Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 550 491
  • 9 521

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minua on alkanut ärsyttää iltapäivälehtien viljelemä puumanainen. Siis onko milf liian englantilainen ilmaus? Puumanainen.. ja kaikki tämä vain kun vitun Madonna panee jotain parikymppistä, niin kaikki yli kolmekymppiset on yhtäkkiä puumanaisia.
Ehdotukseni tilalle olisi IRK, eli tuttavallisemmin Irkku. Tulee sanoista Irstas Rupsahtanut Kurppa.
 
Olen avautunut tästä aiemminkin, mutta tämän käytön jatkuvasti lisääntyessä, täytyy toistaa itseäni ja todeta aivopieru. Ja etenkin sen väärä käyttäminen. Olen saanut lukea, että trukin renkaan heittäminen Pasi Nurmisen selkään oli aivopieru. Kari Sihvosen taklaus oli aivopieru. Jne. Ei vain pysty käsittämään.

Sama täällä saatana. Ja jokainen ny saatana hokee sitä. Ois edes Aivovalkovuoto.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Nyppii haveri sanan viljely kaikenlaisten onnettomuuksien kuvaamisessa. Haveri tarkoittaa nimittäin spesifisti merellä tapahtunutta onnettomuutta. Sen sijaan haaveri, jonka kantasana tosin on sama ruotsin haveri, tarkoittaa yleensä mitä tahansa vahinkoa. Tosin yleisimmin sitä käytetään jostain pienemmästä vahingosta, kuten puukolla sormeen veistämisestä tai maljakon rikkoutumisesta tms.

Sana tuli median tietoisuuteen Estonian uppoamisen yhteydessä, kun tutkintalautakunta käytti merionnettomuudesta haveri-termiä toistuvasti. Ääliötoimittajat kopioivat sanan saman tien kaikenlaisista onnettomuuksista koskeviin juttuihin. Viimeksi MTV3:n Kymmenen Uutisissa alalaidan uutispalkissa komeili taas haveri aivan väärässä yhteydessä. En nyt muista oliko kyseessä Naantalin omakotipalo vai liikenneonnettomuus, mutta ainakaan merihädästä ei ollut kyse.
 

axe

Jäsen
Eihän MILF ja cougar ole kuitenkaan ollenkaan synonyymeja. Kaikki puumat eivät todellakaan ole milffejä, ja päinvastoin kaikki milffit eivät ole puumia.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Eihän MILF ja cougar ole kuitenkaan ollenkaan synonyymeja. Kaikki puumat eivät todellakaan ole milffejä, ja päinvastoin kaikki milffit eivät ole puumia.

Erittäin oleellinen pointti!

Cougarillehan on suomen kielessä jo olemassa varsin kuvaava vastineensa – munahaukka.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Suorittaa. Se, että joku porsaan ja munkkiporsaan välimuodolta näyttävä spadevääpeli vingahtelee muodon edessä "Saa suorittaa", ei tee tästä ilmaisusta yhtään sen fiksumpaa. Tai sen käyttäjästä yhtään sen suurempaa jääkiekkoanalyytikkoa, vaikka onhan se toki hienompaa sanoa, että "Möttönen on suorittanut pelaamistoimintojaan selkeästi paremmin ylivoimassa" kuin "Möttönen on pelannut ylivoimalla hyvin". Eihän tuo ole edes suomea.

Jatkoajassahan tämän termin suorittaminen osataan:

Voihan pelaajisto hetkellisesti suorittaa paremmin valmentajan vaihdoksen alla

Siinä missä kokenut pelaaja nollaa epäonnistumisen ja tietää, että pitää suorittaa seuraavassa tilanteessa taas omalla tasollaan

Keränen suorittaa taklauksensa loppuun

Blues ei myöskään tule jäämään 10 joukon ulkopuolelle, jos suorittaa edes etäisesti kuten parissa viime pelissä

tuossa kohtaa taklausta ei olisi pitänyt suorittaa

Eikä se suinkaan ole tarkoitus, että pelaaja ei voi suorittaa ammattiaan typerän sääntötulkinnan tai tuomarin virheen takia

Suorittaa ammattiaan?
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
"Ketä on KalPan paras pelaaja?"

Tuomas Kiiskistä.

Murteet ovat ärsyttäviä, varsinkin kun näihin läntisiin murteisiin ei ole mitään kosketuspintaa. Tyhmältä kuulostavat kaikki. Ja korostetusti silloin, kun niitä murresanoja käytetään kirjoitetussa kielessä.

Perussuomalaiset ärsyttää. Puusilmäisyytensä takia. Toki J. Urpilainen kuuluisi samaan kategoriaan.

E: joojoo, käytän itsekin murresanoja. mutta ihan poroillakseni
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua on alkanut ärsyttää iltapäivälehtien viljelemä puumanainen. Siis onko milf liian englantilainen ilmaus? Puumanainen.. ja kaikki tämä vain kun vitun Madonna panee jotain parikymppistä, niin kaikki yli kolmekymppiset on yhtäkkiä puumanaisia.

No höh. Tuossahan on olennainen ero. MILF on 'poikien' haaveiden kohde, objekti. Puuma metsästää itse, subjekti. Eikä tarvitse olla kenenkään äiti :)

Edith: jäi pari uusinta lukematta, eli Puuma myös suorittaa.
 

el marina

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Omata/omaava.

Se on kapulakieltä, eli ei oikeaa suomea, vaan typerästi keksitty kiertoilmaisua sanoa jokin asia liian vaikeasti. Valitettavan usein noihin törmää nykyään myös valtakunnan päämedioissa.

Esimerkki: "Kai Nurminen omaa mahtavan rannelaukauksen", kuuluu sanoa oikeasti vaikka näin, "Kai Nurmisella on mahtava rannelaukaus."
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Ilta-Sanomien NHL-kausiopasta lueskellessa alkoi jostain syystä nyppimään sana legitiimi. Syytä en osaa sanoa, ehkä kyseisen sanan esiintymistiheydellä kyseisessä julkaisussa on osansa asiassa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Täytyy sanoa että minä en välttämättä lähtisi tukemaan tätät ideaa.
OK, aivoriihi vetäytyy suunnittelemaan jotain parempaa.

Sitä odotellessa yksi pyyntö. Taas kerran. Kun kirjoitatte jotain, ja huomaatte kirjoittavanne sanan itse (Itseni mielestä... Itse ajattelen...), kokeilkaapas korvata se sanalla minä. Se on oikea suomen kielen sana, eikä sen käyttöä pidä hävetä. Minä olen minä, itse on jotain vivahteiltaan erilaista.

"Itse ajattelen..." Totta kai ajattelet itse, kukas muukaan puolestasi ajattelisi! Se kuuluu "minä ajattelen"; "minun mielestäni". Jumalauta, tuota itsettämistä tunkee joka tuutista nykyisin, sietämätöntä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Salatut Elämät -ketjussa jokaisen roolinimen vääntäminen mukahauskaan muotoon. Kari Taalasmaan tokaisemana "Suppo ja Nasse" on hyvää salkkarihuumoria mutta ketjussa mennään rankasti yli.
 

Hirmumyrsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei Mitään Käyttöä Jätkät ja Märkä Uni Rosterit
OK, aivoriihi vetäytyy suunnittelemaan jotain parempaa.

Sitä odotellessa yksi pyyntö. Taas kerran. Kun kirjoitatte jotain, ja huomaatte kirjoittavanne sanan itse (Itseni mielestä... Itse ajattelen...), kokeilkaapas korvata se sanalla minä. Se on oikea suomen kielen sana, eikä sen käyttöä pidä hävetä. Minä olen minä, itse on jotain vivahteiltaan erilaista.

"Itse ajattelen..." Totta kai ajattelet itse, kukas muukaan puolestasi ajattelisi! Se kuuluu "minä ajattelen"; "minun mielestäni". Jumalauta, tuota itsettämistä tunkee joka tuutista nykyisin, sietämätöntä.

Itse olen sitä mieltä, että tämä on paha tapa, jota itsekkin käytän usein ja vittuunnun itseeni aina kun huomaan niin tekeväni.

Koska en osaa minä- sanan käyttöä yritän lopettaa ja siirtyä vielä huikeasti yrsyttävämpään tapaan, jota on myös psykologiassa pidetty merkkinä persoonallisuuden häiriöistä, eli jatkossa ajattelin viitata itseeni aina kolmannessa persoonassa. Ainakin jatkoajassa. Katsotaan kehittyykö hänelle persoonallisuushäiriö. Hirmumyrsky myös tuntee muutamia muita jotka tätä, hänestä varsin ärsyttävää, tapaa käyttävät säännöllisesti. Hän myös pitää heitä varsin kusipäisinä tapauksina.
 

Sirad

Jäsen
Minua on alkanut ärsyttää iltapäivälehtien viljelemä puumanainen. Siis onko milf liian englantilainen ilmaus? Puumanainen.. ja kaikki tämä vain kun vitun Madonna panee jotain parikymppistä, niin kaikki yli kolmekymppiset on yhtäkkiä puumanaisia.

Luet selvästi jotain mitä minä en lue. Missä mediassa puhutaan puumanaisesta, eipä ole tullut vastaan kertaakaan.
 

12961

Jäsen
Murteet ovat ärsyttäviä, varsinkin kun näihin läntisiin murteisiin ei ole mitään kosketuspintaa. Tyhmältä kuulostavat kaikki. Ja korostetusti silloin, kun niitä murresanoja käytetään kirjoitetussa kielessä.

Näinhän se aina menee. Meikäläisellä taas on erittäin vähän kosketuspintaa itäisempiin murteisiin ja mie/sie-väännökset särähtävät korvaan erittäin pahasti, samoin ilmaisuna esimerkiksi tokkopa on ärsyttävä.

Itsellä on melko vanhakantainen Turun murre, joka sisältää paljon ruotsista peräisin olevia sanoja. Mää esimerkiks pruukkaa (bruka) juara pal kaffet.
 

Pronger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä onko aiemmin ollut, mutta itseäni vituttaa suunnattomasti:

Ei näin.


Jota viljellään tällä palstalla ihan vitusti jokaisen tuomarimollauksen, selkääntaklauksen, pelaajan mokan tai minkä tahansa negailmauksen kohdalla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Sirad

Jäsen
Tuossa noin alkuun:

Uuuh.

Iltalehteä ja -sanomia en lue, mutta että Hesarikin. Kaikkea sitä.

Kyllä alkaa olla "asiallisemmankin median" taso sitä luokkaa että surulliseksi vetää. Yle hakee sensaatio-uutisointia jollain lautakaupoilla ja HS tuntuu kirjottavan sitä mitä iltapäivälehdetkin ilman sen kummempaa uutiskynnystä.

Noh, liityn kimppaan ja alan vihata kyseistä termiä. ;)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Meikäläisellä taas on erittäin vähän kosketuspintaa itäisempiin murteisiin ja mie/sie-väännökset särähtävät korvaan erittäin pahasti, samoin ilmaisuna esimerkiksi tokkopa on ärsyttävä.

Myös Lapin suunnalla käytetään sanoja mie/sie. Kun juttelin puhelimessa ensimmäistä kertaa erään ystäväni kanssa (on kotoisin Lapista), niin hän rupesi oikein ihmettelemään miksi käytän sanoja: mie ja sie (vaikka niitä hyvin harvoin käytänkin). Kävipä sitten ilmi, että ainakin Kittilän seudulla samaiset sanat on yleisessä käytössä.

vlad.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Myös Lapin suunnalla käytetään sanoja mie/sie. Kun juttelin puhelimessa ensimmäistä kertaa erään ystäväni kanssa (on kotoisin Lapista), niin hän rupesi oikein ihmettelemään miksi käytän sanoja: mie ja sie (vaikka niitä hyvin harvoin käytänkin). Kävipä sitten ilmi, että ainakin Kittilän seudulla samaiset sanat on yleisessä käytössä.

vlad.

Jopa Rovaniemellä mie/sie-sanoja käytetään ja runsaasti. Uskon, että monessa tapauksessa on kyseessä jopa yliannostus.
 

ditrim

Jäsen
"Itse ajattelen..." Totta kai ajattelet itse, kukas muukaan puolestasi ajattelisi! Se kuuluu "minä ajattelen"; "minun mielestäni". Jumalauta, tuota itsettämistä tunkee joka tuutista nykyisin, sietämätöntä.

Noniin. Onko se muka sitten täysin mahdotonta että joku ei ajattele itse? Miten sitten muka selität uskovaiset? Ajattelevatko he muka oikeasti itse? Ajattelevatko he ylipäätään ollenkaan? Kaikkihan on valmiina kirjassa, homma on helppoa kuin Mäkissä työskentely.

Entäs ne joita ohjaa toiminnassaan joku jota he eivät koe omaksi itsekseen? Äänet käskee tappamaan? Annoinko minä käskyn tappaa vai se käskevä ääni päässäni?

Opettajat yrittää aina jarruttaa hulluja ja niitä jotka haluavat puhua omaa kieltään. Kyllähän huono soomi ärsyttää minuakin vaikka en ole edes erityisen hyvä suomen kielessä. Valitettavasti sekin johtuu siitä etten silloin kun oppia jaettiin pystynyt ymmärtämään mihin hyvää äidinkielen kirjallista taitoa tarvitaan. Toisaalta sieltä luokkahuoneen oven ulkopuolelta oli pikkaisen vaikeampaa oppiakin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Noniin. Onko se muka sitten täysin mahdotonta että joku ei ajattele itse? Miten sitten muka selität uskovaiset? Ajattelevatko he muka oikeasti itse? Ajattelevatko he ylipäätään ollenkaan?
Näen mielessäni seuraavankaltaisen tilanteen. Ovikello soi. Avaan oven. Jehovan todistaja sanoo: "Itse olen Jehovan todistaja. Itselläni on itsellesi tällainen Vartiotorni. Itseni mielestä tämä on hyvä lehti, ja usko Jeesukseen voi pelastaa itsesi itseltään Saatanalta." Siinä vaiheessa minä sanon Jehovalle että vetää vitun päähänsä joko ihan itse tai pyytää pastorilta apua, ja nykäisen oven kiinni.

Vai pitäisikö sanoa että allekirjoittanut sulkee itse henkilökohtaisesti oven, kun se minä on pannassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös