruuan tuotanto on.
Ei välttämättä einespihviin sitä parasta lihaa jauheta, mutta ei sinne sitten mitään jätteitäkään laiteta. Sen määrää hyvinkin tarkasti Elintarvikelaki...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten ihmeessä ne einekset saadaan niin pahanmakuisiksi hyvistä raaka-aineista?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Miten ihmeessä ne einekset saadaan niin pahanmakuisiksi hyvistä raaka-aineista?

Ehkä riippuu pitkälti myös siitä, miten osaa itse ruokaa valmistaa. HK:n lihapyörykät valmistettuna pannulla sienikastikkeen kanssa maistuivat todella hyviltä perunamuusin kera. Jos ei laisinkaan ole näkemystä ruanlaitosta arkisessa elämässä niin varmasti kyseisiä ajatuksia ihmetteleekin,
 

d2uce

Jäsen
Ehkä riippuu pitkälti myös siitä, miten osaa itse ruokaa valmistaa. HK:n lihapyörykät valmistettuna pannulla sienikastikkeen kanssa maistuivat todella hyviltä perunamuusin kera. Jos ei laisinkaan ole näkemystä ruanlaitosta arkisessa elämässä niin varmasti kyseisiä ajatuksia ihmetteleekin,

Totta, jos ei osaa itse lihapullia valmistaa niin voivathan tuollaiset HK:n suojakaasupyörykät ollakin varmaan tosi jees arkielämässä.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Ehkä riippuu pitkälti myös siitä, miten osaa itse ruokaa valmistaa. HK:n lihapyörykät valmistettuna pannulla sienikastikkeen kanssa maistuivat todella hyviltä perunamuusin kera. Jos ei laisinkaan ole näkemystä ruanlaitosta arkisessa elämässä niin varmasti kyseisiä ajatuksia ihmetteleekin,

Taas jos ite teet lihapullat vaikkapa naudan paistijauhelihasta niin lopputulos on niin hyvää ettei tarvi edes peittää sitä makua millään sienikastikkeella.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Teen niin hyviä lammaslihapalleroita sienillä höystettynä, ettei mun tartte ostaa eineksiä. Vain yhden esimerkin mainitakseni.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Totta, jos ei osaa itse lihapullia valmistaa niin voivathan tuollaiset HK:n suojakaasupyörykät ollakin varmaan tosi jees arkielämässä.

Niin...voihan sitä käydä syömässä hampurilaisenkin paikallisessa Mäkkärissä tai Hesessä vaikka itsekin osaisi hampin pyöräyttää. Usein einekset ovat perheessä melko kätevä apu juuri arjessa kun pitää viidelle hengelle ruokaa laittaa. Ovatko ne sitten lihapullia tai valmiita kalapihvejä. Alunperin tämä aihe lähti elämään siitä kun keskusteltiin ovatko valmispullat tehty huonosta tavarasta. Se on sitten eri asia jos maku ei miellytä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Taas jos ite teet lihapullat vaikkapa naudan paistijauhelihasta niin lopputulos on niin hyvää ettei tarvi edes peittää sitä makua millään sienikastikkeella.

Sienikastiketta laitan ihan omatekemienkin lihapullien tai murekkeen kanssa. Yleensä kastikkeella ei peitetä makuja vaan se kruunaa kokonaisuuden. Ja kyllä mä mielellään otan naudan jauhelihaan sikaa mukaan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Sienikastiketta laitan ihan omatekemienkin lihapullien tai murekkeen kanssa. Yleensä kastikkeella ei peitetä makuja vaan se kruunaa kokonaisuuden. Ja kyllä mä mielellään otan naudan jauhelihaan sikaa mukaan.

Niin no kotioloissa varmaanki. Ajattelin taas ammatilliselta kantilta. Eli jos ravintolassa tilaatte ruokaa jonka päälle on ladottu reilusti kastiketta niin se tarkoittaa yleensä, että kokki on mokannu jotain tai käyttäny muuten vain paskoja raaka-aineita.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Alunperin tämä aihe lähti elämään siitä kun keskusteltiin ovatko valmispullat tehty huonosta tavarasta. Se on sitten eri asia jos maku ei miellytä.

Ehkä tuo "valmispulla" olisikin oikeampi termi mainostaa näitä "herkkuja" noin yleisesti. Itse kun en välttämättä allekirjoita sitä, että "lihapullassa" on lihaa 40% ja pääraaka-aineena toimii broilerinliha ja -nahka. Toki kyllä noita meilläkin ostetaan, tosin koiran koulutukseen pienittäviksi.

(Sinällään toki naurettavaa nillittämistä täältä suunnalta, koska noidenkin pullien kokonaislaatu ja raaka-aineet ovat kuitenkin loppupeleissä selkeästi parempaa kuin se tavara, jolla pari miljardia ihmistä tälläkin pallolla yrittää itsensä hengissä pitää.)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toki kyllä noita meilläkin ostetaan, tosin koiran koulutukseen pienittäviksi.

Entäpä kun lapsesi syö näitä valmispullia vaikkapa päiväkodissa tai koulussa? Samalla viivalla koirien kanssa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sitten niitä vain syödään. Minäkin syön niitä työpaikallani ja kyllä ne nälän pitävät. Jotkut einekset ovat syötäviä, muutamat hyviä, mutta suurin osa sellaisia, joita en kotioloissa harrasta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Entäpä kun lapsesi syö näitä valmispullia vaikkapa päiväkodissa tai koulussa? Samalla viivalla koirien kanssa?

Vaikka omia ei, tietääkseni, vielä ole ja ei olla (ainakaan lähitulevaisuudessa) hankkimassakaan, niin kaipa tuossa hypoteettisessa tilanteessa sitten joo. Ainakin siis tarhassa ja päiväkodissa, kuten mainitsit. Minkäs tuolle voit? Katsellaan sitten miten kotona, jos noin olisi. Kyllä minäkin noita ajoittain jossain työpaikkaruokailussa tms. syön ja yleensä nälkäkin lähtee, mutta eihän toki poista tuota "valmispulla"-argumenttia. Mikä ihmeen lihapulla tuo oikein on?

Maalaa toki myös tuo ()-välinen osuus edellisestä viestistäni, siis ihan selvityksenä tuohon lapsikohtaan.
 

J.Petke

Jäsen
Saksan suosikkilimppari Mezzo Mix oli alkuun hyvää, mutta kyllähän sen makuun tylsistyy niin nopeasti. Huonoin krapulalimsa ikinä!

Ensimmäinen 4 hörppyä maistuvat ihan hyvälle. Sen jälkeen maku katoaa todella nopeasti ja maistuu enää tavallinen kokis. Ei tarvitse ostaa toista kertaa.

Napapiiri Jaffa jääkylmänä on taas oikein hyvää. Hieman liian sokerinen loppua kohden mutta piristävä poikkeus.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
En ole koskaan ollut mikään sinappihifistelijä eli mulle on grillimakkaraan/pihviin käynyt perus Auran Sinappi.
Nyt kuitenkin löysin erittäin hyvän perussinapin nimeltään Åländks Hemsenap. Siinä on sopivassa suhteessa makeutta ja väkevyyttä. Sinappi löytyi niinkin eksoottisesta paikasta kuin Viking Isabellalta.
Näille leveyspiireille ei tuote ole eksynyt joten pari purkkia piti mukaan ostaa...
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole koskaan ollut mikään sinappihifistelijä eli mulle on grillimakkaraan/pihviin käynyt perus Auran Sinappi.
Nyt kuitenkin löysin erittäin hyvän perussinapin nimeltään Åländks Hemsenap. Siinä on sopivassa suhteessa makeutta ja väkevyyttä. Sinappi löytyi niinkin eksoottisesta paikasta kuin Viking Isabellalta.
Näille leveyspiireille ei tuote ole eksynyt joten pari purkkia piti mukaan ostaa...

Pitää kokeilla, jos sattuu joskus eteen.
Itse löysin tänä vuonna Yyterin Sinapin. En tiedä, kuinka yleisesti on myynnissä Porin seudun ulkopuolella.
Vertaisin tätä hieman Kotisinappiin. Ei ehkä yhtä "makeaa".
Yyterin Sinappia löytyy mietona ja väkevänä versiona.
 

scholl

Jäsen
Lidlissä on Oktoberfest-viikot. Kävin hakemassa Haxea, Knödeleitä, Pretzeleitä jne. Siellä oli jopa Ayinger Bräu-Weissea, mutta valitettavasti niinkin mietona versiona kuin 3,2%. No normituotteet menevät aina yli 5%, joten ei saa myydä maitokaupassa eli hyvä yritys kymmenen.
 
