Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 977 620
  • 81 131

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noh, ehkä tämä tästä. Ehkä jossain kohdassa päästään siihen, että ihan kaikkeen koronakeskusteluun ei kaiveta negatiivista tulokulmaa. Että se kyttääminen, sormella osoittelu ja syyllisten etsiminen loppuun niin somen kuin mediankin puolella. Kritiikkiä pitää antaa, kun sen aika on. Vatipäiset valinnat tai toimintamallit ovat vatipäisiä valintoja tai toimintamalleja. Ei kritisoinnin silti tarvitse... Ei. Kritisoinnin ei pitäisi olla henkilöön menevä hyökkäys, ei ikinä. Se ei vie asioita eteenpäin.

Tähän toivomukseen on tosi helppo yhtyä! Itse olen ollut suoraan sanoen järkyttynyt siitä, miten esim. tässä ketjussa on puhuttu poliitikoista ja terveysviranomaisista - ihan vilpittömästi sekä väitetään että uskotaan, että nämä tahallaan ja pahaa tahtoaan ylläpitävät liian kireitä rajoituksia ja suoraan, ja tietäen, valehtelevat kansalle. Jos näin puhutaan tällä hyvin moderoidulla palstalla niin ei ole yhtään ihme, että some on täynnä ihan suoranaista ja fanaattista vihapuhetta samoista kohteista. Tunnustan etten tajua tälläistä.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että kaikki puolueet ja kaikki eturivin poliitikot (myöskin niissä puolueissa joista itse en perusta) pyrkivät vilpittömästi maan ja kansan parhaaseen. Tässä ei todellakaan aina onnistuta ja itsekin olen useasti kritisoinut hallitusta tässä ketjussa, mutta en ikinä niin että olisin väittänyt, että se tieten ja pahaa tahtoaan tekee - siis mahdollisesti (en todellakaan ole mikään asiantuntija ja voi hyvin olla että kritiikkini onkin erheellistä) - näitä virheitä. Kokonaisuutena Suomen rajoitukset ovat olleet siitä lievästä päästä ja lopputulokset siitä parhaasta päästä. Vaikeata tosin on tätä tosiseikkaa tunnistaa tästä ketjusta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö mm. matkanjohtaja ollutkaan Venäjän kansalainen?
Pitäisikö tässä nyt vaan luovutella pikkuhiljaa?

Tuo mitä jäsen @mjr tuo esille on minunkin mielestä kummallinen osa keskustelua, en tajua millä logiikalla joku päättäjä haluaisi pitää yhteiskunnan kiinni pahantahtoisesti tai yrittää valehdella jostain päivänselvästä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eikö mm. firman matkanjohtaja ja hallituksen jäsen ollutkaan Venäjän kansalainen? Asiahan ryssittiin, joten tässä suhteessa ryssittely ei liene liioiteltua.
Miten tämä ryssittiin? Kyseinen matkanjärjestäjä tiedotti tekstiviestein asiakkailleen mahdollisesta altistumisesta noin kahta vuorokautta ennen esim. HUSia. Ja muistutti testiin hakeutumisen ja karanteenin noudattamisen tärkeydestä. Ryssittiin heidän toimestaan tosiaan joo…

Minulle ainakin pamahti keskiviikkoaamuna rajatestin negatiivinen tulos 07:00 ja Nevan viesti altistumisesta aamu ysiltä. HUS laittoi viestiä joskus perjantaina iltapäivällä.
 
F

Flonaldo

Asiahan ryssittiin, joten tässä suhteessa ryssittely ei liene liioiteltua.
Niin siis tämä (potentiaalisesti kuvitteellinen) THL:n asiantuntija ryssi, kun valehteli yrityksen tahallaan viivytelleen bussejaan? Väite millä ei ollut mitään yhteyttä todellisuuteen ja mikä oli hyvin helppo todeta vääräksi ihan bussien rajalle saapumisen ajankohdan perusteella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö mm. firman matkanjohtaja ja hallituksen jäsen ollutkaan Venäjän kansalainen? Asiahan ryssittiin, joten tässä suhteessa ryssittely ei liene liioiteltua.

Nyt ihan ystävällisesti suosittelen varomaan sanojasi, ettet ole kohta niistä rikosoikeudellisessa vastuussa. Vaikkei mitään suhdetta kyseiseen yritykseen olekaan.

