Näkisin, että Pelicansin malli on ns. "reilumpi" kaikkia pelaajia kohtaan, mutta kukin taaplaa tyylillään. Erikoista, että pelaajien hinku uuden leasing-auton perään on pois Ässien kassasta.
Aivan samoin kuin Ässät, myös Pelicans kirjaa autoedun kirjanpidossaa miinusmerkkiseksi tapahtumaksi. Mitä useampi pelaaja valitsee auton rahan sijaan, sitä pienemmäksi palkkojen osuus muodostuu
mutta vastaava summa (olettaen että menevät 1:1) näkyy kirjanpidollisesti muualla. T.s. jos autoetu on laskettu 1:1 palkkaan nähden, kokonaismenot pysyvät saman riippumatta autoetua nauttivien pelaajien määrästä. Pelaajabudjettia ajatellen sitten olisi melko kieroa toimintaa vetää pelaajan kokonaiskulujen (netto tai brutto riippuen seurasta) sijaan puhtaiden palkkojen määrällä, voi nimittäin hallituksella olla sanansa sanottavana kulujen noustessa huomattavasti budjetoidun yli. Eli tuskin Ässien tulokseen kasvaneiden autoetujen määrä vaikutti sen kummemmin, mutta saattoi edellisiin kausiin nähden nostaa tiettyjä menoeriä. Varmaan
@Tuamas osaa korjata jos maallikon näkemykseni meni täysin metsään.
Vertaa vaikka ruokabudjettiin tuota. Jos safkaan menevä rahamäärä on taloudessasi ruoasta riippumatta esimerkiksi 500€/kk, yksittäisinä kuukausina kasviksiin käytettävä rahamäärä saattaa nousta jos lautaselle osuu kyrsän sijaan enemmän kaalia. Kulut pysyvät samana vaikka kuluja kirjatessa kasvisten määrä onkin kuukauden aikana noussut.
Kenties tuo 99€ kausari kampanja tuokin rahaa kassaan tavanomaista lähestymistapaa enemmän? Vielä kun kaikki palvelut on tulevalla kaudella auki ja muutenkin yleisölle tutummat.
Noiden "alekausarien" kohdalla vaikuttaa varmasti myös halu saada jengi hallille tulevinakin kausina. 20-30 matsin otanta per kausi tuppaa nostamaan mahdollisuuksia innostua, toisin kuin yksittäinen "jämämatsi" kauden aikana. Jos pitäisi veikata, niin veikkaisin tulevia kausia ajatellen useamman "uuden" kausarilaisen eksyvän hallille nyt kun tuotteeseen on saanut rauhassa tutustua sopuhintaan koko kauden aikana. Jos tämä kausi olisi mennyt "normihintaisena", todennäköisesti uusien vakkarien määrä ei olisi noussut samassa tahdissa kuin se nyt todennäköisesti tulee nousemaan. Toisin sanoen tällaiset kampanjat voi nähdä myös investointina, josta maksetaan/maksettiin nyt hintaa ja rahavirta kääntyy toiseen suuntaan myöhemmin.