Yksittäinen ihminen on siviili. Työtehtävissä olevat poliisit eivät ole. Outoa, että tällainen tarvitsee selittää.
Tämän logiikan perusteella voi kyllä jo ihan aiheesta ampua anarkistia silmään. Tarviiko tuota selittää?
Yksittäinen ihminen on siviili. Työtehtävissä olevat poliisit eivät ole. Outoa, että tällainen tarvitsee selittää.
Jos et puolustanut, niin pitämällä tekoja yhtä vakavina, vähättelet ihmishengille aiheutettua vaaraa. Luepa nimimerkki @Huppu'n kirjoitus muutama viesti ylempänä.
Samalla perusteella tosin anarkisteja voi ammuskella huoletta.
Toi siviili, ei siviili logiikka ei oikein avaudu: eikös viranomaista vastaan kohdistettu väkivalta ole lain mukaan tuomittavampaa kuin tavan ihmiseen?
Minusta silläkin on eroa, heittääkö joku kypärällä ja kilvellä varustautunutta vai ilman varustusta olevaa poliisia.
Mikä muuten on viehätyksenä kivien heittoon?
Riippuu tietenkin, minkälaisesta väkivallasta on kysymys. Lain mukaan tuskin kiven heittäminen poliisia kohti on tuomittavampaa kuin asuinrakennuksen polttaminen (onneksi jäi kuitenkin yritykseksi). Jos olen väärässä, minusta tämä laki pitää korjata. Minusta silläkin on eroa, heittääkö joku kypärällä ja kilvellä varustautunutta vai ilman varustusta olevaa poliisia.
Eli jos maahanmuuttaja sattuu pyöräilemään (kypärä päässä) oodinien tinnerinhaisteluringin ohi ja joku valopäistä päättää heittää kivellä ohi pyöräilevää ulkosuomalaista, on se yhtä kunniakasta kuin jutilanaamarilla varustettujen ituhippien poliisien kivittäminen.
Totta, olet oikeassa. Virkavallan vastustaminen on itse asiassa vakavampaa. Hyvä tarkennus.Juuri näin. Hieno juttu, että tällä palstalla on sinunkaltaista fiksua väkeä, joka ymmärtää miten työtä tekevä poliisi eroaa tavallisista kaduntallaajista, joiden suojeleminen kuuluu poliisin työhön.
Totta, olet oikeassa. Virkavallan vastustaminen on itse asiassa vakavampaa. Hyvä tarkennus.
Suojaamatonta? Juurihan siinä esimerkissä se kansalainen oli suojautunut samalla tavalla kuin poliisi, kypärällä. Eipäs vääristellä siellä.Yksittäisinä tapauksina kiven heittäminen kohti kypäräpäistä poliisia ei ole yhtä vakavaa kuin kiven heittäminen suojaamatonta kansalaista kohti.
Osaatko hurskasteluiltasi nimetä montakin nimimerkkiä? Hyvin mielelläni lukisin suoria lainauksia noiden oletuksien ja ennakkoluulojen sijasta.Uskomatonta, että näin moni nimimerkki pitää anarkistien kivienheittelyä kypärin ja kilvin suojatuneita poliiseja kohti yhtä vakavana asiana kuin asuinkäytössä olevan talon polttoyritystä.
Suojaamatonta? Juurihan siinä esimerkissä se kansalainen oli suojautunut samalla tavalla kuin poliisi, kypärällä. Eipäs vääristellä siellä.
Osaatko hurskasteluiltasi nimetä montakin nimimerkkiä? Hyvin mielelläni lukisin suoria lainauksia noiden oletuksien ja ennakkoluulojen sijasta.
Ja olihan anarkisteilla myös vihaa ja väkivaltahaluja sitä juhlinutta "eliittiä" kohtaan. Eli ihan tavallisia ihmisiä, veteraaneja jne. Juhlissa, joihin itsekin voisivat päästä, jos edes yrittäisivät tehdä jotain hyödyllistä.
Mikäli mellakoinneissa olisi mahdollista aiheuttaa varaa sivullisiin ihmisiin, on se minusta aina vakavampaa kuin heittää kiviä tällaisia tapauksia varten koulutettuja ja suojatuneita poliiseja kohti.
Jaa, minä mielestäni vastasin jo eilen tuohon. Sinä koet jostain selittämättömästä syystä ainoaksi vaihtoehdoksi verrata tapauksia keskenään, ja se sinulle suotakoon. Kukaan muu ei tunnu ymmärtävän tämän vertailun tarkoitusta.Tätä keskustelua ei käytäisi, mikäli olisimme samaa mieltä siitä, kumpi on vakavampaa. Siitähän tämä kaikki lähti.
Kumpi on sinusta vakavampaa, heittää suojavarusteissa olevaa ja tilanteeseen koulutettua poliisia kivillä osana tämän työtehtäviään vai heittää siviilissä olevan poliisin kotiin, jossa on myös lapsia, polttopullo? Minun mielestäni jälkimmäinen on paljon vakavampaa.
Kuten jo sanoin, en ole nähnyt mitään itua tässä vertailussa. Tai siis miksi ihmeessä niitä pitää verrata keskenään? Mikä se pointti siinä on? Haetaan hyväksyntää vasemmalle, koska oikealla ollaan pahempia törppöjä?
Kuitenkin olemme samaa mieltä, ehdottomasti jälkimmäinen.
Edelleen. Anarkistit olisivat rikkoneet paikkoja ja aiheuttaneet järjestyshäiriötä ilman, että poliisi olisi saapunut paikalle. Anarkistit eivät käsittäkseeni suunnitellut iskuaan poliisia kohti, vaan konflikti tapahtui, koska poliisi tuli paikalle. Polttopulloiskussa taas ei ollut niin sanottua väliintuloa, vaan sen tarkoitus ja pääasiallinen kohde ihmiset.
Olen nyt mielestäni tuonut riittävän hyvin esille, että näillä kahdella tapauksella on merkittävä ero vaikka molemmat ovatkin tuomittavia. Tätä keskustelua lienee turha jatkaa, eikä tässä olekaan enää kuin tunti, kun alan seurata jääkiekko-ottelua, jossa on ylimääräistä väkivaltaa. Minä kuitenkin hyväksyn sen, koska pelaajatkin hyväksyvät ja ovat sitä paitsi suojautuneet asianmukaisin varustein.
Uskomatonta, että näin moni nimimerkki pitää anarkistien kivienheittelyä kypärin ja kilvin suojatuneita poliiseja kohti yhtä vakavana asiana kuin asuinkäytössä olevan talon polttoyritystä. Ehkä sävy olisi toinen, jos talon sisällä olisi jokin toinen ihmisryhmä.
No jokainen, myös @Radiopää tietää, että polttopullojen heittelyiden kohteena ei ollut ihmiset. Se oli häneltä tyylipuhdasta valehtelua, ja kyseisen käyttäjän kohdalla voidaan sanoa jo jälleen kerran. Motiivejakaan ei tarvitse kauheasti miettiä.Vahva oletus että polttopullojen heitoissa, joissa siis ei ole loukkaantunut ketään mikä on jo melkoisen huonoa toteutusta jos tätä on tosissaan tavoiteltu, on kohdistettu ihmisiin, mutta poliisien pahoinpitely on kohdistettu materiaan.
Jaa, minä mielestäni vastasin jo eilen tuohon. Sinä koet jostain selittämättömästä syystä ainoaksi vaihtoehdoksi verrata tapauksia keskenään, ja se sinulle suotakoon. Kukaan muu ei tunnu ymmärtävän tämän vertailun tarkoitusta.
Onpa älyvapaata logiikkaa. Eivät polttopullonheittelijätkään olisi ihmisten koteja pommittaneet, elleivät turvapaikanhakijat olisi tulleet paikalle.
Soihtukulkueen estämisessä muuten oli juuri tasantarkkaan kohteena ihmiset ja tarkoituksena rajoittaa heidän oikeuksiaan väkivallalla tai sen uhalla. Enkä tietenkään ole sitä mieltä, että turvapaikanhakijat ovat syypäitä polttopulloiskuihin, vaan tarkoitus on osoittaa kommenttisi typeryys. Vahva oletus että polttopullojen heitoissa, joissa siis ei ole loukkaantunut ketään mikä on jo melkoisen huonoa toteutusta jos tätä on tosissaan tavoiteltu, on kohdistettu ihmisiin, mutta poliisien pahoinpitely on kohdistettu materiaan.
Minua todella sylettää tämä joidenkin ihmisten ajatus siitä, että yhteiskuntarauhan ja ihmisten turvallisuuden puolesta jopa henkensä riskeeraavat virkamiehet ovat jotain vapaata riistaa, ja mukamas hyväksyvät itseensä kohdistuvat laittomat väkivallanteot. Siis mitä helvettiä, ihan oikeastiko olet sitä mieltä että tuo on verrattavissa jossain urheilussa tapahtuvaan kontaktiin/tappeluihin? Kaltaisesi ihmiset varmaan lähettävät sotilaitakin mielellään kuolemaan kun "ovat varustautuneet ja sehän kuuluu sotilaan työhön" ja itse lymyilevät kodeissaan ja näppäimistöjensä takana altistumatta millekään vaaralle. Toisten fyysinen koskemattomuus osataan kuitenkin arvottaa ongelmitta.
Poliisin vahingoittaminen on käsittääkseni lähtökohtaisesti vakavampi, ei lievempi rikos kuin perus siviilin.
Toivottavasti olet ylpeä argumentaatiosi tasosta, mikä kiteytyy hyvin tähän väitteeseen. Jos pääsi sisällä tilanne näyttää tuolta, kannattaa haukata happea välillä ja lukea viestit uusin silmin. Sanon vielä että tietenkin asuintalon polttaminen on lähtökohtaisesti vakavampi rikos kuin kiven heittäminen (ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa), mutta olisikohan aika lopettaa jauhaminen tuosta myyttisestä ainoastaan materiaan kohdistuvasta anarkistien ja äärivasemmistolaisten väkivallasta?
Ihmisten pelotteleminen/yhteiskunnan ohjaileminen toimimaan halutulla tavalla hajottamalla paikkoja on minusta väkivaltaa.
Poliisin työhön kuuluu puuttua mellakoihin ja järjestyshäiriöihin. Silloin on oletettavaa, että anarkistit käyvät päälle, ja siksi poliisi on koulutettu tämänkaltaisiin tilanteisiin. Tilanne ei siksi voi rinnastaa turvapaikanhakijoihin.
Helsingin itsenäisyysmellakoissa tilanteessa taisi olla sivullisiin kohdistettua uhkaa, mikä on erittäin vakava asia. Olen alunperin kuitenkin puhunut ikkunoiden rikkomisesta. Olen siis verrannut näitä tekoja, en tekijöitä.
Olet nyt tulkinnut aivan väärin. Poliisin työnkuvaan kuuluu suojata tavallisia kansalaisia. Poliisi joutuu tämän takia riskeeraamaan henkensä, mikä näkyi viimeksi pahimmalla mahdollisella tavalla kesäkuussa Vihdissä. Poliisin on kuitenkin varauduttava tällaisiin tilanteisiin, mutta tavallisten kansalaisten ei. En minä ainakaan halua Suomesta yhteiskuntaa, jossa kansalaisten pitää kantaa asetta ja muuta suojaa. Meidän suojamme on poliisi.
Lähtökohtaisesti, kyllä. Mutta tekotapa ja mahdollinen seuraus on minusta ratkaisevampaa kuin se, keihin teko kohdistuu. Kiviä ei mielestäni voida pitää yhtä vakavana kuin polttopulloa.
Tämä keskustelu lähti siitä, kun vastasin sinun käsitykseesi väkivallasta.
Tästä olen edelleen eri mieltä, koska toinen väkivalta ei ole sama asia kuin ilkivalta.
Eli tietenkin poliisilla on paremmat valmiudet kohdata väkivaltaa kuin normikansalaisella, mutta minusta poliisiksi ryhtyminen ei tarkoita että on oletettavaa joutua anarkistien kivittämäksi.
Kyllä, olen tästä samaa mieltä. Mutta onko sinusta Vihdin poliisisurmaajan teko jotenkin lievempi tai parempi kun hän ampui äärimmäisiin tilanteisiin varautumaan joutuvan ja koulutetun poliisin, kuin jos hän olisi ampunut esim. naapurinsa? Minusta ei missään tapauksessa. Koska suojamme on poliisi, on poliisin koskemattomuuden ja kunnioituksen merkitys myös tavallisten lainkuuliaisten kansalaisten kannalta äärimmäisen tärkeä.
Viimeisestä lauseesta noin muotoiltuna eri mieltä. Esim. tiedettävästi tyhjään asuntoon heitetty polttopullo on minusta paljon lievempi teko, kuin toisen päähän heitetty iso kivenmurikka jolla hyvin suurella todennäköisyydellä jopa tappaa henkilön. Lienet tästä samaa mieltä aiempien materia vs. ihmiset -jaottelusi valossa. Toki sitten väkijoukkoon heitetty polttopullo on huomattavasti väkijoukkoon heitettyä kiveä vakavampi juttu.
Mellakkapoliisia ei kai turhaan kutsuta mellakkapoliisiksi.
Ei tietenkään ole. Kyseinen poliisimies varmasti tiesi, että riski kuolla on olemassa, jos vastassa on aseistettu sekopää. Minusta valtiossa, jossa on toimiva poliisivoima, on poliisin oltava valmiimpi ottamaan vastaan iskuja kuin tavallisten kansalaisten. Vihdin tapaus on sittenkin liian raju esimerkki, koska siinä käytettiin rynnäkkökivääriä.
Hyvä täsmennys, josta olen osittain samaa mieltä. Erona tietenkin se, että on helpompi olettaa asuinkäytössä olevassa talossa olevan ihmisiä kuin suljetussa liiketilassa itsenäisyyspäivän iltana. @sampio'lta vielä parempi tarkennus.