Olin jo päiviä fantasioinut HK:n blööstä kun en ole sitä varmaan vuosiin syönyt. Tänään toteutin haaveeni ja nappasin kaupasti tuommoisen pötkön mukaan. Jumankauta! Trööt sinappia päälle, niin edessäsi on fingerfoodia parhaimmillaan. Kylmänä tottakai. Huomenna voisi tehdä tuosta makkarakastikkeen.

Vihannes tai leivoshan tuo oikeastaan on enkä mä tuota grilliin tunkisi, mutta tällaisenaan aivan loistavaa ja turhan aliarvostettua kamaa. Yllättävän kallista tosin, olisko ollu 2,39€/pkt.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
En ole koskaan ollut mikään sinappihifistelijä eli mulle on grillimakkaraan/pihviin käynyt perus Auran Sinappi.
Nyt kuitenkin löysin erittäin hyvän perussinapin nimeltään Åländks Hemsenap. Siinä on sopivassa suhteessa makeutta ja väkevyyttä. Sinappi löytyi niinkin eksoottisesta paikasta kuin Viking Isabellalta.
Näille leveyspiireille ei tuote ole eksynyt joten pari purkkia piti mukaan ostaa...

Ite oon tehny jo vuosia sinapin sinappijauheesta. Oliks se nyt Coleman's tai vastaava, keltainen metallilatikko kuiteski. Jauheet teräskulhoon vesihauteessa, mukaan perunajauhoa, sokeria, kananmuna, kermaa, valkosipulia ja rosepippuria. Sekotellaan ja lopuks etikkavettä/maustekurkun lientä + konjakkia joukkoon. Aivan loistavaa. Joulua + kinkkua odotellessa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
En ole löytänyt tällä kertaa, vaan haluan löytää.

Huomenna olisi tarkoitus tehdä kanawokkia ja mietin että voisikos joku suositella jotain hyvää kastikelisuketta wokille? Itse en kastiketta tee, kun nimenomaan haluan jonkun sopivan valmislisukkeen kaupasta. Onhan noita vaikka mitä, mutta mikähän voisi olla hyvä kana-riisi-wokissa, joku tehnyt jotain hyvää löytöä jostain?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan noita vaikka mitä, mutta mikähän voisi olla hyvä kana-riisi-wokissa, joku tehnyt jotain hyvää löytöä jostain?

Hyvä peruswok tulee ihan Thai Sweet Chili -peruskastikkeella (esim. Rainbow on minusta hintaansa nähden erinomainen vaihtoehto). Jos haluaa vielä jalostaa, kannattaa kyytipojaksi laittaa kookosmaitoa. Lihoja paistaessa voi käyttää soijakastiketta mukana.
 

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
En ole löytänyt tällä kertaa, vaan haluan löytää.

Huomenna olisi tarkoitus tehdä kanawokkia ja mietin että voisikos joku suositella jotain hyvää kastikelisuketta wokille? Itse en kastiketta tee, kun nimenomaan haluan jonkun sopivan valmislisukkeen kaupasta. Onhan noita vaikka mitä, mutta mikähän voisi olla hyvä kana-riisi-wokissa, joku tehnyt jotain hyvää löytöä jostain?

Ite oon heittäny vaan sekaan kookomaitoa, toimii todella hyvin juurikin wokissa. Tietysti riippuu mistä tykkää. Kookoksesta kun ei läheskään kaikki tykkää. Pieni chili käreksi ruokaan ei ole ollenkaan huono asia kun puhutaan kookosmaidosta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Apetitin peruna&keittokasvikset-sekoitus.

Maailman helpoin tapa tehdä keitto. Lisäksi vaan mausteita maun mukaan ja nakkeja, jauhelihaa tai kanaa yms.

750 grammaa alle pari euroo ja sillä tekee "isoon" kattilaan keiton.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Ite oon heittäny vaan sekaan kookomaitoa, toimii todella hyvin juurikin wokissa. Tietysti riippuu mistä tykkää. Kookoksesta kun ei läheskään kaikki tykkää. Pieni chili käreksi ruokaan ei ole ollenkaan huono asia kun puhutaan kookosmaidosta.

Osterikastike toimii myös. Eikä tarvitse paljoa laittaa, käytä samaan tyyliin kuin soijakastiketta. Lisänä vielä joku thaisweetchilisauce sopivasti annosteltuna, niin käsissäsi on herkkua.

Toki tuo kookos lähtee kokeiluun, ei varmasti paha tuokaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös