Härkälä valmentaja
En fanita Härkälää sokeasti, mutta en myöskään tuomitse häntä sokeasti.
Härkälän palkkaaminen oli riski, sen tietää varmasti kaikki, myös sopimuksen tehneet tahot. Tämän olen kirjoittanut tänne useasti. Tähän mennessä tämä riski ei ole realisoitunut, vaikka fanit täällä muuta väittävätkin.
Ässien peli kotona on ollut kohtuu hyvin uomissaan, varsinkin Kärpät ja HIFK peli oli kontroloitua kiekkoa. Väitteet Saipa tai Kalpa pelien helppoudesta on sokeutta, esimerkiksi Kalpa on hävinnyt viidestä viimeisestä pelistä neljä maalilla ja voittanut HIFK:n Helsingissä.
Vieraspelaamisen dilemma on ratkaistava, se on selvä, mutta miten. Ässien pelaaminen on vierassa passiivista, jolloin pelin tahti annetaan täysin vastustajalle, onko tämä oikein?? Kun otetaan huomioon Ässien puolustuksen heikkous eli hitaus, niin jälki voi olla ilkeän näköistä.
Täällä väitetään Ässien puolustuksen olevan liigan keskitasoa, kysyisin siihen muitakin perusteita, kuin mutu tuntumaa. Meillä on erittäin hitaita pakkeja Toivonen ja Peltonen sekä hitaita pakkeja Kuiper ja Sammalkangas, pakit 2 - 5. Näin hidasta puolustusta ei ole yhdelläkään liigajoukkueella.
Toisaalta Toivosen arvostus puolustavana puolustajana on perusteetonta, viime kaudella - 16 ja 138 minuuttia jäähyjä (40 kpl jäähyjä, tuliko yhtään jäähyä tappelusta), samoin kuin Konttisen arvostus hyökkäävänä pakkina, viime kaudella - 22 ja kevät meni kelkotellessa. Sammalkangas - 18, Peltonen -13...
Kun tähän runkoon lisätään keskinkertaiset ulkomaalaiset Petre ja Kuipier, ei voida puhua odotusarvoltaan sarjan keskitason puolustuksesta. Tai jos puhuu niin ei perusta puhettaan tilastoihin ja tietoon vaan mutu tuntumaan "Kyllä Toivonen on parempi kuin Kiprusoff..."
Härkälän vaihtaminen, niin kuka tilalle??
Fakta on, että valmentajan vaihdos auttaa erittäin harvoin.
Kuka on vapaana ja kuka haluaa Poriin tulla??
Jos vaihtoehdot ovat Tamminen tai Jortikka, niin antaa olla. Toisaalta en usko, että Jortikka olisi edes halukas, Tamminen tulisi varmasti kamelinkarvatakki liehuen heti ja julistaisi A,B,C -ohjelman alkaneen.
Omalta palkkalistalta löytyy Pieniniemi ja Kivi, jotka molemmat ovat päteviä kavereita, mutta onko heitä todellisuudessa apua? Itse uskon, että Kivestä tulee hyvä liigavalmentaja, mutta paineet olisivat ensimmäisessä liigapaikassa ehkä liian kovat. Tästä voisi seurata se, että Kiven ura kokisi sivuraiteelle siirtymisen. Uskon hänen olevan itsekin tätä mieltä.
Jos Rautakorven tasoinen kaveri tänne saadaan, niin olen valmis Härkälän vaihtoon heti. En siksi, että katsoisin Härkälän epäonnistuneen, vaan siksi että Rautakorpi on valmentajana parempi kuin Härkälä.
Itse ihmettelen tätä Härkälä dissauskampanjaa, hänelle ei ole annettu missään kohdassa mahdollisuutta. Tätä kampanjaa on vetänyt SK:n urheilutoimitus, joka on keväästä saakka puukottanut Härkälää. Nyt se on näköjään levinnyt fanien pariin, jossa ei nähdä todellisuutta. Ässät ei ole hävinnyt yhtään peliä kotona varsinaisella peliajalla ja rankkareissakin vain yhden, kolme suoraa voittoa. Tämä osaksi loukkaantuneella ja puolikuntoisella joukkueella, ei huono mielestäni.
Itse odotan Härkälältä rohkeutta ja tunteen mukaan tuomista peliin. Kalpa pelissä tätä oli näkyvissä Nickersonin ansiosta ja toivottavasti tämä tarttuu myös muuhun joukkueeseen.
Yksi juttu vielä. Luin jostain jutusta, miten Olli Lindholm oli ollut lauantaina ihmeissään, miksi Nickerson aloittaa seitsemäntenä pakkia. Kertoo miten paljon hän ymmärtää ihmisen fysiikasta ja aikaeron vaikutuksesta siihen. Vaikka mentäisiin raamit kaulassa ovesta, niin maitohapot ovat lahjomattomia ja tänään se saattaa näkyä #50 kintereissä.