Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 558 524
  • 9 532
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Taklata-termin käyttö kuvaamassa hidastamis-, vähentämis- tai kontrollointitoimenpiteitä. Tuoreen esimerkin taklaamisesta antaa HS:n toimittaja Elina Kervinen, joka on otsikoinut Ruotsin valtionrautateiden (SJ) kalustouudistusta koskevan uutisen otsikolla "Ruotsin rautatiet koettaa taklata myöhästymisiä jätti-investoinnilla".

Mihin ovatkaan unohtuneet moisen konsulttipaskatermin alta sellaiset asialliset suomen kielen sanat kuin vähentää, karsia tai hillitä?

PS. Itse juttu on kolmen sanan mittaisine virkkeineen silkkaa "Huonot toimittajat vauhdissa" -ketjun kamaa; toimittajan kirjallinen ulosanti (suora sitaatti piilotettuna) on nimittäin kuin suoraan jostakin alakoululaisen kirjoittamasta "Minun koulupäiväni" -tarinasta.
"SJ sijoittaa junien uusimiseen yhteensä 3,5 miljardia kruunua eli noin 400 miljoonaa euroa. Junien tietokoneet sekä ajo- ja ohjausjärjestelmät uusitaan. Samoin sisustus. Työn toteuttaa ABB. Ensimmäisien uusien junien pitäisi kulkea raiteilla vuonna 2016 ja koko urakan olla valmis vuonna 2018."
 
Viimeksi muokattu:

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Taklata-termin käyttö kuvaamassa hidastamis-, vähentämis- tai kontrollointitoimenpiteitä. Tuoreen esimerkin taklaamisesta antaa HS:n toimittaja Elina Kervinen, joka on otsikoinut Ruotsin valtionrautateiden (SJ) kalustouudistusta koskevan uutisen otsikolla "Ruotsin rautatiet koettaa taklata myöhästymisiä jätti-investoinnilla".

Mihin ovatkaan unohtuneet moisen konsulttipaskatermin alta sellaiset asialliset suomen kielen sanat kuin vähentää, karsia tai hillitä?

PS. Itse juttu on kolmen sanan mittaisine virkkeineen silkkaa "Huonot toimittajat vauhdissa" -ketjun kamaa.

Taklata on vielä ihan OK termi verrattuna haasteisiin ja haasteellisuuteen. Olen töissä suurehkossa insinööritalossa, jonka motto on "We accept the challenge". Nykyisessä pisneskielessä haaste on synonyymi ongelmalle, joten tuohan tarkoittaa käytännössä, että hyväksymme ongelman. Tosin tuo määräinen artikkelihan mahdollistaa sen, että sillä tarkoitetaan jotain määriteltyä ja mukavaa ongelmaa.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Taklata-termin käyttö kuvaamassa hidastamis-, vähentämis- tai kontrollointitoimenpiteitä. Tuoreen esimerkin taklaamisesta antaa HS:n toimittaja Elina Kervinen, joka on otsikoinut Ruotsin valtionrautateiden (SJ) kalustouudistusta koskevan uutisen otsikolla "Ruotsin rautatiet koettaa taklata myöhästymisiä jätti-investoinnilla".

Aivan totta. Nämä anglismit ovat hiipineet kieleemme joka rintamalla. Mainitsemasi taklaamisen lisäksi ovat tulleet seuraavat "keskustelupalstatermit":

Selittävän lauseen lyhentäminen yhteen sanaan. Ideana kai se, että kaikki tietävät tai ainakin pystyvät päättelemään koko tapahtumaketjun ilman kokonaita lausetta.

Esim.
"En voi tulla treeneihin, koska jalka".
"Broncos voittaa Super Bowlin, koska Manning".


Kuvitteellisen lukijan ennakoituun väitteeseen vastaaminen ennen kysymystä.

Esim.
"Palautin laitteen kauppaan, ja kyllä, annoin myyjälle palautetta".


Molemmat ovat aivan sietämättömän ärsyttäviä. Lähelle pääsevät ehkä oikeastaan vain termit "tavan" ja "liikku", jotka ovat myös aivan kammottavia.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Selittävän lauseen lyhentäminen yhteen sanaan. Ideana kai se, että kaikki tietävät tai ainakin pystyvät päättelemään koko tapahtumaketjun ilman kokonaita lausetta.

Esim.
"En voi tulla treeneihin, koska jalka".
"Broncos voittaa Super Bowlin, koska Manning".

Tämän ilmiön ärsyttävyydestä olen samaa mieltä. Ylen radio-ohjelma Aristoteleen kantapää kävi vuodenvaihteessa ilmiön taustoja lyhyesti läpi, tässä sama kirjoitettuna.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No ärsyttävin sana kautta aikain on tietysti drinksu. Hyi ####.

Ainiin ja toinen on tää: #Ei Pysty #päikkärit #hyvää ruokaa #omnomnom #vaimomatskuu. Vai miten se nyt menee :D
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ei yksittäistä sanaa, tai termiä. Joka tapauksessa minun mielestäni murteella kirjoittaminen on todella naurettavaa paskaa. Ymmärrän täysin, jos joku puhuu murretta, mutta jos joku sitä kirjoittaa niin minua vituttaa. Miksi ei voi kirjoittaa normaalia Suomen kieltä? Ei se murre kirjoittaessa sieltä ns. "itsestään" tule, toisin kuin puhuttaessa se saattaa tulla.

"hyvin se tua palajon ajeettu riisseli lähti käyntihi".

Tuommoista ei vain jaksa lukea.
 

Ralph

Jäsen
Asiaa käsiteltiin jossain vaiheessa tällä palstalla ihan omassa ketjussaankin, ja "Maunot" oli nimi, jota joku esitti käytettäväksi lentopallomaajoukkueesta kunnianosoituksena kovalle lajimiehelle, presidentti Koivistolle.

Minun puolestani heitä voisi kutsua vain "lentopallomaajoukkue"-nimellä, ei tarvita mitään hakemalla haettuja mukahauskoja maunoja, hunneja tai mitään muutakaan.

"Broncos voittaa Super Bowlin, koska Manning".

Ajoittain harjoitan tätä, ehkä siksi etten näe siinä mitään. Ymmärrän kyllä jos joku ei pidä, koska kielioppi.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
"Pelissä nimeltä jääkiekko". Ärsyttävin hokema pitkään aikaan, joka tulee vastaan Jatkoaikaa lukiessa aivan liikaa. Saisivat bannata seuraavan jatkislaisen joka tuota käyttää.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Herttileili. Herkullinen. Mainio. Maukas. Munukkeli. Kiikaritehot. Chin. Pisu ja tisu. Tantti. Ei hyvää päivää. Vuonna yks ja kaks. Pelimerkki (merkityssä raha, valuutta). Nakki. Nusutella. Hulabaloo / hulapaloo. Puolukkapäivät. Lollot. Loro. Pissis. Plätty. Prillit.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Tunnustan tietämättömyyteni ja kysyn siksi, mitä helvettiä tuo tarkoittaa?

Itsestä otettu poseerauskuva, yleensä kännykän etukameralla. Yleisesti tunnettu varsinkin teinityttöjen keskuudessa ympäri maailman.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tunnustan tietämättömyyteni ja kysyn siksi, mitä helvettiä tuo tarkoittaa?

Itse itsestää otettu kuva, yleensä somea varten. Tullut kuin syöpä jenkeistä tänne, siis tuo sana ja media yrittää tunkea sitä joka väliin.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ei yksittäistä sanaa, tai termiä. Joka tapauksessa minun mielestäni murteella kirjoittaminen on todella naurettavaa paskaa.

Täysin samaa mieltä. KalPa -osiossa murretekstiä piisaa. Tulee mieleen typerä mukahauskuuttelu, joka ainakin meikäläisessä aiheuttaa ainoastaan otsasuonen pullistumista.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Itsestä otettu poseerauskuva, yleensä kännykän etukameralla. Yleisesti tunnettu varsinkin teinityttöjen keskuudessa ympäri maailman.

Itse itsestää otettu kuva, yleensä somea varten. Tullut kuin syöpä jenkeistä tänne, siis tuo sana ja media yrittää tunkea sitä joka väliin.

Selvä homma. Kalkkis kiittää ja kuittaa. Ihmeellisiä nimityksiä. Onhan se tietysti hankalaa sanoa tai kirjoittaa "itse itsestä otettu kuva".

Tämä kuva havainnollistanee mikä on selfie.

Kiitos ämjiijiille tästä. Hieno kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Itsestä otettu poseerauskuva, yleensä kännykän etukameralla. Yleisesti tunnettu varsinkin teinityttöjen keskuudessa ympäri maailman.
Selvä homma. Kalkkis kiittää ja kuittaa. Ihmeellisiä nimityksiä. Onhan se tietysti hankalaa sanoa tai kirjoittaa "itse itsestä otettu kuva".
Tai ihan vain omakuva.

Tunnen itseni jo vieraaksi omassa ajassani, kiitos Twitter-risuaita-kielioppiraiskioiden, Instagram-tilien ynnä muine tuomiopäivän pasuunoiden: vastenmielistä on nykymeno.

Bubbling over: päräyttävä, pöhinä, huikea, Selkänahk... Selkäranka-seminaari, hashtag, flash mob, out of the box -ajattelu, epämukavuusalue, mukavuusalue, some, somettaa, virtaviivaistaa, jalkauttaa, think tank, ajatushautomo, hipsteri.

Itkettää.
 

Nick Neim

Jäsen
Limpsa.

Mikä vitun limpsa.

Limu tai limsa jos jotain lempinimeä on pakko käyttää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Limpsa.

Mikä vitun limpsa.

Limu tai limsa jos jotain lempinimeä on pakko käyttää.

Tästä saa hyvän muistisäännön:

Pimulla on pimpsa,
se on limu taikka limpsa.


Limukin kyllä ärsyttää. Puhutaan ennemmin rehellisesti limpparista.
 

Nick Neim

Jäsen
Tästä saa hyvän muistisäännön:

Pimulla on pimpsa,
se on limu taikka limpsa.


Limukin kyllä ärsyttää. Puhutaan ennemmin rehellisesti limpparista.

Korjataan muistisääntöä:

Pimulla on pimpsa,
se on limu eikä mikään vitun limpsa.


Limppari on ok, mutta limpsaa en hyväksy. Missään olosuhteissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Limppari on ok, mutta limpsaa en hyväksy. Missään olosuhteissa.

Lisäisin listaan vielä sanan limukka, sekä samanhenkisen alkoholipitoisen pissisversion sidukka. Uusi muistisääntö:

Ei kauan viitsi katsella sellaista akkaa
joka lapsena joi limukkaa, nyt kittaa sidukkaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tunnen itseni jo vieraaksi omassa ajassani, kiitos Twitter-risuaita-kielioppiraiskioiden, Instagram-tilien ynnä muine tuomiopäivän pasuunoiden: vastenmielistä on nykymeno.

Vastenmielistä tosiaan, mutta minkäs teet, kun tälle aikakaudelle on synnytty. Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että kouluni olen saanut käydä rauhassa ilman minkään valtakunnan nykyhömpötyksiä. Ylioppilaskirjoitukset ovat parin vuoden kuluttua tietokoneella suoritettavia, saan nekin pois alta juuri sopivasti nyt keväällä kirjoittaessani. Ei käy kateeksi tulevaisuuden koululaisia, joita kehotettaneen twiittaamaan viittaamisen sijasta. Jo nyt on koulussa kokeiltu erinäisiä sähköisiä kokeita, laihoin tuloksin tosin. Kaikkea teknologiakaan ei vielä ole syrjäyttänyt. Minäkin eläisin mieluusti erilaista nykyaikaa - harmi vain, että en ole kykenevä asioiden suuntaa muuttamaan. Twitteriä käytän omaksi hyödykseni, mutta Instagramiin en kuuna päivänä aio sortua. Odotan kauhulla näkeväni ne tulevaisuuden päivät, jotka minun sukupolveni - someoumaigaad-generaatio - on minulle tuova. Vastenmielistä on oleva myös tulevaisuus.

Ja ärsyttävimmät termit? Stadin slangin sanat kaikkinensa typerine puhetyyleineen kera uuden "menin, koska mutsi" -ilmaisutavan. Karmaisevia sanoja kuten "stailaus", "lähtökohtaisesti", "huikaiseva" ja "parhautta" näitä "someja" ja "selfieitä" tietenkään unohtamatta. Työntäkää huikeat so(r)menne hanureihinne, koska mun mökötys. Mökötys on sitten aivan eri ketjun sana kaikessa komeudessaan!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Saa ottaa talteen.

No vittu kiitti. Joku urpo jatkislainen heittää viestissään jonkun "ennustuksen" tms. ja sitten perässä on tuo mainittu fraasi.

Tätä ei sitten saa ottaa talteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös