Ässien talous

  • 1 527 054
  • 6 777

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
tuon hintaisella kortilla kynnys kotiinjäämiseen on paljon matalampi kuin perinteisen kausikortin omistajalla. Tällöin myöskään oheiseuroja ei tule seuran kassaan, kuten joku jo totesikin.
Mielenkiintoinen "logiikka". Totuus taitaa olla juurikin päinvastainen. Ei sinne peliin kukaan väkisin ole menossa, oli sitten maksanut kausikortistaan mitä tahansa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mikä muuten on syy siihen, että halliremontti aiheutti Ässille ylimääräisiä kustannuksia?
Perinteisesti kun vanhaa aletaan korjaamaan, niin budjetti lasketaan lähes poikkeuksetta alakanttiin. Ajatellaan vaan, ettei sieltä vastaan tule mitään ihmeellistä, joka sitten lisäisi kustannuksia. Mutta kun vanhaa puretaan edestä, niin totuus on usein toinen. Kustannukset kasvavat, ja kun kerran projekti on jo käynnissä, niin ei sitä kovinkaan helposti enää pysäytetä, joten lisäkustannuksia tulee helposti.

Budjettilaskelmat tehdään alunperin myös siksi pieniksi, että projekti saadaan ylipäätään etenemään korkeimmissa instansseissa. Päästään liikkeelle ja saadaan ehostusoperaatio käyntiin. Kaupunki on kuitenkin noissa lisäkustannuksissa aika tiukka, niin kustannus lankeaa helposti hallin ykköskäyttäjälle eli Ässille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onhan se aivan selvää, että tuollaisella keskiarvolla ei Ässien kokoisen organisaation tulisi tehdä tappiota vaikka kausi urheilullisesti huono olikin. Kausikorttien hinnoittelu siis epäonnistui?

Kausikorteissa tehtiin ja tehdään tietoisesti persettä koska suuret massat ja varsinkin nuoret on saatava koukutetuksi uusittujen oheispalveluiden ja livenä tarjottavan kiekkotuotteen ääreen. Tämä on Ässille paljon pidemmän tähtäimen kuin yhden tilikauden tavoite ja paljon porua herättäneitä puskurirahoja on aikanaan kerätty juuri sen takia että tällaisia tappioita pystytään kuittaamaan. Tällä kaudella vasta todella mitataan tämän kampanjan onnistuminen kun kaikki oheismyyntipalvelut ja hallin ravintola ovat kauden alusta lähtien täysimääräisesti käytössä. Samoin upouudesta sauna - aitiostaan Ässät tullee saamaan huvin oheistuloja, joskin tässä kohderyhmä on "hiukan" eri kuin halpojen kausikorttien ostajat.

Väitettä siitä, että halpa kausikortti saisi ihmiset jäämään helpommin kotiin en ainakaan suuressa mitassa osta, koska halli on pimpattu siihen kuntoon että siellä luultavasti viihtyy myös huonompina iltoina. Aiemmin kun olosuhteet olivat pelkkää paskaa, oli myös kotiin jääminen helpompaa.
 
Viimeksi muokattu:

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ennen kuin suurempia johtopäätöksiä yleisökeskiarvon ja taloudellisen tuloksen suhteen tehdään (eli kannattaako 99€ kausarit), niin katsotaan tuleva kausi ensin. Päättyneellä kaudella hallin oheismyynti oli varmasti ensimmäiset about 10 matsia heikompaa kuin vanhan hallin aikaan, sillä remontti oli kesken ja halli oli aivan tukossa varsinkin seisomakatsomon osalta. Allekirjoittaneelta ainakin jäivät ennen joulua makkarat ym. tuon takia ostamatta.
 

Tuamas

Jäsen
Taitaa nyt mennä liiketoiminnan muut kulut ja satunnaiset erät sekaisin.

Liiketoiminnan muissa kuluissa tosiaan melkoinen nousu (175k€), joka selittynee hallin vuokrakulujen nousulla.

Nousua myös ulkopuolisissa palveluissa 175k€, selittynee myyntipisteiden lisäyksellä sekä lounasravintolalla samoin kuin ostojen nousu 200k€.

Vähän sellainen välivuoden tilinpäätös, josta ei oikein voi sanoa juuta tai jaata. Ensi vuonna sitten näkee kunnolla millaiset ovat halliremontin ja kustannusrakenteen muutoksen lopulliset vaikutukset.

Vaikea uskoa, että Isomäen lisäkäytön sekä myyntipisteiden kapasiteettikasvun kautta ei saataisi ensi kaudeksi jo ihan eri näköistä tulosta.

Tässä tilinpäätöksessä toki on jo Siltsun tuottama tulopiikki, eli ilman sitä oltaisiin todennäköisesti oltu lähempänä puolen miljoonan tappiota.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Vähän sellainen välivuoden tilinpäätös, josta ei oikein voi sanoa juuta tai jaata. Ensi vuonna sitten näkee kunnolla millaiset ovat halliremontin ja kustannusrakenteen muutoksen lopulliset vaikutukset.

Näin luulen minäkin asian olevan. Kuten yllä on kerrottu aiemminkin, remontissa aina kulut kasvavat odotettua enemmän. Kaiken kaikkiaan tappio vaikuttaa suhteellisen hallitulta. Silmämääräisesti muuten ravintolapuoli vetää paremmin kuin alkuruuhkan (noin kuukausi) jälkeen kertaakaan, ja mennään tosiaan jo elokuun alkua.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tässä tilinpäätöksessä toki on jo Siltsun tuottama tulopiikki, eli ilman sitä oltaisiin todennäköisesti oltu lähempänä puolen miljoonan tappiota.

Karseita lukemia +5000 yleisökeskiarvolla. Lähtikö Taimet ja Elot ilmatteeksi vai mikä selittää isot miinukset? Halliremppa joo, mutta ei pelkästään.
 

Tuamas

Jäsen
Karseita lukemia +5000 yleisökeskiarvolla. Lähtikö Taimet ja Elot ilmatteeksi vai mikä selittää isot miinukset? Halliremppa joo, mutta ei pelkästään.

Käytännössä kaikki selittyy kustannusrakenteen muutoksen sekä hallirempan kautta sekä toki sillä, että yleisömäärien lisääntymisen tuomaa tulovirtaa ei päästy täysipainoisesti hyödyntämään kuin ~10 matsia ts. Liikevaihto nousi vain vajaa 300k€.

Mainitsemani 550k€ lisäykset ostoissa, alihankinnassa sekä muissa kuluissa kun eivät käytännössä ole millään tavalla sidoksissa ydinliiketoimintaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Karseita lukemia +5000 yleisökeskiarvolla. Lähtikö Taimet ja Elot ilmatteeksi vai mikä selittää isot miinukset? Halliremppa joo, mutta ei pelkästään.

Jos kyseinen "halliremppa joo" olisi rahoitettavissa parin pelaajan myynnillä, olisi Poriin luultavasti rakennettu uusi jäähalli jo monta vuotta sitten.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tuolla pelaajamyyntijutulla tarkoitin sitä, että monella on aika ruusuiset kuvat esim. kuinka Taimesta saatiin nyhdettyä IFK:lta hyvät rahat. Totuus voi olla kuitenkin karumpi ja rahaa ei välttämättä siirtynytkään niin paljon kuin monet odottivat.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Höpöhöpö. Itse en ole missään vaiheessa uskonut, että IFK olisi Taimesta maksanut jopa satojen tuhansien korvauksia. Tälläisiä tarinoita viljeltiin kun tieto sopimuksen purusta ja siirrosta IFK:hon tuli julkiseksi. Pistetään pettymyksen piikkiin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Höpöhöpö. Itse en ole missään vaiheessa uskonut, että IFK olisi Taimesta maksanut jopa satojen tuhansien korvauksia. Tälläisiä tarinoita viljeltiin kun tieto sopimuksen purusta ja siirrosta IFK:hon tuli julkiseksi.

Nuo jutut johtuivat varmaan Ifk - fanien tuulettelusta aiheen ympärillä ja netissä tuollaiset lukemat kasvavat äkkiä moninkertaisiksi. Totta kai sen nyt jokainen järjellä ajatellen tietää, ettei liigaseurat maksa toisilleen satojen tuhansien kompensaatioita, mutta retoriikka ja järki ovat usein kaksi eri asiaa.

Myös Elon khl - siirrosta puhuttaessa tulee muistaa että ne korvaukset ovat tulleet muutamassa vuodessa rajusti alaspäin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Asiasta miljoonanteen, Lammikosta pitäisi tulla kassaan vähän hyvää ja myöhemmin mahdollisesti Saarelasta. KHL:stä ei tosiaan enää miljoonia saa, joten nuo NHL-korvaukset ovat ihan mukavia lisiä tiukan talouden kanssa painiville seuroille.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Liiketoiminnan muissa kuluissa tosiaan melkoinen nousu (175k€), joka selittynee hallin vuokrakulujen nousulla.
SK:ssa hirsi sanoo leasing-kulujen kasvaneen huomattavasti. Pelaajilla ollut autoja käytettävissä huomattavasti enemmän kuin aiemmin.

Samaisessa jutussa isommiksi syiksi tappioon hirsi sanoo sen, että po-otteluita oli budjetoitu ja halliremonttiin meni odotettua enemmän. Tulevalle kaudelle ei kuulemma po-otteluita budjetoida. Muistanko väärin, että hirsi on aiemminkin todennut tappiollisen tuloksen jälkeen, että po-otteluita ei enää budjetoida?
 

BaronFIN

Jäsen
Lahdessa pelaajien leasing autot vähennetään suoraan palkasta. Pelaajan oma valinta ottaako pienemmän palkan ja leasing-auton vai isomman palkan ja ajaa sitten millä ajaa jos ajaa ollenkaan.

Näkisin, että Pelicansin malli on ns. "reilumpi" kaikkia pelaajia kohtaan, mutta kukin taaplaa tyylillään. Erikoista, että pelaajien hinku uuden leasing-auton perään on pois Ässien kassasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lahdessa pelaajien leasing autot vähennetään suoraan palkasta. Pelaajan oma valinta ottaako pienemmän palkan ja leasing-auton vai isomman palkan ja ajaa sitten millä ajaa jos ajaa ollenkaan.

Näkisin, että Pelicansin malli on ns. "reilumpi" kaikkia pelaajia kohtaan, mutta kukin taaplaa tyylillään. Erikoista, että pelaajien hinku uuden leasing-auton perään on pois Ässien kassasta.

Niin, tilanne on ihan sama Porissa, pienemmät palkkakulut, isommat autokulut, autoetu kuuluu aina pelaajan palkkaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko Aholla autoetua? .

Mihin Aho autoa tarvitsee? Hänhän juoksee Porissa joka paikkaan ja pidemmät matkat (lue:pelireissut) sujuu kätevästi Ässien bussilla.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Korppi vahvistaa Ylellä pelaajabudjetin pienemisen, mutta tuon mukaan mentäisiin edelleen noin 1.8Meurolla ellei "muutama" tarkoita vaikkapa viittä...

"Urheilutoimenjohtaja Jari Korpisalo: "Joukkue on arviolta 95prosenttisesti valmis. Elokuu kertoo, vahvistetaanko joukkuetta tilan tai tarpeen mukaan senhetkisen rahatilanteen pohjalta. Maalivahtia ei tarvita, mutta hyökkääjää tai puolustajaa, ehkä molempiakin, voidaan katsella. Teemana oli, että porilaisuus näkyisi hyvien nuorten pelaajien muodossa, ja joukkue olisi työteliäs ja urheilullinen. Varat ovat rajalliset ja pelaajabudjetti on tippunut viime kaudestaviime vuodesta on tultu muutama sata tonnia alaspäin. Tarkka työluku täsmentyy vasta elokuussa.""
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Eli ei siis mitään sinällään uutta ja ihmeellistä edelleenkään Korpin lausunnoissa, paitsi että tuo puolustajaa "voidaan katsella" on aika erikoinen ilmaus, jos kerran Marttisen kanssa yritetään koko ajan jotain kompromissi sopimusta saada aikaan.. mutta tämä kuukausi siis näyttää miten käy..
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Eli ei siis mitään sinällään uutta ja ihmeellistä edelleenkään Korpin lausunnoissa, paitsi että tuo puolustajaa "voidaan katsella" on aika erikoinen ilmaus, jos kerran Marttisen kanssa yritetään koko ajan jotain kompromissi sopimusta saada aikaan.. mutta tämä kuukausi siis näyttää miten käy..
Kuulostaa vahvasti siltä, että Marttisen kanssa on hommat taputeltu. Klassinen tilannepäivitys. Nämä saa joka kesä mielen hetkeksi matalaksi. Elokuun lopussa otetaan joku Gunnar Hughes'n serkku kokeelle ja joukkue on valmis.

Hyökkäys ei mielestäni enää vahvistusta kaipaa, mutta puolustuksen nöösipojat kaipaisi kokenutta ja laadukasta esimerkkiä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Eli ei siis mitään sinällään uutta ja ihmeellistä edelleenkään Korpin lausunnoissa, paitsi että tuo puolustajaa "voidaan katsella" on aika erikoinen ilmaus, jos kerran Marttisen kanssa yritetään koko ajan jotain kompromissi sopimusta saada aikaan

Kuulostaa vahvasti siltä, että Marttisen kanssa on hommat taputeltu. Klassinen tilannepäivitys.

Niin, eihän me näistä voida tietää, mutta ei UTJ voi mediassa sanoa, että yksi puolustaja hankitaan samalla, kun toisella linjalla yrittää saada Marttista tulemaan omassa tarjouksessaan vastaan. Hölmöä neuvottelutaktiikkaahan tuo olisi yrittää neuvotella median välityksellä...
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Näkisin, että Pelicansin malli on ns. "reilumpi" kaikkia pelaajia kohtaan, mutta kukin taaplaa tyylillään. Erikoista, että pelaajien hinku uuden leasing-auton perään on pois Ässien kassasta.

Aivan samoin kuin Ässät, myös Pelicans kirjaa autoedun kirjanpidossaa miinusmerkkiseksi tapahtumaksi. Mitä useampi pelaaja valitsee auton rahan sijaan, sitä pienemmäksi palkkojen osuus muodostuu mutta vastaava summa (olettaen että menevät 1:1) näkyy kirjanpidollisesti muualla. T.s. jos autoetu on laskettu 1:1 palkkaan nähden, kokonaismenot pysyvät saman riippumatta autoetua nauttivien pelaajien määrästä. Pelaajabudjettia ajatellen sitten olisi melko kieroa toimintaa vetää pelaajan kokonaiskulujen (netto tai brutto riippuen seurasta) sijaan puhtaiden palkkojen määrällä, voi nimittäin hallituksella olla sanansa sanottavana kulujen noustessa huomattavasti budjetoidun yli. Eli tuskin Ässien tulokseen kasvaneiden autoetujen määrä vaikutti sen kummemmin, mutta saattoi edellisiin kausiin nähden nostaa tiettyjä menoeriä. Varmaan @Tuamas osaa korjata jos maallikon näkemykseni meni täysin metsään.

Vertaa vaikka ruokabudjettiin tuota. Jos safkaan menevä rahamäärä on taloudessasi ruoasta riippumatta esimerkiksi 500€/kk, yksittäisinä kuukausina kasviksiin käytettävä rahamäärä saattaa nousta jos lautaselle osuu kyrsän sijaan enemmän kaalia. Kulut pysyvät samana vaikka kuluja kirjatessa kasvisten määrä onkin kuukauden aikana noussut.

Kenties tuo 99€ kausari kampanja tuokin rahaa kassaan tavanomaista lähestymistapaa enemmän? Vielä kun kaikki palvelut on tulevalla kaudella auki ja muutenkin yleisölle tutummat.

Noiden "alekausarien" kohdalla vaikuttaa varmasti myös halu saada jengi hallille tulevinakin kausina. 20-30 matsin otanta per kausi tuppaa nostamaan mahdollisuuksia innostua, toisin kuin yksittäinen "jämämatsi" kauden aikana. Jos pitäisi veikata, niin veikkaisin tulevia kausia ajatellen useamman "uuden" kausarilaisen eksyvän hallille nyt kun tuotteeseen on saanut rauhassa tutustua sopuhintaan koko kauden aikana. Jos tämä kausi olisi mennyt "normihintaisena", todennäköisesti uusien vakkarien määrä ei olisi noussut samassa tahdissa kuin se nyt todennäköisesti tulee nousemaan. Toisin sanoen tällaiset kampanjat voi nähdä myös investointina, josta maksetaan/maksettiin nyt hintaa ja rahavirta kääntyy toiseen suuntaan myöhemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös