Nyt on sellaista sanasalaattia, että vaikka luin koko tekstin viitisen kertaa läpi, ei vieläkään oikein avaudu mitä tässä yritetätään sanoa.
Ensimmäinen kappale on itsestäänselvyyksien luettelua. Paitsi, että "salaliittoteoreetikot" ja "virallisten tulkintojen puolustajat" eivät ole mitään vastakohtia. Ei niitä "virallisia" tulkintoja puolusteta siksi, että ne ovat virallisia, vaan siksi ja silloin, kun todisteet ovat niiden puolella. Eli esitettyjä salaliittoteorioita vastaan noin sata kertaa sadasta.
Toinen kappale. Ei ole kuin yksi totuus, se miten asiat ovat. Ihmisten uskomukset siitä ovat täysin toinen juttu. Niitä vertaillaan keskenään em. evidenssin perusteella. Tässä kohtaa salaliittoteorioilta loppuvat paukut ja keskitytään vain sen "virallisen" käsityksen rei'itykseen. Kiina tuskin välittää pätkääkään, mitä länsimaissa foliohatuille tehdään. No, ehkä siitä saisi yhden aseen whataboutismi-arsenaaliin, mutta sekin tuntuu olevan enemmän Venäjän työkalupakkia.
Oletko varma, ettei sinulla mennyt pointti hieman ohi, sillä itse olen taipuvainen, että
@magnum37 tarkoitti esitellä hieman tämän tyyppistä asetelmaa, kuin esim. tässä laadukkaassa videossa sivutaan:
Siltä osin kun verrokkina vaikkapa totalitaariset hallintomuodot. Saisitkohan tuosta kuvasanasalaatista selvää?
Vaikuttaa siltä, että sinulla on vahva uskomus, mikä kulloinkin on sinun määritelmäsi mukainen salaliittoteoria ja tällöin sinulla tekstisi perusteella iskevät vahvahkot defenssit, etkä välitä enää rationalisoida tai jäsentää. Tämä johtopäätös tai oletus syntyi varsin yksioikoisesta tavastasi käsitellä totuutta, todisteita ja itse määrittelemäsi salaliittoteoriakäsitettä. Määritelmällisesti siis mikään salaliittoteoria ei siis voi olla totta? Pohtisin itse, onko menetelmäsi kovin hedelmällinen ja millaista tietoteoriaa rakennat sillä päähäsi.
Varmasti suurin osa salaliittoteorioista osuu sinunkin käsitykseesi salaliittoteorioista, siitähän ns. nimittelykin kumpuaa. Wikipedia taustoittaa asiaa seuraavasti:
"Jonkin teorian kutsuminen salaliittoteoriaksi on usein pyrkimys mitätöidä se.
[5] Salaliittoteoria-sanassa on halventava sävy, ja sitä käytettäessä annetaan ymmärtää, että salaliittoteoriaksi leimattu näkemys on naurettava, väärä, vainoharhainen, perusteeton, kummallinen tai järjenvastainen.
[6][7] Kielitieteilijä
Noam Chomskyn mukaan ”salaliittoteoria” on eräs niistä termeistä, joita kohteliaat ihmiset käyttävät kirosanojen ja nyrkkien älyllisenä korvikkeena silloin kun kuulevat jotain, josta eivät pidä. Etenkin journalismissa, politiikassa ja osassa akateemista tutkimusta on yleistä kutsua salaliittoteorioiksi väitteitä, joita pidetään ilmiselvän harhaisina.
[8]
On paljon aiheita, uusia tai vanhoja, joista ei yksinkertaisesti ole ilmiselvää konsensusta. Missä vaiheessa minun tulee päättää psyykkeeni tm. maailmankuvani suojelemiseksi, että tuo toinen tai kolmas teoria aiheesta on nimenomaan salaliittoteoria. Sitten, kun esim. virallinen jonkun valtion tutkinta on julkaistu? Onko se erityisen hyödyllinen asian käsittelemismalli? En tiedä, mitä haittaa on joskus vain jäädä istumaan aidalle.
Kaikki sanomani ei poista luonnollisesti sitä, että myös salaliittoteorioita, ihan kuten mitä tahansa teorioita saa itsenäisesti ja julkisuudessakin haastaa (näin ainakin toivon), mutta varmasti silloinkin kannattaa keskittyä esimerkiksi sellaisesta esitelmöivän tarkempiin väitteisiin ja todistaa ne mahdollisimman uskottavasti pödyksi. Siihen ei vain välttämättä aina riitä puheet kanasalaateista.
Esimerkiksi täällä palstalla nähtävät ainaiset 5g-salaliiton opponoinnit ovat tylsämielisiä, kun hädintuskin twitterissä näkee niistä aidontuntuista esitelmöintiä englanniksi. Ketä niiden papukaijatoistelulla siis _täällä_ pyritään sivistämään. Ai auttaa ihmisiä ymmärtämään, että olemassa on auttamattoman tyhmiä salaliittoteorioita tai niiden kiinteiksi osiksi nähtäviä kokonaisuuksia, joten koko teoria paskaa? En sinua tästä toiminnasta "syyllistä". Mutta lapsekkaan hegemonista paatosta on silti etsiytynyt kognitiokojeistooni.
Minun maailmassani vaikuttaa olevan paljon enemmän harmaan sävyjä.