Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 883 669
  • 8 574

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika heikko on suomalainen ääriliikeskene ainakin tällä vasemmisto-oikeisto -akselilla. Äärivasemmisto jää poliisin jalkoihin aina 100-0 sillä paremmalla väkivallalla ja äärioikeistoakin pelkäävät lähinnä oikeistolaiset, koska vassarit eivät tunnetusti anna pelolle valtaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sisäministeriö on julkaissut väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsauksen, jonka mielenkiintoisin kohta on 5.1.

Sen mukaan äärioikeisto syyllistyy äärivasemmistoa huomattavasti useammin tekoihin, jotka johtavat rikosepäilyihin. Mikä vielä mielenkiintoisempaa, on äärioikeiston rikosepäilyt pääosin väkivaltarikoksia (pahoinpitely, lievä pahoinpitely, törkeä pahoinpitely, virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, väkivaltaisen mellakan johtaminen, laiton uhkaus, ampuma-aserikos, väkivaltainen mellakka jne) kun taas äärivasemmisto pääosin keskittyy vastustamaan virkamiehiä (virkamiehen vastustaminen, virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen).

Palaan aiheeseen tarkemmin loppuviikosta kun on aikaa, mutta pikalukemisella jäi ihmetyttämään, miksi äärivasemmmiston iskuja ei tilastoida. Ainakin määrittelynsä puolesta (tuhotyö) maallikon silmin istuisi hyvin. Alla linkissä yksi anarkistien tuhoteko viime vuodelta, jota ministeriön tilastot eivät tunne.

Turkisliikkeen autoja poltettiin Helsingissä – anarkistit rehvastelevat tuhotyöllä | Tuhopoltot | HS
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Palaan aiheeseen tarkemmin loppuviikosta kun on aikaa, mutta pikalukemisella jäi ihmetyttämään, miksi äärivasemmmiston iskuja ei tilastoida. Ainakin määrittelynsä puolesta (tuhotyö) maallikon silmin istuisi hyvin. Alla linkissä yksi anarkistien tuhoteko viime vuodelta, jota ministeriön tilastot eivät tunne.

Turkisliikkeen autoja poltettiin Helsingissä – anarkistit rehvastelevat tuhotyöllä | Tuhopoltot | HS

Eiköhän tämä mene eläinoikeusaktivistien piikkiin. Takku on vain julkaisualusta. Ihan selkeä jaottelu vaikka jatkoajassa äärivasemmiston ympärille tietyt kirjoittajat yrittävät ympätä kaiken epämiellyttävän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eiköhän tämä mene eläinoikeusaktivistien piikkiin. Takku on vain julkaisualusta. Ihan selkeä jaottelu vaikka jatkoajassa äärivasemmiston ympärille tietyt kirjoittajat yrittävät ympätä kaiken epämiellyttävän.

OK, tuota vähän arvelin ja noin se taitaa mennä tilastoissa mennä.

Silti vähän ja itse asiassa enemmänkin ihmettelen edelleen, miksi ministeriön tilannekatsauksessa

a) puhutaan äärivasemmistosta ja radikaalista vaihtoehtoliikehdinnästä (johon tämä edelleen mielestäni hyvin istuu);
b) ei puhuta lainkaan äärieläinaktivistien liikehdinnästä;
c) annetaan ymmärtää, että kenttä = väkivaltainen oikeisto + väkivaltainen vasemmisto ja radikaali vaihtoehtoliikehdintä + ydinvoiman vastaiset + uskonnollinen ja siinä se.

Mihin ne jatkuvaa, säännöllistä ja kaikista ryhmistä suurinta tuhoa aiheuttavat eläinanarkistit on unohdettu? Seuraavassa katsauksessa ollaan varmasti linjakkaita, joten Vantaan bussipoltot ei näy missään, vaikka tuhoa tuli vajaan parin miljoonan euron edestä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mihin ne jatkuvaa, säännöllistä ja kaikista ryhmistä suurinta tuhoa aiheuttavat eläinanarkistit on unohdettu? Seuraavassa katsauksessa ollaan varmasti linjakkaita, joten Vantaan bussipoltot ei näy missään, vaikka tuhoa tuli vajaan parin miljoonan euron edestä.
Siksi, että selvitys oli "Väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus" johon tuhotyöt eivät kuulu. Mielestäni erikoisempaa on jättää nuo Rajat Kiinni -ryhmäläisten polttopulloheitot pois tilastoinnista ja niputtaa ne humalaisiksi yksittäistapauksiksi. Tämä toki on erikseen avattuna katsauksessa, joten sinänsä niitä sivutaan muuten kuin tuossa koontitilastossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siksi, että selvitys oli "Väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus" johon tuhotyöt eivät kuulu..

Miksi haluat sen rajata pois? Maallikkona kävin tekijöiden määritelmän läpi ennen kirjoitustani ja löysin mielestäni vahvan perusteen sillä, että mukana pitäisi olla seuraavasta:

Sivu 11:/3 Alla on lueteltu kaikki rikosnimikkeet, jotka on huomioitu aineistossa: ...RL 34: tuhotyö, törkeä tuhotyö, yleisvaarallisen rikoksen valmistelu

Mutta en tästä lähde kinaamaan, koska en ole juristi.

Tilastokeskus - Luokitukset - Rikosnimikkeet 2013 - 34 34 Luku. Yleisvaarallisista rikoksista
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Cobol Minä ainakin ymmärrän termin väkivalta niin, että siihen on liityttävä jokin kohde/uhri.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol Minä ainakin ymmärrän termin väkivalta niin, että siihen on liityttävä jokin kohde/uhri.

Joo, noin sen täytyy mennä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos heität minua lumipallolla ollessani mielenosoituksessa, se menee tähän katsaukseen. Ja jos heitän takaisin ja nimittelen, siitä tulee joa 2-3 mainintaa eli sellainen 10-20 prosenttia kaikesta...

Mutta jos jatkan mielenosoituksesta ryhmäni kanssa tuhoamaan viidettä kertaa HSL:n bussivarikolla 50 bussia ja maalaan aitaan iskulauseita, joissa vastustetaan eläintarhausta, usan imperialismia, muslimeja ja kesän tv-uusintoja, kyse ei ole väkivaltaisesta ekstremismistä.

Olin väärässä. Myönnettyäni sen, ymmärrän taas paremmin tätä Suomen tilannetta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta jos jatkan mielenosoituksesta ryhmäni kanssa tuhoamaan viidettä kertaa HSL:n bussivarikolla 50 bussia ja maalaan aitaan iskulauseita, joissa vastustetaan eläintarhausta, usan imperialismia, muslimeja ja kesän tv-uusintoja, kyse ei ole väkivaltaisesta ekstremismistä.

Vai onko kysymys silloin yksinkertaisesti ilkivallasta, joka ei tarkoit samaa kuin väkivalta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikäs tilanne Suomessa on päällä?

Tilastollinen anarkia.

Olen samaa mieltä kuin @JZZ siitä, että polttopullojen heittelyä vokkeihin ei tulisi jättää noin vähäiselle huomiolle kuin se on jätetty. Kyseessä on ollut monta iskua. Enkä ymmärrä eniten Suomessa vahinkoa aikaan saavien eläinanarkistien tekojen luokittelua kokonaan ulkopuolelle olkoonkin, että siihen liittyy peruste (ei henkilöväkivaltaa tms). Iskuissa autoihin ja varikoille on aina kuitenkin vähintään teorettinen mahdollisuus henkilöuhreihin.

Ja @Radiopää sen verran, että ulkopuolisena en pitäisi iskuja busseihin ja autoihin ilkivaltana, jos ne toistuvat ja niillä on agenda.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tilastollinen anarkia.
Sehän se vasta tilastoja vääristäisikin, jos väkivaltainen extremismi -termin alle iskettäisiin kaikenlaiset tihutyöt alkaen rikotuista ikkunoista ja päättyen vapautettuihin tarhakettuihin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sehän se vasta tilastoja vääristäisikin, jos väkivaltainen extremismi -termin alle iskettäisiin kaikenlaiset tihutyöt alkaen rikotuista ikkunoista ja päättyen vapautettuihin tarhakettuihin.

Noinkin. En kiellä.

Itse en kuitenkaan ymmärrä tilastointia, jossa yksi SVL:n katutapahtuman jälkeinen paini kattaa toistakymmentä tekoa tai itsenäisyyspäivän mielenosoitus kattaa lähes 90 prosenttia koko vassaripuolen tilastoista. Mikä on tällaisen tilastoinnin tarkoitus? Onko sen tarkoitus saada tilasto näyttämään turvalliselta, koska mitäänhän ei oikeasti ole noissa tapahtunut.

Sen sijaan "järjestelmällinen, toistuva terrori" niin vokkeja vastaan polttopulloiskuin ja turkisliikkeitä ja niiden omistajien omaisuutta vastaan siten, että iskuja mainostetaan, niillä on julkisuus, tarkoitus, sisältö ja säännöllisyys, ei sitten kuulu tilastoitavaan pääjoukkoon tai joukkoon lainkaan.

En tästä enempää, kyse on määrittelystä, jota ainakin hieman epäilen tarkoitukselliseksi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sehän se vasta tilastoja vääristäisikin, jos väkivaltainen extremismi -termin alle iskettäisiin kaikenlaiset tihutyöt alkaen rikotuista ikkunoista ja päättyen vapautettuihin tarhakettuihin.

Vaikka väkivaltaiset ääriliikkeet ja niiden jäsenet tekevät omaisuuteen kohdistuvia rikoksia, näitä ei edellä mainitun kansallisen määritelmän vuoksi tässä tarkastella. Esimerkiksi ääriliikkeen jäsenen tekemä vahingonteko ei näin ollen tule tilannekatsauksessa tarkisteltavaksi, mutta sitä vastoin esimerkiksi tuhotyörikos tulee, koska siihen liittyy omaisuusvahingon lisäksi hengen ja terveyden vaara.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobolia kiukuttaa kun vasemmistolainen väkivalta on parempaa.

Tapasinkin Lin kesällä, ja pari sanaa tuosta vaihdettiin.

Palatakseni tilastoihin, jotenkin toivoisi, että jos EU ja Europol ovat päätyneet tiettyyn tilastointitapaan, sama tilastointi sopisi myös äkkiseltään kyhätylle sisäministeriön julkaisulle. Alla olevassa linkissä on parilla valinnalla saatavissa PDF, jossa Europol tarkastelee myös Suomea lukuina. Vasemmiston tai oikeiston ym iskuja vuonna 2015 0 kpl. Pidätyksiä tai epäilyjä kolme, kaikki jihadisteja.

EU Terrorism Situation & Trend Report (Te-Sat) | Europol

Sen sijaan Suomessa kun on pientä painia, siitä sisäminiseriö saa sitten 10-13 väkivaltaisen ekstremismin tapahtumaa tilastoon. Myönnän heti, kyse on osin eri asiasta, mutta ketä petetään sillä, että yksi mielenosoitus tms poikii lähes koko aineiston.

Ja kyllä, olen helvetin paljon enemmän huolissani polttopulloiskuista vokkeihin ja hyökkäyksistä bussivarikolle polttamaan busseja puolentoista miljoonan edestä, kuin jostain miekkarista, jota vähän häiritään tai joka vähän häiritsee.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sitä mielestäni väkivaltanakaan voi pitää, kun kohteena on materia.

"Väkivalta on ruumiillista koskemattomuutta, oikeuksia tai etuja loukkaavaa tai vahingoittavaa voimakeinojen käyttöä." Terveisin Kielitoimiston sanakirja. Kyllä minä senkin kokisin väkivallaksi jos esim. autolla valoissa seistessäni joku tulisi pesäpallomailalla mätkimään autoani raivon vallassa. Tämä siis vaikka onnistuisinkin itse paikalta pakenemaan koskemattomana. Tietty kaikki väkivalta ei ole yhtä kuin pahoinpitely.

Itse olen vasemmiston ja oikeiston väkivaltaa enemmän huolissani ylipäänsä ajatuksesta, että väkivalta on ok jos "toiset" eivät omia arvoja jaa. Tuo se on mikä kiikastaa, ei se tykkääkö ulkomaalaisista tai kannattaako kasvissyöntiä pakolla, tai mitä nyt keksiä saattaakaan. Onneksi kuitenkaan kourallinen poliisihevosten hakkaajia ja yksinäiset (jotenkin en näe että sinne on ihan satapäin menty noitavainojen tyyliin vokkia hävittämään) polttopullojen heittelijät eivät vielä vaaranna yhteiskuntarauhaa saati sen rakenteita. Enemmistöä he eivät kuitenkaan tarvitse sen tehdäkseen, ja erinomaista että näitä seurataan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
"Väkivalta on ruumiillista koskemattomuutta, oikeuksia tai etuja loukkaavaa tai vahingoittavaa voimakeinojen käyttöä." Terveisin Kielitoimiston sanakirja. Kyllä minä senkin kokisin väkivallaksi jos esim. autolla valoissa seistessäni joku tulisi pesäpallomailalla mätkimään autoani raivon vallassa. Tämä siis vaikka onnistuisinkin itse paikalta pakenemaan koskemattomana. Tietty kaikki väkivalta ei ole yhtä kuin pahoinpitely.
Kuvailemasi tilanne on kyllä ehdottomasti väkivaltaa. Sen sijaan, jos autosi on parkissa jossain tyhjillään, ja minä menen hakkaamaan sen tuusannuuskaksi pesismailalla ja lopuksi vielä polttaisin autosi, niin kyseessä on ilkivalta eikä väkivalta. Näin ainakin itse ymmärtäisin.

Viestisi loppuosasta samaa mieltä. En hyväksy minkäänlaista väkivaltaa/ilkivaltaa omien aatteiden edistämiseksi. Pelattaisiin mielummin vaikka jääkiekkoa asiasta. Lopuksi vielä vedeltäisiin rankkarit jos tulos ei muuten ole selvillä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
"Väkivalta on ruumiillista koskemattomuutta, oikeuksia tai etuja loukkaavaa tai vahingoittavaa voimakeinojen käyttöä." Terveisin Kielitoimiston sanakirja. Kyllä minä senkin kokisin väkivallaksi jos esim. autolla valoissa seistessäni joku tulisi pesäpallomailalla mätkimään autoani raivon vallassa. Tämä siis vaikka onnistuisinkin itse paikalta pakenemaan koskemattomana. Tietty kaikki väkivalta ei ole yhtä kuin pahoinpitely.

Tietenkin tuollainen tilanne voidaan laskea väkivallaksi, koska siinä voi olla taustalla ihmisen pelotteleminen (henkistä väkivaltaa). Kielitoimiston opus on pätevä lähde, mutta uskon tummentamasi kohdan tarkoittavan juuri kuvailemaasi esimerkkiä, jossa teko ei kohdistu vain materiaan, jos ihminen kokee tilanteen uhkaavaksi.

Minä uskon, että ero väkivallan ja ilkivallan välillä on syy, miksi äärioikeisto on tilastoissa enemmän edustettuna. Siinä missä äärivasemmisto (jos anarkisteja edes voi kutsua vasemmistoksi) hyökkää pesäpallomailoilla materiaan, hyökkää äärioikeisto pippurisumuttein ja puukoin ihmisten kimppuun. Saatan olla väärässä ja mitään äärioikeistoa ei edes ole, vaan se on suvakkimedian luoma illuusio.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...jos autosi on parkissa jossain tyhjillään, ja minä menen hakkaamaan sen tuusannuuskaksi pesismailalla ja lopuksi vielä polttaisin autosi, niin kyseessä on ilkivalta eikä väkivalta..

Rikoslaki 39/1889 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

"Ilkivalta
Joka

1) metelöimällä tai muulla sellaisella tavalla aiheuttaa huomattavaa häiriötä virantoimituksen yhteydessä muualla kuin yleisellä paikalla taikka yleisöltä suljetussa virastossa, toimistossa, liikkeessä tai tehtaassa tai muussa vastaavassa paikassa,

2) aiheuttaa huomattavaa häiriötä lähettämällä viestejä tai soittamalla puheluita virastoon, toimistoon, liikkeeseen taikka muuhun vastaavaan paikkaan taikka

3) käyttämällä joukkoliikenteen kulkuneuvon, hissin tai muun laitteen hätäjarrua tai hälytintä aiheuttaa ilkivaltaisesti väärän hälytyksen,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä rangaistusta, ilkivallasta sakkoon."

Ainakin Suomen laissa tarkoitetun ilkivallan tuo kuvaamasi auton tuhoaminen tuntuu ylittävän, joten kyllä minä pidän sitä vähintään yhtälailla väkivallantekona ja väkivaltaisena käyttäytymisenä. Huolimatta siitä, ettei siinä loukata kenenkään ruumiillista koskemattomuutta.

Ja kyllä minusta on silti ihan ok puhua arkikielessä autojen tuhoamisesta ilkivaltana, mutta ei tuota väkivallan omaisuuteen kohdistumisen mahdottomuutta kannata minään taivaasta annettuna totena määritelmänä julistaa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietenkin tuollainen tilanne voidaan laskea väkivallaksi, koska siinä voi olla taustalla ihmisen pelotteleminen (henkistä väkivaltaa). Kielitoimiston opus on pätevä lähde, mutta uskon tummentamasi kohdan tarkoittavan juuri kuvailemaasi esimerkkiä, jossa teko ei kohdistu vain materiaan, jos ihminen kokee tilanteen uhkaavaksi.

Minä uskon, että ero väkivallan ja ilkivallan välillä on syy, miksi äärioikeisto on tilastoissa enemmän edustettuna. Siinä missä äärivasemmisto (jos anarkisteja edes voi kutsua vasemmistoksi) hyökkää pesäpallomailoilla materiaan, hyökkää äärioikeisto pippurisumuttein ja puukoin ihmisten kimppuun. Saatan olla väärässä ja mitään äärioikeistoa ei edes ole, vaan se on suvakkimedian luoma illuusio.

Ihmisten pelotteleminen/yhteiskunnan ohjaileminen toimimaan halutulla tavalla hajottamalla paikkoja on minusta väkivaltaa. Tietenkään en tällä tahdo sanoa, että se on sama asia kuin ampua toisinajattelijoita. Äärivasemmisto ja -oikeisto eivät ole mitään Suomeen rajattuja ilmiöitä, ja tuollainen väkivallan jako sen poliittisen motiivin perusteella on mielestäni todella yksioikoinen ja tarkoitushakuinen, etenkin kun äärivasemmisto on kunnostautunut ihan ihmisiin kohdistuvassa väkivallassa huomattavasti äärioikeistoa "paremmin" historian saatossa. Eikä tuolle jaottelulle ole ainoa vaihtoehto höpistä saati uskoa mihinkään suvakkimediaan ym. salaliittoihin "suomalaisen rodun" (mikähän sekin on) hävittämiseksi/laimentamiseksi/ties mitä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ihmisten pelotteleminen/yhteiskunnan ohjaileminen toimimaan halutulla tavalla hajottamalla paikkoja on minusta väkivaltaa.

Saattaisin olla samaa mieltä, jos paikkojen rikkominen olisi jatkuvaa. Mutta jos joukko nuorisorikollisia hajottaa silloin tällöin näyteikkunoita, en koe tilannetta sellaiseksi, jossa anarkistit pelottelevat ja ohjailevat yhteiskuntaa. Viimeksi kun olin Tampereella, sain rauhassa kävellä Hämeenkadun päästä päähän vaikka Tammerfest oli kerännyt muutamia anarkisteja muistuttavia punkkareitakin paikalle. Jos anarkistien tarkoitus olisi pelotella ihmisiä, kannattaisi sitä tehdä muulloinkin kuin keskellä talvea päivänä, jolloin suurin osa ihmisistä istuvat kotona katsomassa kättely- ja haastattelumaratoonia.

En minä tietenkään hyväksy anarkistien harjoittamaa ilkivaltaa, mutta suoraan sanoen pidän liioiteltuna sitä, että nuorisorikollisten harjoittama ilkivalta kerran vuodessa olisi merkki yhteiskunnan ohjailemisesta. Aika hyvin suomalaiset päättäjät saavat liikkua koko kesän ties missä kesätapahtumassa ilman (aatteellista) häiriötä.

Anarkistien itsenäisyystapahtumassa pitäisi vielä erottaa ne, joilla on poliittinen aate ja ne, jotka haluavat olla kännissä ja rikkoa paikkoja. Niitäkin meinaan on ja vaikka se olisi kuinka tuomittavaa tahansa, ei sellaisen toiminnan paikka ole sisäministeriön, vaan sosiaali- ja terveysministeriön tilastoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös