Nyt kun näki ensimmäisen vieraspelin kotipelien lisäksi, voi hieman summata omia näkemyksiään Ässien pelaamisesta kokonaisuudessaan. Itselleni on tullut jotenkin sellainen tutina, että joukkue ei ole sisäistänyt vieläkään Härkälän ajamaa pelitapaa riittävän selkeästi, koska liikkeestä ja tekemisestä puuttuu se terävyys, räjähtävyys ja peli-ilo. En vain jaksa uskoa sen johtuvan pelkästä asenteen puutteesta, joten silloin mahdollisuutena olisi pelaajien pyrkimys välttää virheitä, joka taas johtaa liikkeen ja tekemisen hidastumiseen. Toinen vaihtoehto on tietysti huono fyysinen kunto, mutta sitäkin seikkaa vastaan sotii Ässien suorittamatta muutamat pitkät painostus jaksot, joissa virtaa löytyi vääntämään pelsukaverien kanssa jopa paremmin, mutta terävyyden puute esti tilanteiden kääntymisen maalien muotoon. Toki vastustajakin teki hyvää työtä ohjauspelillään, mutta päättäväisemmällä asenteelle nähdyistä pakoista olisi varmasti syntynyt maaleja. Kun liikkeestä uupuu terävyys ja räjähtävyys, jäävät myös taklaukset pois ja tämä on erityisesti pistänyt silmään niin SaiPa kotipelissä kuin tässä Pelicans pelissä. Toivottavasti tämä ei tarkoita, että pelitapa on sellainen, että taklauksia pyritään välttämään pelitavan kustannuksella. Uskon, että toimivalla pelitavalla tarjoutuu riittävästi tilanteita, joissa voidaan viedä taklauksetkin joukkueen kannalta hyödyllisesti loppuun asti. Tällä hetkellä Ässät on varmasti yksi liigan vähiten taklaavista joukkueista ja se huolestuttaa vieraspelien tuloksettomuuden rinnalla. Taklaukset eivät tietenkään yksin tee voittavaa joukkuetta, mutta taklauksien puuttuminen tuntuu johtuvan juuri vaillinaisesta liikkeestä ja terävyyden puutteesta, jota kautta itse pelaaminenkin kärsii. Itse en ainakaan vielä ole vakuuttunut pelitavan erinomaisuudesta, mutta toivottavasti olen väärässä ja homma alkaa toimia. Tämä on tietysti minun oma puusilmäinen näkemykseni asiasta ja siitä saa olla vapaasti montaa mieltä.
Eilinen peli oli aika dieselmäistä menoa Ässiltä alusta loppuun, siinä kun Pelicans pystyi hetkellisesti säätelemään ja nostamaan pelitempoaan paremmaksi, Ässät polki läpi pelin samalla tempolla. Kaikesta tekemisessä näkee kuitenkin, että joukkueessa on taitoa ja potentiaalia olemassa, mutta se toteutus vain ontuu raskaasti. Tilanteitakin pystytään luomaan, kuten eilenkin, mutta itse ratkaisuyritykset jäävät syystä tai toisesta välillä vähän kesyiksi. Johtuuko tämä sitten asenteesta, fysiikasta, taidon tai terävyyden puutteesta vai yksinkertaisesti heikosta itseluottamuksen epäonnistumisten kasautuessa? Voiko joukkue todellakin olla harjoitettu vääränlaiseen vireyteen fysiikan osalta? En halua ja jaksa uskoa sitä, mutta kieltämättä sellainenkin pelko leijuu yllä ja siinä tapauksessa ollaan vakavissa ongelmissa. On helppoa aina piiloutua yksilöiden virheiden taakse, kuten eilen tapahtui mm. Tienrannan ja Toivosen osalta, mutta eihän se aina voi mennä näin. Virheet kuuluvat osana peliä ja niitä tulee kaikille, mutta kuka hyödyntää ne parhaiten, menestyy myös yleensä hyvin. Myös vastustaja teki karkeita virheitä, mutta ne eivät Huhtalan maalia lukuun ottamatta näkyneet tulostaululla. Minusta valmentaja ei voi koskaan liikaa korostaa pelaajilleen tiettyjä perusasioita, kuten maalineduspelaamista molemmissa päissä ja maskipelaamista. Näissä kaikissa Ässät oli erityisen selvästi eilen jäljessä Pelicansia.
Pitää myöntää, että en alun alkaenkaan uskonut Härkälän kykyihin, mutta olen kuitenkin halunnut siitä huolimatta yrittää antaa itselleni aikaa oppia luottamaan hänen kykyihinsä. Aika käy uhkaavasti häntä vastaan, vaikka vielä mistään katastrofista ei ole kyse. Vieraspelaaminen pitäisi vain saada hyvin pian käännettyä tulokselliseksi tai oppositio häntä kohtaan sen kuin kasvaa. Jos Nickersonin tulon jälkeen joudutaan vielä selittelemään ja piiloutumaan puuttuvan tunnetason taakse, niin sanoisin, että silloin aletaan olla jo vaarallisilla vesillä tämän kauden osalta valmennuksen osalta. Edelleen toivon, että Härkälä saa homman toimimaan ja pelaajissa riittää tarvittavaa uskoa ohjeiden saattamiseksi toimivaan muotoon. Valmentajan vaihto kesken kauden on äärimmäisen harvoin ollut tuloksellinen kauden kestäessä.