Mainos

”Kolkassa synkeän syntymämaan” – eli pidetään koko Suomi elinvoimaisena

• 89 691
  • 834

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
ainoastaan ehkä tietyssä Sirola-opistomaisessa retoriikassa voi notkeasti esittää tuon siksi ainoaksi vaihtoehdoksi miljoonien syytämiselle Sallaan (jne).

Nyt on jo syytä kysyä, miten voit. Onko jotain mitä voisin tehdä? Viesti toisensa jälkeen kirjoitat pelkästään tässä lyhyessä keskustelussa yli 40 vuoden takaisesta vasemmistolaisuudesta, johon olet kuvitellut Sirola-opiston.

Olen huolissani sinusta, ihan oikeasti. Voinko auttaa. Ota yhteys yv, jos haluat. Milloin tahansa.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Niinpä. Voisitte ehkä yhdessä @Cobol :in (ja muiden halukkaiden) kanssa ideoida tähän ketjuun konkreettisia kehitysehdotuksia? Mieluiten tietysti jonkinlaisin hinta-arvioin.
Ehdotan benchmarkkausta Pohjoismaihin. Kaikissa niissä on ohjelmia ja ratkaisuja, joilla varmistetaan alueiden elinvoimaa.
Suomessa auttaisi paljon investointien nopeuttaminen. Nyt joku luonnonsuojeluliitto pystyy käytännössä estämään vaikkapa kaivosinvestoinnit, koska järjestelmämme mahdollistaa näemmä ikuiset valituskierrokset.

Lapista en ole huolissani, toki työvoimapula on valtava, mutta se on lopulta positiivisempi ongelma kuin työpaikkojen puute. Itse olen erityisesti huolissani Kainuusta ja Pohjois- ja Etelä-Karjalasta. On sielläkin muutamia maakuntakeskuksia, mutta niiden ympäristön virkistämiseksi voidaan kokeilla erilaisia keinoja, joita muissa Pohjoismaissa on käytössä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen huolissani sinusta, ihan oikeasti.
No worries, kaikki hyvin! Anyways, jos vaan ehdit niin voi vastata myös noihin itse kysymyksiin ja pointteihin. Tuo Sirola-opisto tuli vain siitä, kun olet kertonut SKDL-menneisyydestäsi ja omaat ihan häkellyttävän retorisen taidon, minkä omassa vilkkaassa sosiaaliliberaalissa (ja ihan joskus teininä isän perintönä sosiaalidemokraattisessa) mielikuvituksessani näen siellä opituksi. Sorry jos ärsytti, ei ollut tarkoitus, lähinnä siis puhtaasti vaan kehua!

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"Koko Suomi asuttuna"-sanonta lienee yhtä lailla tulkinnanvarainen asia. Suomi on läpi historiansa ollut harvaan asuttu maa ja esim. paikkatietoikkunan karttadatasta pystyy huomaamaan, että ympäri maata löytyy laajoja täysin asumattomia alueita ja niiden koko kasvaa vuosi vuodelta.

Niin, se on jännä juttu että kun nostaa soininvaaralaisesti esille Suomelle tärkeät kaupunkikeskukset, nosto voidaan tulkita koko Suomen pitämiseksi asuttuna. Vielä oudompaa on todella se, että koko Suomi ei ole koskaan ollut tai tule olemaan asuttuna. Se vaatisi ehkä 50 miljoonaa asukasta. Kenties enemmänkin.

Tutkijat ovat nostaneet esille vaihtoehdot. Jos mennään nykyisellä tavalla, Suomessa on enää 1-2 kasvavaa kaupunkia. Helsinki ja Tampere. Toinen vaihtoehto on mm. Soininvaaran joskus esittämä tai ainakin toivoma 10 kaupunkikeskusta. Ne elättävät osaltaan ympäröivää maaseutua. Aiemmin kirjoitin yhteiskunnan ydinalueiden koheesiosta.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ehdotan benchmarkkausta Pohjoismaihin. Kaikissa niissä on ohjelmia ja ratkaisuja, joilla varmistetaan alueiden elinvoimaa.
Suomessa auttaisi paljon investointien nopeuttaminen.
Sanoisin että etenkin Norjassa on systemaattinen ohjelma, rahaa riittää, Ruotsissakin talous sekä demografia ovat sangen vakaalla pohjalla ja sitten Tanskassa ei oikein meidän näkökulmasta ole mitään syrjäseutuja. Meillä vain ei ole rahaa eikä demografista pohjaa. Varmasti jos olisi Pohjanlahdella öljykenttiä niin Sodankylässä olisi Pohjois-Lapin yliopistollinen keskussairaala jne.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No worries, kaikki hyvin! Anyways, jos vaan ehdit niin voi vastata myös noihin itse kysymyksiin ja pointteihin. Tuo Sirola-opisto tuli vain siitä, kun olet kertonut SKDL-menneisyydestäsi ja omaat ihan häkellyttävän retorisen taidon, minkä omassa vilkkaassa sosiaaliliberaalissa (ja ihan joskus teininä isän perintönä sosiaalidemokraattisessa) mielikuvituksessani näen siellä opituksi. Sorry jos ärsytti, ei ollut tarkoitus, lähinnä siis vaan kehua!

Hyvä että olet kunnossa. Pisti vaan ihmettelemään kun minusta ei ole ihan normaalia sotkea Sirolaa viesteihin kerta toisensa jälkeen. Halusin auttaa, mutta jos kaikki OK, hyvä. Ja jos on joskus tarve jutella, mielelläni. Yv ja hoituu.

Sirolan osalta, en ole käynyt koskaan. Sen sijaan Voionmaan opistossa oli kauan sitten.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hyvä että olet kunnossa. Pisti vaan ihmettelemään kun minusta ei ole ihan normaalia sotkea Sirolaa viesteihin kerta toisensa jälkeen. Halusin auttaa, mutta jos kaikki OK, hyvä.
Haluaisitko muuten yhtään vastata niihin muihin kysymyksiin? Anyways, tosiaan, no worries, kaikki erinomaisesti - Sirola-opisto on vaan sellainen lähinnä Rentolan (mutta toki muissakin) tutkimuksissa vastaan tullut eksoottinen ja mielenkiintoinen paikka. Jos olisit opiskellut siellä niin olisi mahtavan mielenkiintoista kuulla! Laita vaikka yv:llä jos haluat!

Mutta siis itse varsinaisesta asiasta niin mielestäni se kyllä on aika selkeä: emme vain voi tässä taloudellisessa ja demografisessa kriisissämme pitää yllä susirajaa jollain valtiollisella pakolla. Meillä ei ole varaa siihen. Ellet ole kiinnostunut näistä ehkä vähän lapsellisenkin innostuneista Sirola-jutuistani (ja ovat ihan puhdas sivuhuomio muutenkin) niin sitten voisit varmaan mielellään jatkaa tästä itse asiasta keskustelua?

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Haluaisitko muuten yhtään vastata niihin muihin kysymyksiin? Anyways, tosiaan, no worries, kaikki erinomaisesti - Sirola-opisto on vaan sellainen lähinnä Rentolan (mutta toki muissakin) tutkimuksissa vastaan tullut eksoottinen ja mielenkiintoinen paikka. Jos olisit opiskellut siellä niin olisi mahtavan mielenkiintoista kuulla! Laita vaikka yv:llä jos haluat!

Toki olen Sirolassa käynyt viikonloppukurssin x 2 ay-toiminnasta ay-liikkeen järjestämänä, mutta en ole opiskelumielessä käynyt. Siis Sirolan silloisessa normaalissa marxilais-leniniläisessä opetuksessa. Myöhemmin kävin parin kuukauden kurssin Voionmaan opistolla ja olin siellä sen jälkeen myös opettamassa useilla kursseilla. Ei minusta demaria kuitenkaan tullut.

(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toki olen Sirolassa käynyt viikonloppukurssin x 2 ay-toiminnasta ay-liikkeen järjestämänä, mutta en ole opiskelumielessä käynyt. Siis Sirolan silloisessa normaalissa marxilais-leniniläisessä opetuksessa. Myöhemmin kävin parin kuukauden kurssin Voionmaan opistolla ja olin siellä sen jälkeen myös opettamassa useilla kursseilla. Ei minusta demaria kuitenkaan tullut.
Tuskinpa Voionmaata voi täysin verrata Sirolaan - siellähän koulutettiin vallankumouksen kaadereita... Vaan todellisuus lienee merkittävästi proosallisempi kuin mielikuvitus. Sen ajan Suomen jakolinjat olivat kyllä syviä ja katkeria vielä tämän nykypäivänkin näkökulmasta (saatikka lähihistorian), luojan kiitos silloin ei ollut sosiaalista mediaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy