Joukkuetta voi rakentaa siten, että opitaan menneistä. Menestyminen ei jää siitä kiinni, vaikkei joukkueessa ole kuudesosan pelaajabudjetista vievää "dixonia".
Niinhän tuo sanoi. Se vaan ei ole jutun pointti. Pointti on se, että mestaruus voitettiin ilman Dixonia. Miksi siis nyt pitäisi hankkia "dixoneita", jos ilman heitä voidaan voittaa mestaruus?
Kerrotko, missä minä noin olen esittänyt? Olin ilmeisen optimisti sen suhteen, että mennyt kausi olisi opettanut muillekin jotain. (Noh, opinpa sen, ettei pidä uskoa oppimiskykyyn kaikkien kohdalla.)
Minua kiinnostaa nähdä joukkue, joka menestyy. Vaikkei siellä sitten olisikaan "dixoneita", jotka vievät kuudesosan budjetista. Minua miellytti kovasti paljon enemmän Dixonin-jälkeinen kuin Dixonin-aikainen meininki.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos jotkut kannattajat mieltyvät ensisijassa pelaajien nimiin. Toivon kuitenkin, että Ässien organisaation tasolla joukkueen rakentaminen pelaajien nimien varaan on historiaa.
Nimenomaan näin on tehty. Se, että pystytään pitämään Dixonin tasoisia pelaajia ja se, ettei joku Olli Lindholm ole pelaajahankinnoissa mukana, on näyte siitä oppimisesta. Tietysti Masa Kaipainen oli hieno mies, mutta Suomen mestaruuden voittaneen ammattilaisjoukkueen toimintatapa se ei voi olla.
Ei välttämättä tarvitsekaan. Mutta jos tulee mahdollisuus hankkia astetta kovempi nimi, joka mahtuu budjettiin, niin minä en ole ideologisesti sitä vastaan.
Niin, minä olen koko ajan sanonut, että luotan Toivolan arvostelukykyyn koota joukkue määrätyllä budjetilla, johon on tietysti ollut Pekka Virran toiveet huomioitu. Jos siihen pakettiin kuulu joku kovempi nimi, so be it. Jos ei kuulu, so be it. Sinulla on nyt joku ongelma tässä, ei minulla.
Dixon ei ole tässä se pointti. Hänet nyt voidaan unohtaa ensi kauden hankintoja pohtiessa (Vai voiko, sen tietää Toivolan Mika?:). Nimet selässä ei sinänsä olekaan juttu, mutta pitää niiden nyt olla sellaisia, että A) Kelpaavat Pekka Virralle B) Heidän hankinnalleen on selvät perusteet ja roolit. Brodin oli hieno helmi ja lopulta kullan arvoinen löytö. Mutta ei Toivolakaan mikään Jeesus ole, joka pystyy lounareilla ja kiekkoämpärillä hoitamaan mestaruusjoukkueen vuodesta toiseen. Putkinäköisyys ei ole ratkaisu.
Uusi projekti alkaa ja downgreidausta on väistämättä tulossa lähtökohtaisesti. Siksi on toisaalta ihan hyvä, että muutosta pelaajistoonkin tulee. Mutta paras soppa tulee, kun osa hankinnoista omaa katselukelpoisen CV:n ja sitten osa on näitä yllätys tai katsomattomia kortteja. Pelkällä Mestis-otannalla ei hyvä heilu, koska kuitenkin minä ainakin odotan edes jonkinlaista kasvojen säilytystä ja se vaatii osumia pelaajamarkkinoilla. Ja Toivola on sen osoittanut, että tuollakin budjetilla kaikki on mahdollista.