Sellainen käsitys itselläni on lukuisista ko. matkatoimiston kanssa aikanaan tehdyistä reissuista, että kaksoiskansalainen siellä on töissä, mutta yritys on tasan ja täysin suomalainen. Sinun "THL-asiantuntijasi" (jota näillä tiedoilla on vaikea uskoa olevan olemassakaan) on puhunut aivan höpöjä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Niin siis tämä (potentiaalisesti kuvitteellinen) THL:n asiantuntija ryssi, kun valehteli yrityksen tahallaan viivytelleen bussejaan? Väite millä ei ollut mitään yhteyttä todellisuuteen ja mikä oli hyvin helppo todeta vääräksi ihan bussien rajalle saapumisen ajankohdan perusteella.
Nevan bussit lähti letkassa Pietarista hotelli Azimutin edestä 12:00 kohti rajaa. 20 minuutin pysähdys matkalla huoltoasemalla ja toinen 20min tax freessa. Melkoista paskanjauhamista tosiaan syyttää tahallisesta viivyttelystä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ei hän maininnut mitään tahallisesta viivyttelystä, vaan sanoi venäläisten viivytelleen asiassa ja lisäksi Pietarin hässäkästä kisaturismiin liittyen. Tuliko kaikki bussit ajoissa siten, että viranomaiset olisivat voineet tehdä koronatestit vai tuliko niitä vielä 1,5 h ennen rajan sulkeutumista?
Kello 18:00 rajalla oli yli 20 bussia jonossa kun yhden bussin läpimenoon kesti ensin tunti. Mun mielenkiinto ei riittänyt laskea 20 bussia pidemmälle. Oma bussi oli siinä vaiheessa jonottanut tunnin ja oli jonossa neljäntenä. Eli varmaan 90% busseista oli rajalla neljää tuntia ennen rajan sulkeutumista paikalla. Kolmella testaajalla eikä varsinkaan sillä alun kahdella ollut mitään mahdollisuutta hoitaa kaikkien testaamista. Ei pienintäkään.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
No kun minulle on tässä vakuuteltu @Flonaldo’n toimesta, että kyseisen firman kaikki työntekijät ovat 100% suomalaisia, niin pieni faktantarkistus oli paikallaan. Ei siis pitänyt paikkansa. Ei siksi, että kenen tai keidenkään kansalaisuudella olisi minulle mitään merkitystä.

Kansalaisuuden arvuuttelulla tuskin on rikosoikeudellista merkitystä vai mikä mahtaisi olla sellainen pykälä, johon tässä voitaisiin tarttua?
Hienosti otat lillukanvarteen kiinni kun kaikki muut väitteesi ovat osoittautuneet paskapuheeksi. Ei tekisi pieni faktojentarkistus sinunkaan väitteillesi pahaa.
 
F

Flonaldo

No kun minulle on tässä vakuuteltu @Flonaldo’n toimesta, että kyseisen firman kaikki työntekijät ovat 100% suomalaisia, niin pieni faktantarkistus oli paikallaan. Ei siis pitänyt paikkansa. Ei siksi, että kenen tai keidenkään kansalaisuudella olisi minulle mitään merkitystä.
Mitään tällaista en ole toki väittänyt.

Tai jos sinä käsität, että yksikin venäläinen ihminen minkä tahansa yrityksen palveluksessa tekee siitä ryssäfirman, niin niiden lukumäärä Suomessa kasvoi sitten juuri tuhansilla.

Ja jos/kun tässä nyt viitataan firman omistajan pitkäaikaiseen puolisoon, niin asiaa varmuudella tietämättä olen valmis laittamaan suht tuhdin vedon sen puolesta, että hän on Suomen kansalainen.
 
F

Flonaldo

Ei hän maininnut mitään tahallisesta viivyttelystä, vaan sanoi venäläisten viivytelleen asiassa ja lisäksi Pietarin hässäkästä kisaturismiin liittyen.
"Hän" ei ehkä maininnut. Sinä väitit näin tapahtuneen.

Suomalaiset olisi voitu testata rajalla, jollei venäläinen matkanjärjestäjä (Neva Tours tms.) olisi viivytellyt heidän tuomisessaan rajalle. Bussit ajettiin rajalle vain 1,5 tuntia ennen rajan sulkeutumista vaikka venäläisillä oli hyvin tiedossa, että a) raja menee kiinni ja b) suomalaiset haluavat testata kaikki. Summa summarum: ryssät tapansa mukaan ryssivät tämän tai sitten tekivät sen tahallaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No kun minulle on tässä vakuuteltu @Flonaldo’n toimesta, että kyseisen firman kaikki työntekijät ovat 100% suomalaisia, niin pieni faktantarkistus oli paikallaan. Ei siis pitänyt paikkansa. Ei siksi, että kenen tai keidenkään kansalaisuudella olisi minulle mitään merkitystä.

Kansalaisuuden arvuuttelulla tuskin on rikosoikeudellista merkitystä vai mikä mahtaisi olla sellainen pykälä, johon tässä voitaisiin tarttua?
Tarkastele vielä sitä ryssimisaspektia. Ainoat todelliset ryssijät löytyvät hallituksesta ja sen alaisista virkamieshelveteistä. Miksi reissua ei hoidettukunnolla testeineen junalla? Koska THL suositteli, ettei lähdetä lainkaan, vaikka päivänselvää oli että lähdetään. Saatanan tunarit kekkosikoni tähän.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tarkastele vielä sitä ryssimisaspektia. Ainoat todelliset ryssijät löytyvät hallituksesta ja sen alaisista virkamieshelveteistä. Miksi reissua ei hoidettukunnolla testeineen junalla? Koska THL suositteli, ettei lähdetä lainkaan, vaikka päivänselvää oli että lähdetään. Saatanan tunarit kekkosikoni tähän.
Olisiko THL:n pitänyt sanoa, että menkää vaan? Onhan ikävää kun THL ei varauksetta suosittele ulkomaille matkaamista tällä hetkellä, mutta varmaan ihan heidän normaalin toimintansa mukaista pyytää, etteivät ihmiset matkusta maihin joissa koronatilanne on huono. Rajalle ei sitten osattu hankkia tarpeeksi väkeä, vaikka olisi varmaan pitänyt.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Toistin väitteen bussifirman hidastelusta, vaikka rajan sulkeutuminen oli tiedossa. Nyt on sitten vastakkain THL:n asiantuntijan näkemys ja jääkiekkopalstan anonyymien nimimerkkien vastaväitteet. Olen taipuvainen uskomaan edellistä.
No minä olin yhdessä Neva Toursin bussissa joten tiedän ihan helvetin hyvin mistä puhun. THL:n Spede vetelee stetsonistaan ihan täyttä skeidaa. Tai sitten olet keksinyt koko tyypin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olisiko THL:n pitänyt sanoa, että menkää vaan?

Ei tietenkään olisi näin voinut sanoa. Sen sijaan jossain siellä päättävien elimien syvässä päässä olisi voitu sallia Allegrolla matkustaminen Pietariin. Tiesivät varmasti varsin hyvin, että tuhansia faneja tulee lähtemään joka tapauksessa, miksi eivät olisi sitten sallineet sitä koronan kannalta parempaa vaihtoehtoa eli junaa. Ryssivät tämän aivan itse.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei välttämättä pitäisikään, mutta kun vaan on yksi mittari. Semmoinen jonka perusteella laitetaan rajoituksia. Ja se on vähän paska homma meille kaikille jos tartuntoja tulee viikon aikana joku 300 enemmän turismin takia kuin muuten olisi tullut. Voidaan aina sano, että jollain ei pitäisi olla merkitystä, mutta jos sillä vaan on niin pitää elää sen kanssa.

Mitenkä iso merkitys sille yhdelle (1) koronakuolemalle viikossa sitten pitäisi antaa?

Jos tällä hetkellä fatality rate on 1,6% suhteessa varmistettuihin tartuntoihin ja usein lukenut, että tartuntoja voi olla jopa kymmenkertainen määrä varmistettuihin verrattuna.

Miten isolla tykillä sitä kärpästä kannattaakaan ampua?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko THL:n pitänyt sanoa, että menkää vaan? Onhan ikävää kun THL ei varauksetta suosittele ulkomaille matkaamista tällä hetkellä, mutta varmaan ihan heidän normaalin toimintansa mukaista pyytää, etteivät ihmiset matkusta maihin joissa koronatilanne on huono. Rajalle ei sitten osattu hankkia tarpeeksi väkeä, vaikka olisi varmaan pitänyt.

No, niinno... Suomi kun on suositusten luvattu maa, olisi pitänyt ymmärtää, että osa ihmisistä tulee Pietariin menemään, vaikka ovat hyvinkin tietoisia sen koronatilanteesta ja ihan yleisestikin siitä, että Venäjä elää ihan omassa todellisuudessaan. Ymmärtääkseni valtaosa ihmisistä on halunnut ja myös kyennyt nämä tilanteet huomioimaan omassa toiminnassaan ja käyttäytymisessään ja pyrkineet kaikella tavoin mahdollisimman turvalliseen matkailuun. Oli myös ilmiselvää, tai ainakin olisi pitänyt olla, että kisoihin tulee matkustamaan ihmisiä, jotka paskat nakkaavat yhtään mistään suosituksista, muista ihmisistä tai mistään muusta kuin kännissä ördäämisestä rajoittamattomassa vapaudessa.

Suomessa olisi pitänyt ymmärtää nämä lähtökohdat virnaomaistasolla ja tehdä kaikki tarvittava, jotta altistumiset ja sitä kautta myös tartuntamäärät olisi saatu pidettyä mahdollisimman matalalla. Keinoja olisi ollut (VR, lisää resursseja testaamiseen, jne.) , nyt niitä keinoja ei käytetty ja se oli ihan tietoinen valinta. Täällä eletään valtiovallan ja viranomaisten tahoilta välillä aivan irti realiteeteista ja vain toivotaan, että paheksuminen ja pelottelu muuttaisivat ihmisten käytöstä riittävästi. Se juna meni jo. Olisivat sitten edes muuttaneet lainsäädäntöä niin, että pakkokaranteenit suljetuissa laitoksissa viikosta kahteen omalla kustannuksella olisivat mahdollisia. Tämä olisi karsinut kaikki ne pois heti kättelyssä, joilla ei ole mahdollisuutta noudattaa omaehtoisia karanteeneja. Mutta eihän tällainen nyt Suomessa tietenkään ole mahdollista.

Tilanne on edelleen se, että paskaa tulee sivullisten ovista ja ikkunoista, emmekä pääse tätä menoa vielä pitkään aikaan palaamaan rajoittamattomaan elämään.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän toivomukseen on tosi helppo yhtyä! Itse olen ollut suoraan sanoen järkyttynyt siitä, miten esim. tässä ketjussa on puhuttu poliitikoista ja terveysviranomaisista - ihan vilpittömästi sekä väitetään että uskotaan, että nämä tahallaan ja pahaa tahtoaan ylläpitävät liian kireitä rajoituksia ja suoraan, ja tietäen, valehtelevat kansalle. Jos näin puhutaan tällä hyvin moderoidulla palstalla niin ei ole yhtään ihme, että some on täynnä ihan suoranaista ja fanaattista vihapuhetta samoista kohteista. Tunnustan etten tajua tälläistä.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että kaikki puolueet ja kaikki eturivin poliitikot (myöskin niissä puolueissa joista itse en perusta) pyrkivät vilpittömästi maan ja kansan parhaaseen. Tässä ei todellakaan aina onnistuta ja itsekin olen useasti kritisoinut hallitusta tässä ketjussa, mutta en ikinä niin että olisin väittänyt, että se tieten ja pahaa tahtoaan tekee - siis mahdollisesti (en todellakaan ole mikään asiantuntija ja voi hyvin olla että kritiikkini onkin erheellistä) - näitä virheitä. Kokonaisuutena Suomen rajoitukset ovat olleet siitä lievästä päästä ja lopputulokset siitä parhaasta päästä. Vaikeata tosin on tätä tosiseikkaa tunnistaa tästä ketjusta.
Kyllähän tuo keväällä Sannan masinoima ulkonaliikkumiskielto oli siinä kohtaa kun se mahdollisesti olisi saatu voimaan liian järeä keino, mutta onneksi PEV sen tyrmäsi. Tuolloinhan tälläinen tavan taunokin näki tilastoista, että lasku suunta oli alkanut.

Ja sitten nämä THL tuomion päivän ennustukset joilla, jotakin päätöksiä tai niiden tarpeellisuuksia ennustettiin. Mm 16000 päivätartunta skenaariot.

Rajoitusten kohdistuminen nuorisoon ja salit saatiin kiinni tai rajoituksiin vasta ihan loppumetreillä. Myös tuo rajaturvallisuus oli ihmeellistä sekoilua.

Tukiaisia jaettiin sinne ja tänne, sitäkin vissiin on vähän arvosteltu.

Ei se kaikilta osin ole ollut hyvää johtamista.

Mutta olisi se kai huonomminkin voinut mennä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Toistin väitteen bussifirman hidastelusta, vaikka rajan sulkeutuminen oli tiedossa. Nyt on sitten vastakkain THL:n asiantuntijan näkemys ja jääkiekkopalstan anonyymien nimimerkkien vastaväitteet. Olen taipuvainen uskomaan edellistä.
Kaikki väitteesi on jo ehditty kumota oikeilla faktoilla ja silti väität vastaan.
Olen taipuvainen uskomaan niitä, jotka olivat busseissa. Enkä THL:n nimetöntä asiantuntijaa kun laitokset tapoihin kuuluu erilaiset laskuharjoitukset, joiden varjolla valehdellaan.

Lisäksi tätä riskiä olisi ollut mahdollista huomattavasti pienentää, jos matkat olisi voinut tehdä junalla mutta THL:n suosituksesta tätä ei tehty.
Eli kyllä nimenomaan THL saa ottaa osansa tästä sopasta taas vaihteeksi yhdessä hallituksen kanssa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt vetää A-studion toimittaja sellaisia pohjia, että Krista ja Markku kuulostavat todellisilta järjen ääniltä tuossa studiossa. Tämä toimittaja on aivan hullu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös