Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 556 940
  • 9 530

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ainakin Jatkoajassa minua ärsyttää eniten tämä ilmaus: Ja sit mä heräsin...

Kyllä nämä fanien unennäöt tajuaa tyhmempikin, ei niitä enää tarvitse selitellä mokomalla lausahduksella juttunsa perään.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Moniottelija

Alkaa olla jo kulunut ilmaisu puhua tai kirjoittaa jonkun monialaisen henkilön yhteydessä, että hän on esimerkiksi"mainonnan moniottelija" tai "kulttuurin ja politiikan moniottelija", kuten esim. Jörn Donnerista tänään IS kirjoitti. Termi oli ilmestyessään pikkunokkela, mutta kuten aina pikkunokkelille ilmaisuille käy, ne vanhenevat jo toisella käyttökerralla.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Lawless kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Eikö esim. seitsen- tai kymmenottelija ole juurikin moniottelija?

Tämä on tietysti vitsi, mutta selostetaan nyt varmuuden vuoksi, että ei se tietenkään ärsytä urheilussa vaan silloin, kun sitä käytetään jossain muussa yhteydessä. Minusta on vain hoopoa todeta, että joku on vaikka politiikan moniottelija, kun kyseessä ei nyt kuitenkaan ole mikään useammasta eri lajista koostuva urheilusuoritus.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Lisätään vielä, että ärsyttää aivan järjettömästi tuo "juurikin", koska se kin-pääte on ihan tarpeeton.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Missä pelaa!? Voi video tuo termi saa ohimosuonet sykkimään melkein tiskomusiikin tahtiin!

Toinen mikä nyppii, on KETÄ! "Ketä sulle soitti?" Se on kuka! Ei kurka, eikä ketä, vaan kuka!
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Justjoo".
En vain ymmärrä ihmistä joka tokaisee usein kyseisen sanahirviön. Minulle tulee mieleen että tällä lausahduksella vähätellään lausahduksen kohdetta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Rixa kirjoitti:
Minulle tulee mieleen että tällä lausahduksella vähätellään lausahduksen kohdetta.

Niinhän sillä vähätelläänkin. Ja myönnän, että itsekin joskus sorrun sitä käyttämään, vaikka olen myöskin sitä mieltä, että ei se oli kovin fiksua tekstiä. Tosin olen muutenkin melko kökkö argumentoimaan, että ei sinänsä mikään ihme :D
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
HerraHermanni kirjoitti:
Missä pelaa!?
Mistä tämä ko. sanonta oikein on lähtöisin? Itse en ole törmännyt siihen kuin näissä ärsyttävien letkautusten ketjussa.

P.S. "Justjoo" voi tarkoitaa myös "Aa, nyt ymmärsin". Riippuu intonaatiosta.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Master God kirjoitti:
Mistä tämä ko. sanonta oikein on lähtöisin? Itse en ole törmännyt siihen kuin näissä ärsyttävien letkautusten ketjussa.

Ei mitään tietoa, enkä välttämättä edes halua tietää. Tulee monesti esille esim. otteluseurantaketjuissa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Master God kirjoitti:
Mistä tämä ko. sanonta oikein on lähtöisin? Itse en ole törmännyt siihen kuin näissä ärsyttävien letkautusten ketjussa.

Taitaa olla FutisForumilta lähtöisin. Ainakin tietääkseni. Itsekin käytän ko. sanontaa, sillä joihinkin tilanteisiin se sopii mielestäni kuin nyrkki Sean Averyn silmään.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
HerraHermanni kirjoitti:
Toinen mikä nyppii, on KETÄ! "Ketä sulle soitti?" Se on kuka! Ei kurka, eikä ketä, vaan kuka!
Tää on tätä meidän länsimurretta. Saattaa olla vaikea ymmärtää synkän Satakunnan ulkopuolella.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Master God kirjoitti:
Mistä tämä ko. sanonta oikein on lähtöisin? Itse en ole törmännyt siihen kuin näissä ärsyttävien letkautusten ketjussa.

FutisForumista. Joku nimimerkki siellä kysyi EM-2000-kisojen innoittamana vuosia sitten: "Onko tietoa tällaisesta pelaajasta, latko Zahovic, missä pelaa nykyisin"

(Zlatko) Zahovic pelasi tuolloin Benficassa, joka taas sattui olemaan tämän tiedustelijan profiilin mukaan toinen kysyjän suosikkiseuroista... Että sellainen suosikkiseura ja -pelaaja kaverilla.


Ja tästä tuo sitten on levinnyt.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mane kirjoitti:
FutisForumista. Joku nimimerkki siellä kysyi EM-2000-kisojen innoittamana vuosia sitten: "Onko tietoa tällaisesta pelaajasta, latko Zahovic, missä pelaa nykyisin"

(Zlatko) Zahovic pelasi tuolloin Benficassa, joka taas sattui olemaan tämän tiedustelijan profiilin mukaan toinen kysyjän suosikkiseuroista... Että sellainen suosikkiseura ja -pelaaja kaverilla.


Ja tästä tuo sitten on levinnyt.

Aika mielenkiintoinen tarina. On muuten levinnyt kaikkialle, täälläkin siihen törmää hiton usein, mutta ei se minua varsinaisesti ärsytä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Saattoi muuten pelata Valenciassakin kysymyksen hetkellä, mutta pointti oli kuitenkin se, että kysyjä ei tiennyt "suosikkipelaajansa" pelaavan "suosikkijoukkueessaan".

Ja kysymyksenä taisi sitten olla vielä toisessa lauseessa, että missäs Uwe Rösler pelaa nykyisin. (en muista missä pelasi, mutta lentävään lauseeseen liittymätöntä tämä sivulause)
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
HerraHermanni kirjoitti:
Toinen mikä nyppii, on KETÄ! "Ketä sulle soitti?" Se on kuka! Ei kurka, eikä ketä, vaan kuka!
Sä olet vaan tyyppi, ketä ei ymmärrä oikeaa suomenkieltä. Hajoamisia vaan sinne "mehtään".
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Aces High kirjoitti:
Sä olet vaan tyyppi, ketä ei ymmärrä oikeaa suomenkieltä. Hajoamisia vaan sinne "mehtään".
Käypä vilkaisemassa sanakirjasta, onko siellä "kuka" vai "ketä", kun pitää kysyä "kuka?"

Joo, tiedän, ettet ollut ihan tosissasi.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Murmeli kirjoitti:
Käypä vilkaisemassa sanakirjasta, onko siellä "kuka" vai "ketä", kun pitää kysyä "kuka?"

Joo, tiedän, ettet ollut ihan tosissasi.

Tätähän voisi jatkaa loputtomiin.. Ketä sekin kiinnostaa. Ketä lähtee tänään baariin? Ketä menee lätkämatsiin?

"Murre"- sanoista on vaan turha vetää hernettä nenään. Samaahan me länsirannikkolaiset voitaisiin kitistä sanoista "myö" ja työ" ja "mie" ja "sie" joita kuulee kanssa usein.

Ärsyttävä sanonta taas on teinien käyttämä "ihku" ja "Ihq"
 

Tobias

Jäsen
Leon kirjoitti:
Hymiöille on paikkansa. Ja ne ovat irc ja tekstarit. Muualla käytettynä olen samaa mieltä Tobiaksen kanssa. On ilmaisun köyhyyttä ja lukijoiden aliarvioimista käyttää hymiötä tekstissä, jos on aikaa miettiä sanottavansa perusteellisesti.

Nykyään ärsyttää "ota vähän brenkkua, mjitaah".

Ok, tuossa olet kyllä oikeassa. En käytä itse kyllä hymiöitä missään muodossa enkä missään viestimessä mutta tekstiviesteissä just ja just ymmärrän hymiöiden käytön, kunhan niitä ei joka välissä kirjoitella.

Mielestäni päivänselvää on, että hymiöiden käyttö vähänkään pidemmissä teksteissä kertoo juuri kirjoittajansa ilmaisutaidon köyhyydestä ja paljastaa samalla eräänlaisen junttiuden. Minä olen tätä mieltä. Hyvät kirjoittajat eivät tarvitse hymiöitä, Jatkoajassa esimerkkinä tästä pidän vaikkapa ervatsaloa.
Itsehän olen varsin paska kirjoittaja, vahvuuksiani ei ole monipuolinen tekstin tuottaminen.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ketä on ärsyttävyydessään lievemmästä päästä verrattuna turkulaisten Tussariin tai Turkkariin (muistaakseni olen tämänkin version kuullut Suomen joulurauhakaupungissa).

Tampereella lienee ilmestyy Amppari ja Porissa Satkari.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
peruspata kirjoitti:
Ketä on ärsyttävyydessään lievemmästä päästä verrattuna turkulaisten Tussariin tai Turkkariin (muistaakseni olen tämänkin version kuullut Suomen joulurauhakaupungissa).

Tampereella lienee ilmestyy Amppari ja Porissa Satkari.

Tua noin, sulta unohtui kokonaan TurSa.
 

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jostain kumman syystä mua ärsyttää pari ihan tavallista sanaa: miltei ja monasti.

Miltei-sanan kaikki varmaan tuntee, mutta niille joille jälkimmisen sanan ärsyttävä käyttö on vierasta, tässä esimerkki: "se on monasti sillä lailla, että talven tulo yllättää autoilijat"
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
GBenson kirjoitti:
Jostain kumman syystä mua ärsyttää pari ihan tavallista sanaa: miltei ja monasti.

Miltei-sanan kaikki varmaan tuntee, mutta niille joille jälkimmisen sanan ärsyttävä käyttö on vierasta, tässä esimerkki: "se on monasti sillä lailla, että talven tulo yllättää autoilijat"

Lisätään sen verran ärsytystäsi, että sehän voisi olla "se on monasti sillä lailla, että talven tulo yllättää miltei kaikki autoilijat".

Että silleen...
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
GBenson kirjoitti:
Jostain kumman syystä mua ärsyttää pari ihan tavallista sanaa: miltei ja monasti.

Miltei-sanan kaikki varmaan tuntee, mutta niille joille jälkimmisen sanan ärsyttävä käyttö on vierasta, tässä esimerkki: "se on monasti sillä lailla, että talven tulo yllättää autoilijat"

Ei tuo nyt niin kummaa ole. Minua taas ärsyttää sana "kertaalleen".
YLE:n Aamu-tv:ssä sitä kuulee jatkuvasti. "Urheilu-uutisia vielä kertaalleen tänä aamuna". Miksei voi sanoa "kerran", jos tarkoitetaan, että urheilu-uutisia tule vielä yhden kerran.

Tästä toisesta olen ehkä jo täällä vouhottanutkin, mutta todetaan vielä uudestaan. Nimittäin monien meteorologien ja radiojuontajien ärsyttävääkin ärsyttävämpi "osoittelukieli".

"... ja tuo matalapaine saapuu tuonne Lounais-Suomeen tuossa iltapäivän aikana ja nuo sadepilvet saattavat ripsauttaa muutaman sadepisarankin tuonne rannikkoseudulle..." ja "Tuossa puolenpäivän tienoilla saamme kuulla uutiset ja heti tuon uutislähetyksen jälkeen tuossa viittä yli 12 jatkuu tauoton äänilevykonserttimme aina tuonne kello 15:een asti..."

Asia on ihan ok, jos samalla näytetään, että tällä alueella tässä näin sataa ämmiä äkeet selässä, mutta muuten kyseessä on epätoivoinen yritys kuulostaa rennolta ja huolettomalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös