Mielenkiintoinen juttu, jossa yksi oleellisimmista asioista jää kuitenkin epäselväksi.
Aro kirjoittaa: "Nyt hän [Holappa] kuitenkin kertoo, että todellinen valta oli muiden käsissä, ja että hän itse oli lähinnä liikkeen keulakuvana. Kulissien takana toimivat todelliset johtajat."
Minua kiinnostaisi tietää, keitä nuo kulissien takana toimineet todelliset johtajat olivat/ovat. Kuka touhua rahoittaa ja kuka päättää asioista? Sama jäi kertomatta viime viikolla Mika Rantaa esitelleessä henkilökuvassa, sillä kouluttamaton, pitkää päivää ajava rekkamies ei mitenkään pysty pitämään hanskassa niin kansainvälistä SoO-verkostoa. Ei riitä aika eikä kielitaito.
Jos Aro tietää näiden järjestöjen takapirut, miksi hän nimeä heitä? Jos hän ei tiedä, miksi hän ei kärtä vastausta Holapalta, joka tuntuu muuten puhuvan menneisyydestään avoimesti, vaikka tietää joutuvansa vaikeuksiin? Vihjauksia Venäjän suuntaan esitetään, mutta asia jätetään täysin arvailujen varaan.
Kannattaa varmaan lukea vähän pidemmälle, niin asia selviää kyllä. Sieltä kun löytyy mm. tämmöinen kohta:
Kun Holappa kesällä 2009 palasi Suomeen oli Vastarintaliike jo levittäytynyt monille seuduille. Siihen oli liittynyt äärioikeistolaisia kaveriporukoita ja nämä olivat saaneet järjestössä valtaa. Holapalle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin luopua ajatuksesta, että hänestä olisi tullut liikkeen todellinen johtaja.
”Olin täysin tuntematon useimmille jäsenille, jotka olivat tunteneet toisensa vuosien ajan. He suhtautuivat minuun epäillen. Ei ollut mahdollista tulla ulkopuolelta ja yrittää olla auktoriteetti. Sitä paitsi asuin Oulussa ja saatoin osallistua harvoin eteläisessä Suomessa pidettyihin kokouksiin, joissa päätökset tehtiin. Totta kai minulla oli asioihin vaikutusta, mutta jos etelän johtajat olivat jotain keskenään päättäneet, noudatettiin sitä linjaa”, Holappa sanoo.
Holapan piti siten yrittää löytää oma roolinsa johtajana ilman valtaa. Hän edusti Suomen osastoa yhteydenpidossa Ruotsin Vastarintaliikkeen kanssa, mutta kotimaassa johtivat toimintaa muut henkilöt.
Siellä on myös kokonaan erillinen artikkeli näistä eri mestojen johtohenkilöistä: Miehet, jotka johtavat natsiliikettä | MOT | yle.fi
Aika mielenkiintoisen paketin Yle kyllä koostanut. Kansallissosialismia, Putinin diggailua, "epäpoliittisen" soihtumarssin järjestämistä, väkivallan ihailua, "SOO:n" perustamista ja pahoinpitelyitä samassa paskasopassa.