Alla olevan voisi laittaa useampaan ketjuun, mutta laitetaan nyt tähän. Yksi syy on se, että tästä(kin) ketjusta löytyy kirjoituksia, joissa kiistetään useamman kuin yhden ns. ääripään löytyminen. Olen aikoinaan vastannut, että maahanmuuttoon äärikielteisesti suhtautuvan ryhmän lisäksi Suomessa on useita ääripäitä mm. islamistien ja vasemmiston joukoissa. Faktoja ääri-islamisteista ei enää tarvitse pyrkiä todistamaan. Itse tiesin vasemmistoon kuuluvien ääriryhmien toiminnasta ja olin myös hetken aikaa sellaisen kohteena.
Tuore suomalaistutkimus analysoi 375 00 maalis–elokuun aikana lähetettyä Twitter-viestiä, jotka kohdistettiin suomalaisille poliitikoille. Tutkijat pyrkivät löytämään joukosta ne viestit, jotka voidaan lukea vihamielisiksi.
Tutkijoiden mukaan vihamielisten viestien takana olevat käyttäjätilit kuuluvat pitkälti kahteen, keskenään tiivisti verkostoituneeseen ryhmään. Tutkijat katsovat, että molempia ryhmiä voi pitää ideologisina: suurempi ryhmistä edustaa konservatiivisia tai maahanmuuttovastaisia käyttäjiä, toinen vasemmistolaisia tai liberaaleja käyttäjiä.
Analyysin mukaan 75 prosenttia poliitikkoihin kohdistuvista vihamielisistä viesteistä on peräisin maahanmuuttovastaisesta verkostosta. Tämä on odottamaani erilaisempi suhde. Kuvittelin, että jossain 85-15/90-10 mennään näiden ryhmien välillä, koska jotkut tutut tai puolitutut olivat maahanmuuttovastaisten ultaosien toiminnan kohteena ja viestien määrät olivat todella suuria.
Tuoreen tutkimuksen mukaan valtaosa vihamielisestä somekirjoittelusta on peräisin maahanmuuttovastaisesta verkostosta.
www.hs.fi
Jos islamistit ja vastaavat jätetään pois, kahden ääripään - konservatiivisten ja maahanmuuttovastaisten ultraosien sekä vasemmistolaisten ja liberaalien ultraosien - verkostoitunut toiminta ei voi todellisuudessa tulla kenellekään yllätyksenä. Sen toki on Jatkoajasta huomannut, että vasemalla ja liberaaleilla asian myöntäminen on ollut vaikeaa ja joillekin mahdotonta.
Itse en pidä ideologista (tai ylipäätään organisoitua) vihaviestien kirjoittamista ja lähettämistä toimintana, johon tulisi suhtautua edes neutraalisti.