Ikävänkantaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Taklata-termin käyttö kuvaamassa hidastamis-, vähentämis- tai kontrollointitoimenpiteitä. Tuoreen esimerkin taklaamisesta antaa HS:n toimittaja Elina Kervinen, joka on otsikoinut Ruotsin valtionrautateiden (SJ) kalustouudistusta koskevan uutisen otsikolla "Ruotsin rautatiet koettaa taklata myöhästymisiä jätti-investoinnilla".
Mihin ovatkaan unohtuneet moisen konsulttipaskatermin alta sellaiset asialliset suomen kielen sanat kuin vähentää, karsia tai hillitä?
PS. Itse juttu on kolmen sanan mittaisine virkkeineen silkkaa "Huonot toimittajat vauhdissa" -ketjun kamaa; toimittajan kirjallinen ulosanti (suora sitaatti piilotettuna) on nimittäin kuin suoraan jostakin alakoululaisen kirjoittamasta "Minun koulupäiväni" -tarinasta.
Mihin ovatkaan unohtuneet moisen konsulttipaskatermin alta sellaiset asialliset suomen kielen sanat kuin vähentää, karsia tai hillitä?
PS. Itse juttu on kolmen sanan mittaisine virkkeineen silkkaa "Huonot toimittajat vauhdissa" -ketjun kamaa; toimittajan kirjallinen ulosanti (suora sitaatti piilotettuna) on nimittäin kuin suoraan jostakin alakoululaisen kirjoittamasta "Minun koulupäiväni" -tarinasta.
"SJ sijoittaa junien uusimiseen yhteensä 3,5 miljardia kruunua eli noin 400 miljoonaa euroa. Junien tietokoneet sekä ajo- ja ohjausjärjestelmät uusitaan. Samoin sisustus. Työn toteuttaa ABB. Ensimmäisien uusien junien pitäisi kulkea raiteilla vuonna 2016 ja koko urakan olla valmis vuonna 2018."
Viimeksi muokattu: