Salaliittoteoriat

  • 144 262
  • 643
Ei kaikkea tarvitse eikä pidäkään yrittää ymmärtää, mutta paradoksi tässä on se, että juuri se yhteiskuntajärjestelmä, eli länsimainen kapitalistinen demokratia, jota salaliittoteoreetikot usein arvostelevat ja jota taas virallisten tulkintojen puolustajat puolustavat - juurikin mahdollistaa salaliittoteorioinnin. Ollaan pitkälle sanan-, ajattelun-, ja uskonnonvapauden syvässä päässä. Haluttiin sitä tai ei, niin tässä ollaan juurikin demokratian olemuksen ytimessä.

Toinen paradoksi on se, että siihen yhteen totuuteen nojaava yhteiskunta, on kyse sitten tieteestä tai ainoastaan materiaaliseen maailmankaikkeuteen keskittymisestä, kuuluu taas ihan toisenlaisen yhteiskuntajärjestelmän piiriin. Esimerkiksi Kiinan hallinnolle sopisi varmasti oikein hyvin länsimaiden kehittyminen sellaiseen suuntaan, missä mm. salaliittoteoreetikkoja vainotaan.

En minä suinkaan yritä puolustella villeimpiä 5G-teorioita, mutta pitäisikö kuitenkin löysätä pipoa vähän sen suhteen, miten paljon antaa toisinajattelijoiden mennä ihon alle.

Mun mielestä pitäisi vähän tiukentaa sen suhteen, että miten paljon niille annetaan ymmärrystä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En minä suinkaan yritä puolustella villeimpiä 5G-teorioita, mutta pitäisikö kuitenkin löysätä pipoa vähän sen suhteen, miten paljon antaa toisinajattelijoiden mennä ihon alle

Siinä kohtaa, kun ne salaliitot alkaa vaikuttamaan henkilöön itseensä ja muihin, pitääkin mennä ihon alle. Jos joku uskoo, että Epstein ei tappanut itseään ja Elvis elää, ei ole mitään väliä. Mutta, jos alat levittämään selvää disinformaatiota, niin niihin pitää tiukemmin puuttua.
 

axe

Jäsen
En oo koskaan yhtään isoa salaliittoa seurannut niin pitkälle, että mites ne teoreetikot toimii sitten kun teoria menee selkeästi munilleen. Eli otetaan nyt vaikka tällainen anoturtiaismainen varmuus, että koronarokote tappaa massoittain ihmisiä ja rokotuksista päättäjät ja niitä piikittäneetkin joutuvat jonkinlaiseen vastuuseen asiasta, oli se sitten joku anokansanoikeus tai ihan oikea tuomioistuin. Sitten kun niitä odotettuja massakuolemia ei tulekaan, niin onko se vaan sisulla eteenpäin, että on niitä valtavia määriä, ne vaan edelleen peitellään maailmanlaajuisesti. Vai hissutellaanko asia pikkuhiljaa unohduksiin ja haetaan seuraava aihe. Tai Anon tapauksessa - twiittejä tosin sen kummemmin tarkistamatta - niissä sanomisissa taitaa olla aina joku "todennäköisesti" ja "people are saying", että voi sitten sanoa että eihän hän mitään varmuudella väittänytkään.

Vähän samaahan on näissä maailmanloppukulteissa, että tiettynä päivänä ufo vie hyvät (eli kultin jäsenet) turvaan ja maailma tuhotaan. Sitten kun maailmanloppua eikä ufoa tulekaan, niin hommahan meni niin, että heidän vahva uskonsa ja vakaumuksensa hellytti ufomiehet toisiin aatoksiin eikä sillä kertaa mitään tuhottukaan.

Niin tai ottaako anot sitten underground-kunnian, että rokotteella ei tehtykään massamurhaa, koska he nostivat asian framille ja pakottivat olemaan murhaamatta?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vähän samaahan on näissä maailmanloppukulteissa, että tiettynä päivänä ufo vie hyvät (eli kultin jäsenet) turvaan ja maailma tuhotaan. Sitten kun maailmanloppua eikä ufoa tulekaan, niin hommahan meni niin, että heidän vahva uskonsa ja vakaumuksensa hellytti ufomiehet toisiin aatoksiin eikä sillä kertaa mitään tuhottukaan.

Niin tai ottaako anot sitten underground-kunnian, että rokotteella ei tehtykään massamurhaa, koska he nostivat asian framille ja pakottivat olemaan murhaamatta?
Tässä on jo kaksi erittäin hyvää ja todennäköistä tapahtumakulkua. Kiitos, anot! Trump ja Piho kertovat lisää jos tarvitaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@axe ainakin QAnon-ennustuksissa on monesti käynyt niin, että on siirretty asiaa eteenpäin. "Ei toteutunut vielä, koska xxx, mutta tulee toteutumaan silloin ja silloin" ja sitten kun tätä on jatkettu riittävän pitkään, niin "ei toteutunut, koska jotkut (=demoniset demokraatit) tekivät jotain tosi pahaa".
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Ei kaikkea tarvitse eikä pidäkään yrittää ymmärtää, mutta paradoksi tässä on se, että juuri se yhteiskuntajärjestelmä, eli länsimainen kapitalistinen demokratia, jota salaliittoteoreetikot usein arvostelevat ja jota taas virallisten tulkintojen puolustajat puolustavat - juurikin mahdollistaa salaliittoteorioinnin. Ollaan pitkälle sanan-, ajattelun-, ja uskonnonvapauden syvässä päässä. Haluttiin sitä tai ei, niin tässä ollaan juurikin demokratian olemuksen ytimessä.

Toinen paradoksi on se, että siihen yhteen totuuteen nojaava yhteiskunta, on kyse sitten tieteestä tai ainoastaan materiaaliseen maailmankaikkeuteen keskittymisestä, kuuluu taas ihan toisenlaisen yhteiskuntajärjestelmän piiriin. Esimerkiksi Kiinan hallinnolle sopisi varmasti oikein hyvin länsimaiden kehittyminen sellaiseen suuntaan, missä mm. salaliittoteoreetikkoja vainotaan.
[...]

Nyt on sellaista sanasalaattia, että vaikka luin koko tekstin viitisen kertaa läpi, ei vieläkään oikein avaudu mitä tässä yritetätään sanoa.

Ensimmäinen kappale on itsestäänselvyyksien luettelua. Paitsi, että "salaliittoteoreetikot" ja "virallisten tulkintojen puolustajat" eivät ole mitään vastakohtia. Ei niitä "virallisia" tulkintoja puolusteta siksi, että ne ovat virallisia, vaan siksi ja silloin, kun todisteet ovat niiden puolella. Eli esitettyjä salaliittoteorioita vastaan noin sata kertaa sadasta.

Toinen kappale. Ei ole kuin yksi totuus, se miten asiat ovat. Ihmisten uskomukset siitä ovat täysin toinen juttu. Niitä vertaillaan keskenään em. evidenssin perusteella. Tässä kohtaa salaliittoteorioilta loppuvat paukut ja keskitytään vain sen "virallisen" käsityksen rei'itykseen. Kiina tuskin välittää pätkääkään, mitä länsimaissa foliohatuille tehdään. No, ehkä siitä saisi yhden aseen whataboutismi-arsenaaliin, mutta sekin tuntuu olevan enemmän Venäjän työkalupakkia.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
En oo koskaan yhtään isoa salaliittoa seurannut niin pitkälle, että mites ne teoreetikot toimii sitten kun teoria menee selkeästi munilleen. Eli otetaan nyt vaikka tällainen anoturtiaismainen varmuus, että koronarokote tappaa massoittain ihmisiä ja rokotuksista päättäjät ja niitä piikittäneetkin joutuvat jonkinlaiseen vastuuseen asiasta, oli se sitten joku anokansanoikeus tai ihan oikea tuomioistuin. Sitten kun niitä odotettuja massakuolemia ei tulekaan, niin onko se vaan sisulla eteenpäin, että on niitä valtavia määriä, ne vaan edelleen peitellään maailmanlaajuisesti. Vai hissutellaanko asia pikkuhiljaa unohduksiin ja haetaan seuraava aihe.
En mene vannomaan oliko juuri Ano, joka näin sanoi enkä kestä kahlata hänen sosiaalisten medioiden tilejään riittävän pitkään jotta voisin varmistaa, mutta muistelen suuren ajattelijan itse todenneen jotenkin niin, että jos valtio oikeasti käyttää tätä vaarallista rokotetta, eikä pelkkää suolavettä, niin ruumiita tulee. Eli luodaan back up-teoria jo valmiiksi ja jos se alkuperäinen ennustus ei toteudu, niin se käytännössä suoraan todistaa tämän vaihtoehtoisen teorian todeksi. Ja sehän on silloin selvä merkki viranomaisten ylläpitämästä salajuonesta.

Edit: löytyi sittenkin aika pikaisella Googletuksella yksi esimerkki. Tähän tapaan:

 

Tuamas

Jäsen
Yleisin vaihtoehto toki on, että jatketaan faktoista huolimatta vain röyhkeästi valehtelua, kuten mm. kouluampumisten ”crisis actors”-tapauksessa.

Hauskinta on sinänsä kuulla täysillä johonkin salaliittoon uskovalta siitä kuinka se kaverin salaliitto nyt on ainakin ihan lööperiä.

Sinänsä näistä on hauska kooste Jim Jeffriesillä, kun samaan tilaan lyötiin useampaan eri salaliittoon uskovia.



 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Edit: löytyi sittenkin aika pikaisella Googletuksella yksi esimerkki. Tähän tapaan:



Hulluahan tässä on, ettei tarvita tätä Anon twiittiäkään, kun somen sakea pääty kirjoittaa tätä omissa nimissään. Seuraan muutamaa huuhaa-ryhmää Facessa ja tätä niissä kirjoitellaan ihan omalla nimellä. Eli Suomi24 sun muut anonyymipalstat on nykyään jo ihan tyhjänpäiväisiä.

Ai miksi seuraan? Olen niin vtun utelias enkä mitenkään ota noita ryhmiä tosissaan. Itsellä on sairauksieni myötä niin selkeä agenda, kenen sanaan uskon.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En oo koskaan yhtään isoa salaliittoa seurannut niin pitkälle, että mites ne teoreetikot toimii sitten kun teoria menee selkeästi munilleen. Eli otetaan nyt vaikka tällainen anoturtiaismainen varmuus, että koronarokote tappaa massoittain ihmisiä ja rokotuksista päättäjät ja niitä piikittäneetkin joutuvat jonkinlaiseen vastuuseen asiasta, oli se sitten joku anokansanoikeus tai ihan oikea tuomioistuin. Sitten kun niitä odotettuja massakuolemia ei tulekaan, niin onko se vaan sisulla eteenpäin, että on niitä valtavia määriä, ne vaan edelleen peitellään maailmanlaajuisesti. Vai hissutellaanko asia pikkuhiljaa unohduksiin ja haetaan seuraava aihe. Tai Anon tapauksessa - twiittejä tosin sen kummemmin tarkistamatta - niissä sanomisissa taitaa olla aina joku "todennäköisesti" ja "people are saying", että voi sitten sanoa että eihän hän mitään varmuudella väittänytkään.

Itse asiassa nythän nämä nykyiset rokotevastaiset ovat omissa miekkareissaan pelanneet asian aika hauskasti. Tilaisuuksissa on ollut puhujia jotka kertovat miten koronarokote tappaa, ehkä jo toinen rokote mutta aivan viimeistään kolmas rokote. Mutta sitten on jatkettu, että eihän se tietenkään NYT HETI tapa, vaan siinä sitten 10-20 vuoden päästä. Noh, seuraavien 10-20 vuoden aikana tietenkin kuolee aikas hemmetisti ihmisiä, jolloin nämä denialistit voivat omasta puolestaan todeta että "hää hää, rokotteet.."

Että pisteet tietysti tästä taktiikasta. Antamalla tuollaisia Tami Tamminen henkisiä kehäpäätelmiin perustuvia nollalausuntoja voi varmistaa sen, että pystyy ainakin aika pitkälle toteamaan, että kyllä tämä nyt meni ainakin suunnilleen siten kuin minä silloin joskus sanoin :D

EDIT:

Hauskinta on sinänsä kuulla täysillä johonkin salaliittoon uskovalta siitä kuinka se kaverin salaliitto nyt on ainakin ihan lööperiä.

Näin. Suurin syy ihmetykselleni miten salaliittoteoriat menevät kenellekään läpi on juurikin se, että ne ovat ristiriidassa keskenään. Että mikä taho tässä nyt yrittää saada aikaan mitäkin, ja millä keinoin. Ja siis eri salaliittoteorioita kannattavat/jakavat tahot tappelevat some-kanavillaan keskenään siitä, kuka on oikeassa, ja miten ne väärään salaliittoteoriaan uskovat ovat eliitin korruptoimia joiden tarkoitus on vain hämätä

Näillä ihmisillä on tavallaan sama vika kuin esimerkiksi lääkäreillä on. Lääkärit tuntuvat olevan eri mieltä asioista vain siksi, koska jokaisella heistä on pakkomielteinen ajatus siihen, että juuri minun pitää saada olla oikeassa, jotta voin sitten sanoa olleeni oikeassa. Salaliittopuolella on nähtävillä tämä täsmälleen sama pakkomielle..
 
Viimeksi muokattu:

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
@axe ainakin QAnon-ennustuksissa on monesti käynyt niin, että on siirretty asiaa eteenpäin. "Ei toteutunut vielä, koska xxx, mutta tulee toteutumaan silloin ja silloin" ja sitten kun tätä on jatkettu riittävän pitkään, niin "ei toteutunut, koska jotkut (=demoniset demokraatit) tekivät jotain tosi pahaa".
Mikä tämän Q-homman tilanne itse asiassa tällä hetkellä on? Ymmärsin, että itse iso Q vaikeni jo kuukausia sitten samoihin aikoihin, kun näytti, että Trumpin jatkokautta ei tule. Eikös tämä Q ollut joku mystinen nimimerkki, joka jätti salaperäisiä viestejä eri foorumeille, joita sitten seuraajat yrittivät tulkata?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mikä tämän Q-homman tilanne itse asiassa tällä hetkellä on? Ymmärsin, että itse iso Q vaikeni jo kuukausia sitten samoihin aikoihin, kun näytti, että Trumpin jatkokautta ei tule. Eikös tämä Q ollut joku mystinen nimimerkki, joka jätti salaperäisiä viestejä eri foorumeille, joita sitten seuraajat yrittivät tulkata?
Kai viimeisin status on että nyt elokuussa (olisiko ollut 18. päivä) tapahtuu jotain isoa (edelleen Trumpia takas valtaan ja sitä rataa, ja toki myös demokraattisatanistipedofiilikannibaalit lusimaan). Mutta eiköhän tuokin päivämäärä siirry.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Näillä ihmisillä on tavallaan sama vika kuin esimerkiksi lääkäreillä on. Lääkärit tuntuvat olevan eri mieltä asioista vain siksi, koska jokaisella heistä on pakkomielteinen ajatus siihen, että juuri minun pitää saada olla oikeassa, jotta voin sitten sanoa olleeni oikeassa. Salaliittopuolella on nähtävillä tämä täsmälleen sama pakkomielle..
Muuten suht asiallinen kirjoitus, mutta tämä viimeinen kappale on syvältä hevon hanurista. Varmasti joka ammattikunnasta löytyy omat paremmintietäjänsä, jotka yrittävät saada julkisuutta ja arvostusta, mikäli jonkinlaiseen vastavirtaan kulkemiseen on jotain saumoja. Jos suomalaisessa lääkärikunnassa on muutama anttiheikkilä ja pekkareinikainen, joiden mouhottamiseen lääkärikunta ja oppialan vaikuttajat eivät selvästikään yhdy, niin ei näiden tapausten perusteella voi mitenkään lytätä lääkäreitä yleistäen.

Kuten muutkin, olen käyttänyt sekä julkisen ja yksityisen puolen lääkäreitä koko ikäni, eli minun tapauksessani noin puoli vuosisataa. Kertaakaan en ole kohdannut lääkäriä, jonka toiminnasta olisi aistittavissa jonkinlainen pakkomielteinen oikeassa olemisen tarve, olipa kyse ollut minun hoidostani tai jostakin aivan muusta asiasta. Missä kaikkialla olet kohdannut väittämiäsi piirteitä lääkäreissä?
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Nyt on sellaista sanasalaattia, että vaikka luin koko tekstin viitisen kertaa läpi, ei vieläkään oikein avaudu mitä tässä yritetätään sanoa.

Ensimmäinen kappale on itsestäänselvyyksien luettelua. Paitsi, että "salaliittoteoreetikot" ja "virallisten tulkintojen puolustajat" eivät ole mitään vastakohtia. Ei niitä "virallisia" tulkintoja puolusteta siksi, että ne ovat virallisia, vaan siksi ja silloin, kun todisteet ovat niiden puolella. Eli esitettyjä salaliittoteorioita vastaan noin sata kertaa sadasta.

Toinen kappale. Ei ole kuin yksi totuus, se miten asiat ovat. Ihmisten uskomukset siitä ovat täysin toinen juttu. Niitä vertaillaan keskenään em. evidenssin perusteella. Tässä kohtaa salaliittoteorioilta loppuvat paukut ja keskitytään vain sen "virallisen" käsityksen rei'itykseen. Kiina tuskin välittää pätkääkään, mitä länsimaissa foliohatuille tehdään. No, ehkä siitä saisi yhden aseen whataboutismi-arsenaaliin, mutta sekin tuntuu olevan enemmän Venäjän työkalupakkia.

Oletko varma, ettei sinulla mennyt pointti hieman ohi, sillä itse olen taipuvainen, että @magnum37 tarkoitti esitellä hieman tämän tyyppistä asetelmaa, kuin esim. tässä laadukkaassa videossa sivutaan:





Siltä osin kun verrokkina vaikkapa totalitaariset hallintomuodot. Saisitkohan tuosta kuvasanasalaatista selvää?

Vaikuttaa siltä, että sinulla on vahva uskomus, mikä kulloinkin on sinun määritelmäsi mukainen salaliittoteoria ja tällöin sinulla tekstisi perusteella iskevät vahvahkot defenssit, etkä välitä enää rationalisoida tai jäsentää. Tämä johtopäätös tai oletus syntyi varsin yksioikoisesta tavastasi käsitellä totuutta, todisteita ja itse määrittelemäsi salaliittoteoriakäsitettä. Määritelmällisesti siis mikään salaliittoteoria ei siis voi olla totta? Pohtisin itse, onko menetelmäsi kovin hedelmällinen ja millaista tietoteoriaa rakennat sillä päähäsi.

Varmasti suurin osa salaliittoteorioista osuu sinunkin käsitykseesi salaliittoteorioista, siitähän ns. nimittelykin kumpuaa. Wikipedia taustoittaa asiaa seuraavasti:

"Jonkin teorian kutsuminen salaliittoteoriaksi on usein pyrkimys mitätöidä se.[5] Salaliittoteoria-sanassa on halventava sävy, ja sitä käytettäessä annetaan ymmärtää, että salaliittoteoriaksi leimattu näkemys on naurettava, väärä, vainoharhainen, perusteeton, kummallinen tai järjenvastainen.[6][7] Kielitieteilijä Noam Chomskyn mukaan ”salaliittoteoria” on eräs niistä termeistä, joita kohteliaat ihmiset käyttävät kirosanojen ja nyrkkien älyllisenä korvikkeena silloin kun kuulevat jotain, josta eivät pidä. Etenkin journalismissa, politiikassa ja osassa akateemista tutkimusta on yleistä kutsua salaliittoteorioiksi väitteitä, joita pidetään ilmiselvän harhaisina.[8]

On paljon aiheita, uusia tai vanhoja, joista ei yksinkertaisesti ole ilmiselvää konsensusta. Missä vaiheessa minun tulee päättää psyykkeeni tm. maailmankuvani suojelemiseksi, että tuo toinen tai kolmas teoria aiheesta on nimenomaan salaliittoteoria. Sitten, kun esim. virallinen jonkun valtion tutkinta on julkaistu? Onko se erityisen hyödyllinen asian käsittelemismalli? En tiedä, mitä haittaa on joskus vain jäädä istumaan aidalle.

Kaikki sanomani ei poista luonnollisesti sitä, että myös salaliittoteorioita, ihan kuten mitä tahansa teorioita saa itsenäisesti ja julkisuudessakin haastaa (näin ainakin toivon), mutta varmasti silloinkin kannattaa keskittyä esimerkiksi sellaisesta esitelmöivän tarkempiin väitteisiin ja todistaa ne mahdollisimman uskottavasti pödyksi. Siihen ei vain välttämättä aina riitä puheet kanasalaateista.

Esimerkiksi täällä palstalla nähtävät ainaiset 5g-salaliiton opponoinnit ovat tylsämielisiä, kun hädintuskin twitterissä näkee niistä aidontuntuista esitelmöintiä englanniksi. Ketä niiden papukaijatoistelulla siis _täällä_ pyritään sivistämään. Ai auttaa ihmisiä ymmärtämään, että olemassa on auttamattoman tyhmiä salaliittoteorioita tai niiden kiinteiksi osiksi nähtäviä kokonaisuuksia, joten koko teoria paskaa? En sinua tästä toiminnasta "syyllistä". Mutta lapsekkaan hegemonista paatosta on silti etsiytynyt kognitiokojeistooni.

Minun maailmassani vaikuttaa olevan paljon enemmän harmaan sävyjä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nyt tulee sen verran paksua väitettä, että olisi hyvä olla jotain todisteitakin.

Väitettä? En nimenomaan väittänyt mitään, vaan sanoin, että tuntuu siltä, nimenomaan siis näin maallikkona ja ei-lääkärinä. Tuntuu siltä ikään kuin heillä olisi jokin keskinäinen kilpailu kuka on oikeassa. Covid-19 aikana se on näkynyt esimerkiksi siten, että tuossa kevättalvella hallitus oli joku kerta menossa säätytaloon neuvotteluihin, ja sitä ennen olikohan Saarikko joka sanoi, että hän on tänään keskustellut neljän eri THL:n ja HUS-alueen lääkärin kanssa, ja jokainen oli eri mieltä siitä miten nyt olisi järkevintä toimia ja millaisia rajoituksia esimerkiksi vetää..

Omalla kohdallakin on ollut pari kertaa, jossa työterveyslääkäri on ollut täysin eri mieltä kuin julkisen terveydenhuollon lääkäri. Mutta siis hyvä homma jos näin ei ole, mieluusti olen tässä väärässä, yleistykseni oli toki aavistuksen räikeä.. mutta se siitä, tämä ei liity salaliittoihin
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omalla kohdallakin on ollut pari kertaa, jossa työterveyslääkäri on ollut täysin eri mieltä kuin julkisen terveydenhuollon lääkäri. Mutta siis hyvä homma jos näin ei ole, mieluusti olen tässä väärässä, yleistykseni oli toki aavistuksen räikeä.. mutta se siitä, tämä ei liity salaliittoihin
Tavallisimmat syyt moiseen arvaten lisäisin jatkoksi vielä asetelman potilasta hoitavat lääkärit vs. vakuutusyhtiön lääkäri. Näissä tapauksissa (kuten usein on asian laita tilanteessa työterveyslääkäri vs. julkisen puolen lääkäri) draiverina on pääasiallisesti raha, eli diagnoosin tekijä ja maksumies ovat eri tahoja. Maksajakysymyksistä johtuvat valinnat ja rajanvedot ovat kuitenkin melko lailla eri asia kuin se, että lääkärit olisivat jotenkin pakkomielteisiä oikeassa olemisensa kanssa.

Kerro nyt yksikin case oikeasta elämästä, jossa lääkärillä on ollut "pakkomielteinen ajatus siihen, että juuri minun pitää saada olla oikeassa, jotta voin sitten sanoa olleeni oikeassa". Näinhän sinä väitit, ja väitit myös, että tuo koskee jokaista lääkäriä. Tuo asetelma ei kovinkaan usein liity edes niihin tapauksiin, joissa kaksi lääkäriä on hetken aikaa eri mieltä edellä mainituista maksajakysymyksistä johtuen.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Vaikuttaa siltä, että sinulla on vahva uskomus, mikä kulloinkin on sinun määritelmäsi mukainen salaliittoteoria ja tällöin sinulla tekstisi perusteella iskevät vahvahkot defenssit, etkä välitä enää rationalisoida tai jäsentää. Tämä johtopäätös tai oletus syntyi varsin yksioikoisesta tavastasi käsitellä totuutta, todisteita ja itse määrittelemäsi salaliittoteoriakäsitettä.

Juu en kyllä ala katsomaan 20 minuutin videota kanavalta, joka käyttää guruinaan Joe Rogania ja Jordan Petersonia.

Minulle totuus on yksioikoista. Toimin Totuuden korrespondenssiterian pohjalta. Koskaan meillä ei ole sataprosenttisen luotettavaa pääsyä sen luonteeseen, mutta maailmankaikkeus on kuten se on, riippumatta minusta. Mitä sinulle sitten on totuus?

Määritelmällisesti siis mikään salaliittoteoria ei siis voi olla totta?

Voi toki. Tai riippuu teoriasta, ne voivat olla niin sisäisesti ristiriitaisiakin, että ovat mahdottomia. Mutta mitä laajalonkeroisemmasta ja maailmanlaajuisemmasta rakennelmasta on kyse, sitä mukaa tämä todennäköisyys lähenee nollaa. Ongelma useiden ST:en kumoamisessa on, ettei teoreetikko yleensä tee tarkkoja ja testattavia väitteitä. Keinoina tuntuvat olevan "en usko!" ja "okei, mutta entäs sitten..?" ja ralli jatkuu. Tuollaista ei tosin kenenkään tarvitsekaan lähteä kumoamaan.

On paljon aiheita, uusia tai vanhoja, joista ei yksinkertaisesti ole ilmiselvää konsensusta. Missä vaiheessa minun tulee päättää psyykkeeni tm. maailmankuvani suojelemiseksi, että tuo toinen tai kolmas teoria aiheesta on nimenomaan salaliittoteoria. Sitten, kun esim. virallinen jonkun valtion tutkinta on julkaistu? Onko se erityisen hyödyllinen asian käsittelemismalli? En tiedä, mitä haittaa on joskus vain jäädä istumaan aidalle.

Siinä vaiheessa pitää päättää, kun uskomuksen varassa on pakko toimia. Varmuuden vahvuus pitäisikin olla suhteessa todisteiden määrään ja laatuun. Salaliittoteorioiden luonteeseen tuntuu kuuluvan että there is none. Joskus on pakko jäädä aidalle, kun ei ole tietoa suuntaan eikä toiseen. Joskus taas on pakko toimia uskomuksiensa perusteella ja silloin ei voi enää aidalle jäädä, vaan päätös on tehtävä sillä hetkellä olevilla tiedoilla. So what?

Voitko antaa esimerkkejä teorioista, joita haukutaan salaliittoteorioiksi, mutteivät sellaisia ole?

Kaikki sanomani ei poista luonnollisesti sitä, että myös salaliittoteorioita, ihan kuten mitä tahansa teorioita saa itsenäisesti ja julkisuudessakin haastaa (näin ainakin toivon), mutta varmasti silloinkin kannattaa keskittyä esimerkiksi sellaisesta esitelmöivän tarkempiin väitteisiin ja todistaa ne mahdollisimman uskottavasti pödyksi.

Todistetaakka on niitä teorioita esittävällä taholla. Toki esim. 9/11-hörhöily on sitä helpompi esittää pödyksi, mitä spesifimpiä väitteitä kulloisenkin teorian tueksi esitetään. Ei niin, että tälle edelleenkään tarvetta olisi, jos ne esitetään vailla todisteita. Hitchens' Razor on kelpo työkalu.

Esimerkiksi täällä palstalla nähtävät ainaiset 5g-salaliiton opponoinnit ovat tylsämielisiä, kun hädintuskin twitterissä näkee niistä aidontuntuista esitelmöintiä englanniksi. Ketä niiden papukaijatoistelulla siis _täällä_ pyritään sivistämään. Ai auttaa ihmisiä ymmärtämään, että olemassa on auttamattoman tyhmiä salaliittoteorioita tai niiden kiinteiksi osiksi nähtäviä kokonaisuuksia, joten koko teoria paskaa?

En ole tällä palstalla nähnyt 5G-juttuja muuten kuin läpällä heittäen, ei kai niitä kukaan ole opponoimaan lähtenyt?

Salaliittoteoriat koostuvat usein monista vitaaleista osista, joista yhdenkin kumoaminen lakoaa koko korttitalon. Tällöin: kyllä yhdenkin tällaisen osan kumoamalla voi sanoa, että koko teoria on paskaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Minun maailmassani vaikuttaa olevan paljon enemmän harmaan sävyjä.
Tässä nyt lähinnä pyörinyt framilla näitä enemmän tai vähemmän idioottimaisiin sfääreihin vieviä "rokotteet on pahasta koska" -juttuja viime aikoina, osan mielestä rokote on akuutin myrkyllinen, osan mielestä tehoton, kaikkien "kriitikoiden" mielestä kuitenkin paha asia mitä ei saisi ihmisiin levittää ja syinä sen levittämiseen joko lääkeyhtiöiden rahanhimo tai valtioiden pyrkimys maksimoida kontrolli. Lisäksi viime aikoina melko tyypillistä salaliitto höpöttelyä on pandemian kieltäminen kokonaan tai osin (hurjimmat lentelevät sitten niissä sfääreissä missä koko terveydenhoitojärjestelmä ja mikrobiteoria ovat suurta huijausta). Muita viime aikoina pinnalla olleita nuo "Tallink upotettiin ruotsalaisen sukellusveneen toimesta" yms. höpöttelyt mitkä heränneet viihteellisen dokkarisarjan myötä.

Tuskin kukaan kiistää esim. etteikö rokotekehityksessä voi tulla vastaan tapauksia joissa rokote ei toimi. Todisteena vaikka nyt pandemian tiimoilta aika helvetin monta koronarokotekandidaattia joiden kehitystyö on lakannut syystä x. Salaliittohörhöilyn puolelle lipsuu jos vetää yhtäläisyysmerkit yksittäisten tuotteiden ja koko tuoreryhmän välille, samoin kuin siinä vaiheessa jos vahvalla internetopiskelulla saaduilla tiedoilla ilmoittaa ettei tautia ole olemassakaan ja jotainjotain.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tavallisimmat syyt moiseen arvaten lisäisin jatkoksi vielä asetelman potilasta hoitavat lääkärit vs. vakuutusyhtiön lääkäri. Näissä tapauksissa (kuten usein on asian laita tilanteessa työterveyslääkäri vs. julkisen puolen lääkäri) draiverina on pääasiallisesti raha, eli diagnoosin tekijä ja maksumies ovat eri tahoja. Maksajakysymyksistä johtuvat valinnat ja rajanvedot ovat kuitenkin melko lailla eri asia kuin se, että lääkärit olisivat jotenkin pakkomielteisiä oikeassa olemisensa kanssa.

Kastan omaakin näppiäni tähän ihan vähän.

Sanoisin jollain tapaa myös erikoislääkärit eri asiaksi kuin tk- ja työterveyslääkärit. Erikoislääkärit vastaavat monista potilaistaan pidempään kuin nuo muut. Näin syntyy hoitoketju, jossa yhteinen sävel korostuu. Itse en ole tk:ssa ja työterveydessä asioinut muun kuin flunssan ja alaselkäkivun kanssa, koska muissa murheissa palvelee aina joko päivystys tai yliopistollisen poliklinikat. Erikoislääkäreistä moni tekee työtä myös yliopistolle, eli tutkivat syitä ja seurauksia. Tässäkään ei voi olla vain yhtä selvää agendaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En oo koskaan yhtään isoa salaliittoa seurannut niin pitkälle, että mites ne teoreetikot toimii sitten kun teoria menee selkeästi munilleen.

Ei nyt varsinaisesti salaliittoteoria, mutta uskonnollisten liikkeiden puolella Millerismi on tunnettu esimerkki. Lahkon piirissä siis uskottiin vakaasti, että Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuu 22. lokakuuta 1844. Monet luopuivat suuren päivän edellä omaisuudestaan. Kun lokakuun 22.päivä meni ohi eikä Jeesus tullut hakemaan milleristejä taivaaseen, niin suuri osa luopui uskostaan, mutta osa kehitti muita selityksiä pettymykselle. Esimerkiksi että profetia Jeesuksen paluusta oli oikea mutta päivä vain sattui olemaan väärä. Tai että päivä oli oikea mutta Jeesuksen paluun sijaan silloin tapahtui jotain muuta merkittävää.

Milleriittien uskonto jakautui useaan haaraan, joista syntyi nykyiset adventistien kirkkokunnat. Nykyään vissiin 18 miljoonaa jäsentä ympäri maailmaa.

Kaiketi Qanon-liikkeen odotukselle Trumpin toisesta tulemisesta jolloin kommunistipedofiilit (= Trumpin vastustajat) otetaan kiinni ja hirtetään, voi käydä vähän samoin. Varmaankin osa otti etäisyyttä liikkeeseen, kun Bidenin virkaanastujaispäivänä ei tapahtunut mitään. Toiset keksivät selityksiä miksi vapautuksen päivä lykkäytyy tulevaisuuteen, mutta eivät kadota kuitenkaan uskoa itse asiaan.

Tavallaan tiettyyn päivään fiksautuminen on typerintä, mitä tuollainen liike voi tehdä, koska se synnyttää ison pettymyksen sitten kun päivä menee ohi. Mutta salaliittoteoria voi selviytyä siitäkin kun teoria menee noin näyttävästi munilleen. Joten pienemmät kuprut on vielä helpompi jättää huomiotta.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Minulle totuus on yksioikoista. Toimin Totuuden korrespondenssiterian pohjalta. Koskaan meillä ei ole sataprosenttisen luotettavaa pääsyä sen luonteeseen, mutta maailmankaikkeus on kuten se on, riippumatta minusta. Mitä sinulle sitten on totuus?

Kyseenalaistin siis tapasi yksioikoisuuden, kun nyt käsiteltävässä aiheessa sovelsit sitä salaliittoteorioihin aiemmassa esityksessäsi. En lähtenyt veikkailemaan sisäistämääsi totuuskäsitystä vaan lähinnä sen metodologiaa sellaisena kun se viestissäsi esiintyi.

Siitä pohdinnasta päästiin kysymykseen, että voiko ST olla joskus totta, johon vastasitkin.

Tietenkin lähtökohtana on, että minkä tahansa teorioiden todistustaakka on kuten sanoit, mitä tällä ajat takaa? Lähinnä itseäni mietityttää suhtautumistavat; jos ajatellaan että jonkun ns. virallisen teorian kritiikki ammutaan alas salaliittoteoriana valeoppositiomeiningillä. Kritiikin esittäjä ei välttämättä millään tavalla ole ollut valmis puolustamaan näkökulmaansa tai havaintoaan kuin esim. yhden esiintuomansa tai ihmettelemänsä nyanssin kautta ja kannalta ja vastapuoleltaan heitetään tätä heti isolla hiljentämislumipallolla. Anturit ovat kuitenkin värähtäneet, sanottu on kenties flirttaillut saman teeman kanssa, joka salaliittoihin liitetään.

Salaliittoteoriat koostuvat usein monista vitaaleista osista, joista yhdenkin kumoaminen lakoaa koko korttitalon. Tällöin: kyllä yhdenkin tällaisen osan kumoamalla voi sanoa, että koko teoria on paskaa

Tämä on jälleen edellä pohtimani suhtautumistapakysymys. Voiko olla, että ns. anturit sittenkin ovat aika herkät. Näen kovin selvästi, että vallalla on halua värittää oudot huomiot tai muu puhe salaliittopuheeksi hieman hutkimalla. Nimenomaan tapasi tehdä videotakin koskenut katsomatta paskaa -kritiikki on oiva esimerkki tästä. Video oli jokatapauksessa erittäin laadukkaasti toteutettu pelkästään jo visuaalisesti. Sanoman osalta tieteellisempi syntetisointi vaikutti erittäin ajankohtaiselta ja koherentilta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Keskustelu salaliittoteorioista ei lopu koskaan. Ennen internet- ja digiaikaa sellaisia oli paljon vaikeampi saada laajalti levitettyä. Nyt se on naurettavan helppoa. Sitä paitsi, itse olen niin inhorealistinen kyynikko, että mielestäni useimmat salaliittoteoriat ja ideologiat ovat käytännöllisesti katsoen sama asia kuin uskonnot.
Tämän ymmärsivät jo varhaiset kristinuskon levittäjät, kuten apostoli Paavali: “We live by faith, not by sight”.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yläkoululainen poikani palasi iltapäivällä koulusta, syksyn ensimmäinen koulupäivä. Koulun vieressä päivysti rokotevastaista tuubaa jakanut sinitakkinen mieshenkilö, joka lykkäsi paperin poikani kouraan.

Ennen paperin roskikseen heittämistä poika otti kupongista oheisen kuvan. Neuvoin poikaa ottamaan huomenna kuvan siitä ukosta, jos tyyppi norkoilee vielä koulun liepeillä.

Poikani koulussa kaikilla oppilailla on mahdollisuus saada rokote parin viikon kuluttua. Toivottavasti mahdollisimman harva pakotetaan tai harhautetaan jättämään rokote väliin.
 

Liitteet

  • 1628686769589.jpeg
    1628686769589.jpeg
    287,7 KB · kertaa luettu: 279
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös