Puhuu mies, joka suoltaa aivan uskomatonta paskaa suoraan sanoen palstalle ja tuttuun tyyliinsä ei taaskaan osaa edes perustalla väitteitään. Itse en aio päätäni vaivata tilaamalla materiaaleja, koska minun ei tarvitse esiittää mitään Petteri Sihvosta palstalla. Edelleen, perustele tuo väitteesi siitä, että kaikki joukkueet käyttävät samaa taktiikkaa. Millainen se taktiikka on? Myös edelleen, kerro mitä eroa on taktiikalla ja pelikirjalla? Itse en ole käynyt huoltajakouluja, jossa näitä opetaan.
Jo tulee juttua...
En ole käynyt huoltajakoulua ja käsittääkseni niillä kursseilla opetellaan ihan muita asioita, kuin taktiikkaa.
Jääkiekon pelaaminen lähtee useimmiten puolustamisesta eli aloitetaan siitä.
Kun vastustajalla on kiekko sen omalla alueella, puolustavalla joukkueella on kaksi vaihtoehtoa, pelata aktiivisesti eli antaa painetta vastustajan pakille ja pyrkiä kiekon riistoon. Toinen vaihtoehto on ohjauspeli, jossa kärkikarvaaja ohjaa kiekollista pakkia ja pyrkii siihen että se joutuu syöttämää laitaan ahtaaseen tilaan, jossa siihen ajetaan kiinni. Hyökkääjät ovat yleensä auran muodossa, siten että sentteri pelaa vasenta kaistaa, pakit porrastavat.
Se miten aktiivinen ja koska isketään vastustajaan kiinni on joukkue kohtaista, mutta peruskuvio on sama kaikilla joukkueilla.
Hyökkäykseen lähtön peruskuvio on helppo, pelin puoleinen laita ja sentteri tekee itsensä pelattavaksi omalla alueella, painoton laita hakee tilaa keskialueelta. Pakki antaa nopean helpon syötön joko laitaan tai sentterille, joka yleensä jatkaa syötön joko heti nopeana vapaalle kaverille tai pelaa sen pois alueelta.
Keskialueen ylitys pyritään tekemään nopeasti lyhyillä syötöillä ja jos siniviiva on tukossa, niin kiekko heitetään ristikulmaan.
Omissa pelaamisen peruskuvio on se että laiturit pelaavat pakit, sentteri auttaa pakkeja. Maalilla on aina oma mies ja keskilaituri laskee tarvittaessa lähemmäs maalia, ottaen mahdollisen laukojan.
Tässä on nyt näitä perusteita, jotka pätevät jokaiseen liigajoukkueeseen. Se mitä pelikirjaksi kutsutaan, on joukkueen tapa toteuttaa näitä. Siinä määritellään miten aktiivisesti karvataan, mitä tekee painoton laita, mitä pakit jne., mutta peruskuvio on sama.